Buschauffeurs staken voor minder werkdruk

10

Den Helder – Er rijden vandaag geen bussen in Den Helder. De chauffeurs staken en dat betekent dat de dienstregeling voor een periode van 24 uur is opgeschort. Jammer en vervelend voor de reizigers, maar het is voor een goede zaak, zo stellen de bonden.

“Oorzaak van de staking is de weigering van werkgevers in het streekvervoer om afspraken te maken over het verminderen van de hoge werkdruk. Ook zijn ze niet bereid om hun werknemers een fatsoenlijke loonsverhoging te geven”, zo verklaart FNV. “We willen de reizigers niet treffen, maar de nood in het streekvervoer is letterlijk en figuurlijk heel hoog. Zo hoog dat we op dit moment helaas geen andere mogelijkheid meer zien.”

En dus kwamen de chauffeurs donderdag wel op het werk, maar namen ze geen plaats achter het stuur. De FNV is in Den Helder om ze te ondersteunen bij de actie. De bonden sluiten niet uit dat er nog meer acties volgen, als er op korte termijn wederom geen akkoord kan worden bereikt met de werkgevers.

10 REACTIES

  1. Helemaal gelijk, de bedrijfskundigen zorgen ervoor dat het binnen het openbaar vervoer niet meer gaat om het openbare vervoer. De baasjes lekker kijken in excel op kantoor, zomers met de airco, en wc op nog geen minuut lopen. Ontlasting ophouden is NIET gezond voor het lichaam. (ter info)

  2. Zo´n staking treft de verkeerden.
    Die “bazen en bedrijfskundigen” hebben hun automobielen.
    Gedupeerden van dit soort acties zijn mensen uit de minder bevoorrechte lagen van de maatschappij die niets met het conflict van die chauffeurs met hun werkgever ter maken hebben, maar die wel afhankelijk zijn van openbaar vervoer,

    • Zegt u dan eens beste HZdwg hoe de gewone arbeider tegenwoordig zijn/haar NORMALE rechten kan gaan halen bij de bazen.
      Natuurlijk treffen stakingen van openbare vervoersdiensten en andere zaken altijd de verkeerden,dat ben ik met u eens.
      Maar soms staat het water (urine)hun tot aan de lippen als ze rijden en dat is nou bepaald ook niet veilig.
      En een beetje loonsverhoging zou ook best kunnen,dan wat minder dividend uitkeren aan de aandeelhouders.
      En uiteindelijk worden hier ook weer de mensen mee gepakt met een wat kleinere portemonnee want dan zullen de toch al vrij dure ritprijzen wel worden aangepast zodat directeuren en aandeelhouders toch hun riante bonus blijven vangen.

  3. Ik begrijp het prbleem van de chauffeurs natuurlijk best, maar het vebaast me toch hoe gemakkelijk die vakbonden omgaan met de belangen van gedupeerden, waarvan velen hun eigen leden zijn of hadden kunnen zijn.
    Overigens herinner ik me uit mijn werkzame dagen dat er op het gebied van arbeidsomstandigheden van werknemers een uitgebreide wettelijke regelgeving bestond, die de werknemer goed beschermde. Tot in details vaak die soms wat overdreven leken. En er waren ook ambtenaren die op de naleving moesten toezien.
    Het zou vreemd zijn als bijv. dat niet mogen plassen zou kunnen volgens die wettelijke regels, die wel allerlei voorschriften inhouden over allerlei zaken die voor betrokkenen veel minder urgent zijn. Hebben de bonden geprobeerd dat probleem langs de juridische weg op te lossen?

  4. Nog even terzijde, over aandeelhouders. Grote aandeelhouders zijn de pensioenfondsen, van dividenden worden ook de pensioenen betaald van mensen die zo´n hekel aan aandeelhouders hebben.

Comments are closed.