DHA-A leader
DHA-A leader

Searching

Den Helder – De kracht van ‘sociale media’ is in deze tijd niet meer weg te denken uit de samenleving. Het heeft overwegend een positieve invloed, maar er is ook een keerzijde. Feit is wel dat er via sociale media-accounts als Facebook, Twitter en Instagram het nodige te ontdekken valt over mensen. Dat gegeven gebruikt regisseur Aneesh Chaganty als rode draad in zijn eerste grote speelfilm Searching.

David Kim (Cho), de vader van Margot (La), staat er als opvoeder / verzorger alleen voor nadat zijn vrouw is overleden. Hij probeert een goede band met zijn dochter Margot te onderhouden, maar die bevindt zich op 16-jarige leeftijd steeds meer op een digitaal eiland. Het lukt nog het best om contact via facetime te maken, maar zelfs dan worden de sessies steeds korter.

Margot heeft een vrij bezet leven met school, vrienden en haar pianolessen. Althans dat zegt ze, maar de vader krijgt steeds meer last van onderbuikgevoelens over de dochter die hij niet kan bereiken. Zowel letterlijk als figuurlijk, de verbondenheid is ver te zoeken en op een bepaald moment is ze ook telefonisch niet te traceren. Volgens de agenda van Margot volgt ze wekelijks pianolessen, maar als David daarheen belt blijkt ze al een half jaar te zijn gestopt met de muzikale noten.

Vermist
De bezorgde vader geeft haar als vermist op en duikt dan in haar sociaal media profiel, om te kijken of hij via haar vrienden wat te weten kan komen. De vrienden zijn minder dik bevriend dan is voorgedaan en zo komt het leven van de dochter er steeds meer anders uit te zien dan de vader in beeld had. Een politie detective zit bovenop de zaak, maar de vader vindt meer uit via zijn eigen onderzoek. En komt in een zoektocht naar de dochter die hij eigenlijk niet blijkt te kennen.

Het thema is interessant in onze huidige maatschappij, waarin digitalisering steeds verder gaat en contacten via computers en smartphones verlopen. Regisseur Aneesh Chaganty heeft dit in een bijzondere vorm gegoten bij het maken van zijn film. Er zijn geen ‘gewone’ filmbeelden, de kijker ziet alles door of kijkt naar een scherm. Dat voelt vreemd aan, gedurende de film zit je toch te wachten op het moment dat de film in gewone filmbeeldtaal voortgezet gaat worden. Dat komt dus niet!

Weinig beladenheid
Een thriller met een vleugje drama, zo kan de film het best omschreven worden. Het is echter niet een ijzersterke thriller, want behalve wat onderhuidse spanning zit er verder weinig beladenheid in. John Cho, de Amerikaanse acteur van Koreaanse afkomst, speelt zijn rol wel goed en daarmee is ook alles gezegd. Geen sterke bijrollen, geen puntje van de bioscoopstoel momenten, geen nieuwsgierigheid naar de ontknoping; het kabbelt allemaal een beetje voort. Regisseur Chaganty heeft wat nieuws gedaan, maar kan wat deze recensent betreft terug naar ‘gewone’ filmbeelden en dan graag met een grotere portie spanning en avontuur.

Regie: Aneesh Chaganty
Met: John Cho, Debra Messing, Michelle La, Sara Sohn, Joseph Lee, Sean O’Bryan
Kijkwijzer: 12 jaar

DHA-H 468

Over de schrijver:

Jo is opgegroeid in Den Helder en verzorgt sinds 2008 de filmrecensies voor Den Helder Actueel. Verder is zij incidenteel actief als verslaggever. Reizen is haar grootste passie, zie ook haar eigen website!

Lees ook:

Geef een reactie (heeft u wel de spelregels gelezen?)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.