DHA-A leader
DHA-A leader

Gemeente geeft laadpalen gratis weg

Bewoners en ondernemers in Den Helder kunnen sinds kort kosteloos een laadpaal langs de openbare weg voor hun elektrische auto aanvragen.Den Helder – Bewoners en ondernemers in Den Helder kunnen sinds kort kosteloos een laadpaal langs de openbare weg voor hun elektrische auto aanvragen. De gemeente wil hiermee elektrisch vervoer stimuleren en ondernemers en bewoners ondersteunen in hun duurzame ambities.

In de komende decennia gaat op het gebied van verkeer en mobiliteit veel veranderen. Eén van de grootste veranderingen is de overgang van brandstofmotoren naar elektrische aandrijving. De accu’s voor die voertuigen moeten geregeld opgeladen worden. Dat gebeurt via laadpalen.

Wethouder Jacqueline van Dongen: “Ook in Den Helder rijden steeds meer mensen elektrisch. En daarmee groeit ook het aantal aanvragen voor openbare laadpalen in de gemeente. Om deze mensen en organisaties te ondersteunen, gaan we het eenvoudiger maken om zo’n laadpaal aan te vragen. Terecht denken wij, want elektrisch vervoer is schoon, stil en zuinig. En dat is goed voor de leefbaarheid in onze gemeente en de gezondheid van onze inwoners.”

Geen kosten
De nieuwe regels maken het niet alleen eenvoudiger om aan te vragen, ook zijn er voor de aanvrager geen plaatsingskosten aan verbonden. Het streven van de gemeente is bovendien dat de aanvrager zelf kan kiezen van welke aanbieder hij of zij gebruik wil maken.

Geïnteresseerden kunnen een laadpaal aanvragen via www.openbaarladen.nl/den-helder Op deze website staat bovendien allerlei informatie over elektrisch rijden.

DHA-H 468 tussen bericht en reacties

Over de schrijver:

Onder 'Redactie DHA' staan berichten over DHA zelf, aangeleverde (en al dan niet bewerkte) persberichten en dergelijke.

Lees ook:

11 reacties

  1. Jantje123

    ik vraag mij wel eens af hoe “groen” en milieuvriendelijk dat elektrisch rijden is. Wat kost het fabriceren en plaatsen van windmolens aan energie, en wat levert het gedurende de levensduur van zo’n ding op? Wat is het rendement van een elektrische auto? Hoeveel belast het maken en recycelen van de batterijen van die auto’s het milieu? En ga zo maar door. En kun je alles wel geloven wat je leest over het elektrisch rijden? Wie weet komt over een aantal jaren de aap uit de mouw en blijkt het helemaal niet zo goed voor het milieu te zijn. Denk aan de diesels van volkswagen. Dat vraag ik me wel ‘ns af.

  2. Sigmund

    Onze “milieuvriendelijke” treinen kunnen alleen maar rijden dankzij stroom uit Franse kerncentrales.
    Als iets ècht “beter voor het milieu” is, zal het vrijwel altijd ook duurder zijn. Dat geldt zeker voor windmolens. En voor elektrische auto’s is bovendien de eventuele milieuwinst twijfelachtig, daar heeft Jantje123 groot gelijk in.

  3. JAN

    “Kosteloos” is een wassen neus, Gemeente gaat een één tweetje aan met een ondernemer die deze laaddienst gaat verzorgen. Er wordt gesproken over geen initiële plaatsingskosten maar dat is natuurlijk niet waar…deze worden verrekend in de tarieven die deze laaddiensten berekend . Zie het maar als een huurketel van een niet nader te noemen uitgekookte ketelboer waar de ketel aan het einde van het contract jouw een vermogen heeft gekost en hun het heeft opgeleverd . Op het eind van het traject (laadpaaltje voor de deur) zie je waar je voor hebt betaald en dat uiteraard veel duurder uitvalt dan wanneer de stroom uit je eigen stopcontact was gekomen..
    Ps hoe gaat het verder met parkeren in de straat??? met zo’n paaltje, kan je dan zeggen , he je staat op “mijn” plek en krijg je dan exclusief een gereserveerde parkeer ruimte voor de deur???

  4. Fred

    Let even op , In het artikel staat dat men geen plaatsingskosten betaald. Maar hoe zit het met de gebruikerskosten? Is het soms net als met de meters in de woning? Krijg je aan het eind van het jaar geen afrekening, waar je broek vanaf zakt?

    1. Bodelo

      Fred, op een laadpaal sta je als het ware “te tanken” net als bij een brandstof motor. Inderdaad is het wel zinvol voor de gebruiker om naar de voorwaarden te vragen en niet alles maar klakkeloos aan te nemen.
      Overigens ben ik van mening dat het aantal laadpalen in onze stad schromelijk te kort schiet. Hoe je het ook went of keert, elektrisch vervoer (al dan niet hybride) maakt een belangrijk deel uit van onze toekomst.

      1. Fred

        Ik neem aan, dat jij er meer verstand van hebt, Maar hoe gaat /verloopt de betaling dan. Is de paal alleen voor je zelf of geniet de hele buurt ervan. Gaat het met een pasje , geld of via de meter bij je in huis , en krijg je maandelijks of per laadbeurt een rekening. Ik weet het niet . Jij ?

      1. Fred

        Dank je Hotmail. Maar ik rij niet . Ik vroeg het mij alleen af hoe de kosten verrekend worden. Ik was gewoon nieuwsgierig.

Reageren is niet meer mogelijk.