DHA-A leader
DHA-A leader

SP opent klachtenlijn busvervoer Noord-Holland Noord

Den Helder – De provincie is niet van plan de inkrimping van het busvervoer in Noord-Holland Noord ongedaan te maken. Dit blijkt uit antwoorden van gedeputeerde staten op schriftelijke vragen van SP-statenlid Marnix Bruggeman. Met ingang van 22 juli zijn in Noord-Holland Noord 22 buslijnen opgeheven of ingekrompen. De SP opent daarom nu een klachten-lijn. Alle ontvangen klachten worden gebundeld in een zwartboek.

Bij de SP en via de media waren al veel klachten binnengekomen over de verslechtering van de busdiensten. Statenlid Bruggeman maakte een selectie uit de klachten en vroeg aan gedeputeerde staten wat zij daar van vinden. Als voorbeelden gaf hij onder meer de opheffing van lijn 150 naar Winkel en Zijdewind, slechte aansluiting op de schooltijden, hogere tarieven en volle bussen door de opheffing van lijn 152 tussen Julianadorp en Schagen, het grotendeels vervallen van lijn 164 tussen Egmond en Castricum, opheffing van veel haltes van lijn 165 in Egmond aan Zee, minder bussen in delen van Alkmaar en het opheffen van haltes van lijn 28 in Den Burg op Texel.

Bruggeman denkt dat de klachten die tot nu toe zijn binnengekomen slechts een topje van de ijsberg vormen: “Buspassagiers ondergaan verslechteringen vaak gelaten. Het is waar dat er op een paar routes belbussen of buurtbussen met vrijwilligers in de plaats zijn gekomen. Dat is geen verbetering. Op veel routes rijdt er nu helemaal niets meer.”

Niet ten koste van!
De provincie zegt dat de bezuinigingen nodig waren om elders verbeteringen te kunnen doorvoeren zoals tussen Heerhugowaard en Alkmaar. Bruggeman vindt dit een rare redenering. “Tussen grote kernen zijn er inderdaad meer reizigers gekomen door de bevolkingsgroei. Dan zijn daar meer bussen nodig. Maar dit mag niet ten koste gaan van andere lijnen. De provincie legt ook nieuwe wegen aan. Dit leidt tot extra kosten voor wegonderhoud. Maar wanneer de provincie een nieuwe weg aanlegt, wordt toch ook niet ergens anders een weg gesloten? Door opheffing van minder drukke buslijnen worden óók mensen ernstig gedupeerd.”

Gedupeerde buspassagiers kunnen klachten, frustraties en misstanden over het busvervoer melden op: zwartboek.sp-schagen.nl.

DHA-H 468 tussen bericht en reacties

Over de schrijver:

Onder 'Redactie DHA' staan berichten over DHA zelf, aangeleverde (en al dan niet bewerkte) persberichten en dergelijke.

Lees ook:

9 reacties

  1. skriks

    Dit is toch wel een heel vervelende trend, de provincie ´kiest´ dus eigenlijk voor de auto en de fiets alhoewel ze dat zelf natuurlijk niet snel zullen toegeven.
    Overigens klets je je daar ook wel vrij gemakkelijk weer uit als bestuur of ambtsdrager dus er lijkt voorlopig voor deze OV haters nog geen vuiltje aan de lucht.
    Ik ben zelf evenwel een groot liefhebber van het openbaar vervoer, mijn hele leven al en ook in het buitenland maak ik er met plezier gebruik van. Een auto heb ik wel maar ik schaam me er een beetje voor: voor mezelf (je ziet er nu niet bepaald krachtig uit als mens in een auto) maar ook voor de schade aan het milieu en vooral die aan het straatbeeld natuurlijk.
    Je went er wel aan hoor al die geparkeerde auto´s maar toch, de mijne zie ik er niet graag tussen staan.
    ´S avonds op een winteravond met een halfvolle trein na een lange reis aankomen in Den Helder en dan op straat even afzien in de kou tot de bus er eindelijk aankomt en vervolgens het laatste stukje naar huis te voet afleggen, ja, dat geeft me kracht en schenkt me moed, die onafhankelijkheid van dat geld slurpende statusblikje.
    Ik sprak kort geleden een man die een Volvo V70 hybride had gereden en binnen enkele jaren ruim meer dan twee ton aan kilometers had gevreten, de garage gaf hem kort geleden nog 11.000 terug van de oorspronkelijke ´70´ …
    De auto was ooit het symbool van vrijheid en onafhankelijkheid maar die tijd is nu wel definitief voorbij: rijtjes, regels en pegels vechten om voorrang en de bestuurder, die enkel nog naar verkeerslichten staart en voortdurend ingespannen naar zijn snelheidsmeter tuurt, angstig als hij is voor Gatsonides, is de verliezer.
    En wanneer ik dan denk aan al die filekilometers die die ´arme´ … ´Volvo man´ de afgelopen jaren moest doorstaan, nee, geef mij maar de trein, de bus én de jaarkaarten niet te vergeten.
    Echter, wanneer ik me moet aanpassen ben ik toch echt op mijn best, ik hou enorm van het zoeken naar een alternatief, dat is handig want zo hoef ik de toekomst niet te vrezen en wordt die toekomst soms zelfs een uitdaging, maar dat geldt denk ik alleen voor mezelf.
    O ja, ik vergeet nog wat … : ik vergeet de ´Pietenkliek´ natuurlijk, dom, dom, dom!
    Tot 5 december mag het gewoon nog, behalve van Rutte dan maar echt indruk maakt hij natuurlijk niet met een verplaatsing van het debat naar de zomer, zeker niet met die zomers van de afgelopen paar jaar.
    ´Ik kan me zo goed aanpassen beweer ikzelf toch? Of ik ook aan een ´vegenpiet´ kan wennen, wilt u weten?´ Tja, dat is wel een hele uitdaging moet ik u eerlijk bekennen … ik denk dat ik dan toch liever met het openbaar vervoer ga.
    Ik vroeg me trouwens af (ik heb geen kinderen namelijk): hoe reageert een kind op een bekende zoals ´de buurman met vegen´ die Piet speelt? In mijn eigen herinnering was ik namelijk nu juist zo geboeid door dat onherkenbare, mysterieuze gezicht met die rollende witte oogjes, prachtige witte kraag en gouden oorbellen (creolen daar doe ik niet aan), dat gezicht dat nu juist zo ónherkenbaar was.
    Ach, wellicht geven de ouders er wel een draai aan, daar zijn ze tegen deze tijd wel voldoende in geschoold en anders stellen we voor volgend jaar gewoon een masker verplicht, kleur naar keuze.
    ´U had een zwart masker op!, ja, ontken het maar niet, ik zag het!´, (witte man doet snel zijn masker af) ´Nee, hoor, helemaal niet, kijk maar!´.
    Over Piets fascinerende glimmende groen satijnen pofbroek met rood gelakte ceintuur en zijn voorkeur voor ´foute schoentjes´ de volgende keer meer, mijn bijdragen moeten natuurlijk het liefst ook een volgende keer nog gelezen worden en ik wil niet meteen al mijn kruit verschieten, eerst maar eens kijken of het deze keer werkt.
    Of misschien dan toch deze nog: midden op een druk plein plotseling snoeihard ´Bláck Friday!!´ schreeuwen en daarna natuurlijk wel keihard wegrennen, voor je het weet krijg je meteen een ´demonstratievak´ toegewezen.
    Wat een uitvinding trouwens.

  2. Henk van Kuijk

    Ouderen en gehandicapten maken ’s avonds geen gebruik meer van station zuid, richting Julianadorp. Want met 1 bus per uur moet je bij enige vertraging van de trein 1 uur wachten op zuid. Dat doet men natuurlijk niet. In 1980 bij de opening van zuid was er een normale busverbinding met Julianadorp. Nu, met twee keer zoveel inwoners niet meer. Beschamend voor de Provincie (ik stem nu niet meer), beschamend die bevoordeling van Alkmaar/HHWaard en afbraak hier, beschamend voor dit college en de Raad die zwijgen en toekijken, meestal autorijders. En maar roepen bij de verkiezingen dat “er nu aandacht komt voor Julianadorp!” Dan hebben we het nog niet over de nul o.v. verbinding met de schouwburg, vanuit Julianadorp. En wethouder Keur maar juichen over de voorzieningen…..

    1. George

      Niemand kan het iedereen naar de zin maken Henk, gewoon (blijven) stemmen op de voor jou minst slechte.
      Anders krijgen de slechtsten voor jou meer stem. Toegegeven dat ook ik deze keer weer teleurgesteld ben op mijn vorige stem,. Maar ja goeie zijn er nu eenmaal niet.

      1. Henk van Kuijk

        De politiek heeft nu juist wel de taak om met een evenredige verdeling van geld het voorzieningenniveau van openbaar vervoer op peil te houden, ja, voor iedereen, en met name de ouderen en gehandicapten. En de Provincie heeft veel geld in kas, en heeft alleen aandacht voor Noordholland Zuid. Ook omdat daar vooral hun aantallen kiezers zitten. En zo slibt de Randstad dicht, en krijg je vanzelf krimpregio’s, waar ze dan opeens weer schijnvergaderingen aan wijden. Want ze maken ze zelf, daar in Haarlem. En maar rondtoeteren over het belang van toerisme, nou,Julianadorp is ook nog eens een druk toeristengebied. Superslecht bediend door het o.v..

        1. George

          Eens komen ze er achter dat ze het werk beter naar de mensen kunnen brengen.
          Niet iedereen kan, veelal willen niet in de randstad wonen.
          Spaart heel wat reisuren en geld uit.

    2. Gertjan

      Vanuit Julianadorp kan je ook niet meer rechtstreeks naar het zwembad het Heersdiep. Buslijn 31 rijdt daar nu langs en gaat zig zaggend door de stad wat een hoop tijd en ook geld kost (per kilometer betalen), en die gaat voor het grootste deel van de dag ook maar 1 keer per uur.

  3. e

    Buslijn 34 naar de Schooten. Voor een kleine boodschap naar de bouwmarkt ( In het centrum niets meer te krijgen op dat gebied ) Sta je daarna een uur in de kou te wachten op de bus terug. Ga daar ook nu ook alleen heen , indien strikt noodzakelijk , anders zien ze mij daar niet.

    1. George

      Als je weet hoelang je er over doet om van de bouwmarkt naar de bushalte, kan je toch ook in de warme bouwmarkt wachten?

      1. e

        Is mogelijk. Maar daarmee verander je niets aan het belabberd geworden busdienst regeling . En ik ben bang, dat de eigenaar van de bouwmarkt , er niet blij mee zal zijn dat zijn zaak gebruikt wordt als verwarmde bushalte.

Reageren is niet meer mogelijk.