Den Helder Airport sluit zich aan bij NSHA

4

Den Helder – Den Helder Airport sluit zich aan bij de nieuwe North Sea Heliports Alliance (NSHA), die woensdag in Hamburg is gepresenteerd. De samenwerking werd bekendgemaakt door de minister van Milieu, Energie, Gebouwen en Klimaatbescherming van Nedersaksen, Olaf Lies, op de WindEnergy-beurs.

De alliantie van de zes grootste offshore helikopterplatformen van Europa ontwikkelt een visie op de toekomstige helikopterinfrastructuur voor de grote offshore windparken en het onderhouden van een dienstregeling tussen verschillende heliports. De directeuren van Aberdeen International Airport, Emden Airport, Esbjerg Airport, Humberside Airport, Avinor Stavanger Airport en Den Helder Airport kozen er gezamenlijk voor om de alliantie tijdens WindEnergy te onthullen.

De NSHA moet een platform worden voor de Europese offshore helikoptervluchthavens om regeringen, energiebedrijven en haven- en industrieorganisaties te helpen duurzame en veilige helikopterdiensten te ontwikkelen voor de offshore windenergiemarkt. De NSHA wil hiermee Europa voorbereiden op de toekomstige grootschalige roll-out van de offshore windenergie-industrie op de Noordzee. Het idee komt voort uit de Europese ambitie om een groot deel van de Noordzee te gebruiken om duurzame energie op te wekken. “Dit platform is een denktank voor de ontwikkeling van een toekomstige offshore helikopterinfrastructuur en is een antwoord op een markt in ontwikkeling. Het idee is ontstaan door een groeiende vraag naar helikoptervluchten voor offshore windprojecten op de Noordzee en is erop gericht windoperators zoveel mogelijk te ontzorgen tegen scherpe prijzen,” zegt NSHA-voorzitter Nick Waterdrinker.

Den Helder Airport
Op initiatief van Den Helder Airport directeur Conny van den Hoff is in 2017 een coalitie gevormd met de directeuren van Emden Airport en Esbjerg Airport. De directeuren van de zes grootste offshore helikoptervliegvelden van Europa kwamen op basis van dit initiatief in februari 2018 bij elkaar voor een tweedaagse conferentie in Den Helder om de energietransitie te bespreken.

“Deze nieuwe markt vraagt om efficiënte helikopterdiensten en -expertise, niet alleen voor de bouw van offshore windmolenparken voor de komende vijftien jaar, maar ook voor een visie op onderhoud voor de lange termijn en een bevoorradingsstrategie. Er is een duidelijke transitie gaande naar offshore wind en de NSHA kan bijdragen aan een bredere en kosteffectieve dienst voor de offshore markt op de Noordzee,” aldus Olaf Schmidt, de directeur van Emden Airport. Schmidt is gastheer voor de NSHA in de stand van Emden tijdens WindEnergy Hamburg.

De zes directeuren besloten ook om de NSHA-meeting afwisselend op verschillende luchthavens te organiseren, waarbij ook de lokale energiebedrijven worden gevraagd aan te schuiven.

4 REACTIES

  1. De luchthaven van Den Helder, weet iemand hoeveel dat per jaar kost voor de burgers van Den Helder, welke er enkel overlast van ondervinden..

  2. Waarom is mijn eerste reactie verwijdert ? Volgens mij gaat het artikel over het in samenwerking laten vliegen van – volgens mij zwaar milieu belastende – helikopters.

    • Vanaf Den Helder wordt er gevlogen met helikopters van het type AgustaWestland AW139.
      2 Piloten + 15 passagiers; 2 motoren van elk 1250 kW oftewel 2×1676 = 3352 pk.
      Over het brandstofverbruik kan ik in de diverse specificaties niets terug vinden, waarschijnlijk uit angst dat mensen dit gaan omrekenen naar het aantal dieselauto’s in konvooi; en dat zullen er heel wat zijn ….
      http://www.flugzeuginfo.net/index_en.php

Comments are closed.