DHA-A leader
DHA-A leader
DHA-A leader

Regio komt met oplossing verkeersproblematiek

Den Helder – Den Helder en Texel willen dat er nu eindelijk snel een oplossing komt voor de verkeersopstoppingen in het centrum van Den Helder. Een zware delegatie bedrijven en organisaties uit die regio, heeft maandagmiddag het Manifest N250 aangeboden aan de provincie. Ze vragen niet alleen om actie, maar komen ook zelf met een oplossing.

Het is al jaren een probleem. Het vele verkeer dat over de N250 door Den Helder rijdt zorgt regelmatig voor lange files. Bij het kruispunt bij de Van Kinsbergenbrug staan verkeerslichten, waardoor de heleboel stil komt te staan. Er bestaan inmiddels al stapels dossiers. “Je kunt wel stellen dat er jaarlijks onderzoek is gedaan naar dit onderwerp”, vertelt TESO-directeur Cees de Waal, “Sinds 1999 wordt er over gepraat. Het is nu tijd om knopen door te hakken”

Aan het plan werken veel bedrijven mee, maar ook de visserij, de Koninklijke Marine en de gemeentes hebben zich achter het plan geschaard. “De meest kansrijke oplossing is een ongelijkvloerse kruising op deze plek”, vertelt Evert van den Broek. Dat zou zo’n 15 miljoen euro moeten kosten, maar dat verdien je terug als de files verdwijnen, heeft hij laten berekenen: “De economische schade is nu 1,5 miljoen euro per jaar en dat is een conservatieve schatting”.

Meer verkeer
De drukte in de stad is alleen maar toegenomen de laatste jaren. “De marine heeft straks 2000 vacatures open staan. Daar zitten een heleboel nieuwe banen bij. Dus ook meer vervoer”, legt Van de Broek uit. En ook het verkeer van en naar Texel is de afgelopen jaren flink gestegen. “Texel is populair. Het is ook hartstikke fijn dat het eiland zo wordt gewaardeerd door zoveel mensen”, zegt De Waal. Texel is zich bewust dat het probleem in Den Helder ook hun eigen probleem is.

Het manifest werd aangenomen tijdens de Commissie Mobiliteit van de Provincie. Het plan vanuit de regio wordt voorgelegd aan gedeputeerde Elisabeth Post.

DHA-H 468 tussen bericht en reacties

Over de schrijver:

NH is de provinciale omroep voor Noord-Holland en sinds 2016 mediapartner van Den Helder Actueel.

Lees ook:

21 reacties

  1. Rasjutter

    Weten ze wel hoeveel ruimte een ongelijkvloerse kruising in neemt?? Dat is er volgens mij helemaal niet.

  2. RB

    zijn niet helemaal van deze wereld die figuren, maar dat is al te zien aan de muzikanten…..
    heel Den Helder eo weten de piektijden, waarom niet eerst met een dynamisch verkeersbeleid aan de slag, maar meteen een 15 miljoen kostende kruising aanbevelen, leuk voor de mensen die daar wonen, zullen wel uitgekocht moeten worden om ruimte te creëren

    1. RB

      ben er vandaag eens een paar keer langsgereden en het is belachelijk hoe slecht de verkeerslichten geregeld zijn, zo moet iedere verkeersstroom apart rijden en sta je al snel minutenlang op een fietser daarna op een voetganger te wachten en wordt de harmonica met verkeer van en naar Texel meteen gigantisch, als ze nu eens beginnen om al het recht doorgaande verkeer tegelijk te laten rijden scheelt dit al heel wat wacht tijd, als je dan wel eindelijk op gang bent richting TESO sta je weer naar School 7 te kijken omdat ook die verkeerslichten weer op rood staan omdat ze ze nergens mee in contact staan, en als je dan eindelijk weer rijdt dan sta je voor het opstel terrein weer voor een rood licht….. met alle computer en camera systemen en knappe koppen die we tegenwoordig hebben moet dit toch veel beter te regelen zijn?

        1. RB

          de klok horen luiden maar de klepel al een tijdje kwijt…
          ja het knap op elkaar afstemmen die lichten en het hele verkeersbeleid hele rond de 3 kruisingen eens goed onder de loep nemen zal heel wat opstoppingen schelen, en de doorstroming behoorlijk verbeteren, maar dat is toch niet aan uw puberale verstand te brengen, succes met het amateuristische afzeiken verder

          1. fdrk

            Afzeiken ? Nee hoor , ik borduur alleen door. op het inhoudsloze gejank van jou . Eerst wist je het , een groene golf , dat zou de oplossing zijn. Nu kom je niet verder, dan beter op elkaar afstemmen en knappe koppen die dat maar effe moeten oplossen. Zelf heb je geen enkel idee hoe dat zou moeten, en leg je het oplossen van het probleem in de schoot van een ander .

          2. RB

            het beter op elkaar afstemmen is vergelijkbaar en heeft alles te maken met een groene golf muppet, probeer nu eens niet de tegendraadse wijsneus uit te hangen en kom zelf eens met oplossingen ipv als een kleuter anderen puberaal proberen af te zeiken

  3. Judge X

    NHD heeft het over een tunnelbak en Evert van den Broek in de video over een ongelijkvloerse kruising als oplossing.
    Ik zou graag alle bedenksel wel eens willen zien, want deze gaan ‘em m.i. niet worden ….; of was dit hét ?

    1. RB

      ze weten het waarschijnlijk zelf niet…..
      had wel interessant geweest als ze er een schets van de ideeën bij hadden gezet te verduidelijking, met deze bla bla komen we niet veel verder

      1. e

        Lijken RB wel met zijn ideeen . Komen we ook geen steek verder mee. Oh …..,RB de verkeerslichten , staan op elkaar afgestemd. En wel op zo’n manier , dat de wegen tussen de stoplichten niet vast/vol lopen. Maar ze zitten nu eenmaal met de zijwegen die op de route in/uit de stad , ook wel eens een keer wil gaan rijden. Daarbij , zitten er nog verschillende voetgangers oversteekplaatsen tussen , die op drukknopbediening werken. Nu wordt elke lading dier door TESO gelost wordt door de stoplichten, gedoseerd doorgelaten en andersom ook . Let maar eens op als je daar weer een paar keer langs rijd Ze komen golf na golf door de stoplichten. Misschien , een oplossing , is dat de Teso , niet alles in èèn keer op de kant gooit, maar ook gedoseerd gaat lossen ..

          1. e

            Na Acht dagen reageer je pas ? En Typisch weer een niets zeggend antwoord, als èèn van de zoveelste , die uit jouw beperkte verstandelijke vermogen ontsnapt. Als er èèn is die met molentjes loopt, ben jij het wel. Maar wees gerust , van mij zal je geen reactie meer lezen op jouw stupide geneuzel. Je het niet waard .

  4. drabbie

    Hiermee verhelp je alleen het probleem met mensen vanaf texel, niet de mensen die er naar toe willen want het staat op sommige (feest) dagen vast tot aan de Kooybrug, na mijn mening is het open stellen van het ouwe opstel terrein achter de kanaalweg wel betere oplossing en stukke goedkoper dan een tunnelbak

  5. Ad

    “Sinds 1999 wordt er over gepraat. Het is nu tijd om knopen door te hakken”

    …..tsja . . lullen kunnen ze wel in dit dorp
    Maar dan na bijna 20 jaar aan komen kakken met deze voorstellen…
    mijn god

  6. Cees

    Belachelijke lucht fietserij met een hoog ambtelijk bla, bla gehalte! De enige oplossing die zal werken is een aanlanding ten oosten van de huidige haveningang met bijbehorend weg ten oosten v.d marine. Dit e.v. gecombineerd met transferium bij Kooipunt (wat nu al kan). We kunnen daar beter met z’n allen voor gaan sparen i.p.v. geld uitgeven aan kostbare schijn oplossingen die leuk klinken maar niets zullen oplossen.!

  7. fdrk

    Gooi dat natuur gelul nu eens aan de kant. Ik weet het , ik trap op een hoop tenen, maar al dat gelul over vogeltjes op het Kuitje, staat de ontwikkeling van een goede en degelijke ontsluiting van Den Helder en Texel in de weg. Een aanleg/ los en laadplaats voor de Teso ten Oosten van de haven , en een rechtstreekse weg vanaf het Kooypunt daarnaar toe. Die vogels in dat natuur gebiedje , zoeken vanzelf wel een andere plaats.

  8. Judge X

    15 ‘Manifesterende’ partijen overhandigen – onder begeleiding van knullige muziek; en uitleg en presentatie door een 17 jarige Texelse studente – hun manifest, gebaseerd op een 20 jaar oud plan/voorstel van de provincie zelf.
    Hoe “ten hemel schreiend !”.
    Ik herhaal mijn advies van vorig jaar en daarvoor laat de verkeersstromen, hun volumes en de bestemmingen, met daarin ook de (VISIE !!!) verwachtte groei, onderzoeken door specialisten; de bewoners van Haarlem waren er ook slim genoeg voor :
    https://www.wur.nl/nl/show/Verkeersonderzoek-HaarlemNoord.htm

    1. Bodelo

      Mee eens Judge!
      Eerst eens een goed onderzoek in plaats van “blaten” dat de wegen vollopen zonder daarbij de werkelijke oorzaken te kennen.

  9. Judge X

    Is het manifest al ter inzage vrij gegeven voor de geïnteresseerde participerende burger ?
    En hoe prachtig vindt Hanneke Kaamer van Hoegee het plan ?

Reageren is niet meer mogelijk.