DHA-A leader
DHA-A leader

Geen geld voor extra laadpalen

De gemeente heeft op dit moment geen geld voor extra laadpalen.Den Helder – De door de Partij van de Arbeid gewenste extra laadpalen voor elektrische auto’s komen er vooralsnog niet. Tenminste, niet als het initiatief daarvoor bij de gemeente moet liggen of als de gemeente de palen deels moet financieren. Dat blijkt uit de antwoorden die het college geeft na vragen hierover van de PvdA.

Een van de vragen die de fractie het college stelde was: “Zijn er voor de gemeente op korte termijn mogelijkheden om het aantal openbare laadpalen uit te breiden op plaatsen die voor bezoekers van de stad makkelijk te vinden en te bereiken zijn?”. Het antwoord is dat de gemeente werkt aan een duurzamer Den Helder. “Dat gebeurt onder meer door initiatiefnemers te faciliteren bij het aanvragen van een laadpaal. Zo heeft de gemeente in samenwerking met EVnetNL al verschillende laadlocaties binnen de gemeentegrenzen ontwikkeld.”

“Om toekomstige aanvragen voor laadpalen consequent en optimaal te begeleiden, worden de beleidsregels uitgewerkt”, zo schrijft het college. “Daarbij ondersteunen we initiatieven door middel van informeren, verbinden en vergunningverlening. Aspecten waarmee rekening wordt gehouden zijn veiligheid in de openbare ruimte, het serviceniveau van de laadinfrastructuur, de vormgeving van laadinfrastructuur, de bereikbaarheid en de financiering.”

Subsidie
De gemeente ziet niet direct op korte termijn mogelijkheden het aantal laadpalen in Den Helder uit te breiden. “Het plaatsen van nieuwe laadpalen gebeurt op basis van plaatsingsverzoeken van aanvragers, bijvoorbeeld burgers, bedrijven of organisaties. Op basis van die verzoeken wordt de meest ideale locatie van het laadpunt bepaald.” Dat het Rijk een subsidiepotje van 5,7 miljoen euro heeft voor nieuwe laadpalen is mooi, maar betekent niet dat de gemeente daardoor snel tot uitbreiding kan overgaan. “Deze regeling stelt namelijk als vereiste dat de gemeente zelf ook investeert door subsidie te verlenen aan initiatieven. Daarvoor zijn op dit moment geen middelen beschikbaar.”

DHA-H 468 tussen bericht en reacties

Over de schrijver:

Woonachtig in Den Helder / Julianadorp sinds 1973, sinds 2008 hoofdredacteur van Den Helder Actueel.

Lees ook:

15 reacties

  1. dagobert.

    En straks, is het subsidiepotje van 5.7 mil op, en dan ,mag de Gemeente de volle mep zelf betalen. Goed nagedacht !

  2. apolocat

    Waarom moet een gemeente voor deze kosten opdraaien? Een tankstation wordt toch ook niet door de gemeente neergezet. Laat de energiemaatschappijen dat doen, die worden
    ook betaald voor de afgenomen stroom.

  3. dagobert

    Parkeergarage’s/plaatsen en alles wat gemeentegrond is , vergunningen etc, dan is het niet zo gek , als de gemeente meebetaald aan deze palen en daarvoor de geboden subsidie gebruikt voordat deze is leeg gehaald door gemeentes die dat wel doen.

  4. dagobert

    Kan beide. Parkeerplaats/oplaadplaats. B.v. blauweparkeerzone met oplaadplaats voor drie uur met al of niet betaald opladen. Je zit dan alleen met het gegeven dat deze parkeerplaatsen alleen voor opladen gebruikt dienen te worden net als de invaliden parkeerplaatsen.

  5. Bodelo

    Het is natuurlijk heel raar dat je Den Helder als toeristenstad wilt promoten. Als ik vervolgens met mijn elektrische auto naar deze stad kom dan laad ik hem op bij …… Ja waar eigenlijk?

      1. Menneke

        nu nog niet zo heel veel, maar let maar op straks met de nieuwe bijtellingsregeling zullen we de electrische auto’s veeeeeel meer gaan zien op de nederlandse wegen.
        diverse automerken zitten nu volop in de ontwikkelingsfase van electrische auto;s om straks hun graantje mee te pikken.

  6. Menneke

    is er nou geen enkele “volksvertegenwoordiger” die op het briljante idee is gekomen om even contact met deze firma op te nemen?
    http://fastned.nl/nl/

    een jong en moedig bedrijf dat graag uitbreidt in de toekomst.
    Met al het Texel verkeer en eventueele marinemensen van verder uit het land die eventueel zakelijk electrisch willen rijden ivm de vernieuwde lease regelgeving en bijbehorende bijtellingen denk ik dat ze best geintresseerd zouden kunnen raken wanneer deze benadert worden door een gemotiveerd spreker.

    Dit laatste zou trouwens weleens een probleem kunnen worden :p

  7. dagobert

    Het moeten zo wie zo parkeerplaatsen zijn, waar men langere tijd kan staan. Men heeft nu eenmaal de tijd nodig om de accu goed op te laden. Het genoemde verkeer naar Texel , staat te kort bij de boot en die rij auto,s schuift steeds op . Dus dat gaat niet. Voor de Marine , daar heeft de Gemeente niets mee te maken . Als die een oplaad faciliteit willen, zullen ze die zelf moeten bekostigen. Het zijn geen tankstations waar je effe langs rijdt om te tanken.

    1. Bodelo

      dago; er zijn al heel veel hybride auto’s. Ook die kunnen aan de stekker!
      We hebben zo’n mooie schone stad. Dat promoot je des te meer door ook deze mogelijkheid te bieden (bij voorkeur op een aantal centrale parkeer locaties).

  8. dagobert

    Ik ben er ook niet tegen hoor, maar ik bedenk mij openlijk ,(Discussie dus), dat die dingen niet overal kunnen staan en geef juist aan waar dat eventueel wel kan. b.v Parkeergarages Ook even gekeken naar de link die Menneke gaf. Een goed initiatief, maar hier moet je dus de ruimte voor hebben. Het zou goed zijn , te bedenken ,waar zoiets hier in de stad zou kunnen staan.

Reageren is niet meer mogelijk.