DHA-A leader
DHA-A leader

Deal gemeente met Port of Den Helder is positieve variant ‘broekzak-vestzak’

Den Helder – Met de overname van onder meer Westoever en de Spoorweghaven voor 4,2 miljoen en het beschikbaar stellen van 2,8 miljoen voor noodzakelijk onderhoud aan kades, bruggen en sluizen heeft de gemeente een oplossing gevonden voor de hulpvraag van Port of Den Helder. Het leverde de afgelopen week toch wat vraagtekens op, dus kwam wethouder Kees Visser zaterdag naar de radiostudio van de lokale omroep voor een toelichting.

“Port of Den Helder kent een grote onderhoudsopgave en dat wisten we al toen we in de negentiger jaren de haven overnamen van Rijkswaterstaat”, vertelde Visser zaterdag in het LOS-radioprogramma “De week op zaterdag”. “De gemeente werd daardoor verantwoordelijk voor al het onderhoud van niet alleen de kades, maar ook de bruggen en de sluizen. Dat is overgedragen aan Port of Den Helder bij de verzelfstandiging van de haven. We hebben altijd de hoop gehad dat de omzet van Port of Den Helder genoeg zou zijn voor het bedrijf om haar broek op te houden, maar het is toch lastig gebleken de onderhoudsopgave zelf uit te voeren.”

Gevolg was een hulpvraag van de Port of Den Helder waarin werd gevraagd te kijken hoe de gemeente (als 100% aandeelhouder) een bijdrage kon doen in die onderhoudsopgave. “Daar komen dan allerlei regels bij kijken, we mogen bijvoorbeeld niet zomaar de haven als bedrijf helpen, want dan spreek je van staatssteun.” Visser geeft toe dat het, omdat Den Helder 100 procent eigenaar is van het havenbedrijf, wel een ‘broekzak-vestzakverhaal’ is. “Dat is overigens ook het goede, want we kunnen dus niet zomaar 7 miljoen overmaken op de bankrekening van Port of Den Helder, maar wel als we er iets van waarde voor terugkrijgen en waar we als gemeente weer iets mee kunnen doen.”

Onderhoud
“Nu nemen we dus voor 4,2 miljoen euro grond over en dat betekent dat het bedrag op de balans van de gemeente blijft staan. De grond heeft die waarde en kan, afhankelijk van wat we er in de toekomst mee doen, zelfs nog meer waard worden.” Per saldo kost het dus niets? “Er zit wat overdrachtsbelasting in, maar de grondoverdracht is op zich neutraal op de balans”, aldus Visser. “Voorlopig kunnen we nu dus voort met Port of Den Helder, maar de onderhoudsopgave blijft natuurlijk wel tot in lengte van dagen bestaan. Volgend jaar gaan we samen bekijken wat nodig is voor de lange termijn, dat gaan we nu in kaart brengen.”

De hulpvraag van Port of Den Helder was de afgelopen maanden ook onderwerp van het politieke debat. “Met deze constructie hebben we het miljoen dat voor 2019 was gereserveerd waarschijnlijk niet volledig nodig”, stelt Visser. “Maar de totale onderhoudsopgave voor de lange termijn moet goed in kaart worden gebracht. De begroting geeft aan dat we daar 2 miljoen voor vrijmaken, de vraag is nu hoeveel we structureel nodig hebben.”

DHA-H 468

Over de schrijver:

Woonachtig in Den Helder / Julianadorp sinds 1973, sinds 2008 hoofdredacteur van Den Helder Actueel.

Lees ook:

16 reacties

  1. ferry

    Hoe je het ook wend of keert mijnheer Visser de burger betaalt twee keer…… mijnheer Visser.
    Daar dient U dus niet de burger mee,hetgeen U wettelijk wel moet doen.
    Dat U, lees:( gemeente) geen staatssteun mag verlenen dat is exact het enige juiste wat U vermeld heeft.
    Ook is het verwerpelijk dat de overheid speculeert met geld van de burgers.(waardevermeerdering grond)
    Denk aan de ijsland affaire
    Uw love baby havenbedrijf dient simpelweg failliet te gaan.
    Waarom?simpel het is jaren overbezet door personeel.
    Het heeft een marketing afdeling dat al jaren behalve (dienst reizen,grond aankopen voor de toekomst)
    niets heeft gepresteerd.
    Daar heeft U op toegezien en nog erger,U wilt deze poppenkast nog voortzetten ook.
    U vindt nog steeds dat U de burgers van Den-Helder vertegenwoordigd?
    Ik vraag mij af op welke planeet U woont!!!
    Of het is zoals ik al eerder schreef,dat U kennis heeft van een derde partij waardoor de grond op een ABC tje
    kan worden door verkocht????????
    Dat heet dan voorkennis mijnheer Visser.
    Blijft terecht verboden.
    In mijn visie bent U geen dienaar maar iemand die uitsluitend aan eigen carriere denkt.
    Treed af,en loos Uw ideeen bij het bedrijfsleven,ben benieuwd hoe lang U het volhoud.

    Reply
  2. SVB

    Het bedrag staat technisch op de balans, maar je kan er geen klap mee meneer Visser, leuk bedacht dit vestzak/broekzak verhaal, maar als burger zien wij enkel dat er 7 miljoen euro weg is van de bankrekening en dat moet toch weer terug komen….

    Reply
  3. e

    Dus , heeft port off Den Helder , door deze boekhoudkundige truc, niets meer over de grond te vertellen. Terwijl die stukken grond bruggen en sluizen, wel aan de haven verbonden zijn. M.a.w. Port off DH krijgt een smak geld ok hun eigen sores op te lossen, en daarvoor krijgt de gemeente een lap grond en bruggen en sluizen, waar ze voor nog zo’n smak geld krom moeten liggen i.v.b.m, het onderhoud. En dat mogen wij betalen ? Zal mij benieuwen, hoelang het duurt voordat die grond stilzwijgend weer bij port off DH gevoegd wordt .

    Reply
  4. Dick Berts

    De ‘positieve’ variant van het geld van burgers in een bodemloze put plempen, die wordt beheerd door incapabele lieden wiens enige ‘talent’ is, dat ze bij de vriendenrepubliek Den Helder horen en elkaar op een afschuwelijke manier de bal toespelen. ‘Negatieveling’ begint een eretitel te worden in dit gat.

    Reply
  5. Cees

    Vraagje: van wie was die grond voordat die grond bij de “port of DH”Haven van Den Helder, terecht kwam? Was die grond niet door de gemeente aan de “PoDH” geschonken? Dus geen sigaar uit eigen doos maar gewoon een sigaar weggegeven, let wel met medeweten van de hr.Visser en de rest van de “gang”.

    Reply
  6. Judge X

    Hoe werd de haven en de nu genoemde terreinen + kunstwerken aan de gemeente Den Helder “overgedragen in de jaren negentig”, moet m.i. de vraag zijn als uitgangspunt van de discussie.
    Het gegeven is mij onbekend en de zin in spitten ontbreekt steeds meer ….

    Reply
  7. A.R. Blom

    Ik ben blij dat de gemeente niet luistert naar deze azijnpissers hierboven op dit forum. De gemeente handelt uit verantwoordelijkheid. De gemeente is 100% aandeelhouder. Zou raar zijn als je dan niet je aan je verantwoordelijkheid uitvoering geeft.

    Ik ben hier een paar maanden niet geweest. Niks gemist. Het zijn dezelfde azijnpissers met hetzelfde zure commentaar dat orakelt en het altijd beter weet. Dit is wat Den Helder maakt tot een stad die in de opinie van anderen maar moeilijk positief in het nieuws komt. Altijd maar kritiek hebben. In plaats van respect tonen voor de bestuurders die wij bij vrije verkiezingen hebben verkozen. Steun de gemeente eens in plaats van dat domme zwartkijken en zelf nooit verantwoordelijkheid durven nemen. Stel je verkiesbaar: AZIJNPARTIJ Den Helder Actueel (ADHD) Let vooral op de afkorting! Uit de heup schieten en vanuit emotie, het, zo kortzichtig. Erg vervelend om dit forum te bezoeken. Ben er weer even klaar mee.

    Reply
  8. Peter

    Blom is duidelijk een belanghebbende in deze. Zoals we er eerder gehad hebben op dit forum als bij Harry de Jager en Petertje Toch?. Opzet en inhoudelijk aangaande de tekst van A.R. Visser, uhhh….sorry A.R Blom komt me dit heel bekend voor.

    Reply
  9. e

    Blom , is het er mee eens, dat de gemeente ons zuur opgebrachte geld , over de balk smijt. Ook betaald hij lachend de lasten die deze gemeente zijn burgers oplegt. Ook is hij het er mij eens dat het sociaal domein uitgehold wordt. Kijk ,hij is nu het voorbeeld , van hoe de gemeente zijn burgers graag ziet. Volgzaam , gehoorzaam , Ja Nee en Amen knikkend en alles maar voor zoete koek aannemen wat de Gemeente hem voorschotelt. Kritiek , is hem vreemd , en doet hij af als azijnzeiken. Daarbij nog een ziekte gebruiken om zijn betogen aan te sterken. Misslijk makende vertoning Meneer Blom !

    Reply
  10. Peter

    “Er zit wat overdrachtsbelasting in” stelt Keessie Visser op een luchtige VVD toon om iets publiekelijk af te vlakken. Het betreft overige onroerende zaken dus 6%. Zijnde een lieve som van € 252.000,– mijn inziens.

    Reply
    1. 't Kraaiennest

      ff de bouwaanvragen van Woningstichting over de laatste 10 jaar LATEN controleren en we zijn eruit!

      Reply
  11. e

    Typisch VVD eigen. Als ze het zelf niet kunnen pakken , dan smijten we het over de balk .( Het is toch niet van ons, en zo zorgen we ervoor dat een ander er niet mee vandoor gaat .)

    Reply

Geef een reactie (heeft u wel de spelregels gelezen?)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.