DHA-A leader
DHA-A leader

Elsevier: Ziekenhuis Den Helder het beste van Nederland!

Elsevier: Ziekenhuis Den Helder het beste van Nederland! (foto: Noordwest Ziekenhuisgroep).Den Helder – Het AD was onlangs ook al erg enthousiast, maar nu lijkt toch echt bevestigd dat het voormalige Gemini ziekenhuis echt niet zo slecht is als sommigen willen doen geloven. Volgens Elsevier is het ziekenhuis zelfs het beste van Nederland! Bij de Noordwest Ziekenhuisgroep zijn ze uiteraard heel blij.

Welk ziekenhuis houdt het meest rekening met de patiënt? Waar is de zorg veilig en effectief? Volgens Elsevier is er dit jaar 1 ziekenhuis die dit met recht mag roepen. Dat is Noordwest Ziekenhuisgroep. Noordwest heeft de hoogste scores op alle onderdelen van het onderzoek behaald. “Daar kunnen we oprecht trots op zijn”, meldt het ziekenhuis op de website.

“Deze prachtige uitkomst is een bevestiging dat we het voor alle locaties goed doen”, zegt Joop Hendriks, voorzitter raad van bestuur met trots. “Het is een erkenning van de inspanning van al onze medewerkers. En een stimulans om continu te blijven werken aan de verbetering van onze zorg.” Voor locatie Alkmaar van Noordwest Ziekenhuisgroep is dit de tweede keer. In 2013 werd de Alkmaarse locatie ook al bestempeld als het beste ziekenhuis.

Werkwijze Elsevier
Het onderzoek Beste Ziekenhuizen is een jaarlijkse meting naar de kwaliteit van zorg in de Nederlandse ziekenhuizen. Het doel is een zo representatief mogelijk beeld te krijgen van het functioneren van het ziekenhuis als geheel. Elsevier beoordeelt ziekenhuizen op patiëntgerichtheid: dienstverlening, wachttijden, informatie en voorlichting, en op de medische zorg: veiligheid en effectiviteit.

Het onderzoek is zoals gebruikelijk uitgevoerd met ondersteuning van bureau SiRM. Hiervoor zijn 799 indicatoren door SiRM geselecteerd. Deze indicatoren hebben de ziekenhuizen aangeleverd bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en bij Zorginzicht.

Voorbeelden van waarop de twee ziekenhuizen beter scoren:
Borstkanker: het percentage patiënten bij wie na een borstsparende operatie kankerweefsel is achtergebleven is in verslagjaar 2015 aanzienlijk gedaald ten opzichte van verslagjaar 2014. Het percentage is gedaald van 17,1% naar 8,1%. Voor deze indicator wordt gekeken naar de aanwezigheid van tumorweefsel in de snijvlakken van de verwijderde tumor.
Meniscus en voorste kruisband: het percentage patiënten dat binnen 1 jaar na artroscopie een heroperatie aan dezelfde knie heeft ondergaan was in Den Helder in 2014 nog 8% en in Alkmaar 4,2%. In 2015 is deze score voor Noordwest 3,9%.
Antibioticaprofylaxe: de registratie van toegediende antibioticaprofylaxe is in Den Helder verbeterd. Hierdoor is het percentage antibioticaprofylaxe bij bepaalde operaties gestegen van 21,7% naar boven de 90%.

DHA-H 468 tussen bericht en reacties

Over de schrijver:

Onder 'Redactie DHA' staan berichten over DHA zelf, aangeleverde (en al dan niet bewerkte) persberichten en dergelijke.

Lees ook:

34 reacties

  1. Anton hagen

    Dit is dan toch zeer duidelijk een bevestiging van het gegeven dat velen al wisten!
    Nu zijn B&W plus de gemeenteraad wel VERPLICHT om zich nog feller in te zetten voor het ziekenhuis in Den Helder plus het behoud van alle specialisten.

  2. F Borman

    Hebben ze ook de wachttijden op de poli cardiologie meegenomen? Moest gister (weer) een uur wachten….

    1. Anton hagen

      Natuurlijk is het wachten niet prettig, geachte F.Borman.
      Maar ook ik moet helaas wel eens wachten,maar ik ga er simpelweg vanuit dat de specialist niet uit zijn/haar neus zit te vreten maar 100% aandacht schenkt aan de patiënt.
      En dat wilt u toch ook graag?
      Neem een puzzelboekje mee of wat te lezen dan is het wachten zo voorbij.
      Laten we gewoonweg blij zijn met dit ziekenhuis!!!!

      1. Hijneken

        Ik ben ook blij met het Gemini, alleen een beetje jammer dat m’n zorgpremie weer zo gigantisch is gestegen, helaas kan Gemini dat niet opereren.

      2. HZdwg

        Mensen die gepensioneerd zijn of die gewend zijn in de tijd van de baas in de wachtkamer te zitten hebben makkelijk praten. Er zijn ook mensen (kleine zelfstandigen, bijvoorbeeld) voor wie een uur onnodig tijdverlies wel vervelend en soms kostbaar is. Als de wachttijden in een ziekenhuis structureel lang zijn dan is dat zeker een punt ter verbetering, kwestie van een beetje plannen en organiseren.

        1. EB

          Natuurlijk is wachten niet leuk, maar onnodig tijdverlies is wel vervelend in uw beleving maar onnodig tijd verlies voor de patient die met spoed is binnen gebracht en meteen een specialist nodig heeft is dat zeker niet. Het is ook pretiig voor u als zelfstandige dat als u met spoed binnenkomt en er meteen een specialist nodig is, dat die dan ook komt, of heeft u liever dat de specialist eerst de patienten behandeld in de wachtkamer en daarna pas naar u toekomt, aan u de keuze!!

          1. HZdwg

            Er staat ALS de wachttijden STRUCTUREEL lang zijn. Vraag eens aan iemend die wel kan lezen wat daarmee bedoeld kan zijn.

    2. RB

      als je bij de afdeling cardiologie moet komen moet je het rustig aan doen dacht ik, daar maken ze gebruik van om je lekker rustig te laten zitten uitrusten en je niet op te jagen (wat al zoveel gebeurd in deze huidige maatschappij)

      1. HZdwg

        Lekker met een puzzeltje zitten uitrusten in de tijd van de baas. Niet iedereen heeft zo´n baantje.

        1. Anton hagen

          Beste HZdwg,ik ben het meestal voor 90% met uw bijdragen eens vanuit het heerlijk warme Brazilië,maar nu even NIET!
          Er gaat GEEN mens voor zweetvoeten naar een specialist.Ook niet om even uit te rusten in de tijd van de baas.dat doet geen weldenkende werknemer!
          met vriendelijke groet,
          Anton Hagen

  3. Dick Berts

    De wachttijden lopen nogal eens op, omdat de specialisten van het Gemini erg veel tijd aan hun patienten besteden. Reuze fijn ziekenhuis met een enorm goede sfeer. Punt van zorg: de werkdruk voor het personeel….

  4. Emkay

    Goed te horen dat ONS Gemini fantastisch scoort. Hier kan de politiek niet omheen, laat staan verder laten ontmantelen Jammer alleen dat de getoonde foto in het het genomen MCA is…

  5. Joko46

    Ik heb bij cardio ook vaak lang moeten wachten. Dat komt vaak omdat urgentere zaken voor gaan. Ook in alkmaar lange wachttijden en daar komt nog reistijd bij.
    Laten we ons niet overal druk over maken, schijnt slecht voor je hart te zijn.
    Ik ben blij met de goede score van ONS ziekenhuis en inderdaad, B&W kan daar niet omheen!

  6. cammie

    Wie had dat gedacht een paar jaar geleden. Iedereen die zich hiervoor ingezet heeft, hartstikke goed gedaan!

  7. andre maijers

    ik moest gisteren bloed afgeven voor onderzoek,stond binnen 10 minuten alweer buiten

    1. Assie

      Nee, het gaat om alle locaties van Noordwestziekenhuisgroep, is tegenwoordig namelijk één organisatie!

      1. Emkay

        NWZ Den Helder (Gemini) staat ver boven NWZ Alkmaar. Gaat dus enkel om lokatie Den Helder en betreft zeker niet alle NWZ lokaties!

  8. G. Mosch

    Komt vanmiddag om 17.00 uur op TV Noord-Holland een reportage vanuit het Ziekenhuis in Den Helder.

  9. strandloper

    Mooi. En nu direct alle specialismen die Gemini ooit had weer terug naar de Huisduinerweg. De burgemeester leeft nog en dat wil zeggen, dat hij niet hard genoeg heeft geknokt. Volgende ronde!

  10. Fred

    Welke waarde kun je aan zo’n onderzoek hechten ? Is het niet hetzelfde als de jaarlijkse oliebollen keuring of wie er jaarlijks de haringkoning is ?

  11. Sigmund

    Fred heeft helemaal gelijk. Om te beginnen is het al onzin een ziekenhuis als het “beste” te willen benoemen. In elk ziekenhuis verschilt de kwaliteit namelijk (en soms niet onaanzienlijk!) per specialisme en ook nog eens per individuele specialist.
    Verder wordt de plaats in dit soort ranglijsten (in ieder geval bij Elsevier en bij het AD) voornamelijk bepaald door de wijze waarop allerlei scoringslijsten worden ingevuld. Ieder ziekenhuis heeft een aantal personeelsleden in dienst (meestal “kwaliteisfunctionaris” genoemd) van wie de taak – onder het mom van kwaliteitsbewaking/-bevordering – uitsluitend is om het betreffende ziekenhuis zo voordelig mogelijk uit dit soort beoordelingen te laten komen. Het resultaat zegt dan ook veel over de kwaliteit van administratie en registratie, maar bitter weinig over de door de patiënt ervaren kwaliteit van zorg. Zelf heb ik tenminste in de locatie Den Helder van NWZ het afgelopen jaar zeker niet zo’n spectaculaire verbetering bemerkt als de stijging in de ranglijsten suggereert. De ziekenhuizen blijken overigens vaak pas waarde aan deze ranglijsten te hechten als zij zelf in de top tien belanden…

  12. ThJ

    Wat zijn we weer goed bezig met negativiteiten te zoeken, leer eens wat positiever te zijn! Wees blij met deze uitkomst na al dat gezever van de laatste jaren!

    1. Joko46

      ondanks het feit, dat ik blij ben met het positieve nieuws, denk ik dat Sigmunds reaktie zeer realistisch is.

  13. Judge X

    O jee,dit zou wel eens een inwoner aanzuigende uitwerking kunnen veroorzaken op onze wereldstad,waar eerst nog niemand dood gevonden wilde worden.
    In ieder geval moet dit toch weer reden voor onze plaatselijke koekenbakker Krijns zijn,om eens even met flink wat taarten en flessen bubbels richting het Ge…ehh Noord Westen te fietsen; want dit kan niet on-gevierd blijven natuurlijk.

  14. Joko46

    Uit het onderzoek blijkt, dat de fusieperikelen een duidelijke negatieve invloed hebben op de zorgkwaliteit, waardoor ook de slechte resultaten in vorige jaren worden verklaard. De patient is dus duidelijk de dupe bij fusies!
    Ook blijkt, dat wachttijden zijn meegenomen in dit onderzoek.

  15. HZdwg

    Reactie op Anton Hagen hier, het begon daar boven erg smal te worden.
    Als u helemaal begrepen had wat ik bedoel was u het misschien minder oneens geweest.
    Waar ik wat allergisch op reageerde is het onbegrip en mentaliteit van mensen met zachte baantjes en in omstandigheden waarin een paar verloren uurtjes geen probleem is. Hun onbegrip voor mensen die wel op hun tijd moeten letten en voor wie een uur onnodig in een wachtkamer zitten een flinke strop kan betekenen. Diezelfde ontspannen puzzelaars die dan meestal ook nog jaloers worden als ze zien dat mensen die wel hard moeten werken voor hun geld een beetje meer hebben.
    En dan nog even over die wachttijden. Er kunnen zich spoedgevallen voordoen en soms neemt een patiënt wat meer tijd dan voorzien, je moet wel een heel lastige en onredelijke klant zijn om daar geen begrip voor te hebben. Maar als lange wachttijden geen uitzondering zijn, als iedereen er altijd vast op moet rekenen dat je een uur of langer in de wachtkamer zit, dan is dat iets dat beter moet.
    Als …, ik zeg niet dat het bij het Gemini nu nog zo is, vermoedelijk een hopelijk niet meer. Wel zo geweest, ik herinner me nog dat ik daar om negen uur besteld was en dat er toen een stuk of dertien mensen al zaten of kwamen binnenlopen die ook allemaal om negen uur besteld waren. Dan is er toch duidelijk sprake van urenlange onnodige wachttijden door slechte en klantonvriendelijke organisatie. Hopelijk een herinnering waarvan je nu kan zeggen: hou eens op over vroeger, opa!

  16. Hijneken

    Komt er een goudvis bij de specialist, zegt de specialist: ‘Ik zie het al… uit de kom’

Reageren is niet meer mogelijk.