Zr.Ms.Holland bijna weer zeewaardig

0

Den Helder – Na regen komt zonneschijn voor de vier patrouilleschepen van de Koninklijke Marine. Zr.Ms. Holland is vrijwel helemaal hersteld van de problemen met de watermistinstallatie (WMI).

Zr.Ms. Holland voerde in oktober jaar haar onderhoudsprotocol uit voor de WMI. De WMI is ontzettend belangrijk voor de veiligheid aan boord van de ocean-going patrol vessels (OPV’s). Op deze schepen wordt met een gereduceerde bemanning gevaren, waardoor dit systeem een onmisbaar onderdeel is in de brandbestrijding aan boord. Tijdens het live-testen van dit brandbestrijdingsmiddel werden er diverse onvolkomenheden geconstateerd. Zo lekten er in bepaalde secties van het schip leidingen of konden de koppelstukken en nozzles de hoge druk (bijna 200 Bar) niet aan.

Op basis hiervan werd het certificaat van zeewaardigheid voor de Holland ingetrokken en zijn de andere OPV’s begonnen met het testen van hun WMI. Ook bij deze testen werden soortgelijke defecten geconstateerd, waarna besloten is de patrouilleschepen tegen de kant te houden totdat het systeem gerepareerd zou zijn.

Defecten
Sinds de eerste week van 2018 is er aan boord van de Holland met man en macht gewerkt om de exacte locaties van de defecten te detecteren. Naast DAMEN en de Directie Maritieme Instandhouding (DMI) van CZSK, heeft ook de eigen bemanning -van PBI-er tot commandant- meegeholpen bij de diverse werkzaamheden (het afdoppen van de 426 nozzles bijvoorbeeld). Tot en met de laatste dagen is er goed samengewerkt tussen DAMEN, DMI en de Technische Dienst van de Holland om alles op tijd gereed te hebben. Ook het thuisfront kon op vrijdag 19 januari tijdens de informatiedag met eigen ogen zien wat een impact de reparaties hadden op het schip: plafondplaten, kitnaden en lampen waren verwijderd om bij het buizenstelsel te kunnen komen.

Gelukkig konden in de weken erna al veel WMI-secties op druk getest en goedgekeurd worden, waarna de plafondplaten en lampen netjes teruggeplaatst werden. De bemanning kreeg met deze positieve testresultaten weer vertrouwen in het voorgestelde vaarschema en bleef men onverminderd doorgaan met de werkzaamheden en oefeningen in voorbereiding op de inzet in de West. In week 8 zijn de laatste secties gerepareerd, op druk getest en in orde bevonden. Momenteel wordt de WMI onder toeziend oog van de leverancier van het systeem en het klassebureau DNV functioneel getest en gecertificeerd, zodat het certificaat van zeewaardigheid van Zr.Ms. Holland weer kan worden afgegeven. Zodra dit is afgerond kan de bemanning van Zr.Ms. Holland na meer dan vijf maanden tegen de kant weer met een veilig gevoel haar taken uitvoeren.