DHA-A leader
DHA-A leader

Nieuwe dienstregeling, maar ook nieuwe bussen!

Den Helder – De nieuwe dienstregeling van vervoerder Connexxion is zondag ingegaan, maar dat is niet de enige wijziging die de passagier opvalt. Er rijden nu ook opeens heel andere bussen door Den Helder.

Het eerste dat opvalt is dat wit het nieuwe geel is, zowel op de bussen zelf als op de halteborden.  Wit is de kleur van Overal, de nieuwe flexdienst die Connexxion gelijktijdig met de gewijzigde dienstregeling heeft ingevoerd. Binnenin de bussen valt het nieuwe meubilair op, de nieuwe chipkaartlezer en de gewijzigde opstelling van de plaatsen voor mensen in een rolstoel of met kinderwagen. Die moesten voorheen in de meeste bussen plaatsnemen recht tegenover de uitgang, maar nu zitten ze direct naast de deuren.

De nieuwe bussen zijn veel stiller dan de vorige en dat merk je zowel binnen als buiten. De chauffeurs zitten op luchtgeveerde stoelen en er is een nieuw ticketsysteem gekomen. Voortaan geen losse kaartjes en stempel meer, maar plaatsbewijzen in de vorm van een bonnetje. De verwachting is dat half november (week 47) nog een aantal kleine, elektrische bussen naar Den Helder komen.

Ook prettig aan de nieuwe bussen: alles is binnen nog schoon en netjes, nog nergens kauwgom te bekennen en ook de merkstift is nog niet actief geweest. Wat zou het mooi zijn als dat voorlopig zo blijft.

DHA-H 468 tussen bericht en reacties

Over de schrijver:

Woonachtig in Den Helder / Julianadorp sinds 1973, sinds 2008 hoofdredacteur van Den Helder Actueel.

Lees ook:

15 reacties

  1. Henk van Kuijk

    Jammer dat de dienstregeling naar en van Julianadorp allerminst verend, fris en vernieuwd is: die is met maar liefst 70% ingekrompen, de bussen moesten natuurlijk betaald worden. Eén keer per uur ’s avonds, dus geen aansluiting meer op elke trein. Elektrische bussen, jaja, maar eveneens af- en aanrijdende auto’s die mensen van station Zuid halen en brengen. En mensen die het niet weten, en een half uur in weer en wind moeten wachten op donker station, veilig ook? Dat heet duurzaam. Schandalig dat de Provincie en Connexxion (hoezo verbinding) Julianadorp zwaar discrimineert en loskoppelt van de stad. Verweggistan, een dorpje in de provincie. Toeristen betalen voor een enkeltje 8,40, hoezo toeristengebied? En de kersverse gemeenteraad en bestuur slapen door, bij deze zomerse overval. Toen ik dertig jaar geleden in Julianadorp kwam wonen (6000 inwoners) was de busverbinding beter dan nu (15000 inwoners): een grof schandaal. Ik red me wel, maar de ouderen?

    1. Willem J. Sloot

      Beste Henk, volgens mij zijn wij de 15.000 allang gepasseerd en als je daar de seizoen toeristen bij op telt praat je al gauw over tien duizenden mensen!!! Op deze manier draagt Julianadorp een flinke steen bij aan de economie van Den Helder maar een knappe busverbinding in stand houden………………..??

  2. Guido

    Dat was me gisteren inderdaad opgevallen maar ik dacht dat ik een zonnesteek had opgeloppen.

    @Dhr. van Kuijk: €8,40? Als je dan met zijn 3en naar J’dorp wil kan je bijna beter de Taxi pakken.

      1. RB

        dan zeuren ze dat het stiller word in de bus en daarom lijnen moeten laten vallen, maar dat het klantenaantal minder word ligt vast niet aan de prijzen…… 8.40 om van DH naar J-dorp te gaan schandalig gewoon

  3. rc licht

    8veertig is voor retour..4 20- enkele reis en iedereen ook een toerista kan een chipkaart aanschaffen ffies googlen en de info is ook in Duits Engels Spaans etc.No Problemos .Dat de frequentie verandert is vervelend maar ook Connexxion moet winst maken voor zn aandeelhouders. Verandering is inherent aan het leven maar ook klagen mag in dit vrije land.Klaagzangers verenigt U en doe de regendans xD

  4. Henk van Kuijk

    Minachtend, heer rc dwaallicht. Jazeker, enkeltje Station-Zuid voor Duits echtpaar: 8,40. Info over kaart wordt nergens gegeven, door chauffeur of in de bus. De chauffeur zei alleen: “een dagkaart kost 14 euro”. Het ergste van de info hierboven is dat er met veel hoorngeschal wordt gebazuind: “Kijk eens, wat voor een duurzame, nieuwe service wij bieden!” Maar een station dat mede voor Julianadorp werd gebouwd – ik was namens de Wijkvereniging bij de opening in 1982 – heeft nu gewoon onvoldoende aansluiting per bus. Erg is ook dat alle politieke partijen onlangs nog in het Juniorcollege uitriepen: “Jazeker, wij behartigen de belangen van Julianadorp ook!” En nu? Kaalslag op het ov, waarvan ze wisten, de leugenaars.

    1. rc licht

      Henk die Duitsers zijn niet 8 terlijk ik verdenk je van collaboratie met RB gewoon gallen om t gallen, Misschien vind je jezelf belangrijk maar ik vind je eerder conservatief..Alles verandert continu dat heet evolutie .als je alles waar je het niet mee eens bent beschouwt als slecht voor de rst van ons medeburgers moet ik helaas mededelen dat ieder van ons zijn eigen profiel heeft en het niet echt belangrijk vind wat jij er van vindt ..Ieder zn hobby maar ik leef liever bij de dag

      1. Henk van Kuijk

        Ook weer neerbuigend, ga maar een uurtje wachten op Station Zuid, knap je van op.

  5. Jeroen

    Wat een zure reacties. 4,20 voor een enkeltje is niks. Ben je wel eens in buitenlandse steden geweest. Vast niet. Schrale jutters.

    1. hotmailtwo

      Hoe het bij onze duitse buren gaat;
      .
      De SauerlandCard 2018
      Gratis gebruik maken van de bus en de trein zodat u eropuit kunt in de regio? Dat kan met de SauerlandCard. De kaart is gratis te verkrijgen bij de receptie op Landal Winterberg.

      SauerlandCard
      Met de Sauerland Kaart krijgt u de mogelijkheid om gratis gebruik te maken van de bus en de trein zodat u vrijetijd- en wandelactiviteiten in Hoogsauerland en in omgeving kan ondernemen. Ga wandelen, fietsen of ontdek leuke dorpjes. Profiteer ook van aantrekkelijke kortingen bij vele activiteiten in de omgeving. Sportfaciliteiten, zwembaden, skigebieden en nog veel meer.

      Op pad met de bus en trein
      Met de SauerlandCard reist u gratis met de bus en trein naar allerlei bestemmingen in Hoogsauerland en de regio Soest. U kunt de auto laten staan, waarmee u brandstof bespaart en daarmee het milieu beschermt. Alle tijd om onderweg te genieten van de prachtige landschappen!

  6. Henk van Kuijk

    Wel eens een uitkering gehad, Jeroen? Of kleine AOW? Schrale man uit de bovenlaag…. en ja, met 8.40 voor Duits echtpaar voor een paar kilometer jaag je toeristen weg. Aansluiting op trein is bovendien een abc’tje voor het ov-beleid. We hadden al 1 spoor, nu nog geen aansluiting op trein, geen wonder dat de stad leegloopt. Is er al een politicus wakker? Die de stadspromotie van harte steunt?

  7. Gertjan

    In Den Helder zijn veel verbindingen geschrapt, maar in Alkmaar en Hoorn zijn er meer bij gekomen. Waarom heeft ons gemeentebestuur zich niet goed ingezet voor behoud van knap en betaalbaar OV. Persoonlijk had ik dan liever de oude bussen gehad met de oude dienstregeling, zeker het gebrek aan aansluiting met de trein vind ik een schande en de dorpers kunnen niet meer rechtstreeks naar het Heersdiep en ook Kooijpunt is ook onbereikbaar geworden vanuit de stad.

  8. Henk van Kuijk

    Gisterenavond: vertrek trein uit Alkmaar 20.26, sloot niet aan op bus station Zuid 21.01, dus wachten tot 22.01, maar nee, wegens wisselstoring eindigde de trein in Anna Paulowna, honderden gestrand, ook op station Den Helder. Geen enkele mededeling over bussen, mensen gingen liften, puinhoop. Een week werkzaamheden erbij, geen enkele aansluiting trein- bus. Die aansluiting MOET absoluut bij elke trein terugkeren. En nog steeds heeft geen enkele politicus iets van zich laten horen…..

Reageren is niet meer mogelijk.