DHA-A leader
DHA-A leader

Ondernemers willen strenger reclamebeleid en meer terrasruimte

Den Helder – Maak terrassen voor lege winkelpanden mogelijk, evenementenvergunningen eenvoudiger en denk nog meer met de ondernemers mee. Drie duidelijke adviezen van ondernemers uit de binnenstad aan de gemeente Den Helder. De gemeente had ondernemers namelijk gevraagd na te denken over het eenvoudiger maken van regels in het Stadshart. Afgelopen woensdag was de slotbijeenkomst.

Wethouder Lolke Kuipers: “We zijn nu al een paar jaar bezig met opknappen van de binnenstad. Dat gaat goed, het centrum van Den Helder wordt steeds mooier en sterker. En met veel ondernemers gaat het weer goed. De weg omhoog lijkt gevonden. Samen willen we graag dat het echte winkelhart levendiger wordt. We willen het ondernemen in binnenstad aantrekkelijker maken. Dat kan onder meer door bepaalde regelgeving tijdelijk te verlichten of te vereenvoudigen. Zodat de ondernemer meer tijd en energie aan de winkel kan besteden.”

Frans Buurman (ondernemer in de binnenstad en lid van pilotgroep): “Ik vond het positief dat de gemeente meedenkt om het ondernemen in de binnenstad aantrekkelijker te maken. Ook snappen we nu ook de wegingen van de gemeente om dingen niet te doen en waar regelgeving vandaan komt. Het was heel positief om met de gemeente samen te werken in plaats van tegenover elkaar te staan.”

Minder regels
De werkgroep van winkeliers, horecaondernemers en eigenaren in de binnenstad wilden niet alleen maar minder regels. In de winkelstraten mag het reclamebeleid van hun soms best wat strenger. Het is nu soms een kermis op straat. Het zou wel fijn zijn als de gemeente het handhaven wat vriendelijker en begripvoller gaat doen. Meer en betere communicatie met elkaar dus, ook op dit gebied.

Kuipers: “Er was veel positiefs te horen die avond. Ondernemers en overheid die sámen aan het stadshart werken. Ik vind dat mooi om te zien. Na deze pilot willen we dat zeker ook op andere thema’s voortzetten. In maart organiseren we weer een brede ondernemersavond in het Stadshart. Dan presenteert ook de werkgroep hun resultaten aan de andere ondernemers. Als gemeente gaan we direct aan de slag om de wensen ook echt om te zetten in beleid.”

DHA-H 468 tussen bericht en reacties

Over de schrijver:

Onder 'Redactie DHA' staan berichten over DHA zelf, aangeleverde (en al dan niet bewerkte) persberichten en dergelijke.

Lees ook:

10 reacties

  1. 80lalea

    Rookvrije gedeeltes op terrassen zou ook heel fijn zijn! Zo vies als je ergens lekker zit te eten en je krijgt de rook van de buren aan het tafeltje naast je in je gezicht.

    1. RB

      zie liever de hele winkelstraten rookvrij, niets vervelender dan die rooklucht in je gezicht wanneer je lekker door de stad slentert

      1. Fred

        Of een ronkende auto langs je dampende kop koffie met gebak, heb je geen rokers meer nodig om ziek te worden.

  2. Lady bug

    Prima! In goed overleg is dus veel mogelijk. Hopelijk wordt het reclamebeleid in de binnenstad strenger gehandhaafd, want het is inderdaad net een kermis. En wat te denken van de halve inventaris die de winkeliers op straat zetten zodat je er tussendoor moet laveren. Dan zie ik liever een paar gezellige terrassen meer zonder een rookvrije zone. Het moet niet gekker worden.

  3. D.A.

    Leuk, maar een terras voor een leeg winkelpand ? Is dat werkbaar ? De meeste zullen dan iets bestellen, en als de ondernemer 300 meter verder zit, word het mogelijk ” koude koffie “. Tenzij er mensen zijn roken,……. op een terras.

  4. Skriks

    Rokers vrije terrassen prima, maar dan ook graag ‘niet rokers vrije terrassen’.
    Rokers zijn vaak gezellige mensen, en ik hou van gezelligheid.

    1. Judge X

      Het aantal sterfgevallen door gezellig roken wereldwijd,staat dit jaar (2017) reeds op 504.216 en om de 7 seconden wordt daar ‘gezellig’ iemand aan toegevoegd.

  5. Skriks

    @Judge X, en dan zijn de sterfgevallen door verveling nog niet eens meegerekend;), roken is het beste wat me ooit overkomen is, misschien heb ik een saai leven.
    Wel fijn om iemand in de buurt te hebben die een oogje op mijn gezondheid houdt:).

    Terrassen zijn goed voor een stad, hij gaat er van bruisen.
    Voor een goed terras heb je water nodig, afwezigheid van verkeer in de directe omgeving, een juiste combinatie van ‘jong en oud’ in de buurt (niet alleen op zaterdag), en wat oude bomen en struiken.
    Een terras ontstaat op een natuurlijke wijze, wanneer daar behoefte aan is, het ‘klimatologisch verantwoord’ is, en overheden zich goed kunnen inleven in ondernemers (niet andersom!)
    Wordt aan al deze parameters voldaan dan wordt het zaak scherp de trends in de gaten te houden om het terras in leven te houden.
    Een terras is dus geen sinecure.
    Nu valt mij aan het artikel iets op.
    Er is sprake van een plotseling begrip voor elkaar( de ondernemer en de bestuurder)
    De ondernemers vinden dat er teveel reclame is..
    De ondernemers begrijpen de ‘moeilijke positie’.. van de bestuurder.
    Een ieder zal snel begrijpen dat er al ‘onderhandeld wordt’, anders gezegd ‘belangen worden al veilig gesteld’.
    Er lijkt sprake van een noodsituatie.
    Terrassen geboren uit een noodsituatie zijn gedoemd te mislukken.
    Terrassen ontstaan omdat ze onontbeerlijk zijn, omdat ze passen bij de bewoners van de stad en bij hun aard, omdat mensen anders op de stoep gaan zitten.

Reageren is niet meer mogelijk.