DHA-A leader
DHA-A leader

Stadspartij tegen nieuwe parkeertijden

Den Helder – De Stadspartijwethouder mag de nieuwe parkeertijden dan enthousiast presenteren, de Stadspartij zelf is het er helemaal niet mee eens. Niet langer dan twee uur gratis parkeren in de binnenstad, dat is volgens de partij te kort.

Deze week maakte het college bekend dat het gratis parkeren in de binnenstad zo goed als volledig wordt afgeschaft, na anderhalve maand alweer. De hele dag gratis staan, dat is te lang en nergens voor nodig. Max twee uur in het centrum en daarna gewoon betalen. Het gratis parkeren werd juist ingevoerd om mensen vaker en langer in de binnenstad te krijgen, maar winkelen combineren met een lunch of een terrasje, dat is blijkbaar te veel van het goede. Dat kan in een andere stad natuurlijk ook.

De Stadspartij is het niet eens met de maximale twee uur gratis parkeren. Het was immers een van hun belangrijkste verkiezingsbeloften en eindelijk leken ze die na te kunnen komen, maar het college stak er een stokje voor. “Daar zijn we het niet mee eens”, aldus fractievoorzitter Peter Reenders. “We gaan het er als fractie nog over hebben, maar twee uur is niet ons idee.”

Het is wat de Stadspartij betreft dus nog geen uitgemaakte zaak dat de nieuwe regels ook daadwerkelijk, zoals het college wil, per 1 maart ingaan. “Dit is niet zoals wij het willen en er kan nog bezwaar worden gemaakt”, stelt Reenders. De partij liet eerder weten het niet erg te vinden als het volledig gratis parkeren wordt aangepast, maar dan wel tenminste drie uur gratis parkeren. De ondernemers in de binnenstad willen een blauwe zone van vijf uur, zo liet HOB-voorzitter Mark de Graaf onlangs nog weten in de oudejaarsuitzending van de lokale omroep.

DHA-H 468 tussen bericht en reacties

Over de schrijver:

Woonachtig in Den Helder / Julianadorp sinds 1973, sinds 2008 hoofdredacteur van Den Helder Actueel.

Lees ook:

24 reacties

  1. Roel Prins

    Waarde Ronald, ik heb de indruk dat jij met dit parkeer verhaal de plank mis slaat. Gratis parkeren was toch bedoeld om parkeren voor het winkelend publiek aantrekkelijk te maken? Het bleek alras dat de parkeer plaatsen de gehele dag in beslag werden genomen door anderen dan het winkelend publiek. Ik heb dat zelf kunnen waarnemen. Wie dat zijn is mij een raadsel. Dus lijkt mij een correctie voor de hand liggen. Ik vermoed, met jou, dat het nieuwe voorstel het geconstateerde probleem niet oplost.

    1. Jaap Bolhuis

      Klopt als een zwerende vinger Roel. Gratis parkeren diende te komen om meer klandizie te verkrijgen. Totale nonsens, het zijn niet de clienten die de binnenstad bezetten met hun auto, het zijn de winkeliers zelf! Bijvoorbeeld de Westgracht staat van s morgens vroeg tot s avond laat vol met auto’s van onze middenstanders waardoor de bewoners zelf niet kunnen parkeren bij hun woning. Het zal de stadspartij een worst wezen, zij zijn er voor de middenstand en niet voor de bewoners. Loop rond in het centrum en kijk goed rond, dan zie je het zelf.

  2. uncas

    denk dat een hoop plaatsen gebruikt worden door personeel van winkels en de aannemers van de bouw projecten en ik merk weinig door de weeks van parkeer problemen in de v Galen buurt,alleen savonds is het wat drukker maar dat zijn eigen bewoners en geen winkelend publiek.

  3. Dick Berts

    Idiote stellingname van de Stadspartij. Parkeren is gratis. De vraag is alleen hoe je dat gratis dan met elkaar deelt. Twee uur per auto per keer is wel zo eerlijk. Alleen als vervolgens blijkt dat er parkeerruimte over blijft, kun je de parkeertijd eventueel gaan verlengen. Veel beter systeem dan een paar aso’s die er de hele dag staan waardoor niemand meer boodschappen kan doen in het centrum. Gewoon een orde maatregel die niets afdoet aan de belofte van gratis parkeren. Dat moet zelfs de Stadspartij kunnen begrijpen.

  4. jacobus

    Ga lekker met de bus naar de stad, worden de buslijnen ook weer rendabel en hoef je niet meer een parkeerplek te zoeken, scheelt weer benzine. Overigens op Willemsoord zijn parkeerplaatsen genoeg, maar ja dan moet je weer 5 minuten lopen……….

    1. Anton Hagen

      Het zal De heer Reenders een zorg zijn of het vrij parkeren weer wordt afgeschaft.
      Hij heeft n.l zijn winkel verbouwd tot garage en heeft dus verder simpelweg overal sch…t aan.

  5. Snoopy

    Dit nieuwe idee gaat niet uit van gratis parkeren maar van NIET parkeren. Er geldt straks een algeheel parkeerverbod in het centrum met uitzondering van de 1e 2 uren. Was dat de bedoeling van de motie die de gemeenteraad aannam over het gratis parkeren?
    Betaald verder parkeren na 2 uur is er niet bij, wegrijden moet je. Want de schijf verzetten mag ook niet.

    1. Roel Prins

      Wie heeft de Stadspartij of dit College weleens betrapt op een intelligent besluit?

      1. Dick Berts

        Als B&W zeggen: “We geven een gratis appeltaart weg”. En vervolgens besluiten ze iedereen een puntje te geven en niet de brutaalste de hele taart, dan zijn ze (in dit geval bij heel hoge uitzondering) goed bezig en hebben ze hun belofte ‘gratis appeltaart’ gewoon gestand gedaan. Zo simpel is het. Maar delen (van parkeerplaatsen die je max 2 uur mag gebruiken) is iets raars geworden in deze ontaarde maatschappij.

  6. RobN

    Waarom het wiel uitvinden !! Kijk naar andere steden, daar werkt men met ringen van blauw zones.
    Van 1 uur oplopend tot 5 uur. Daarmee kom je iedereen tegemoet. Mensen die een boodschap willen doen hebben voldoende aan korte tijden. Wil je langer winkelen kun je hem iets verder zetten(parkeerdekken, parkeergarages en grotere parkeerterreinen) En voor bewoners in de zones een parkeervergunning. Heb je als gemeente toch nog inkomsten. Hierdoor zorg je erop voor dat er voldoende verloop in parkeerplekken komt. Sinds het nieuwe parkeerbeleid is het b.v. op de Westgracht een drama, als hier 1 uur zone parkeren is, kunnen wij als bewoners met vergunning iets makkelijker aan een plekje komen. En wij willen wel betalen voor een vergunning. En vinden het ook belangrijk dat het winkelgebied een boost krijgt….
    En zorg voor een betaalde oplossing voor mensen die naar Texel gaan en hun auto in Den Helder parkeren. Zet daar de parkeerautomaten voor neer met dag/weekendkaarten dan leveren zij ook nog geld op. Staan gemiddeld per weekend in de lente/zomer meer dan 300 auto’s per dag geparkeerd op Hoofdgracht/Marinemuseum/Weststraat/Keizersgracht. Is een win/win situatie.

  7. Sjaak

    Ik denk dat het vrij parkeren in de raad door de Stadspartij over een jaar afgelopen is. Dat is dan helemaal eigen schuld. Je kunt kiezers niet blijvend belazeren omdat je burgemeester Schuiling en de VVD te vriend wilt houden.

  8. Henk

    En de bewoners in de blauwe zone zijn de dupe zij moeten gaan betalen voor een ontheffing en dan maar hopen dat je je auto kwijt kan. Waarom hier niet direct in overleg een vaste parkeerplek toewijzen??
    Met dit systeem, betaal je wel maar of je een plekje hebt……

    Overigens gratis of niet het blijft onaantrekkelijk ondanks de nieuwe gevels. veel leegstand, willekeur wie open en dicht is op koopavonden……..

  9. fred klinknagel

    Ik verleen mantelzorg aan een vriend met reuma.Hij woont aan de westgracht.Voorheen als ik hem ging halen of te verzorgen(oa boodschappen doen voor 2 weken !)parkeerde ik op het parkeerterrein aan de Breewaterstraat en gooide gewoon een eurootje in de parkeer automaat.Nu is het vrijparkeren en kan ik meestal mijn auto helemaal niet meer kwijt.Snel terug die parkeer automaat !!!

    1. Dick Berts

      Fred bel even met de gemeente, misschien is er een oplossing via een invalidenparkeerkaart mogelijk.

  10. Anton Hagen

    Zou het in dit geval van de heer Fred klinknagel niet beter zijn beste Dick Berts, dat er voor de woning van de persoon aan wie hij mantelzorg geeft een invalliedenparkeerplaats gecreëerd wordt?

    1. Gerard de Vroome

      Het voordeel van deze oplossingen is dat Den Helder een grote toename van mantelzorgers zal meemaken. In het blauwe zoneplan is bedacht dat de bewoners voor bezoekers een x-aantal, ik dacht 100, uur per jaar parkeertijd krijgt. Daar kan de mantelzorger gebruik van maken.

    2. Fred

      Een algemene invalide parkeerplaats is voor een ieder, en in het bezit van een invalide parkeerplaats kaart. daar mag een ander zonder zo;n kaart niet parkeren. Een eigen plaats , is gebonden aan een kenteken wat overeen komt met het voertuig wat daar mag staan. Het is nog maar de vraag , of een mantelzorger zo’n plaats op zijn kenteken krijgt.

  11. Roos

    Ach je kan beter even doorrijden naar Alkmaar 10 keer gezelliger leuke binnenstad leuke winkeltjes en terrasjes Daar is sfeer.Het is hier echt een afgang geworden en daarom heeft niemand het er meer voor over om parkeergeld te betalen.En wat ze hier ook doen of weer platgooien en opnieuw bouwen het word allemaal steeds beroerder,,maar ja wie veroorzaakt dit??? Ze hebben geen smaak in Den-Helder en de binnenstad word steeds meer een puinzooi.

Reageren is niet meer mogelijk.