DHA-A leader
DHA-A leader

Intocht met minder Pieten door dreigende acties

Den Helder – Het Sint Nicolaas Genootschap moet het dit jaar tijdens de intocht doen met minder Zwarte Pieten dan gebruikelijk. Dat vertelt Marcel Karhof aan onze mediapartner NH Nieuws. HIj vermoedt dat de aangekondigde acties de reden zijn voor sommige Pieten om af te haken. En toch wordt het een prachtfeest, weet Karhof zeker!

De actiegroep Kick Out Zwarte Piet wil dit weekend op meerdere plaatsen actie voeren tegen de Piet, waaronder in Den Helder. Er zijn ook veel tegengeluiden en mensen die hebben aangekondigd de demonstranten op te wachten om er zeker van te zijn dat ze het Sinterklaasfeest niet kunnen verstoren.

DHA-H 468

Over de schrijver:

Woonachtig in Den Helder / Julianadorp sinds 1973, sinds 2008 hoofdredacteur van Den Helder Actueel.

Lees ook:

71 reacties

  1. Willem J. Sloot

    Triest te moeten lezen dat een (zeer kleine) minderheid het andermaal voor elkaar krijgt om een oude traditie als het Sint Nicolaas feest te ondermijnen. Ik word hier, en met mij vele anderen, zeer bedroefd van.

  2. Marlies

    Mensen uit Den Helder geef niet toe aan die raddraaiers van KOZP ga allemaal als Zwarte Pieten met de intocht mee laat je niet intimideren door KOZP

  3. Ton van Eenennaam

    Het is een schande dat een stel imbiciele zo een kinderfeest komen verstoren.
    Burgemeester wees eens een kerel zaterdag en zorg dat dat tuig buiten den helder blijf.

  4. JanW

    Ze hebben het dus toch voorelkaar gekregen dat tuig van KOZP. Waarom zouden ze alsnog komen ?? Bij deze dan ook de oproep aan alle zwarte pieten kom naar de intocht en help je Zwarte piet collega om ook dit jaar een succes feest voor onze kinderen te realiseren. Hulde aan alle pieten die samen met Sinter Klaas er een feest van maken….

    1. Kobus

      Jan W. Natuurlijk ga jij dan ook verkleed als Zwarte Piet want verbeter de wereld en begin…… Schuiling moet KOZW gewoon niet toestaan hier te komen.!! Weg met die raddraaiers.

  5. louw

    De minderheid,bepaald tegenwoordig in dit land
    En de pers ,stookt dat graag op……..triest

  6. Andrea

    Het loopt dit weekend verschrikkelijk uit de hand en Burgemeester Koen Schuiling doet er niets aan…. Minder Pieten, minder kinderen. Alleen maar omdat ze net als ik bang zijn dat het zaterdag in Den Helder afgrijselijk fout gaat.
    Is er nu niemand binnen de gemeente die Schuiling wijst op de Voetbalwet?
    Is er nu niemand binnen de gemeente die zich bekommerd over de veiligheid van de kinderen en ons als inwoners?
    Is er nu niemand binnen de gemeente die de sociale media leest? Of GeenStijl?
    Is er nu niemand binnen de gemeente die ziet dat we het centrum worden van de demonstraties?
    Als je de reacties leest, lijkt het er op dat hier de revolutie uitbreekt..
    Op zich een goed streven, lang leve de revolutie…. maar dat doe je niet tijdens een kinderfeest!!!

    1. GT

      Andrea. De burgemeester is een slappeling eerste klas.
      Je kunt wel op je vingers natellen dat het zaterdag goed uit de hand gaat lopen en dat de verantwoordelijkheid bij hem neergelegd kan worden.
      De mensen die het Sinterklaasfeest onveranderd willen laten, dus met een gewone Zwarte Piet, zullen ferm moeten zijn en duidelijk de grens trekken.
      We zijn toch zeker wel in staat om deze terroristen en hun blanke meelopers een halt toe te roepen?
      Het devies is om nu in actie te komen tegen de afbraak van onze tradities en cultuur en goed duidelijk te maken dat dit niet meer geaccepteerd wordt.
      De Friezen gingen ons vorig jaar in Dokkum al voor.

      GT

    1. Andrea

      Vergunning is niet altijd nodig, is meestal alleen meld plicht.
      En de gene die vergunning aanvraagt, zijn meestal niet degene die de ongeregeldheden veroorzaakt.
      En met harde hand verwijderen moet je wel een noodverordening hebben, en zeker niet onbelangrijk voldoende politie. En dat is maar de vraag of dat er is met de intocht in Zaandam

    2. Kobus

      Zal me niets verbazen dat ze gewoon niet komen maar jutten daardoor in veel plaatsen de gemeenschap op. Overigens kan de gemeente een vergunning aanvraag weigeren.

  7. e

    Zou de Burgemeester het niet door hebben , dat zijn functioneren als Burgervader hier weleens vanaf kan hangen ? Ik kan mij indenken , dat als er bij de intocht ellende uitbreekt , het hoe dan ook bij de burgemeester op zijn boterham terecht komt. En dat de burgers van Den Helder hem dat niet in dank zullen afnemen.

    1. e

      In ieder geval, krijgt zijn geloofwaardigheid, een enorme knauw, temeer, als hij de middelen die hij tot zijn beschikking heeft naast zich neer legt .

  8. Hans

    Deze zogenaamde burgervader heeft bij mij allang al afgedaan, snap niet hij er nog is .. ik denk eerder dat deze mensen hulp nodig hebben, ze zijn ziek in hun hoofd .. de meeste zijjn meelopers … eigenlijk te zielig voor woorden

  9. M B

    Herinner mij dat een club motorrijders wel de toegang tot onze stad werd ontzegd. Maar dat stelletje ongeregeld dat een kinderfeest wil verzieken kan wel komen? Ik begrijp soms echt niets meer van ons arme landje, we zijn helemaal de weg kwijt. Als Nederlander mag je niets meer zeggen want gelijk wordt je bestempeld als racist. Daar wordt je toch bijna spontaan “racist” van. Ik ben opgegroeid en opgevoed zonder enig benul van huidskleur. Dit hebben groeperingen zoals kick out zwarte piet helaas veranderd.

  10. skriks

    Zachtjes gaan de paardenvoetjes …

    De jaarlijkse ´Pietenviering´ in de aanloop naar vijf december verliep dit jaar weer zoals verwacht, nog voor er ook maar één hand snoepgoed gestrooid was lagen alle ouders op het forum alweer in een rollende kluwen nauwelijks meer van elkaar te onderscheiden deelnemers: de één had de handen om de hals van de ander geslagen, een tweede stond voorovergebogen keihard de hele groep uit te schelden en een derde zat aan de rand uitgeput toe te kijken wellicht omdat hij zich niet goed genoeg had voorbereid.

    Het nam allemaal een aanvang dit jaar met het publiceren van de spelregels voor de Pietengevechten van 2018 door onze burgemeester.
    Het aanvankelijke enthousiasme voor de brief slaat al snel om wanneer enige deelnemers er op wijzen dat de brief in de basis eigenlijk slechts een mooi versierde oproep tot registratie is.
    Alle deelnemers weten diep van binnen natuurlijk wel dat de pietendiscussie eigenlijk gewoon een gekanaliseerd en symbolisch vormgegeven discours over verborgen segregatie is maar de meeste deelnemers weigeren toch resoluut om zich daarbij neer te leggen.

    Bert en Jo Achenbach zitten gezellig samen op de bank en nemen een besluit.
    Kinderen verdienen ook een stem en stevig tegen elkaar aangedrukt tikken ze samen een volzin. Hij met links en zij met rechts, ze blijven samen tot het einde der tijden vooral nu dat moment spoedig aan lijkt te breken.
    Monique K., het alwetende geweten van Nederland en voorzien van een goed getrainde tongriem naast een indrukwekkend vocabulaire slaat haar handen nog een paar keer hard tegen haar dijen, kraakt haar knokkels en gaat achter haar toetsenbord zitten, klaar voor een knalharde strijd.

    RB die ´s morgens vroeg is opgestaan ziet dat Monique K. de avond ervoor een reactie heeft achtergelaten en raakt onmiddellijk volledig ontstemd.
    Hij besluit dan ook maar meteen om voor de helderheid van de discussie de wereld voor ieders gemak onder te verdelen in ´ratten´ en ´kwetsbare kindertjes´, zo die zit, RB kijkt tevreden naar het scherm terwijl hij ´entert´.
    Monique K. reageert echter onmiddellijk en tot grote irritatie van RB doet ze dat met ingewikkelde woorden zoals ´Sranantongo´ en ´Papiamento´, zij legt de oorzaak van ´aardig wat´ kindertjes die gekwetst worden bij blanke, racistische ouders die dat niet ´gewoon´ onder elkaar doen maar met de kinderen erbij.

    Dan gebeurt er iets bijzonders; voor de eerste keer in zijn leven besluit RB die Monique K. helemaal zat is om zijn creatieve kant aan te spreken en hij begint te ´Klaveren´ en te ´Braveren´.
    Een actie die Monique weer aanzet tot een ellenlange, mondiale verhandeling over de erbarmelijke levensloop van de zwarte mens.
    GT komt plots de straat binnenrijden, parkeert zijn ´aangepaste´ bolide en kijkt terwijl hij naar binnenloopt vol trots naar de achterkant van zijn auto, registreert daarbij onbewust de letters GT en typt deze letters minuten later dan ook maar in op zijn gebruikersnaam bij DHA.
    GT houdt niet van omwegen, hij knalt op het scherm net zo hard als in zijn auto: ´Of je het leuk vind of niet, zwart is zwart, punt uit´.
    En passant beginnen ook deelnemers met markante namen als ´blanke vla´ en ´ronnie bravo´ zich te melden en zelfs Hijneken besluit zich deze keer van zijn stevigste kant te laten zien.
    GT doet dat zichtbaar goed en hij steekt zijn armen met een vrolijk gezicht uit elkaar om Hijneken daarna als een verloren kind stevig tegen de borst te drukken.

    Dan meldt de immer opstandige Roel Prins zich met de eerste perfecte analyse van de brief, hij haalt gedecideerd een streep door alle opgebloeide romantiek rond de burgemeester, echter, hij wordt niet gehoord, zijn rebelse verleden werkt vandaag duidelijk in zijn nadeel.
    Henk van Kuijk en Monique K. kibbelen samen verder over jurisprudentie en ´blanke mafketels´ en Monique K. laat zich aan het eind van een betoog langs de neus weg ontvallen dat ze een ´joekel´ heeft en helemaal niet vrolijk werd van de opmerkingen daarover.

    Dan valt GT plotseling op dat Monique K. een Engels woord gebruikt, hij ruikt zijn kans en nodigt haar uit om wanneer zij zo nodig moet ´shoppen´ dat dan maar ver weg van Den Helder te doen, bijvoorbeeld na een emigratie.
    Ook Theo acht Monique K. nu toch echt over´rijp´ om te bergen en haakt vrolijk in op het ´Klaver´initiatief van RB.
    Judge X. moet tijdens zijn laatste bijdragen steeds nadrukkelijker diep zuchten over zoveel onbegrip en tevens treurig constateren dat zelfs zijn immer originele en vrolijke inbreng als ´de Sjaaaak!´ en ´de pleuris!´ geen zoden meer aan de Helderse dijk zetten.
    GT begint dan op de man te spelen waardoor Monique K., die voor de duvel niet bang is besluit uit recalcitrantie na het Engels de beste GT nu maar eens te bestoken met Latijnse uitdrukkingen waarna zij zich nog eens kreunend van genot wentelt in de heerlijke, overzichtelijke wereld van het door haar zo geliefde ´Tertium non datur´.
    Roel Prins doet nog een tweede poging, maakt een helder punt maar schiet ook onvermijdelijk weer een keer door, het forum blijft dan ook verbaast achter met de vraag wat Meneer Prins nu eigenlijk met ´volks´ rammen bedoeld?

    Aan het eind van de dag doet Henny nog een duit in het zakje, hij zegt plompverloren dat Pieterknecht van hém én zijn gezin is maar biedt de achterblijvers (die dan natuurlijk met lege handen achterblijven) weer wel een eerlijk alternatief in de vorm van een verblijf in zijn tweede huis op de hei zodat hij samen met zijn vrouw en kinderen tenminste een rustig Sinterklaas kan vieren, enig opportunisme is hem duidelijk niet vreemd.
    ´E´ die zich verslikte tijdens het aanmelden en daardoor per ongeluk na één letter al ´enterde´ vind de hele discussie maar onzin want uiteindelijk gaat het toch gewoon om werk en zeker niet om de principes.
    Rb zet dan nog vlak voor middernacht vermoeid en op een theatrale manier het spirituele lied ´Kumbaya my lord´ in waarna de overige deelnemers meteen driftig beginnen te tikken op hun toetsenbord om uit te vinden wat dát nu weer betekent.

    De hele discussie loopt (n.a.v een volgend artikel op DHA dat nu handelt over ´Demonstratie tegen Piet´) naadloos over in een zich herhalend ´gevecht´ dat echter steeds verbetener trekken begint te krijgen.
    Henk van Kuijk bijt het spits af en start een verhandeling waarin hij zelfs terug´graaft´ tot aan de middeleeuwen, dit leidt tot bijval van Ed die zelf ook niet onbegaafd is wanneer hij de pen hanteert.
    Ed bekent onverholen dat hij met openvallende mond de teksten van Henk tot zich nam en bestempeld ze dan ook meteen maar als briljant.

    Na Ramon, die een proefballonnetje oplaat over de ´de Moorkop´ en de ´Negerzoen´, worden de bijdragen langzaam steeds korter en eensluidender: oproerkraaiers!, opflikkeren!, opdonderen!
    Hijneken, Jutter in hart en nieren en zich tevens goed bewust van de uitstekende rugdekking die de zee aan drie kanten van de stad biedt, klimt op een kratje, zwaait vervolgens wild met zijn vuist in het rond en schreeuwt: we vegen gewoon meteen de hele stad schoon en vergeet niet dat een Jutter zich niet te kakken laat zetten, niet en nooit!
    Zijn vuist zwaait ondertussen zo snel in het rond dat hij zijn evenwicht dreigt te verliezen maar hij herpakt zich gelukkig weer snel.
    George oppert dan of het niet een goed idee is om ´ze´ een lesje te leren en Keke, net terug van de sportschool ruikt meteen een mogelijkheid om nu eindelijk eens ´en plein public´ zijn spierballen te tonen en roept dus: leuk, ík ben erbij!

    In het kantoor van de gemeentelijke inlichtingendienst blijft het licht al dagenlang tot diep in de nacht branden: een paar functionarissen aldaar hebben namelijk de opdracht gekregen om de sociale media te ´monitoren´ en dat blijkt al snel een zware 24 uurs taak te zijn.
    Ook de eindredacteur van DHA begint vermoeide vingers te krijgen van het de hele dag door autoriseren en controleren van alle bijdragen en vraagt zich af of de deelnemers alleen maar kunnen schrijven en wellicht niet de spelregels kunnen lezen, zijn gezin begint te klagen dat hij alleen maar met zijn telefoon in de weer is.

    Aan het eind van de 7e … dag begrijpt Martin van Kralingen niet dat niemand inziet dat het kinderfeest eigenlijk een feest voor pedofielen is en GT die alvast zijn gevechtstenue aangetrokken heeft klaagt met rode vlekken in zijn nek verbaasd dat zijn bijdragen steeds verwijderd worden.
    Winnaar van de dag is met grote voorsprong Monique K., zonder haar was de discussie niet eens uit de startblokken gekomen.

    Maar waar sta jij nu zelf eigenlijk Skriks, wordt het geen tijd dat jij ook eens kleur gaat bekennen?
    Nou goed … ik had een stuk geschreven over hulp aan zieke vogels … nét op die dag brak het ´het traditionele Pietengevecht´ uit (ik had me beter moeten voorbereiden op het moment van plaatsing, ik weet het).
    En Piet, ja, die is natuurlijk véél belangrijker dan een zieke vogel, voor velen dan …

    Trippel trippel trippel trap.

    Skriks.

    1. ED

      Skriks, vanuit meta positie over dit forum schrijven…Over mij schrijven..Uw zin aan mij gewijd, het klopt niet helemaal. Dat is ok. Uw teksten hebben mijn aandacht. Ik lees ze met interesse. Maar pas op de valkuilen; de weg van de interpretatie, invullingen, etc.

      Ach, ik ben verward..Volgens mij gaat het er om dat we in onze samenleving respect moeten hebben voor elkaars tradities. DWDD, en vergelijkbare programma’s bieden podia voor minderheden in deze en vergelijkbare vraagstukken; het prikkelt, dus we zenden het uit; de discussie is namelijk goed voor de kijkcijfers. Door dat veel en vaak te doen, lijkt het groter dan dat het is…..Beste mensen; weet u hoeveel tradities we hier hebben? Tot zelfkastijding aan toe…Laten we elkaars tradities begrijpen en respecteren. Dat is, in mijn beleving, de multiculturele samenleving. Mijn mening is wel: even de aankomende jaren niemand er meer in; even rust (en her)pakken,

      1. Andrea

        De multiculturele samenleving is mislukt, dat kunnen we inmiddels wel wel onderbouwen.
        Je komt als nieuwe Nederlander wonen binnen onze cultuur, dus dan moet iemand zich ook onze cultuur en tradities aanpassen. het overgrote deel van onze Nieuwe Nederlanders doen ook mee in onze samenleving. En wij Nederlanders doen er over het algemeen niet moeilijk over om extra tradities te om armen. Ook respecteren wij het geloof van een ander, zolang dit beleden wordt binnen huiselijke kring, een Kerk, Synagoge of Moskee. Want buiten het geloof om, is de traditie van het Suikerfeest erg lekker En welke Nederlander kan er nog zonder de Chinees of Shoarmatent.
        Alleen zijn er de laatste jaren steeds meer nieuwe Nederlanders (als ze al een verblijfstatus hebben gekregen), die hun cultuur aan ons willen opleggen zonder die van ons te respecteren. Tegen die nieuwe Nederlanders zou ik willen zeggen, ga lekker ergens anders wonen, en val ons niet met je onzin lastig. En de linkse Rakkers die deze laatste groep mensen blijft voeden, verhuis lekker mee. vergeet alleen niet dat je in die landen je moet aanpassen aan de cultuur daar. Doe je dat niet dan wordt je waarschijnlijk opgesloten.

        1. RB

          denk dat het te laat is om nog terug te draaien, vanochtend nog op het nieuws dat de zogenaamde moslim economie nu begint te floreren….

        2. Monique_K

          Sinds wanneer zijn Antillianen en Surinamers ‘nieuwe Nederlanders’? En hoe bedoelt u, de laatste jaren? Deze discussie is al decennia gaande, sinds er na de onafhankelijkheid van Suriname meer zwarte mensen hier kwamen wonen.
          Wat betreft het aanpassen aan cultuur, in welk land met zwarte bevolking heeft de blanke man zich aangepast aan hun cultuur?

          1. GT

            Moniek_K. Je neemt het wel verdacht vaak op voor zwarte mensen is het niet?
            Ga eens pal staan voor de blanken en hun cultuur en tradities.
            Dat doe je niet, want lieden uit de extreemlinkse hoek lijden aan oikofobie.
            Als je niet weet wat dat is, dan wil ik je daar wel enige uitleg over verschaffen.
            Niet de angst voor het vreemde, maar voor het eigene. Een afkeer van geborgenheid; het willen stukmaken van het thuis.
            Dat is wat jullie soort al jaren aan het doen is, Nederland vernielen.
            Het moge wel duidelijk zijn dat ik als voorstander van de harde lijn en patriot, dergelijke lieden verafschuw.
            Ook zullen jullie altijd ontkennen dat de multicul-flauwekul op een totale mislukking is uitgelopen.
            Droom maar verder in je linkse ideale droomwereld.

            GT

          2. Judge X

            De onafhankelijkheid van Suriname Monique, was blijkbaar niet iets om te vieren, maar voor de helft van de bevolking om te ontvluchten en in het kielzog Gerda Havertong, die vervolgens bij kinderprogramma Sesamstraat de Linkse boodschap komt verkondigen.
            Mijns inziens voorbeelden met weinig overtuigingskracht.

          3. Monique_K

            Beste GT, ik ben dan weliswaar blank, maar ik heb ook joods bloed. Dus neem het mij niet kwalijk als ik niet zonder meer pal sta voor de blanke cultuur en haar tradities, daarvoor heeft ook mijn volk te lang in de hoek gestaan waar de klappen vielen. Ik heb geen last van oikofobie, er is niks mis met je eigen tradities in ere houden, tenzij ze andere levende wezens (mensen of dieren) daarmee kwetst. Temeer als het om mensen gaat die in het verleden door een meerderheid en door sommigen zelfs in het heden beschouwd werden/worden als minderwaardig en rechteloos.
            @ JudgeX, zo gek is dat niet dat de mensen wegvluchten voor onzekerheid van een land dat niet klaar is voor onafhankelijkheid, zeker als men gezien heeft wat voor gevolgen dat had in sommige Afrikaanse landen. Is dat hun schuld of is dat de schuld van de voormalige koloniale heerser? Mijn ex was daar gestationeerd in die periode, die zei meer dan eens dat het een schande was wat daar gebeurde, de bevolking zo onbeschermd achterlaten, rijp voor de pluk van het eerste de beste groepje revolutionairen of dopehandelaren, ‘aan 20 man heb je genoeg en het land is van jou’. En de geschiedenis geeft zowel mijn ex als de vluchters gelijk, niet waar?
            Wat Gerda betreft, die zal het vast weten als een van de eerste zwarte kleuterleidsters in Nederland, hoe de zwarte kindjes en hun ouders het voelen, denkt u niet ook? Of wist u niet dat ze bijna 10 jaar voor de onafhankelijkheid hier gewoond en gewerkt heeft, en dat ze in eerste instantie juist terug is gegaan om in het net onafhankelijk geworden Suriname leraren op te leiden? Ze is gevlucht na de staatsgreep. Van u ‘kielzog’ verhaal aka poging haar ‘linkse’ boodschap te denigreren klopt dus geen moer. Blijkbaar is het maar moeilijk te aanvaarden dat veel zwarte mensen het echt zo voelen, het figuur zelf en de opmerkingen erover zijn kwetsend voor hun.

          4. Judge X

            Jammer dat het u steeds weer ontbreekt, aan het juist weergeven van de feiten Monique.
            Ook bij de historische weergave van het onafhankelijkheidsproces van Suriname, bericht u nu weer eenzijdig en selectief.
            De Nederlandse regering heeft onder minister president den Uyl (PvdA) getracht de onafhankelijkheidswens in goede banen te leiden, maar de nieuwe machthebbers (1973) in Suriname wilden er maar korte tijd voor uittrekken, deze nieuwe bewindslieden stelde ultimo 1975 als deathline.
            En wat Gerda Havertong betreft: Middelbare akte Pedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam, ergens tussen 1966 en 1972.
            Amsterdam 1970, hoe Links wil je het hebben. 😉

          5. Monique_K

            Precies JudgeX, en dat had dus nooit mogen gebeuren op die manier, die deadline had de koloniale heerser nooit mogen accepteren, iedereen met meer dan twee hersencellen kon de ellende zien aankomen en toch lieten ze het gebeuren. Maar ja, het was wel een ‘damned if you do, damned if you don’t’ situatie voor Den Uyl, dat wel.
            Maar ik begrijp dat volgens u iedereen die eind jaren 60 – begin jaren 70 in Amsterdam woonde links was? Het klopt wel dat het beleid in Amsterdam in die tijd behoorlijk links was, maar dat komt mede omdat links politiek veel actiever was. Hoe dan ook, in hoeverre is het relevant? Zwarte linkse mensen zeggen alleen maar dat ze zich gekwetst voelen, maar in feite zijn ze dat helemaal niet, ze willen de gekwetstheid alleen maar gebruiken om Nederlandse tradities af te breken, zoiets?

          6. Judge X

            Ja Monique, naar ‘zoiets’ maar dan nog breder, zou ik wel eens een grondig onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek willen zien, vooral op school en onder de kinderen, want tot nu toe vind ik de bewijslast erg dun, onbetrouwbaar en daardoor ongeloofwaardig.

            Decennia lang Links politiek correcte dwang, met dreiging van beschuldigd te worden van racisme, heeft m.i. de multiculturele samenleving die u zo graag wilt doen mislukken en een overgroot deel van de autochtone bevolking, pikt het – sinds Pim Fortuyn deze blokkade doorbrak – niet langer meer en het uiteindelijk resultaat was een kogel van Links en polarisatie, waar helemaal niemand op zat te wachten.

          7. Monique_K

            Dus een kinderombudsman die verteld dat die jaarlijks klachten ontvangt van kinderen is niet voldoende, een zwarte kleuterleidster die het in de 80er jaren al vertelde op de televisie is niet voldoende, zwarte mensen die al jaren protesteren en vragen om een feest voor iedereen doen al helemaal niet ter zake, nee, er moet wetenschappelijk onderzoek komen om u ervan te overtuigen dat veel zwarte mensen, en dan met name zwarte kinderen, zich inderdaad gekwetst voelen door opmerkingen zoals die genoemd door Gerda Havertong. Als er wetenschappelijk onderzoek nodig is naar het gegeven of mensen zich wel echt gekwetst voelen, strekt zich dat dan ook uit naar de blanken, en dan met name blanke kinderen, of die wel echt schade zullen ondervinden van een kleine verandering in het uiterlijk van Piet, van nepneger naar iemand onder het roet?

          8. Judge X

            Ik vind Gerda Havertong niet zwart, net zoals ik een bruine Piet niet zwart vind.
            Gehoord en gelezen de teksten van het kort geding deze week, moest een Piet met roet-vegen volgens de eiser ook verboden worden.
            En ja, maak het wetenschappelijk onderzoek maar zo breed als ú wenst Monique, het verhaal van de kinderombudsman is inderdaad verre van voldoende, net als het verhaal van mevrouw Havertong.

    2. Jacques van Velzen

      Beste Skriks,

      Tussen al het zinloos schrijversgeweld was dit een heerlijkheid om te lezen. Mijn complimenten voor deze perfecte analyse. Echter vermoed ik dat uw boodschap weinig zal doen bij de op hol geslagen kudde.

      Het lukt de voor en tegenstanders goed om een kinderfeest volledig te verzieken.. Knap hoor. Jullie mogen trots zijn op het behaalde resultaat, mijn kinderen zijn enorm dankbaar….Ze kijken reikhalzend uit naar de intocht zaterdag. Het zal ze een worst wezen hoe het zit met Piet…zwart of gekleurd, of helemaal wit, desnoods met dansend aapje of springend door een brandende hoepel. Ze maken zich druk om de cadeaus, om de spanning en/ of Sinterklaas ook dit jaar weer langs hun huisje komt, om hun schoentjes te vullen terwijl ze liggen te slapen.

      succes volwassenen, met het verder verzieken van hun feestje. Of je nu voor of tegen bent.

  11. Wouter

    He bah, dat stomme gedoe de hele tijd! Schilder ze toch gewoon paars i.p.v. zwart en het probleem is opgelost.

    De kinderen, waar het om gaat, interesseert het allemaal niks, zolang die maar hun snoep en kadootjes krijgen.
    En als ze er toch om zouden vragen dan is Piet paars door de kou. Klaar.

    En ja, dan geef je een vervelend stel zeikstralen gedeeltelijk hun zin. So what! Als we niks doen dan gaat ’t héle feest kapot (als het dat niet al is). Dus beter paarse Piet dan helemaal niets.

    – Stop het wild geraas, maak Piet paars! –

    1. RB

      en zo, door deze schaapachtige houding, gaat dus het hele land naar de knoppen…..
      .
      kom op Nederlanders, laat eens een keer niet over je heen lopen en laat je horen, durf eens tegen minderheden op te staan ipv altijd maar lief en onverschillig te zijn…

    1. Judge X

      Ach Harry, ook dan VOORzie ik problemen in de toekomst, als op enig moment Linkse Subversieve Elementen besluiten, om hun gemêleerde achterban op gaan jutten om te demonstreren, voor Pieten die een afspiegeling vormen van de maatschappij.
      En daarna zal de GoedheiligMAN zelf ook onderwerp van gesprek worden; elk jaar een gekozen Sinterklaas middels het rad van fortuin, in het kader van totale emancipatie krijgen vrouwen ook een kans en bovendien het hele scala aan gender difference wat daar tussen zit uiteraard.
      Mijters met halve manen mogen ook niet ontbreken en omdat we er toch een links feestje van maken, stel ik voor dat er ook gekozen kan worden voor een staf voorzien van hamer en sikkel in plaats van dat eeuwige vraagteken ! 😉

      1. George Vinken

        Ach, vroeger werkten zwarte pieten voor een blanke man, heden ten dage is het andersom.
        Wacht even…dat is vast niet politiek correct :-0

  12. Hans

    Ik weet niet van wie ik meer te vrezen heb, het stelletje reaguurders die oproepen tot geweld of het schenden van de wet, of de club die zwarte piet wilt verbieden.

    1. RB

      hij / zij zit vast al in de politiek, hoeft alleen maar net als de nieuwe wethouders gewoon een stapje omhoog te vallen, het is namelijk niet makkelijk om 1502 woorden op papier te zetten en nul komma nul te zeggen, dat zijn alleen de doorgewinterde politici

  13. Henk van Kuijk

    Nee Skriks (wie je ook mag zijn…….), ik graafde niet door tot de middeleeuwen. Zwartepiet (en Sint!) kunnen helemaal niet racistisch zijn, omdat zij al in de middeleeuwen bestonden. Het verbijsterende is dat velen, en ook jij, dat simpele feit niet kennen en hanteren, zoals tegen jouw “kampioen” Monique, en die andere paar schreeuwers.

    1. Monique_K

      Zwarte Piet bestond niet in de Middeleeuwen, dat is het nou juist. Er bestond een donker figuur, óf een duivel/demon, óf een blanke onder het vuil, maar geen nepneger! Die is bedacht rond 1850, in dezelfde periode en met hetzelfde make-up als black face.

    2. HZdwg

      Aan de oorsprong en de geschieden van Zwarte Piet hebben de meeste mensen en zeker de meeste kinderen geen boodschap. Die zien alleen Zwarte Piet zoals die er nú uitziet en overkomt. Vooral als die er ook nog de rol van een idioot bij speelt en er raar bij praat, is dat een caricatuur van de gekleurde medemens. Ik heb er begrip voor dat dat niet voor iedereen even aardig overkomt.
      Hiermee is niet gezegd dat ik enige sympatie heb voor de anti-pietbeweging.
      Ik heb 15 euro overgemaakt voor de verdediging van de blokkeerfriezen.

      1. Henk van Kuijk

        Hans, je bent te lang uit Nederland weg. Zwartpiet is wel degelijk geëvolueerd: hij is lenig, slim, komisch, attent, lief, sterk, vrijgevig, danser (zie Curacao). Kortom, de ideale mensen. Ik zou wensen dat blanke en donkere mensen allemaal zo waren. Toen ik jongetje was, was ik nog bang voor Zwartepiet, met roe en zak waar je ingestopt kon worden. Maar je kunt niet gekwetst worden door iets wat niet waar is, dan zit het kwetsuur in je eigen hoofd, via inbeelding. Volg http://www.losdenhelder.nl , de uitzending van de LOS van a.s. zaterdag, met multiculti publiek.

      2. Judge X

        En vertaal dat nu eens naar alléén Witte Pieten HZdwg, moet ik mij dan met m’n blanke huid in m’n eer aangetast voelen, omdat er een wit-geschminkte en raar pratende idioot als karikatuur naar voren wordt geschoven ?
        Of treed dan het mechanisme in werking, zoals ik dat in mijn reactie hierboven onder Harry heb geschetst.

        Feit is, dat de homogene groep knechten rond Sinterklaas, altijd bestond uit tientallen ‘klonen’ die er het zelfde uit zien, met alleen enige variatie door de lichaamsbouw en nuance’s in kleur van kledij.
        Die homogeniteit van de vele Pieten is volgens mij de jeu van de voorstelling, de kinderen hebben nauwelijks aandacht voor de muts met z’n lange jurk, als ze een boot met alleen Pieten aan laten landen zullen ze er geen traan om laten, want met Piet kun je lol hebben en krijg je snoepgoed bovendien.
        De Sint zelf is echter als werkgever onmisbaar om het verhaal op te starten, liefde voor en delen met de medemens, hij is een filantroop met een schijnbaar onuitputtelijk vermogen, die er voor zorgt dat ieder z’n deel bezorgt krijgt door zijn werknemers, die zijn uitgedost in een tenue van de Stichting Nicolaas.
        Meer is het niet ….

        En als het in de toekomst echt anders moet, dan maar alléén Witte Pieten, in dat geval blijft de homogeniteit behouden en vergt aanpassing van de liederen slechts het omwisselen van één woord voor het ander.
        Iedereen blij, tenzij …. 😉

        1. HZdwg

          Judge, je vergelijking van witte Pieten zou alleen opgaan in een land waar blank in de minderheid was.
          Ik heb korte tijd in zo´n land gewoond (Nigeria), waar zwart normaal was en wit raar. Ik weet zeker dat daar een show met witgeverfde pieten voor blanke kinderen niet leuk was geweest

          1. Judge X

            Ja HZdwg maar een vergaande democratie (en toch hebben we nog genoeg te klagen), zoals in Nederland is al nauwelijks ergens te vinden, Nigeria staat daar mijlen ver vanaf en blanke minderheden moet je in dat geval dus zoeken in Zimbabwe en Zuid-Afrika, waar de ‘democratie’ dichter bij dat van Nigeria ligt.
            Ik heb op deze site al eerder aangevoerd hoe men in Afrika met z’n Albino’s om gaat, één op de 35 Afrikanen is drager van dit gen.
            RB heeft hier dus helaas een goed punt, in uiteraard zijn eigen duidelijke bewoordingen. 🙂

  14. Anton Hagen.

    Over aanpassen aan een cultuur gesproken:
    Er was eens een luchtvaartmaatschappij uit Nederland welke een promotie stand had in een streng islamitisch land.
    En tegelijk werd er promotie gemaakt voor hoe mooi Nederland is,totdat er op een grote foto van een polderlandschap een afbeelding stond van een kerk met een kruis op de torenspits.
    Toen waren de rapen gaar,als niet heel snel die foto met kerk werd verwijdert kon de luchtvaartmaatschappij inpakken en zeer snel wegwezen en zouden hun landingsrechten ook worden ingenomen.
    U snapt wel dat die maatschappij heel snel eieren voor hun geld kozen.
    En ook wij hier in Nederland moeten ons NIET min of meer laten dwingen om bepaalde tradities overboord te laten gooien door een zooitje werkschuw ongeregeld welke niets anders te doen heeft om de boel te verzieken en te vreten uit onze staatskas.
    En hopelijk doet de rechtbank vandaag een goede en juiste uitspraak welke MOET zijn:ALLES BLIJFT ZOALS HET WAS EN IS,dus gewoon Zwarte Pieten!!!!
    Als het anders zal zijn met enige aanpassingen dan is ook de rechtspraak geen donder meer waard in dit land!!!

    1. e

      Deze rechter , maakt zich er met een Jantje van leyen vanaf. Hij is gaan kijken of de rechtzaak wel goed en op tijd is aangevraagd. Dat was niet het geval. Daar is de uitspraak op gebaseerd. De gemeente heeft onvoldoende de tijd gehad , om nog veranderingen aan de intocht te doen en er is onvoldoende “”gepraat “” (overleg ) geweest met de eisers. Aan de werkelijke inhoud , waar de rechtzaak over zou gaan , is in principe niets gedaan. M.a.w. De rechtzaak is afgewezen wegens een vorm fout. Hiermee , houd de rechter zijn ramen heel.

      1. RB

        hulde voor deze rechter!!!!! opzouten met die anti zwarte piet idioten en een ieder die voor de waanideeën van dit soort anti Nederland bewegingen is

      1. e

        Dus jij , wil je eigen landgenoten het land uittrappen , alleen omdat zij een andere mening hebben , die niet met die van jou overeen komen ?

    1. e

      Je lijkt nu wel een echte rechter Judge ! jou uitspraak in deze , kan tweeledig uit gelegd worden. Zowel voor als tegen krijgen bij jou nieuwe kansen. Hoe hou jij je ramen heel !

  15. Henk van Kuijk

    Heel opvallend: in het hele betoog van de rechter kwam het woord “theater” en “fantasieverhaal” niet voor. Heel vreemd. Terwijl de rechter wel allerlei politieke instituties citeerde. Die karikatuur zien. Kortom: er is een groot gebrek aan kennis van (kinder)theater in deze samenleving. Waar alleen een boodschap van GEVEN in zit. De rol van Zwartepiet stamt uit de middeleeuwen, de rechter zei het niet. Wel noemde hij dhr Ascher, de VN, de kinderombudsman…. etc.., hij noemde ze “gezaghebbende instanties”. Zo is het feest politiek gemaakt, ook door de rechter. Theaterkundigen werden niet geraadpleegd, media wel. En geen van de media-commentatoren geeft vanavond blijk van enige benul van theater. Het is tijd voor bijscholing over het feest op scholen, aan bestuurders, politici en media. Ik ben bereid dat te doen. En ook opvallend: zoals de politiek en de rechter praat over dit onderwerp, geeft aan dat ze geen enkel begrip voor de burger hebben, voor draagvlak.

  16. e

    Het hele verhaal , wat u hier boven opvoert, heeft u hier al meerdere keren verkondigd. En nu , komt er mee dat de rechter dat niet zegt. Het lijkt er verdomd veel op dat u het de rechter kwalijk neemt dat hij uw gedachten goed niet meeneemt in zijn uitspraak. Vandaar mijn reactie, dat een rechter niet altijd uitspreekt , zo als u het in gedachten zou hebben.

    1. Henk van Kuijk

      U mist mijn punt volledig: ik voer geen verhaal op, het gaat niet om mijn gedachtengoed, maar om het gedachtengoed van 90% in Nederland dat het feest hoort te worden gezien als onschuldig, mooi en vrijgevig kinderTHEATER, gespeeld door zeer goedwillende, tolerante volwassenen! Op basis van geschiedenis die ver teruggaat, en niet naar de slavernij. En mensen worden heel boos als ze dan worden weggezet als racisten, door immigranten die niks weten en de geschiedenis verdraaien. Bijscholing is hard nodig, ook voor u, heer e.

Reageren is niet meer mogelijk.