DHA-A leader
DHA-A leader

Tijd voor echte oplossing N250

Den Helder – In het “Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur” van de Provincie Noord Holland staat de N250 sinds jaar en dag in de top 10 van infrastructurele knelpunten. Echter, een structurele oplossing laat nog steeds op zich wachten. Daar moet nu maar eens verandering in komen, menen verschillende organisaties. Tezamen hebben ze het Manifest N250 opgesteld.

Teneinde de noodzaak van een structurele oplossing voor de N250 problematiek nogmaals onder de aandacht te brengen van de Provincie Noord Holland is door de Koninklijke Marine, de gemeente Texel, ondernemersverenigingen op Texel en in Den Helder, een aantal direct betrokken bedrijven en organisaties het Manifest N250 opgesteld, met daarin een oplossingsrichting die door al deze partijen wordt ondersteund.

Het Manifest N250 wordt 17 september aangeboden aan de Commissie Mobiliteit & Financiën, in het Provinciehuis in Haarlem. Bij de aanbieding wordt namens de ondertekenaars ingesproken door een jonge inwoonster van de Noordkop. De N250 is een provinciale weg en verbindt de rijkswegen N9 en de N99 met de haven van Den Helder. Het kruispunt van deze drie wegen ligt bij De Kooy. De N250 loopt vanaf de Kooybrug door Den Helder naar de haven van Den Helder.

DHA-H 468

Over de schrijver:

Onder 'Redactie DHA' staan berichten over DHA zelf, aangeleverde (en al dan niet bewerkte) persberichten en dergelijke.

Lees ook:

32 reacties

  1. Judge X

    Waar kunnen we de tekst en eventueel de tekeningen van het manifest terug vinden ?
    Of mogen de burgers – “de burger bepaald, de politiek vertaald” – zich hier niet mee bemoeien ….

    1. HaKatje

      Judge, volgens mij is het geen manifest vanuit de politieke hoek. Wat dan ook wel weer gek is aangezien het een van de speerpunten was van een bepaalde plaatselijke politieke partij. Of misschien mogen die alleen achter de schermen en uit ons zicht lobbyen en is dat allang gaande, wie weet. Je zou het eens kunnen vragen bij de Helderse ondernemersvereniging? Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig.

    2. Bodelo

      Judge, volgens mij wordt 17 september als datum in het artikel genoemd?
      Tot die tijd willen genoemde instanties het nog voor zichzelf houden ………………. (wonderlijk).

  2. Bodelo

    Dit maakt nieuwsgierig. Ik ben razend benieuwd naar de oplossing die door alle partijen wordt ondersteund.
    Het is overigens goed om te lezen dat de Texelaars ook een probleem zien in de huidige situatie.

    1. RB

      ook ik ben zeer benieuwd, het zal niet makkelijk zijn om hier de situatie en of infrastructuur aan te passen, zal het in de vorm zijn van een soort van dynamisch verkeersmanagement oid?

  3. Hanneke Kaamer van Hoegee

    @RB ik heb onlangs in de commissie Mobiliteit en Financiën de vraag gesteld hoe het staat met het onderzoek. Door gedeputeerde Post is toen aangegeven dat er een aantal korte termijn maatregelen genomen gaan worden. Waarbij verkeersmanagement één van de maatregelen zou zijn, hiervoor moet een deel van de verkeersstroom aangepast worden. Ik verwacht eigenlijk dat daar in de commissie eind Q3/ begin Q4 meer duidelijkheid over moet zijn.
    Ik ben ook heel benieuwd naar de oplossing van deze partijen. En ook welke betrokken partijen dit allemaal ondersteunen, in de opsomming in het artikel mis ik bijvoorbeeld de gemeente Den Helder en dat verbaasd me dan weer wel een beetje.
    Maar goed ik kijk uit naar het manifest dat we gaan ontvangen.

    1. Bodelo

      Verdraait Hanneke! Ik had er overheen gelezen; de gemeente Texel maakt zich druk, de gemeente Den Helder kennelijk niet? Heel bijzonder!

      1. Gertjan

        De gemeente Den Helder maakt zich alleen druk om een nieuw stadhuis en het de inwoners zo onaangenaam mogelijk maken om in deze gemeente te wonen. Bereikbaarheid interesseert ze niet, geen knappe wegverbinding de N250 sluit aan op karrespoor N9 en N99 met ontiegelijk veel rotondes. Enkel spoor tot aan Schagen waarbij Schagen dus ook meer treinen per uur aangeboden krijgt. En sinds de nieuwe dienstregeling is de bus echt flut vooral ’s avonds slechts een keer per uur naar Julianadorp, ook is er geen directe verbinding meer van dorp naar zwembad en in de Schooten mogen ze de hele dag een keer per uur reizen. Vind de gemeente blijkbaar allemaal prima want ook de ambtenaren bij Kooypunt hebben geen busverbinding meer omdat lijn 158 ook opgeheven is.

        1. Rasjutter

          Ontiegelijk veel rotondes?? Van Den Helder naar Amsterdam maximaal 3 stuks, of je leeft in een cirkel 😉

          1. Gertjan

            Na de Kooybrug, voor de brug over het Balgzandkanaal, Westerland, Hippolytushoef, Zingende Wielen en Den Oever. 6 Stuks op een stukje weg van 19 kilometer welke een van de twee hoofdroutes is voor Den Helder.

        2. RB

          waarom zouden we hier meer treinen per uur moeten hebben? ieder half uur een trein is toch zat? die busverbindingen ben ik het wel gedeeltelijk mee eens, eens per uur is wel weinig en het sluit op Zuid niet eens knap meer aan, maar ja er ging ook bijna niemand meer met de bus, ik zag alleen nog maar lege bussen rijden, ging u nog wel vaak met de bus dan?

  4. Anton Hagen.

    En al met al gaan wij als inwoners van Den Helder rustig door met het inademen van vervuilde lucht langs de aanrijroute naar de TESO door al die toeristen welke hun motoren lekker laten draaien als ze in de file staan op de Weststraat- Zuidstraat en de Binnenhaven.
    Weet u wat de commissie Mobiliteit en Financiën gaat doen geachte mevr Kaamer van Hoegee?
    Ze drinken een glas doen een plas en lezen dan de stukken pas!
    Met andere woorden:
    Wij in Den Helder blijven zeker de eerste 20 jaar nog in de uitlaatgassen zitten!!!

    1. RB

      er was toch ooit eens sprake van een grote parkeerplaats met een pendeldienst vanaf de Kooij voor de Texel gangers, wat is er met dat idee gebeurt?

      1. Judge X

        De mensen willen graag hun fietsen,tenten en aanverwant meenemen en dan zijn er nog – en vooral – de campers en auto’s met carravan.
        Daar is het verdienmodel van TESO hoofdzakelijk op gebaseerd ‘het overzetten van motorvoertuigen en sleurhutten’ en de inzittenden mogen gelimiteerd ‘gratis’ mee.

    2. hotmailtwo

      Vanaf 2030 alle nieuwe auto’ s elektrisch. Word het vanzelf opgelost, de uitlaat gassen dan!!

  5. Rasjutter

    LETOP, Texel gaat de provincie vragen om een stuk grond nabij het Kooypunt en gaat daar met de TESO een transfer opzetten, en weer vist de gemeente Den Helder achter het net, sukkels blijf in godsnaam is een keer wakker. Een brug, een andere route is gewoon niet te betalen dat weet iedereen dus het enigste wat overblijft is een transfer.

    1. RB

      waarom zou DH achter het net vissen met een transfer bij de Kooij?
      het zal beter worden dan nu, betere bereikbaarheid, betere luchtkwaliteit, minder overlast, en volgens de meesten hier heeft de hele Helderse middenstand nu ook totaal geen voordelen aan het Texel verkeer dus dan ook niet, misschien levert het zelfs een baantje of wat op voor Helderse werklozen

      1. Rasjutter

        Lees nu eens een keer, de “TESO” slaap ook lekker verder, je zou een gemeenteraadslid kunnen zijn.

  6. RB

    als ze nu eens beginnen met die verkeerslichten op elkaar af te stemmen, net als de groene golf in Alkmaar vroeger, dan word de doorstroming al stukken beter, dat moet toch simpel op te lossen zijn met de huidige technieken en met die 3 verkeerslichten achter elkaar

    1. fdrk

      Dat is een schier onmogelijke taak. Je kan de stoplichten wel in een groene golf afstellen, als je vaste verkeersstromen hebt die bijna met elkaar overeenkomen. En dat is hier niet zo. Zo wie zo , is de kruising Binnenhaven/ Ruygweg, niet in een groenegolf op te nemen, je zit daar met enorm druk verkeer naar de Marine , de haven kade’s ,visafslag e,d. een groenegolf t.b.v. het TESO verkeer , zou het verkeer op het Nieuwediep en het verkeer vanaf de Moormanbrug doen opstropen en verstoppen. Dan kom je ook in de knel met de Bruggen bediening, wat weer van invloed heeft op het waterverkeer. Bedenk , ook , dat de Moormanbrug een uitruk route is voor de Marinebrandweer , die kan je niet vol laten lopen met verkeer.

      1. RB

        met de moderne technieken en wat camera’s erbij best te verbeteren, niet totaal op te lossen, maar dat hoeft ook niet, als de doorstroming maar beter is als nu, het is toch van de zotte dat er een hele verkeersrups over de binnenhaven rijdt die dan abrupt tot stilstand gebracht word op de hoek Weststraat waarna weer als een harmonica op gang komt en weer tot stilstand komt bij de Kanaalweg, vice versa is het nog erger, dit kan veel beter geregeld worden, misschien met een soort telling van voertuigen oid, maar hoe het nu is met die individuele afstelling is het een ramp, om 16:00 heeft het marine verkeer nu ook al “voorrang” en blijven de lichten langer op groen dus er zijn mogelijkheden te vinden

        1. fdrk

          Met camera’s erbij , dan grijp je in , in een groene golf en is gelijk het effect ervan weg.

          1. RB

            man je ziet alleen maar beren op de weg, vast een ambtenaar, die zoeken ook alleen maar problemen ipv oplossingen

  7. Henk en Rien Santpoort

    Wanneer dringt het nu eens door tot de botte hersenen van bepaalde lieden dat Den Helder al vanaf oudsher een woon/ werkstad is en geen winkel/ toeristenstad waarin we moeten profiteren van zogenaamde passerende toeristen.
    Stop daar toch eens mee!!!! en laat de Helderse burger heerlijk in rust vrijheid en ruimte wonen en werken, daar hebben de mensen die hier wonen voor gekozen!! en niet om overal in de files/ rijen te staan omdat een paar megalomane/ decadente gekken, die denken dat ze het licht hebben uitgevonden, deze stad als toeristen/ horeca/ winkelstad willen omtoveren ten bate van hunzelf, dit lukt toch niet, laat onze cultuur in zn waarde en maak mooi wat er al is/ was.
    Een snelweg hiernaar toe zal het aantal kwartjes-toeristen doen toenemen die op oa het gratis parkeren afkomen en voor veel overlast en irritatie zorgen zowel voor bewoners als hunzelf.

    1. RB

      hoe ziet u dat gebeuren met al die (nieuwe) huizen en bedrijven langs de Westsrtaat, Zuidstraat en Binnenhaven?

  8. Pieter

    Rasjutter

    ik tel van Den Helder tot Den Oever al 5 rotondes.
    wie leeft er dan in een cirkel.

Reageren is niet meer mogelijk.