DHA-A leader
DHA-A leader
DHA-A leader

Is er toekomst na vertrek Hennes?

De Hennes & Mauritz vertrekt dit jaar definitief uit Den Helder, zo lazen we vorige week. Er komt dus een hele grote ruimte vrij in het toch al door leegstand geplaagde winkelcentrum Kroonpassage. Dat roept de vraag op of er, en zo ja welke, toekomst is voor dit winkelgebied.

Persoonlijk denk ik niet zo veel. De panden die de afgelopen jaren leegkwamen zijn niet opgevuld, op een hoekje belwinkel na. De verhuurder kan het blijkbaar niet zoveel interesseren, want anders waren de huurprijzen wel verlaagd. Nu betaal je per vierkante meter fors meer dan in het nieuwe, opgeknapte en steeds aantrekkelijker wordend deel van de Beatrixstraat.

Dat deel van de Beatrixstraat dat uiteindelijk, samen met Keizerstraat en een stukje Spoorstraat, het enige echte hart van de Helderse binnenstad zal vormen. Als dat toekomstbeeld werkelijkheid is geworden (en dat gaat niet zo lang meer duren), waarom zou welke ondernemer dan ook nog voor veel te hoge prijzen in de Kroonpassage willen openen? Het is immers niet langer (voor zover het dat ooit was) ‘the place to be’.

De kans lijkt me dus meer dan aannemelijk dat het centrum de komende jaren verder leegloopt en dat als gevolg daarvan steeds minder klanten binnenlopen, met dalende omzetten tot gevolg, meer sluiting, et cetera. Het cirkeltje blijft zich dan herhalen. Tot er ingegrepen wordt, maar hoe? Wat gaat er dan uiteindelijk gebeuren? Ach, ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat Woningstichting het uiteindelijk ‘koopt voor de sloop’ en we op termijn achter de voormalige V&D weer kunnen parkeren, net als vroeger.

DHA-H 468 tussen bericht en reacties

Over de schrijver:

Woonachtig in Den Helder / Julianadorp sinds 1973, sinds 2008 hoofdredacteur van Den Helder Actueel.

Lees ook:

30 reacties

  1. e

    Maak van het geheel een parkeergarage. Kan je rechtstreeks van uit de auto zo de Hema, AH inlopen. De Beatrixstraat ligt dan vandaar uit om de hoek. Idiaal voor mensen die met hun voertuig tot aan de kassa willen komen. Nu is het een verwarmde doorloop van de ene naar de andere straat.

    Reply
  2. Maria

    Inderdaad veel te hoge huren .
    Alsof de kroonpassage een top locatie is voor dat geld zit je in een grote stad op een prima locatie.geen interesse van de beheerder van de kroonpassage lijkt mij .
    Zelf persoonlijk denk ik dat het opknappen van het centrum 10 _15 jaar te laat is begonnen .
    Als de gemeente toen er al mee was begonnen waren er veel winkels die niet waren vetrokken uit den helder .
    De helderse bevolking ging niet elders hun inkopen doen .nu zijn die mensen al jaren ergens anders aan het shoppen en komen daarvoor niet meer naar het centrum van den helder terug.het gaat niet alleen maar om het winkelaanbod maar ook om de sfeer.

    Reply
  3. e

    Het gaat om de variatie in het winkelaanbod. Ik kom mij zelf steeds meer tegen op het Ravelijncentrum en in een andere stad ( Bazaar/Zwartemarkt) , omdat ik het hier niet meer kan vinden. Er is hier in het centrum geen goede gereedsschap winkel meer. Voor het minste of geringste , moet je al naar de doe het zelf zaken in de Schooten, een ramp als je bent aangewezen op openbaar vervoer.En ik kom niet voor de sfeer, want die is er op het Ravelijn toch ook niet .Ik kom voor het product.

    Reply
  4. George

    Ze hebben jaren lang een verkeerd parkeerbeleid gehad.En als je dan winkel in winkel uit, uiteindelijk te laat bij je auto bent omdat ze van alles niets hebben, vind je een bon onder je ruitenwisser. De keus naar internet of andere plaats is dan gemaakt, want ook op de fiets kan je deze onmogelijk ergens normaal stallen.

    Reply
  5. Peter

    Den Helder heeft veel te laat een inhaalslag ingezet. Centrum wordt momenteel schitterend opgeknapt met mooie panden. Maar 15 a 20 jaar te laat mee begonnen. Den Helder dacht dat het een dans van leegloop kon ontspringen maar niets is minder waar. Het beroemde gezegde over het verdronken kalf is hier van toepassing. Mensen die vertrokken zijn komen niet meer terug. Krampachtig is men nu bezig om dingen te bedenken om het blazoen van Den Helder op te poetsen. Daarbij wordt ingegaan op elke belachelijke prijs die er te verdienen valt. Het was lachwekkend dat personeel van de Bibliotheek als helden werden ingehaald op Schiphol nadat zij een prijs in de wacht hadden gesleept in Verweggiestan. Zo zijn er meer voorbeelden. Daarnaast is het in het oogspringend de historische blunder van het verplaatsen van de Schouwburg uit het centrum. B & W wil meer reuring in het centrum en gaat vervolgens de Schouwburg eruit halen.

    Reply
  6. Guido

    Het zou mooi zijn als de AH een stukje gaat uitbreiden. Dat filiaal aan het Julianaplein is erg klein en ze hebben daar ook niet het volledige assortiment. En Boonstra is net weer te ver lopen voor oa. mij

    Reply
  7. e

    Over Winkelcentra gesproken, het is natuurlijk niet met Den Helder te vergelijken, maar moeten jullie eens kijken wat Hoog Catarijne in Utrecht is geworden. Je kijkt je ogen uit . Daar kan je een dag gedeelte in winkelen Onvoorstelbaar wat ze daar neergezet hebben.

    Reply
  8. Henk van Kuijk

    Was een mooie, onafhankelijke plek geweest voor dhr Assorgia. En misschien na alle gloria van “Stadshart op koers” eens de ogen openen voor de werkelijkheid: weglopen van ondernemers. En ontbrekende sfeer in de stad, als alles naar Willemsoord gaat.

    Reply
  9. Dirk

    H&M verdwijnt helemaal niet voor de consumenten in Den Helder; Je kan er gewoon online blijven shoppen hoor

    Reply
  10. Henk

    Het is toch niet raar dat de H&M verdwijnt, als er minder consumenten zijn omdat men zoveel flats sloopt dan is dit het resultaat. En de nieuwe inwoners met meer geld die kopen online of gaan naar luxe zaken in de Randstad.

    Reply
    1. George

      Als die winkels gewoon willen bestellen wat ze op dat moment niet op voorraad hebben was dat wel mee gevallen.

      Reply
  11. e

    George , Je kan van een winkelier niet verwachten , dat ze een voorraad hebben als een postorder bedrijf. Daar legt elke winkelier het tegen af. Je voorraad is een investering , die zich door verkoop terug moet verdienen. Heb je te weinig , dan is het niet goed, maar heb je teveel , dan blijf je er mee zitten .

    Reply
    1. George

      Natuurlijk is het niet mogelijk alles in huis te hebben, maar als je dan vraagt (soms na lang aandringen ) om het te bestellen, duurt het minimaal een week voor ze het in huis hebben. En thuis achter het toetsenbord wordt het door hetzelfde moederbedrijf de volgende dag geleverd.

      Reply
        1. George

          Je kan niet altijd het personeel de schuld geven. De verantwoordelijke heeft een keus gemaakt en het personeel aangenomen.

          Reply
          1. RB

            als de klanten nooit duidelijk maken aan de verantwoordelijke dat het personeel niet naar behoren functioneert dan ligt het zelfs aan de klant

  12. Willem J. Sloot

    Wat ik mis in bovenstaande reacties is het feit dat winkelketens een bepaalde omzet moeten halen, wordt dit niet gehaald dan gaat er gewoon een streep doorheen ook al vindt men al gauw dat zo’n keten veel aanloop kent.

    Reply

Geef een reactie (heeft u wel de spelregels gelezen?)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.