Busstaking gaat door, ook in en na het weekend

9

Den Helder – De staking van de streekbussen gaat de komende dagen door. Na het weekend wel in beperkte vorm, zo is vrijdagmiddag duidelijk geworden na overleg tussen bonden en werkgevers.

De dienstregeling ligt het komende weekend plat, er rijden dus zo goed als geen bussen. Vanaf maandag wordt er wel gereden tussen 06.00 en 10.00 uur en van 15.00 tot 19.00 uur. In de overige uren staken de chauffeurs. Deze staking gaat door tot in ieder geval woensdag.

Vrijdagochtend reden er nog enkele bussen, maar vrijdagmiddag reed zelfs de bus naar de veerhaven niet meer. De verwachting is dat de komende dagen wederom slechts een enkele bus rijdt.

Geen geld
De buschauffeurs zijn al langere tijd bezig met staken, om zo betere werkomstandigheden af te dwingen. De FNV meldt dat de werkgevers inmiddels dreigen om de chauffeurs te laten boeten, als zij vanaf volgende week buiten de spits gaan staken. “Ze willen deze mildere actievorm onmogelijk maken, door te dreigen dat de chauffeurs helemaal geen salaris krijgen, ook niet voor de uren die ze werken. Dat is kolder en olie op het vuur”, zo meldt actieleider Jeroen Warnaar van CNV Vakmensen tegenover NHNieuws.

9 REACTIES

  1. Waarom moeten ouderen en mensen zonder auto zo lang en hard worden getroffen? Julianadorp plat, niemand zegt wat. Waar 30% van de stad woont. Stadsvervoer dus, geen streekvervoer. Waarom niet gewoon rijden, maar geen geld innen? Dan tref je de organisatie, nu de gewone man en vrouw.

    • Dat is een paar jaar terug door de rechter verboden. Het wordt gekwalificeerd als diefstal en daarvoor kan je ontslag krijgen.
      Voor de rest begrijp ik het wel dat ze staken, als je door te strakke dienstregeling nog niet eens twee minuten kan nemen om even te plassen kom je uiteraard ook niet toe aan de wettelijk verplichte pauzes van de rijtijdenwet. En dat is dus niet alleen slecht voor de gezondheid van de chauffeur, vaak langdurig je plas moeten ophouden is echt niet goed voor je, maar ook voor de veiligheid van de passagiers.

      • Uit eigen ervaring en observatie weet ik dat op ons busstation er ruim tijd is voor het toilet. Kijk maar eens naar 30, 31 en 32. En de normale wachtruimte voor passagiers is weggehaald ten behoeve van de chauffeurs. Staken okee, maar laat om de twee uur een bus rijden. Voor ziekenhuisbezoek, scholen e.d.. Het is een onmisbare maatschappelijke voorziening. Taxi naar/van Julianadorp 27 euro…..

        • Bij het opstellen van de dienstregeling wordt amper rekening gehouden met mensen die wat meer tijd nodig hebben bij het in- en uitstappen, en tijdverlies dat daardoor, of door een andere oorzaak, wordt opgelopen moet de chauffeur maar op de een of andere manier zelf zien te compenseren. Daarom wordt er vrijwel nooit meer gestopt als er iemand iets te laat aan komt rennen, en wordt op sommige stukken (Torplaan, Javastraat bvb) wat harder gereden. Richting Julianadorp kan dus aardig op het gas worden getrapt, veel meer ruimte/weg om verloren tijd weer in te halen! Dat zoiets niet echt veilig is voor de passagiers als je ineens hard op de rem moet, tja ..
          Hoe dan ook, een chauffeur die de mazzel heeft om meestal op een ‘gunstig’ traject te rijden is uiteraard solidair met de collega met minder geluk, hij zou morgen immers diegene kunnen zijn op dat minder gunstige traject. Of is dat tegenwoordig te ouderwets, solidariteit?

          En inderdaad, het OV is een onmisbare maatschappelijke voorziening voor velen. Des te meer reden voor de passagier om de buschauffeurs te steunen, dit gaat namelijk ook over de eigen veiligheid!!

      • Ik weet, dat er voor bepaalde bedrijven, ontheffing van het rijtijdenbesluit wordt aangevraagd. Ik heb zelf bij zo;n bedrijf gewerkt , die voor alle chauffeurs een ontheffing had. Misschien heeft Connexion dat ook .

  2. Staken is staken en dan moet NIET de reiziger naar Texel bevoordeeld worden te opzichte van de Helders inwoners.
    Het is ALLES of NIETS.
    Daar rijden n.l WEL bussen heen!!
    Krijgen die chauffeurs een extra rij-premie of zijn het ……………………?Vul zelf maar in.

    • De Helderse inwoner kan een ander vervoermiddel pakken of gewoon thuis blijven, in de bus naar de boot is het gros toerist. En daarvan worden met iedere trein weer een hoop aangevoerd. Misschien is dat de reden, niemand zit te wachten op grote aantallen gestrande toeristen?

  3. Chauffeurs die aangesloten zijn bij een vakbond zijn opgeroepen te gaan staken. Maar er zitten ook chauffeurs bij die niet aangesloten zijn bij een vakbond en er rijden ook uitzendkrachten. Hoe zit het daar mee, als die ook het werk neerleggen ? Geen enkele vakbond staat achter hen , als die de laan uitgestuurd worden. Dus die zullen uit eigen belang wel gaan rijden.

  4. Nou zo als de bus na hoorn begrijp ik wel maar 31, 32, 34 begrijp ik niet want die hebben een lange pauze

Comments are closed.