Dubbele kruisbolder als beeldmerk? Den Helder zegt nee!

34

Den Helder – Moet de dubbele kruisbolder die eind deze maand op het Stationsplein verschijnt het nieuwe beeldmerk van Den Helder worden? Die vraag stelden we eerder deze week, naar aanleiding van Anke de Vries van CityMarketing hierover. Over de juiste naam blijven we discussiëren, maar de tasjes met het cadeau erop zijn al besteld en de vlaggen wapperen al. Maar wat willen de inwoners van Den Helder zelf?

Zelden kreeg een stelling op Den Helder Actueel zo snel zo veel reacties. Het onderwerp leeft dus, zou je kunnen zeggen. En echt niet alleen bij de door de ‘goede mensen’ zo graag als ‘klein clubje zeikerds’ afgeschilderde vaste reageerders op deze site. Meer dan 1100 mensen hebben hun stem uitgebracht, berichten over dit onderwerp krijgen tientallen reacties en op Facebook is de discussie nog levendiger. Rode draad: de dubbele kruisbolder heeft een klein clubje fans en veel tegenstanders. Waarbij de tegenstand voor het cadeau als nieuw beeldmerk van de stad nog veel groter is dan voor plaatsing van het kunstwerk zelf. Daar kan een aanzienlijke groep nog best mee leven.

Van de 1128 bezoekers die tot nu toe (zaterdag 18 augustus, 09.52 uur) hebben gereageerd is 86 procent van mening dat de bolder zeker niet het nieuwe beeldmerk van Den Helder moet worden. Slechts 154 personen (14 procent) vindt dat wel een goed idee. We hebben CityMarketing gevraagd welke kosten er tot nu toe al gemaakt zijn voor het nieuwe beeldmerk, maar Anke de Vries is op vakantie en dus kan heel CityMarketing geen antwoord geven… Aan de gemeente nog even gevraagd wie eigenlijk bepaalt wat het beeldmerk van onze gemeente wordt (college, raad, CityMarketing, ondernemers, et cetera). Het antwoord komt niet, wel een verwijzing naar het project “Identiteit Kustplaatsen van Noord-Holland (Identity Matching)”, waarover Anke de Vries van CityMarketing meer kan vertellen. Helaas is die op vakantie en binnen CM weet blijkbaar niemand er verder iets van…

De bolder moet het beeldmerk van Den Helder worden!

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...

De Nieuwediepers op deze site en op Facebook zien het in elk geval in meerderheid niet echt zitten, zo blijkt uit de peiling en de opmerkingen erover. Een greep uit de reacties:


Theo Popma kwam nog met een ander idee, een alternatief voor de dubbele kruisbolder:

34 REACTIES

  1. Eigenlijk ligt bestuurlijk Den Helder volkomen plat, totdat Anke de Vries van City Marketing weer terug van vakantie is …. 😛

  2. Die Anke heeft toch telefoon…bovendien als zij de enige is die antwoordt mag geven…[zie géén antwoordt Gemeente] wel heel apart…

  3. de bolder zelf in de Beatrixstraat lijkt me een mooi iets maar als beeldmerk zeg ik ook nee, ziet er niet uit die vlaggen

  4. Betting, Bolder, (dubbele) Kruisbolder of hoe het gedrocht ook heet. De inwoners zijn/worden nergens bij betrokken, maar toch kost het ons als inwoners een klap met geld.
    Zeestad blijft samen met de Citymarketing lekker vaag over de kosten. Wanneer is het in Den Helder een keer afgelopen met onnodig geld uitgeven. Zeker als er bij de inwoners (niet zijnde de “club” van politici en bevriende bedrijven die er rijker van worden) geen enkele draagkracht is.

  5. Je kunt niet zomaar een vlag ontwerpen en uitbaten. Kleuren hebben (historische en geen commerciële) betekenissen; een recent “voorwerp/object” er in plaatsen is misschien wel “heiligschennis”.

  6. Doet mij denken aan de discussie die destijds losbarstte over de nieuwe namen van de middelbare scholen in Den Helder. Dat moest en zou Peil (10, 20, 30, 40) worden. Alles was al aan de vergadertafel geregeld, het briefpapier, de logo’s waren al bedacht en dat zou het worden.
    .
    Toen de Helderse bevolking, en dus de ouders die hun kinderen naar die scholen moesten sturen, dat hoorde, kwamen ze massaal in actie. Van Meurs (voormalig voorzitter van het College van Bestuur en daarmee voorzitter van zichzelf) moest zijn plannen herzien. Dat krijg je ervan als je voor Napoleon speelt en de Jutter opzadelt met dingen, namen of logo’s, die ze helemaal niet willen.
    .
    Een ander voorbeeld is het Timorpark. Dat werd in de volksmond altijd al zo genoemd en toch stond er jarenlang een bord aan de ingang met “Churchillpark”. De geachte naambedenkers hebben daarvan geleerd want nu heet het park gewoon Timorpark, zoals de Jutters dat ook willen.
    .
    Mijn tip voor de geldweggooiers en de stadsvernieuwers (vernielers): Ga altijd vragen aan de Jutter, en als zij in meerderheid beslissen dat zij het niet willen, doe het dan ook niet!

  7. Meneer @ Hijneken, vooral Uw laatste alinea spreekt me enorm aan, hij moet echter (ben ik bang) nog wat steviger geformuleerd worden daar hij mijn inziens nog teveel ruimte biedt aan ´vreemde vlaggenvogels´ tot ruimere interpretatie en uitleg van de wensen van de Helderse bevolking …;)
    Het is moeilijk te begrijpen dat men onder een zekere professionaliteit in combinatie met een ingekocht, vlijmscherp ontwerpersinzicht tot een dergelijk dramatisch resultaat is gekomen.
    Soms is een logo geniaal in zijn eenvoud zoals bijvoorbeeld het logo van de NS ons laat zien, echter, wanneer die zoektocht mislukt (zoals nu is gebeurd bij de Helderse vlag) en uitmondt in een soort Legoland- of avonturenparkachtige miskleun en uiteindelijk zélfs ´de kaart van het afwentelen´ (de Jutter wil niets nieuws) gespeeld is, rest je als organisatie slechts nederigheid en een oprechte spijtbetuiging.
    Een teken aan de wand is dat er geen vervangende woordvoerder is. Ook dat wijst tenminste op amateurisme en wellicht zelfs op een angstcultuur?
    @Andrea stelt dan ook een terechte vraag over de kosten van ontwikkeling. Marketing is een productieproces ter ´promotie en verkoop´ en kost geld, publiek geld.

    • Zeker als je denkt aan de ‘bevraging’ van de Helderse bevolking over het ontwerp voor het stadhuis, een paar jaar geleden. We ‘mochten’ kiezen uit drie ontwerpen, geen stadhuis was geen optie, en het spreekwoordelijke handjevol stemmen op een van de ontwerpen werd dan verkocht als zijnde ‘de winnaar’. Maar of het dan ook echt zo uit zo komen te zien wisten de stemmers niet, het ontwerp was namelijk onder voorbehoud en kon uiteindelijk heel anders uit kunnen komen te zien.
      Net zoiets als de inspraak bij de inrichting van het stationsgebied, er werd gevraagd om iets maritiems en dan krijg je een dubbele bolder die alleen gebruikt wordt in de binnenvaart en bij de sleepdienst, oftewel, wat er komt wordt bepaald door een paar landrotten die het verschil niet kennen tussen zeevaart en binnenvaart. Staan we mooi voor aap mee, met dat ding!

  8. … ik spoor niemand aan … maar destijds met Sail verdwenen er zomaar een hoop vlaggen van de vlaggenstokken
    #DoeHetNiet

  9. Met deze kruisbolder op vlaggen door heel Den Helder voelt het bijna alsof we een huis uit Game of Thrones zijn. De draken zitten al in het gemeentelijk bestuur, wie gaat de troon van Den Helder veroveren?

  10. Ver voor mijn tijd maar destijds stond heel Parijs op zijn achterste benen in verband met de Eifeltoren en het is uiteindelijk toch goed gekomen.
    Wellicht hebben de drijvende krachten achter de Bolder ook een vooruitziende blik. We wachten het af.

  11. Daar is veel meer ruimte, dit gevaarte is te groot voor de omgeving. Spinnen kan je wel, maar de realiteit veranderen niet.
    De vlaggen doen mij ook denken aan de uitrusting van ridders zoals Boze Millenial zegt.

  12. Bel die voorzitter eens van Citymarketing die kan toch ook uitleg geven of is die te druk met het postkantoor, zwembad, Willemsoord?

      • Laat die voorzitter eerst maar op zijn kosten een zwembad bouwen, waar niets aan mankeert. Helemaal klaar met de Firma Tuin.
        Er zijn zat goede aannemers in Den Helder, dus geen opdrachten meer naar aannemer Tuin.
        Krijgen de kleinere aannemers in Den Helder ook eens een kans.

  13. Heel vreemd.. Anke de Vries van de Citymarketing kan Den Helder Actueel geen antwoord geven op vragen omdat ze op vakantie zou zijn. Maar bij het Noord Hollandsdagblad geeft ze een uitgebreid interview.
    Waarschijnlijk geeft de Citymarketing alleen een interview en informatie als het betreffende medium reactie’s weggehaald die voor de organisatie “schadelijk’ kunnen zijn. Dat is ook meteen het verschil tussen Den Helder actueel en het Noord Hollands dagblad. Den Helder Actueel is onafhankelijke nieuwssite en het NHD wat zich afhankelijk maakt van bepaalde partijen in deze stad.
    Weg met Citymarketing Den Helder! Ze zijn niet geschikt om ons te promoten.

    • Het lijkt zo langzamerhand wel een lachfilm/ klucht.
      Een rustig kuststadje met hardwerkende mensen wat geinvadeerd is door een groep stuntelende schurken, die de ene na de andere puinhoop creëren, terwijl ze de mensen voor de gek houden dat het hier Parijs is of Ramblas kan zijn, waar niemand hier op zit te wachten.
      Nu maar hopen op een goed Louis de Funest- achtig einde , zoiets als dat de hele bende opgerold wordt en al het geroofde geld terug wordt gegeven aan het volk wat verder nog lang en gelukkig onder een eerlijk bestuur verder leeft .

      • zelfs Ali Baba met z’n 40 rovers waren een minder erge roversbende dan de VVD zolang de VVD in het bestuur zit dan zal het altijd zo blijven en kun je blijven dromen van je Louis de Funest- achtig einde

    • Nee Andrea ga jij ons even promoten! Dat continue negatieve gedoe van driekwart die hier steevast reageert, dat zet Den Helder écht goed op de kaart! We staan al niet bepaald bekend om onze gastvrije en gezellige bevolking, men hoeft slechts één blik te werpen op een artikel over de bolder en je weet genoeg.
      Er zijn de laatste jaren steeds meer evenementjes en dingen te doen, de binnenstad knapt zienderogen op, maar God o God iemand stelt iets voor wat niet in het straatje ligt van ”de Jutter” en er beginnen er direct een paar te steigeren. Als iedereen het zo goed weet, sla dan de handen ineen en richt zelf een organisatie op om onze stad te promoten. Volgens mij zijn er hier genoeg beste stuurlui met (in hun ogen) fantastische ideeën over hoe het in ieder geval NIET moet, ik zou zeggen richt een club op. De tegenhanger van die groep hieronder genoemde stuntelende schurken. Ik ben benieuwd!

      • ik ga met u mee dat héél Den Helder zienderogen opknapt, alleen moet ik wel eerlijk zeggen dat ik dan die banners weer “iets te veel van het goede” vind, die hadden ze achterwege mogen laten, wel ga ik de 29e zeker vaak kijken hoe de nieuwe bolder geïnstalleerd gaat worden

      • Beste DJ, Ik lees almaar dat wij mensen uit Den Helder die de oude glorie van de stad weten te waarderen, deze willen behouden en opknappen — en dus niet willen vernietigen zoals jullie dat willen– negatief zijn over de stad.
        Jij en jouw club daarentegen willen Den Helder aanpassen naar de door jullie veronderstelde maatstaven van Randstedelingen die Den Helder wegzetten als lelijke achtergebleven stad met negatieve, onvriendelijke/ ongastvrije bevolking.
        Simpel gezegd: Als iemand van buiten Den Helder klaagt moet de hele stad op de schop, klaagt een inwoner over de stad, dan wordt deze als negatief bestempeld.
        Hoe bedoel je naar binnen toe schoppen en naar buiten toe slijmen.
        Denk hier eens over na.

    • Het zou zo maar kunnen dat ze voor het weekend, toen Ronald hun benaderde voor commentaar, nog op vakantie was, en maandag weer aan het werk.

  14. De foto in het NHD onthuld ook een deel van de tekst (” …. teksten met de maritieme geschiedenis er op” …. aldus Freugdenhil eerder bij DHA) 😛 😛 😛

  15. Ik zou zeggen,zet dat ook maar meer VOOR de VERMOEDELIJKE TOEKOMSTIGE pizzeria van de heer Carlo Assorgia neer,nl in het oude postkantoor(zie de Helderse Courant van vandaag 24-08) dan kan de heer Assorgia zijn toekomstige gasten een ,,pracht uitzicht” bieden dit tegelijk met die ,,prachtige bolder”” voor zijn open ramen.

  16. Zijn er nu al eens antwoorden op de vragen die DenHelder actueel gesteld heeft aan CityMarketing?
    Daar ben ik nu wel heel benieuwd naar.

  17. Het gevaarte heeft een gewicht van 7500 kg, bij een gangbare verwerkings prijs van €52,50 zit je al aardig aan de 4 ton.

Comments are closed.