DHA-A leader
DHA-A leader

Elsevier: Ziekenhuis Den Helder beste van Nederland (update)

Den Helder – Op plek 13 bij het AD, maar volgens Elsevier behoort het ziekenhuis in Den Helder weer tot de beste ziekenhuizen van het land. Net als vorig jaar overigens, toen de Noordwest Ziekenhuisgroep ook al op de bovenste plek eindigde.

In het onderzoek van dit jaar roept Elsevier in totaal acht ziekenhuizen uit tot de nummer 1’s van Nederland. Zij halen de hoogste score in een beoordeling op 688 punten. Vijf ziekenhuizen hoorden ook in 2017 al bij de beste: Rivas Zorggroep Beatrixziekenhuis, Noordwest Ziekenhuisgroep locatie Den Helder, Streekziekenhuis Koningin Beatrix, Nij Smellinghe en Tergooiziekenhuizen. Van alle 81 ziekenhuizen haalden 47 eenzelfde score als vorig jaar, en 29 iets hoger of lager.

Alle gegevens komen van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en het Zorginstituut Nederland, en zijn wettelijk verplicht aangeleverd door de ziekenhuizen. Het zijn kwaliteitsmaten die ziekenhuizen en artsen zelf afspraken met inspectie, verzekeraars, patiëntenorganisaties en Consumentenbond.

Geen toevalstreffer
“Twee jaar gelden konden we onze beide locaties tot het beste ziekenhuis van Nederland rekenen. Onze locatie Den Helder hoort daar nu voor de derde keer op rij bij. Dat is geen toevalstreffer. Het bewijst dat we goede zorg leveren en dat onze mensen heel goed werk doen. We hadden natuurlijk gehoopt dat Alkmaar ook op alle onderdelen tot de kopgroep behoorde. We gaan onze best doen om er voor te zorgen dat heel Noordwest volgend jaar in de kopgroep zit, en op alle onderdelen de hoogste score behaalt”, zegt een trotse Floor Haak, lid raad van bestuur.

DHA-H 468

Over de schrijver:

Onder 'Redactie DHA' staan berichten over DHA zelf, aangeleverde (en al dan niet bewerkte) persberichten en dergelijke.

Lees ook:

15 reacties

  1. Sigmund

    Maar door Elsevier werd NIET beoordeeld in hoeverre zorg inderdaad werd geleverd “Dichtbij als het kan, en verder weg als het moet”…..

  2. e

    Als “het kan “, is hier in veel gevallen al weggehaald. Want de ingreep die ik ga krijgen, kon hier altijd, maar ik moet nu buiten de stad . Wat enorm belastend is voor de mensen. Zeker voor wat betreft de kosten die dat met zich mee brengt. En die niet vergoed of gedeeltelijk vergoed worden. ( Reiskosten e.d.)

  3. Peter

    Registeren,administreren en manipuleren. Zo kom je op 1. Vraag het maar aan de medewerkers.

    1. Raz

      Ik voel me als medewerker wel wat gekrenkt met uw opmerking. Wij werken gewoon hard om de patient op de juiste manier te helpen! Registreren en administreren neemt een deel van onze tijd in beslag, maar manipuleren ? NEE !

      1. Judge X

        Jullie doen prima werk Raz, chapeau daarvoor, maar als de Helderse burgerij en in gevolg daarvan enige raadsleden, in 2016 – 2017 niet heftig hun stem hadden laten horen, dan had de zaak er wel wat anders voor gestaan.
        Hier een publicatie van 6 november 2015, met daaronder ook een reactie van Sigmund, van wie de afgelopen jaren bleek dat hij goed ingevoerd was in ‘de ziekenhuis materie’:
        https://denhelderactueel.nl/2015/11/gemini-volgens-elsevier-slechtste-ziekenhuis-van-nederland/

  4. Lady bug

    Goh hoe fantastisch ! Als de specialisten dan vaker dan 1 x per week naar Den Helder af willen reizen worden de wacht tijden wellicht ook korter dan 6 á 8 weken.

  5. Kiki

    Ik ben in Alkmaar opgenomen geweest en werd er echt niet blij van. Mijn ervaring met Den Helder is een stuk beter als het om verzorging gaat.Medisch heb ik geen oordeel daar artsen in beide ziekenhuizen werken.

  6. Bats

    Als (helaas) vaste klant bij de Kinderafdeling, ben ik van mening dat we ook ivm het ziekenhuis erg blij mogen zijn dat we in Den Helder wonen. Azijnpissers heb je immers overal…

  7. e

    Natuurlijk mogen wij blij zijn dat we (nog) een ziekenhuis hebben. Maar wat menigeen een doorn in het oog is , het steeds maar weer uithollen van de zorg die we hier in ons ziekenhuis hebben. Iedre keer , proberen ze steeds weer een stukje zorg naar Alkmaar te halen. Dat er mensen zijn die zich daar druk over maken, dan ben je nog geen azijn pisser.

  8. Bats

    Zorg is duur, meer betalen willen we niet. Centraliseren is dan het antwoord. Het personeel aan het bed werkt al jaren in onzekerheid, maar aan de manier van omgang met de patiënten zal je het niet merken. Mopperen over bestuurlijke zaken, of zelfs ongefundeerde uitspraken doen over hoe de conclusie tot stand is gekomen is niet gepast onder een artikel waarin de daadwerkelijke zorgverleners meer dan terecht in het zonnetje gezet worden.

Reageren is niet meer mogelijk.