Gratis parkeren terug naar 3 uur

20

Den Helder – Het college van B&W heeft op basis van het evaluatierapport over de proef met gratis parkeren in het centrum van Den Helder, besloten om het parkeerbeleid op enkele punten aan te passen. De vijf uur gratis parkeren wordt teruggebracht naar een maximum van drie uur.

Het blijkt dat de maximale parkeerduur van 5 uur in de blauwe zones in het centrum te lang is en tot ongewenste effecten leidt. Met name het doordraaien van de parkeerschijf is een bron van klachten. Dit gebeurt vooral door werknemers in het centrum, waardoor men de gehele dag zonder ontheffing kan parkeren. Deze groep parkeerders zorgt daarmee voor een verhoogde parkeerdruk op de meest aantrekkelijke parkeerterreinen, waardoor bezoekers van het centrum minder kans hebben op het vinden van een parkeerplek. Omdat het stimuleren van het centrumbezoek het hoofddoel was van het invoeren van gratis parkeren, moet dit ongewenste gedrag worden ontmoedigd. Daarom wordt de maximale parkeerduur teruggebracht van 5 uur naar 3 uur.

Ook wordt de gratis parkeertijd in de parkeergarage Sluisdijk overeenkomstig aangepast. Men kan in het vervolg 3 uur gratis parkeren. Voor ieder uur dat men langer parkeert wordt € 1,- per uur in rekening gebracht.

Verhoging parkeercontrole
Het aantal uren parkeercontrole in het centrum wordt verhoogd. Dit aantal was vanwege het invoeren van gratis parkeren in 2017 verlaagd. Tijdens de proef zijn er veel klachten ontvangen over foutief parkeren en over het doordraaien van de parkeerschijf. De parkeercontrole richt zich uiteraard op de blauwe zones, maar zal ook extra aandacht besteden aan genoemde klachten.

Het tarief dat wordt gerekend voor het aanvragen van een parkeerontheffing is vastgelegd in de Legesverordening. Dit tarief wordt bepaald door de werkelijke kosten die verbonden zijn aan een parkeerontheffing. Deze werkelijke kosten zijn nu in beeld gebracht en bepaald op € 41,-. Het college stelt de gemeenteraad voor om de Legesverordening overeenkomstig aan te passen, zodat het nieuwe tarief met ingang van 1 maart 2019 kan worden gehanteerd.

Kosten
Daarnaast zullen ook kosten in rekening worden gebracht als een ontheffinghouder een reeds afgegeven ontheffing wil laten wijzigen. Die kosten bedragen € 11,-. Het doel van de maatregelen is om de beschikbare parkeerruimte in het centrum eerlijker te verdelen onder de verschillende groepen belanghebbenden: bewoners, ondernemers, bezoekers en natuurlijk het winkelend publiek. Na het invoeren van de maatregelen wordt bekeken wat de effecten zijn en of verdere bijstelling van het beleid nodig is.

20 REACTIES

  1. Over de omzetresultaten van horeca en detailhandel helemaal niets in het evaluatie rapport …. ?, ik dacht dat het daarom allemaal was bedacht.
    Geen positieve berichten over flink gestegen omzet, nee in plaats daarvan slechts bericht over aanpassing van het parkeerbeleid ivm de negatieve effecten van het gratis parkeren.

    En straks haalt men het kromme idee weer uit de kast, dat de bouw van een peperduur stadhuis in het centrum, de omzet voor de centrumondernemers enorm zal stimuleren.

  2. eindelijk een verstandig besluit, nu handhaving nog wakker schudden en de staat op schoppen zodat er ook op gecontroleerd gaat worden…..

  3. Smorgens rond 10 uur zijn de meeste plekken op bv kroonpassage dek al bezet door het personeel wat werkt in de omringende winkels.de winkeliers maar mopperen dat het winkelend publiek weg blyft ja nogal wiedus als de dichtbyzijnde plekken al zo vroeg bezet zijn en ook de hele dag bezet blyven .

    • Breewaterplein is helemaal een ramp, daarnaast is Sluisdijkstraat is bijna altijd leeg, is ook erg slecht aangegeven en moeilijker bereikbaar nu met de paaltjes in de Beatrixstraat

      • Sluisdijkstraat is leeg in de ochtenduren? Waarschijnlijk is dat te ver lopen voor de “witte brigade”?

  4. Terug brengen naar die drie uur , heeft geen zin . Men krijgt er niet meer winkelend publiek door. En de parkeerplaatsen worden s’morgens voor een groot deel al volgezet door winkeliers en hun personeel , die hebben door dit vijfuur parkeerschijf beleid , bijna allemaal een parkeervergunning aangevraagd en mogen voor een paar tientjes per jaar daar de gehele dag staan.

    • een stomme zet geweest om het tarief voor bewoners en ondernemers gelijkt te trekken, de “mannen” op het pluche kent het “eigen volk” duidelijk niet want de rest weet het donders goed, de jutters zijn een ster in het misbruiken van en als je ze één vinger geeft ben je je hele hand kwijt

  5. In winkelstad Zoetermeer is het ook 3 uur. Dat werkt prima. 2 uur is net te kort . Dan voelen kopers zich opgejaagd . Prima maatregel.

  6. Maandagmorgen om 9 uur staat het bernhardplein al helemaal vol. Dat is geen winkelend publiek want de winkels zijn nog dicht. Alleen maar personeel van kantoren en winkels.

    • en dat is weer omdat de prijs voor een vergunning voor ondernemers gelijk is getrokken met bewoners en veel te makkelijk is toegekend, er worden alleen nog maar idiote ideeën goedgekeurd in deze malloten gemeente

          • Weleens gekeken , hoeveel mensen er werken in het gebouw waar de bieb in gezeten heeft ? moet je eens kijken wat daar allemaal in gehuisvest is en als die allemaal met een auto komen , is het plein te klein. En wat dacht u van de bezoekers aan het gezondheidscentrum ?

  7. … en zo stelen ze op slinkse wijze alle verkiezingsbeloften weer terug
    letterlijk stelen
    .
    .
    . mijn god….. wat een stad

    we zijn niet (wederom) overreden door een strontkar of gouden koets…. nee, dit keer door de pizza-scooter

  8. Aan welke partij hebben we dit zooitje ook alweer te danken ? Dat was toch de SPDH, onder de bezielende leiding van hoofdpiet Peter Reenders ? U weet wel de brillenboer, die zijn winkel in de spoorstraat heeft laten verbouwen tot prive autoboxen.

Comments are closed.