Maritiem icoon stadsentree kost 400.000 euro

200

Den Helder – De bolder houdt de gemoederen bezig, zoveel valt wel op te maken uit de vele reacties op social media. Maar hij komt er, zoveel is ook duidelijk. Op de laatste dag van deze maand wordt het kunstwerk onthuld.

De kosten bedragen 400.000 euro, zo laat Zeestad-directeur Ferdinand Vreugdenhil desgevraagd weten. Het is volgens hem een gewenst icoon met groot draagvlak, er is immers vooraf flink wat inspraak geweest. “De plaatsing van het maritiem icoon is de kroon op de afronding van het project Stationsvoorplein”, stelt de gemeente. “De bolder is tot stand gekomen op initiatief van Zeestad, die in het kader van dat project invulling gaf aan de wens van de inwoners om de maritieme identiteit van onze stad zichtbaar te maken op de stationslocatie.”

“Een deel van het icoon is dan ook gefinancierd met geld dat vanuit het project hiervoor beschikbaar is. Ook het maritieme bedrijfsleven en andere lokale partijen hebben eraan bijgedragen, waardoor de bolder mogelijk is geworden. Het initiatief is dus gestart bij Zeestad”, benadrukt de gemeente nog maar eens. “Het idee is in juni 2017 aangeboden door het maritiem bedrijfsleven, omdat zij daaraan bijdragen, maar ook omdat partijen als HOB, bedrijven en stichting Top van Holland willen benadrukken dat het initiatief breed wordt gedragen. De bijdrage van Zeestad is door de gemeente, als aandeelhouder, goedgekeurd.”

Ontwerpteam
Vreugdenhil laat weten dat Zeestad een ontwerpteam heeft opgericht, waaraan Marc Ruygrok (beeldend kunstenaar en kunstadviseur gemeente Den Helder), Edzo Bindels (stedenbouwkundig ontwerper) van West8 en Juliette Nielsen (lichtontwerper van buro Beersnielsen) hebben deelgenomen. “Het maritiem icoon is een uitkomst van het inspraakproces dat is georganiseerd voor het stationsgebied en is dus onderdeel van de herinrichtingsopgave van het stationsgebied. Ook voor het herinrichtingsplan is Zeestad opdrachtgever geweest en heeft Zeestad het projectleiderschap uitgevoerd.”

“Bewoners en anderen vinden het belangrijk dat als je Den Helder binnenkomt, dat je merkt dat je in een maritieme stad bent. Het maritiem icoon is hier, met zijn vorm en de teksten met de maritieme geschiedenis er op, een uitdrukking van.” Een icoon voor als je Den Helder binnenkomt dus, maar is het Stationsplein dan wel “de entree” van onze stad? “Het stationsplein is een knooppunt van openbaar vervoer (bus, trein) , auto- en fietsverkeer en niet te vergeten voetgangers. Het drukste punt en een belangrijke entree in en van Den Helder. Het lijkt mij gerechtvaardigd dat het stationsplein een uitstekende plek is voor het icoon”, aldus Vreugdenhil.

Locatie
De locatie kan bovendien geen verrassing zijn, meent de Zeestad-directeur. “Misschien weet je het je nog te herinneren dat we een uitbreide inspraakprocedure hebben doorlopen voor de nieuwe inrichting van het stationsplein. Treinreizigers, bewoners , ondernemers zijn op verschillende wijzen benaderd, zoals bijvoorbeeld sociale media. De belangrijkste uitkomst was dat je moest merken dat je in een maritieme stad bent. Hier is het maritiem icoon uit voortgekomen, dat natuurlijk allerlei gedaantes kan hebben. Hier is door het ontwerpteam een uitgebreide studie naar gedaan, met als resultaat het maritiem icoon. Zo is als voorbeeld een kabeljauw tijdens de presentatie van de herinrichtingsplannen naar voren gebracht op de locatie waar nu het maritiem icoon komt. De locatie is dus ook al langere tijd bekend.”

Later deze week: Maritiem icoon als beeldmerk Den Helder, wel of geen goed idee?

De bolder moet het beeldmerk van Den Helder worden!

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...

200 REACTIES

  1. hahahahahahahahahahahahaha een bolder bij de entree . . . . . . . . . . ja dag. Wat een pietje puk niveau zeg, alhoewel voor 4 ton. Hang er een paar schommels aan is het tenminste leuk voor de kinderen. Als ik de uitslag van de poll zo zie kunnen we de “een gewenst icoon met groot draagvlak” ook weer iets beter plaatsen.

  2. Ik lees alleen maar, door de inwoners goed gekeurd , bla bla bla, door middenstand goedgekeurd , maar omdat ze wisten dat ik het 3 X niets vond hebben ze mij natuurlijk niets gevraagd. ,
    En hoorde ik niet ergens, nee het kost de gemeente niets, noppes, nada,
    wat wel leuk is is , De bijdrage van Zeestad is door de gemeente, als aandeelhouder, goedgekeurd.”
    en de volgende zin viel me wel erg op ,De kosten bedragen 400.000 euro, zo laat Zeestad-directeur Ferdinand Vreugdenhil desgevraagd weten. Het is volgens hem een gewenst icoon met groot draagvlak, er is immers vooraf flink wat inspraak geweest.

    • zoveel mensen zoveel meningen, en helaas kunnen ze niet met iedereen z’n mening rekening houden, dan zou er nooit wat van de grond komen…
      ik persoonlijk vind het wel wat hebben, en wil best wel kijken hoe dit toch wel grote kunstwerk geïnstalleerd gaat worden,dan moet ook nog het geheel er omheen bestraat worden, heb je niet in een uurtje gedaan, dat moet vast een dag of wat voor de onthulling al gebeuren, iemand op de hoogte van de planning voor dit?

    • Ben benieuwd wat deze wethouder eraan gaat doen, of heeft hij alleen maar praatjes en geen acties

  3. Meneer Vreugdenhil vergeet in zijn propaganda te vermelden, dat Zeestad speciaal werd opgericht om de inspraak en de democratie in Den Helder te bevorderen. De Bolder heeft overigens precies het juiste formaat om kritische burgers midden in het stadscentrum aan terecht te stellen.

  4. Dat er gevraagd werd om een maritiem iets als invulling klopt wel, daar heeft Meneer Vreugdenhil gelijk in, maar dan wel iets wat met Den Helder te maken heeft, en niet zo’n trek-ding van op een sleepboot, daar hebben we namelijk niets mee! Eerst worden er van die Oost-Europese arbeiders her en der neergezet, en nou de beting van de sleepboten van Maassluis en Rotterdam.

  5. Het is een cadeautje van het maritieme bedrijfsleven in Den Helder?

    En nu is het: “Een deel van het icoon is dan ook gefinancierd met geld dat vanuit het project hiervoor beschikbaar is. Ook het maritieme bedrijfsleven en andere lokale partijen hebben eraan bijgedragen, waardoor de bolder mogelijk is geworden.
    Dus het is helemaal geen “Cadeautje” en wordt dit op hoog niveau er weer doorheen gedrukt, elkaar even wat toespelen in deze slechte tijd, belachelijk wat denk je wat de kosten zijn om Den Helder weer even in een nieuw afschuwelijk jasje te steken, die vlaggen slaan toch echt nergens op. Die bolder zal gerust nog wel wat zijn maar voor de rest van het werk van City Marketing schaam ik mij als Rasjutter diep.

  6. Ik zou me bezorgd afvragen hoe vervuild, bekrast, gedeukt, gevandaliseerd dit kunstwerk er over vijf jaar zal uitzien, en dan vooral de onderste twee meter ervan. Hoe groot is de kans op beschadiging doordat dat er een auto of een bus tegenaan knalt? Hoe moeilijk en hoe kostbaar is het om het “ding” in toonbare staat te houden? Als het er niet netjes en goed onderhouden uitziet, dan draagt het zeker niet bij aan een gunstige eerste indruk van Den Helder op de mensen die het station uitkomen. En juist daar, als ik het goed begrepen heb, was het voor bedoeld.

    • hoe vaak is een auto of bus bij Boon het terras opgereden de laatste 20 jaar? “Hoe groot is de kans op beschadiging doordat dat er een auto of een bus tegenaan knalt?” nihil of verwaarloosbaar waarschijnlijk,

      • Vorige week is er nog een lantaarnpaal uit gereden. En als die er niet had gestaan dan was de auto toch echt bij Boon binnen gekomen.

        • jammer dat we dat niet te lezen kregen hier op DHA, heeft u een link naar een andere nieuws site?

          • En in het Noordhollands Dagblad, sinds de Helderse editie nu ook een min of meer regio krant is geworden, lees je dit soort nieuws niet meer terug. Maar vraag het maar even na bij Alex Boon. Een 30 kilometer weg, geen andere auto in de buurt. Dan weet je het wel! Zal wel iets met een telefoon te maken hebben.

          • DHA (lees Ronald Boutkan) kan niet overal tegelijk zijn. Misschien moeten we met z’n alle dit soort nieuws zelf gaan melden aan DHA. En dan niet vergeten even fotootje te maken… Want de gemeente zal dit soort nieuws wat zichzelf kan tegenwerken echt niet gaan brengen.

          • Andrea, Andrea, een ongeluk met een auto wordt bewust verzwegen omdat het de gemeente kan schaden?
            Ik begin zo langzamerhand echt te geloven dat je met een vergiet op je hoofd loopt!

  7. Laat Zeestad BV maar is open kaart spelen. Gewoon noemen welk deel van de 4 ton van wie komt.
    Er worden hier spelletjes gespeeld die vreselijk stinken. Is er nu niemand in de politiek die dat blootlegt?
    De “kunstenaar” is in zijn vrije tijd, waar hij dik voor betaald word, ook de man die in de openbare ruimte bepaald waar kunst mag komen. Nu strijkt hij zelf 4 ton op voor een beeld, waar hij zelf de locatie van heeft mogen bepalen.
    Zit heel Den Helder nu met oogkleppen op?
    Burgemeester Koen Schuiling heeft het al maanden over ondermijning. Maar je ziet steeds meer de onderwereld (Politiek, Zeestad, Willemsoord BV, de schouwburg en een aantal aannemers) steeds verder de boevenwereld (normale burgers) ondermijnen.
    Wethouders Tjitske Biersteker, Michiel Wouters, Dhr Duinker en pizzabakker Carlo Assorgia hadden beterschap beloofd. Je ziet ze zijn binnen korte tijd volledig ingepakt door de Helderse onderwereld. En door hun belofte niet na te komen behoren zij bij de zelfde club mensen die onze stad kapot maken.

    • Beste Andrea, .zoals vanouds ga je in razernij zo snel door de porseleinkast dat het op raaskallen begint te lijken.

      • Bodelo, open je ogen is. En ga niet mee in de corruptie die hier in Den Helder speelt. Of leef jij ook van deze corruptie.
        Ik ga graag door de porseleinkast… Bij mij is alles nog heel, maar er mag binnen de gemeente wel een paar porseleinen heilige huisjes worden gebroken.

        • Andrea, als ik een aannemer verdedig die op dit forum volledig wordt afgebrand, “dan werk ik zeker voor hem”.
          Als ik een beslissing van een gemeente ambtenaar verdedig “dan ben ik zeker een ambtenaar”.
          En nu? Nu “leef ik van de corruptie”.
          Nee, ik mag ook weleens wat porselein opschudden, maar graag onderbouwd.
          Kreten als “onderwereld, boevenwereld etc.” daar heb ik niet zo veel mee.

  8. Is het nou een cadeau of betalen wij als burger mee aan dit afstotelijke object dat geen toerist zal herkennen als een maritiem icoon? Wat slaan we de plank weer enorm mis hiermee.

    • @RB, als je het nieuws wat beter volgt dan had je geweten dat het gedrocht op 31 augustus onthuld en daags ervoor ter plekke in elkaar gezet. Het werk gebeurt overdag en is voor het publiek te volgen. Bovenin de twee staande kokers zitten luiken. De lassers kunnen daar doorheen en van binnenuit de boel vast lassen. Dit is gekopieerd uit andere media.

    • Het boegbeeld staat in dat scheve bomen perkje, de Jutter. Dit is een gedrocht van 6 mtr. hoog en minstens 10 mtr breed. Dat is zo hoog als een huis.

        • Dit gedrocht is geen kans maar een voldongen feit en dat is niet negatief maar kritisch beschouwen.
          a, het staat veel te dicht bij de gevel.
          b, het hoort in de vrije ruimte te staan zoals de gasmolecuul.
          c, je word straks stekeblind als de zon erop schijnt.
          d, bezoekers van DH zien hier echt geen icoon in als ze niet verteld word wat het is.

          • a, wat is de (wettelijke) afstand dan volgens u?
            b. zo’n bolder of beting staat op een schip ook niet in de vrije ruimte toch?
            c. zou het? misschien wel, dan zou dit een argument kunnen zijn
            d. ik weet niet precies wat er in gegraveerd staat maar dat zou de uitleg eens kunnen wezen? zodat de bezoekers van DH wel weten wat het is? het is in ieder geval iets wat goed opvalt en waar waarschijnlijk wel over gepraat wordt, foto’s van gedeeld gaan worden, misschien dan wel meer mensen nieuwsgierig maakt om de gemeente eens te bezoeken? al met al wat ik al zei, geef het een kans, bij voorbaat negatief is ook zo zwart

        • @RB, de zwarte handhaver, hier heb je wat tekst regels die in het nieuws waren op deze site.
          Citaat; Een dubbele bronzen bolder van 6 meter hoog, waarop de maritieme geschiedenis van de stad staat geschreven.
          De aanlichting van de bolder bij avond maakt het beeld letterlijk ‘licht’ in beleving. Schaduwwerking en reflectie van de hoogglans gepolijste teksten zorgen ook overdag voor contrast en een speels karakter.
          De Helderse Historische vereniging vervaardigde de geschiedkundige basis voor het maritieme verhaal.

          • nou hotmail de zwartkijker, dat klinkt toch als muziek in de oren nietwaar?
            nogmaals je geeft het bij voorbaat geen kans door je negativiteit

          • Alleen dat je er niet naar luistert maar erna kijkt, niet waar? En dat kan bij glanzend gepolijste teksten weleens verblindend zijn als de zon er vol op schijnt. Het is te hopen dat het verkeer er geen last van heeft. We zullen zien.
            Verder klopt het wel dat zulke grote kunstwerken beter tot hun recht komen als ze de ruimte hebben.
            En tja, zelfs de Jutters moest worden uitgelegd wat voor ding het is, zo groot is onze binding met dit ‘icoon’. In Maassluis staat ook zoiets maar dan een flink stuk kleiner en met een tros touw eromheen, dan snappen mensen wel wat het is.

          • waarom moet iedereen weten wat het is om het mooi te vinden?
            hele bergen “werken”van Scholte stelt ook niets voor en daar lopen jullie ook mee weg zonder te weten wat het is…. dan lopen er stapels (jonge) mensen rond met tatoeages met Japanse tekens waar ook niemand een idee heeft wat het eigenlijk betekend maar wel “oooohhh mooie tato heb jij” en zo kan ik doorgaan, maar er kan weer lekker tegen bepaalde personen aangeschopt worden dus is het bij voorbaat al slecht….. negatievelingen

          • Er moest, na participatie, een maritiem ‘icoon’ komen, geen moderne kunst waarbij jezelf mag bedenken wat het moet voorstellen.
            En die vergelijking met een tattoo hinkt nogal, ten eerste omdat zo’n persoon met Japanse tekens weet wat ze betekenen en ten tweede omdat ze voor dat persoon een speciale betekenis hebben, er is een binding. Deze binding is er met dit ‘icoon’ dus niet, we hebben geen sleepdiensten van enige betekenis en we hebben ook geen dubbele bolders in de haven, dat blijkt wel uit het feit dat het eerst moet worden uitgelegd wat het is.

          • Beste Bodelo, als je de vergelijking met een tattoo wel treffend vindt kan je vast ook uitleggen wat deze bolder voor ons als stad betekent, welke relatie wij hebben ermee? En graag deze gevoelsmatige binding even lyrisch omschrijven als diegene met de tatoeage die je niet alleen uitlegt wat de schrifttekens betekenen maar ook de motivatie om juist daarvoor te kiezen.

          • Monique, ga eens kijken bij het Reddingmuseum. Verbazingwekkend hoeveel Reddingboten een dubbele bolder hebben ….

      • Graag nog iets hoger en breder, dan kijken de bezoekers die vanuit het station komen tenminste niet tegen dat smerige hotel aan.

  9. Opvallend is dat Vreugdenhil niet rept van het belastingvoordeel voor de gulle gevers en dientengevolge van de extra kosten van ons belastingbetalers.

  10. … handig dat fietsenrek die BOLDER … alleen jammer dat je nu een aanhanger nodig hebt om de extra lange ketting mee te nemen.

  11. CDA / VVD / D 66 / PVDA / Stadspartij en groenrechts lachen zich krom .
    Deze meerderheid vindt het prachtig dat Beter voor Den Helder / Seniorenpartij / Behoorlijk bestuur en de Christen unie nu de zwartepiet toegeschoven krijgen .
    Maar de werkelijke zondaren die Zeestad beschermen vindt u bij boven genoemde rechtse partijen .
    Het beeld van list en bedrog betalen we dus zelf .
    En o ja inspraak je moet wel lef hebben omdat te verkondigen . nada niets dus.

    • Eigen schuld, dikke bult zou ik zeggen. Beter voor Den Helder (naam klopt niet met werkelijkheid), Seniorenpartij, Behoorlijk Bestuur en ChristenUnie wilde verandering in de stad. Toch gaan deze partijen mee met de kartelpartijen VVD, D66, CDA en Stadspartij. Er veranderd helemaal niets in deze stad. We krijgen er alleen maar meer zakkenvullers bij.
      Waar is de verandering die de partij van de Pizzabakker wilde? De enigste verandering is dat de Pizzabakker zijn panden aan Koningstraat goed heeft weten te verkopen aan Woningstichting en Zeestad.

  12. Wat mij vooral stoort is dat dit maritieme icoon ‘aangeboden wordt door’ het maritieme bedrijfsleven. En de rekening is voor de inwoners? En dan nog te bedenken dat het uiterlijk niet bepaald fraai is 😉

  13. Beetje suggestieve berichtgeving door een beeld/scptuur zoveel media aandacht te geven en weer geld te benoemen in een titel. Het houdt de gemoederen bezig omdat de krant erover blijft schrijven, niet andersom. In zoveel steden staat er op elk plein of straathoek een beeldhouwerk.

    Financiering is door meerdere partijen verricht, en er zal gerust wat gemeenschapsgeld in zitten maar als inwoner hoeven we gelukkig niet over elk project te bepalen of het wordt afgeschoten of doorgang mag vinden alsof we er een boterham minder om moeten eten.

    Zo’n titel is voeden van negatieve publiciteit, wat mijn inziens ook is gebeurd bij het stadhuisconcept bij de stationslokatie.

  14. Beetje suggestieve berichtgeving door een beeld/sculptuur zoveel media aandacht te geven en weer geld te benoemen in een titel. Het houdt de gemoederen bezig omdat de krant erover blijft schrijven, niet andersom. In zoveel steden staat er op elk plein of straathoek een beeldhouwerk.

    Financiering is door meerdere partijen verricht, en er zal gerust wat gemeenschapsgeld in zitten maar als inwoner hoeven we gelukkig niet over elk project te bepalen of het wordt afgeschoten of doorgang mag vinden alsof we er een boterham minder om moeten eten. Zo’n titel is voeden van negatieve publiciteit, wat mijn inziens ook is gebeurd bij het stadhuisconcept bij de stationslokatie.

    • Absoluut gelijk Jan! Weet iemand hier op dit forum wat het standbeeld van JP Coen kostte? En ook dit standbeeld riep en roept weerstand op.
      Geef de beting een kans.
      Noot; elk groot project kent een “potje” (een percentage van de complete aanneemsom) voor kunst. Dit is in de wet zo vastgelegd.

    • Laat Zeestad dan transparant zijn en een lijstje openbaar maken wie, welk bedrag heeft betaald…

      • Daar is uiteraard om gevraagd. Bij de gemeente (die naar Zeestad verwijst), bij Citymarketing (die gewoon niet reageert) en bij Zeestad (die een totaalbedrag noemt).

        • Daar twijfel ik geen moment aan, dat je deze vraag hebt gesteld. Maar de gemeente en Zeestad zullen never transparant zijn naar de media en de burgers.
          Om niet transparant hoeven te zijn, heeft de gemeente alles ondergebracht in meerdere BV’s. Omdat ze weten dat een BV nooit zijn cijfers openbaar hoeft te maken.
          Bij ons thuis wordt dit Corruptie genoemd.

        • Prima dat je er naar gevraagd hebt Ronald. Van City Marketing hoeven we mijns inziens niet veel te verwachten. Van de gemeente had ik echter wel een reactie verwacht. Hoewel ik mij verdraait goed realiseer hoe hier op de site gereageerd gaat worden als de bijdrage van Port of Den Helder openbaar wordt gemaakt.

  15. Marc Ruygrok is beeldend kunstenaar en tevens kunstadviseur bij de gemeente Den helder?? Werkte hij vroeger voor Wc eend misschien??

    • Juist Rob, een echte “Wij van WC-eend adviseren WC-eend”. En deze dure grap kost 400.000,- die blijft hangen aan de strijkstok van deze “kunstadviseur”

    • Om een beeldend kunstenaar adviseur (als onderdeel van een commissie) te maken als het gaat om kunst vind ik geen verkeerde gedachte. Integendeel!
      En waar Andrea vandaan haalt dat hij 400.000,- Euro opstrijkt … Het is mij een groot raadsel.

      • Blijf je kop lekker in het zand steken… Waarom moet in Den Helder altijd in een “commissie” zitten om geld te kunnen verdienen. Het was eerlijker geweest als je een kunstenaar had gezocht zonder lidmaatschap van de “Club”.

        Een bedrijf (kunstenaar) levert een product (kunstwerk) en krijgt daar geld (400.000,-) voor om product te leveren. Hij strijkt daar dus 400.000,- voor op! Met een redelijke kostenfactor heeft hij een zeer ruime netto winst.

        • Andrea, wederom ben je aan het roeptoeteren.
          In je laatste reactie ben je gelukkig tot de conclusie gekomen dat er in die 4 ton ook kosten zitten. Echter, zonder de feiten te kennen geef je opeens aan dat de kunstenaar een zeer ruime netto winst weet te behalen.
          Daarnaast is het gebruik maken van een commissie de gewoonste zaak van de wereld. Niet alleen in Den Helder. Gelukkig maar, omdat een goede commissie in staat is de diverse belangen te behartigen.

          • En daar gaat het dus om. In Den Helder keurt de commissie zijn eigen vlees. De kunstenaar zit in de commissie en krijgt vandaar uit ook de opdracht…

          • Het is anders bepaald niet chique om als kunstenaar zitting te nemen in een adviescommissie en vervolgens die commissie te laten adviseren om een kunstwerk van jouw hand te kiezen. In een dergelijk geval worden vooral de belangen van een van de commissieleden behartigd. Dat kun je toch niet ‘de gewoonste zaak van de wereld’ noemen, zoals Bodelo hierboven doet. Misschien vindt hij het een normale handelswijze, maar dan zegt dat vooral wat over hem, en de kringen waarin hij verkeert…

          • De opdracht voor het cadeau is naar de kunstenaar uitgegaan. Vervolgens is aan de kunstenaar gevraagd zitting te nemen in de commissie om gezamenlijk een plek voor de beting te vinden.
            Kip of het ei?

          • Opmerkelijk dat zowel Gekke Henkie als de zelfbenoemde rechter weten in- en met welke belangen ik verstrengeld ben terwijl ik ze zelf nog niet gevonden heb ……………?

          • Wat ik op mijn beurt dan weer opmerkelijk vind is dat een man als Bodelo, die er meestal als de kippen bij is om deelnemers aan dit forum te corrigeren dan wel op hun vingers te tikken, en, toegegeven, regelmatig blijk geeft van een heldere kijk op de onderwerpen die hier passeren, nu opeens zo’n moeite heeft om een paar zinnen te doorgronden.
            Ik merkte alleen op dat het veel zegt over u of de kringen waarin u verkeert als u aangeeft het een normale gang van zaken te vinden wanneer een lid van een adviescommissie zijn eigen product als het meest geschikt naar voren brengt. Over u en wat u zoal uitspookt weet ik niets, en dat gaat me ook helemaal niets aan, maar u wekt met uw uitlatingen de indruk dat er in moreel opzicht wel iets aan u te verbeteren valt…

          • Bodelo verkeert in een kring van Woning Stichting, Stichting Afgestoft/Helderse Historische Vereniging en DHA (als moderator).
            En dan beginnen er m.i. belangen te knellen, welke door Bodelo als ‘complot theorie’ van de hand zullen worden gewezen.

          • Zelfbenoemde rechter, ik kopieer mijn reactie bij Andrea;
            Andrea, als ik een aannemer verdedig die op dit forum volledig wordt afgebrand, “dan werk ik zeker voor hem”.
            Als ik een beslissing van een gemeente ambtenaar verdedig “dan ben ik zeker een ambtenaar”.
            En nu? Nu “leef ik van de corruptie”.

          • Het doet mij deugt te vernemen dat Ronald Boutkan de enige moderator bij DHA is, al zou ik hem wel wat verlichting gunnen in zijn drukke bestaan. 😉

          • En zo kunnen we weer naar het onderwerp. Zoals ik aangaf Gekke Henkie is de volgorde qua samenstellen van de commissie andersom geweest.
            Vandaar dat ik er geen moeite mee heb.

          • Hoezo is de volgorde andersom….? Dat valt niet direct op te maken uit het bovenstaande persbericht, geachte Bodelo,maar misschien zit u dicht bij het vuur en heeft u informatie die ik niet heb. Dat laatste zou natuurlijk heel goed kunnen.
            De volgende passage valt me hoe dan ook op, en ik citeer: ”Vreugdenhil laat weten dat Zeestad een ontwerpteam heeft opgericht, waaraan Marc Ruygrok (beeldend kunstenaar en kunstadviseur gemeente Den Helder), Edzo Bindels (stedenbouwkundig ontwerper) van West8 en Juliette Nielsen (lichtontwerper van buro Beersnielsen) hebben deelgenomen.”
            Dus er is sprake van een ontwerpteam (voor alle duidelijkheid: een team dat zich buigt over de vraag hoe het kunstwerk eruit moet komen te zien), waarvan Ruygrok deel uitmaakt (daar is hij immers gemeentelijk kunstadviseur voor), en dat kennelijk zijn keuze heeft laten vallen op een kunstwerk van commissielid en ‘kunstadviseur’, de zojuist genoemde Marc Ruygrok.
            Persoonlijk vind ik dat een merkwaardige en ongewenste gang van zaken, maar verbeter me vooral als ik het fout heb gelezen….

  16. De kosten voor dit lelijke stuk opgeblazen ego staat wel in groot contrast met de kortingen op de hulp welke wij onze hulpbehoevenden geven! (2 miljoen korten, in tegenstelling tot verkiezings- beloften van de partijen). Schaam je diep beslissers!

  17. Het valt mij wel op dat het altijd de zelfde mensen zijn die op alles wat er in de stad gebeurt kritiek hebben.
    Ik denk dat deze mensen willen dat elke verandering eerst door hun goedgekeurd moet worden.
    Mensen geef het toch een kans, en kraak niet alles bijvoorbaat af.
    De een vind Picasso een kunstenaar en een ander vind hem een prutser.
    Smaken verschillen nu eenmaal{ gelukkig}

    • Beoordeel eerst de stemming van ‘Bolder en Beeldmerk’ maar eens goed, op deze site wordt over het algemeen gereageerd door een kring van verschillende mensen, die het aantal van 50 niet ver zal overstijgen.
      Maar duidelijk zijn er heel veel personen die de publicaties op deze site volgen, lezen en de moeite nemen om hun voor- of afkeur kenbaar te maken – op moment van schrijven al 1050.

      En de reactie van Vreugdenhil (Zeestad CV/BV) om het stationsplein “de entree” van onze stad te noemen, is tekenend voor het kwaliteitsniveau van onze gemeentelijke bestuurders en ambtenaren; en de door hen aangestuurde en uitvoerende directeuren van de betrokken CV- en BV-tjes inzake stadsvernieuwing.
      Het drukste entree-punt van Den Helder ligt bij Kooypunt meneer Vreugdenhil, daar waar al decennia lang het verkeer opstroopt in lange file’s tot aan De Stolpen.

      Met hun duidelijk afwezige visie, hun tomeloze fantasie en de drang om nutteloos gemeenschapsgeld er doorheen te draaien, hadden ze ‘logischerwijs’ die Kolder-Bolder – 25 meter breder en 3 meter hoger – vlak voor de rotonde Ravelijnweg over de N250 moeten plaatsen en uiteraard voorzien van grote letters: “U NADERT EEN MARITIEME STAD”.
      Tijd genoeg om het kreng te bewonderen en selfies te maken …., je staat immers toch in de file …. ! 😛

    • Judge, ik begrijp de reactie van Theo wel.
      De stemming Bolder en beeldmerk gaat over het vervangen van het Helders logo. Ook ik ben daar faliekant op tegen. Maar ik ben niet tegen de beting (of dubbele bolder).

          • Geloof mij, de stemmers maken in deze weinig onderscheid tussen acceptatie van het beeldmerk – op banners, briefpapier, etcetera – en het fysieke kreng op de geplande locatie.
            Fingerspitzengefühl.

  18. Ze hadden beter het geld uit kunnen geven aan een bedrijf dat beter kan straten. Als ik het wegdek zie rond de watertoren etc

    • Zondevandecentjes, de stratenmakers hebben tijdens de werkzaamheden gemeld dat de ondergrond niet geschikt was en zou gaan verzakken. Het Helderse stratenmakers bedrijf kan niet aangekeken worden op het verzakken van de weg. Zeestad wilde het goedkoop laten uitvoeren. En vanwege de drukte van Sail en het zijn van de hoofdverkeersader hebben de jongens het toch maar tegen hun zin in bestraat. Zeestad en Architect Edzo Bindels (mede opdrachtgever en bedenker van het beeld) zijn verantwoordelijk voor dit slecht uitgevoerde stationsplein. Waar het door de indeling ook nog eens gevaarlijk is.

  19. De Bolder is het beeldmerk van de Helderse maffia, het had daarom wel wat groter uitgevoerd mogen worden. Zeker met het oog op de toekomst.

  20. Vier ton !!!! Of het niks is…..er komen dagen voor dat ik het niet in mijn knip heb !!!! Zoveel geld voor zo’n AFSCHUWELIJK LELIJK DING !!!! Konden ze nou werkelijk niets beters verzinnen…..wat een creatieve geesten hebben we toch in Den Helder !!!!

  21. Henny, het ergste is nog dat dit totaal geen mensen uit Den Helder zijn die dit veroorzaakt hebben, het zijn semi-rijke profiteurs die hun neus ophalen voor Den Helder maar wel van ons profiteren, dat heet” wanna be’s” helaas een kenmerk van deze tijd, ze weten, kunnen en zien alles beter dan de rest, ze hebben zich overal tussen gewerkt maar ondertussen laten ze een groot spoor van ellende achter zich door hun onkunde terwijl ze hun zakken proberen te vullen.

    • Henk S, wil jij (aub voor ons lezers) opschrijven welke mensen volgens jou verantwoordelijk zijn voor de totstandkoming van beting?

      • Bodelo, zeestad, west 8( verantwoordelijk voor de meest decadente misplaatste wanstaltige (kunstjes) kunst die ik ooit gezien heb), die andere twee prutsers en alles wat daar aan vast kleeft, lijkt me toch zeer duidelijk naar voren komen ih bovenstaande artikel.
        Lees het nhd en heb nog nooit mensen zoveel propagandistische onzin horen uitkramen, als bovenstaande boevenbende, pure voor de gek-houderij en bovendien een belediging te denken dat normale burgers hier in trappen, maar dat is mijn mening natuurlijk.

        • Henk s, “het Maritieme Bedrijfsleven – zoals Damen Shipyards, Peterson, DHSS en Port of Den Helder, de Teso en diverse andere partijen bieden het beeld aan”. Dit is een citaat uit een eerder bericht op DHA, en in mijn beleving zijn hier weldegelijk mensen uit Den Helder bij betrokken?

  22. Het maritieme karakter van Den Helder, dit is wat ik steeds hoor. Ontzettend gewaardeerd door de huidige generatie. Maar wie zijn dat dan ? In mijn beleving wordt de ontwikkeling van Den Helder voornamelijk gedragen door de wat oudere bewoners (45+) De Jutter, de wervianen, gevels met een ouderwets karakter, een betting, nagenoeg alles wat met het verleden te maken heeft. Hier hebben de huidige bewoners binding mee. Maar wat nou als we naar de toekomst kijken, de huidige jeugd of de volgende generaties, wat hebben die straks voor binding met DH. Nergens in wat voor besluitvorming dan ook hoor ik de stem van de jongeren, het lijkt wel of er allemaal oude gezapige oude mannen/vrouwen bezig zijn met de toekomst van DH.Wordt DH een soort Zuiderzeemuseum ! Wat heeft DH straks te bieden aan de volgende generaties, zijn die geïnteresseerd in dat Maritieme, de tijden van weleer ? Hoe ziet DH er straks over 30 of 50 jaar uit of gaat het alleen maar om het NU ! Helaas heb ik de antwoorden ook niet, maar persoonlijk zou ik de ontwikkeling van DH wat moderner zien en meer toekomstgericht. Misschien een “schaduw gemeenteraad” van jongeren in de leeftijdscategorie 20 t/m 30 die hun zienswijze op de huidige ontwikkelingen vertellen en meedenken over de toekomst.

    • moeten ze dan een gigantische i-phone op die plek zetten, dat is het enige wat de huidige generatie waardeert…..

        • ben je wel eens bij bijeenkomsten, zoals grap88 hieronder vermeld, geweest?
          het gros van het publiek bij deze bijeenkomsten is 45+ en dit is omdat de huidige generatie zich totaal niet bekommert om de wereld rondom hen….

          • Ach… ik ben gelukkig nog geen 45+ en ik kom ook netjes naar de bijeenkomsten in mijn buurt (en meer jongeren met mij). Probleem is alleen wel: je wordt niet gehoord, je wordt genegeerd en vervolgens doet de zittende garde wat ze zelf willen… de pot op met het volk. Zie werkelijk niet in waarom ik nog heen zou geen of wat stemmen in DH voor nut heeft. Nee we gaan niet snijden in het sociale domein, maand later is er 3 miljoen weg. We gaan het anders doen, maand later zitten dezelfde poppetje er weer… alsjeblieft zeg, schuif het lekker af op de jongere generatie, die zijn inderdaad het probleem…

      • Dit soort initiatieven dragen zeker bij, hoop dat er misschien wat huidige gemeenteraadsleden meelezen 🙂

        • JB, de beting is een cadeau van bedrijven aan onze stad.
          Jongeren kregen een kans om een project te starten wat gesubsidieerd zou worden. Gelukkig namen ze de handschoen op en kijk naar het voormalig V&D gebouw. Ik geef toe, een tijdelijk kunstwerk maar dominant aanwezig.

          • Bodelo, ik heb het niet alleen over de beting. Gaat mij om de totale context.Maar om in te gaan op hetgeen wat jij stelt over het voormalig V&D gebouw, dit is blijkbaar wat jongeren willen. Maar hoe zien we dat op de lange termijn terug ? En dan niet tijdelijk !

  23. Misschien dat die V&D-kliederaar er voor weinig nog wat knaps van kan maken.
    En dan maar hopen dat met het verwijderen van de V&D-gevel gelijk de Kolder wordt verwijderd. Als die dan al niet gejat is door een koper of oud-ijzerdief…

  24. Het gedrocht past inderdaad wel bij DH. Het word niet geconserveerd en ook niet gepoetst(onderhoud). Het zal gaan verweren en uiteindelijk zwart worden. Dit lijkt me toch wel jammer van de hoogglans teksten.

      • Monique_K, dit gedrocht is brons (90/10) en door invloed van de zilte lucht zal het zwart/donkerbruin worden . Kijk maar naar de Jutter. Doordat de jutter een gemodelleerd beeld is krijg je kleur nuances. Dat zal bij dit gedrocht alleen gebeuren bij de zon en schaduw zijden.

        • Bedankt voor de info hotmail. Best wel jammer, want zo blauwgroen uitgeslagen zou het nog wel iets kunnen hebben, maar zo’n gigantisch zwart ding lijkt me niks.

  25. Mijnheer Boutkan ik had uw maritieme kennis ook hoger ingeschat, het is geen Bolder maar een Beting.

    • Wat een drama dat ik u teleurstel, maar er zijn gelukkig ergere dingen in het leven dan een verdrietige meneer Loef. Ik prijs me gelukkig dat half Den Helder zich in de naam blijft vergissen en verder zal ik u verklappen dat ik nu niet, vroeger niet en zeer waarschijnlijk ook in de toekomst niet ook maar iets heb of had met het maritieme, de marine of de visserij. Het kon en kan me gewoonweg niet echt boeien 🙂

  26. Het is een dubbele kruisbolder. Einde discussie. Bron: Vereniging ‘de binnenvaart’:

    Een kruisbolder.
    Foto: Pieter Klein.
    meestal gegoten bolder in de vorm van een staand (gelijkbenig) kruis.
    DUBBELE KRUISBOLDER: min of meer, twee kruisbolders tegen elkaar geplaatst zodat de horizontale delen één geheel vormen. Niet te verwarren met een kruisbeting waar de uitstekende delen zeer kort zijn.

  27. Komisch: een kunstwerk dat moet wijzen op de verbondenheid van de stad met de zeevaart, en dan bijna niemand daar die precies weet wat het is.

    • Haha, inderdaad Hans. Helaas is het “voorwerk” niet zo grondig uitgevoerd. Had het ding direct dubbele kruisbolder genoemd en alle discussie over de benaming was verstomd.
      De discussie over plaats en uitvoering zal nooit ophouden. Maar is dat niet de bedoeling van een kunstwerk? Het is spraakmakend.

      • Of met reddingboten? Tijdens mijn wandeling met Vis op de Plint ben ik toch flink wat dubbele bolders tegengekomen. In meerdere vormen en maten ….

        • Gewoon met kleine boten, het touw van zeeschepen is te dik voor zo’n kruisbolder. Oftewel, het ding heeft niets te maken met de verbondenheid met de zee/zeevaart, ook een reddingboot blijft dicht bij de kust en gaat niet de zee op. Een marineschip ligt aan een grote paddenstoel, als ze zo’n ding nou hadden uitvergroot met eromheen de ‘kleintjes’ op originele grootte, te gebruiken als zitplaatsen, daar hebben we namelijk wel iets mee.

          • Monique_K, als je een paddenstoel had uitvergroot had het inderdaad totaal geen verbintenis met Den Helder.
            Maar de dubbele bolder is als een H, straks wordt er in het straatwerk een D aangebracht.
            PS; volgens mij gaan reddingboten wel de zee op, dat zou wel heel raar zijn als ze dat niet deden ….

          • Beetje vreemd Bodelo, een uitvergrote kruisbolder waaraan geen zeeschepen/marineschepen kunnen worden vastgelegd kan wel, maar een uitvergrote enkele bolder waaraan onze marineschepen wel worden vastgelegd kan niet? En dat terwijl dat ding onze binding met de zee moet symboliseren, niet onze binding met de enkele sleepboot, de enkele reddingboot van de kustwacht of de pleziervoertuigen/zeilboten uit onze ‘jachthaven’! Als de jachthaven nou internationaal bekend en beroemd zou zijn en iedere zomer uit zijn voegen zou barsten zou het nog kunnen, maar dat is die niet! Zoals eerder opgemerkt, wij hebben er zoveel binding mee dat in eerste instantie vrijwel niemand wist wat het moest voorstellen, laat staan hoe het heet. En dat moet dan onze binding met de zee symboliseren?!

            Ps, als ik een stap de zee in doe met mijn papieren bootje gaat dat bootje ook de zee op, dat wil niet zeggen dat het een zeeschip is. Reddingboten hebben een beperkte actieradius en gaan niet de volle zee op.

  28. Toont wederom aan dat de bedenkers van het plaatsen des gedrochtes totaal geen verbintenis met Den Helder hebben/ voelen
    Nog nooit van een beting gehoord en zie in de verste verte niet wat het met ons te maken heb.
    Vind de nieuwe winkels in Beatrixstraat (Duister, veel te hoog en bombastisch dominant met mislukte verhoudingen en dus een benauwd gevoel veroorzakend) en versiering V&D ook afzichtelijk, dus aub stop ermee en laat Den Helder zo het was/ is.
    Vindt overigens alle bedenksels van deze kliek tot nu toe zeer dominant en achterlijk bedacht, misschien kunnen we dank zij jullie een nieuw woord aan de Van Dale toevoegen “domminant”. .

    • Laat Den Helder zoals het was?
      Alsjeblieft niet Henk S. Er wordt al 10 jaar aan de vernieuwing van onze stad gewerkt. Voor alle duidelijkheid; ik ben anti hoogbouw. Maar hoogbouw s nu eenmaal noodzakelijk om de projecten betaalbaar te houden.
      En troost je voor wat betreft V&D; het is slechts tijdelijk. Over 4 jaar staat ook daar een prachtig gebouw!

      • Henk is een beetje van “wat de boer niet kent eet hij niet” en vind verandering eng volgens mij, maar een ander gezegde is “stilstand is achteruitgang” en als we dus alles laten zoals het is is Den Helder ten dode opgeschreven….

  29. Het is inderdaad een groot gevaarte. Ik ben nieuwsgierig hoe het zal staan en hoop dat het mooi zal staan. Het komt er toch en dan maar hopen dat het mooi zal staan. Het is veel geld ja, maar zulke kunst projecten kosten nou eenmaal veel. De een vind het mooi en de ander niet, zo zal het blijven. Soms zie je zoiets op een afgelegen of eenzame plek staan en dan vind ik het doodzonde en raar, maar dit staat midden tussen de mensen en in het hart van Den Helder. Een soort touw tros zou het wel iets meer afmaken denk ik. Maritiem is het echter wel. Laten we met zijn allen hopen dat het mooi zal zijn en blijven.

  30. Kan mij niet voorstellen dat dit ding ,,maar” €400.000 kost!
    Ja, de Betting op zich,dat kan ik mij wel voorstellen.Maar de aanverwante zaken hebben m.i. ook het nodige gekost aan GEMEENSCHAPSGELD ,zoals de fundering,bestraten,het overleg en vergaderen met een paar dure jongens zoals diverse adviseurs.Die doen ook niets voor niks.
    Ga zo nog maar even door.
    Heer Vreudehil,geef eens de ECHTE CIJFERS wat het de gemeenschap kost!!
    En hopelijk zijn ze in de gemeenteraad na het reces dermate bij de tijd om daar ZEER kritische vragen over te stellen.
    Of is de raad nu al helemaal ingepakt door B&W wat voor 90%uit de partijen kliek bestaat??

  31. De ondernemers van de binnenstad hadden dit net als de sloop van de schouwburg tegen moeten houden. Er is een gebrek aan tegenspraak in de stad. Ondernemers hadden dit samen met bewoners kunnen tegenhouden.
    Bovendien is het raar dat er een beting op de vlag staat en er een dubbele bolder in de stad komt.

  32. Mooi stukje in het NHD van vakman Henk Gorter (Regionaal 5)waar ik mij geheel bij aansluit, zoals ik al schreef de kunstjeskunst van de firma “list en bedrog” veroorzaakt een claustrofobisch, chaotisch gevoel omdat men zich zo nodig wil doen gelden als kunstenaar, architect, vernieuwer etc( wanna be’s) en alles veel te vol propt,.
    Als we ons dan toch moeten onderwerpen aan deze (corrupte) organisatie, zorg er dan in ieder geval voor dat de ontwerpen/ verhoudingen kloppen, met de oorspronkelijke infrastructuur in plaats van elk hoekje en gaatje vol te proppen met wanstaltige aandachtrekkende kunstjes-kunst en slecht bedachte “verbeteringen”.
    Mensen weten niet meer waar ze nog moeten kijken, dit veroorzaakt chaotische toestanden in oa de Beatrixstraat/ Ruyghweg/ staionsplein etc die juist van origine mooi ruim op waren gezet als onder andere verbindingsweg tussen haven en station.
    Verdiep je eerst in de infrastructuur van een stad voor je gaat veranderen, anders is verandering zeker niet altijd verbetering!!!!
    Verder meneer Bodelo , waarom moeten dergelijke organisaties altijd zoveel winst maken? ik vind dat ze in eerste instantie een service verlenende sociale functie dienen te hebben ( stichtingen), zo zijn opgezet in het verleden en als ze er dan nog een puinhoop van maken ook( oa 86% is tegen de beting, postkantoor, zwembad etc) moet het gemeentebestuur ( gekozen door de burger) zeker het recht hebben ze te ontbinden, anders ondermijn je het vertrouwen van de burger in de politiek en nijgen we naar een fout communistisch dictatuur waar bepaalde mensen ( zeestad, helder vastgoed, bouwbedrijf tuin en nog vele anderen) onterecht profiteren van subsidies( ons belastinggeld) en anderen ( de ouderen, gehandicapten en sociaal zwakkeren maar ook de bewoners) hierdoor gedupeerd worden..

    • Beste Henk S, dit is een andere discussie. Ik ga hier niet in mee (althans niet hier).
      Nog wel even voor alle duidelijkheid; 86% stemt tegen het voorstel om de beting het symbool van Den helder te maken. Het is zeker geen 85% die tegen de beting stemt.

      • Beste Bodelo, jij hebt net als ik de reacties gevolgd, hier en verder op het internet, daaruit blijkt wel dat de overgrote meerderheid ook tegen die dubbele bolder is, en dat al was lang voordat er sprake van was om er een beeldmerk van maken. Het simpele feit dat vrijwel niemand wist wat dat voor ding is maakt ook goed duidelijk dat de verbondenheid met de zee die het moet symboliseren een wassen neus is, een bedenksel van wat landrotten die niets hebben met de zee en zeevaart en naar alle waarschijnlijkheid nog nooit verder gekomen zijn dan een overtocht naar Texel.

    • Ja de infrastructuur Henk S. daar snijdt u een interessant onderwerp aan.
      De infrastructuur van Den Helder binnen zijn stadsgrenzen, is gebaseerd op gemankeerde bestuurlijke termijnvisies van rond pakweg 1845 (zo’n 175 jaar geleden dus) tot nu aan toe – het zit dus blijkbaar in de genen.

      Sindsdien is er niets ingericht op toekomstige – nog steeds afwezige – infrastructuur van buiten de stadsgrens die de bereikbaarheid van onze ‘wereldhaven’ zou moeten veiligstellen en dat terwijl onze oosterburen (zij met “De Laarzen”) in ‘samenwerking’ met de geallieerden, de paden in 1945 toch redelijk geëffend achter lieten.

      Stadshart 1 tot 1845: de “Oude Helder”.
      Stadshart 2 vanaf 1865 Station/Prins Hendriklaan.
      Stadshart 3 vanaf 2016 N250 ter hoogte van ‘School 7’. 😛 😛 😛

  33. Ach met den helder en het stadshart wordt het toch niks meer… Daar veranderd deze bolder echt niets aan, net of nu gaat het hier volstromen met dagjesmensen en toeristen omdat dit ding geplaatst wordt? Begrijp me niet verkeerd het opknappen van het stadshart juich ik alleen maar toe.. maar laat de gemeente eens proberen om wat winkelketens deze kant op te laten komen of kleine zelfstandigen de ruimte geven iets op te kunnen bouwen in plaats van deze kunstonzin. Ik ben nu drie jaar weg uit DH en was van de week even op familiebezoek dus ook meteen maar even de stad in en er is zoveel weg! Super zonde….

    • Erik, het is niet de taak van de gemeente om winkelketens hier naar toe te halen. Niet in Den Helder, niet in heel Nederland.
      De gemeente kan wel meewerken aan het faciliteren van een knap centrum. En dar is zij hard mee bezig.

Comments are closed.