PostNL schrapt meer dan de helft van het aantal brievenbussen

31

Den Helder – PostNL past vanaf eind februari in gemeente Den Helder het netwerk van brievenbussen aan. De reden voor de aanpassing is dat we in Nederland steeds minder post versturen. “Brievenbussen die weinig worden gebruikt, verwijderen of verplaatsen we naar plekken waar veel mensen komen zoals winkelcentra, supermarkten of locaties aan het begin van een woonwijk.”

Bij het bepalen van de locaties is rekening gehouden met de afstandseis voor brievenbussen die de Postwet voorschrijft. Daarnaast hebben lokale vertegenwoordigers van belangenorganisaties zoals ANBO, Unie KBO, PCOBm I(e)derin en LvKK de mogelijkheid gekregen om advies uit te brengen op de plannen in de gemeente. Gezamenlijk is gekeken of brievenbussen voor iedereen bereikbaar blijven. Ook voor mensen die wat minder goed ter been zijn. Brievenbussen bij ziekenhuizen en zorginstellingen blijven om die reden dan ook staan. Ook het aantal verlaagde brievenbussen blijft ongewijzigd. Bij het bepalen van de locaties houden wij rekening met de afstandseis voor brievenbussen zoals vastgelegd in de Postwet.

“Vanaf 23 februari 2019 voeren we de eerste veranderingen in het netwerk van brievenbussen in Noord-Holland Noord door. In de gemeente Den Helder blijven 23 brievenbussen en verdwijnen er 25 brievenbussen. Op welke locaties brievenbussen blijven, staat in het bijgevoegde overzicht. De aanpassingen zijn 23 maart 2019 gerealiseerd.”

Meer informatie
Als een brievenbus vervalt, wordt dit minimaal drie weken van tevoren op de betreffende brievenbus zelf aangegeven. Bewoners ontvangen op het huisadres een brief met informatie over de veranderingen. Informatie is ook te vinden op postnl.nl/brievenbus. De locatiewijzer op deze pagina helpt bij het vinden van de dichtstbijzijnde brievenbus.

Klik hier voor een overzicht van de bussen die blijven en verdwijnen

31 REACTIES

  1. Wel slim! Je maakt de postzegel steeds duurder en haalt de brievenbussen waar je ze in moet stoppen steeds vaker weg. Ik stuur voortaan wel een mail…

    • Wellicht dat de Belastingdienst en Gemeente Den Helder ook beter de mail i.p.v. de brief kunnen gaan gebruiken? Dan kan ik mijn brievenbus ook verwijderen.

      • Dat doen ze al hoor, aanmelden en inloggen bij ‘Mijn Overheid’ met je DigiD en daar aanvinken welke post je allemaal in die bus wil ontvangen. Krijg je het niet meer per post, alleen een email als er iets op de pagina in je inbox staat. Belastingdienst doet het al wel helemaal goed, met de gemeente werkt het niet helemaal .. ..
        Ik denk alleen dat je de brievenbus niet mag verwijderen, maar je kan hem wel dichtplakken of zo, tegen de tocht (mocht je daar last van hebben).

      • alstublieft niet, fijn de papieren afschriften en documentatie laten komen, veel overzichtelijker voor m’n administratie

  2. Het is denk ik een beetje andersom gegaan Hijneken. De oorzaak ligt bij onszelf (en de overheid). Mensen appen en mailen steeds vaker en sturen berichtjes via Facebook enz. Dan kan het postbedrijf niet in de huidige omvang blijven bestaan. Neem daarbij de marktwerking. Dat zou onbetaalbaar worden Zo simpel is het. Dus er moet wel mee bewogen worden met de markt. Wel jammer hoor. Want het is nog steeds leuk om een kaart te krijgen.

    • Er wordt hier te gemakkelijk van uit gegaan , dat iedereen een e mail adres heeft of er een kan versturen. Ik zou ze niet de kost willen geven die het niet hebben of kunnen . Daarbij, Post nl , is een dienst verlenend bedrijf , en heeft een bezorgplicht, dus helemaal geen brieven meer , kan niet .

      • Dat zal ook zeker niet gebeuren. Er is een wettelijke bezorgplicht gelukkig. Ik neem aan dat Postnl, net als ieder ander commercieel bedrijf, financieel gezond probeert te blijven. En dat is ook voor ons belangrijk. Kunnen wij brieven blijven ontvangen/versturen.

    • “Het is denk ik een beetje andersom gegaan Hijneken.”

      Dat keur ik ook goed… 😉

      Vervolgens versterkt het ene daarna het andere.

  3. Voordat geld , breng en bezorg je die brief zelf niet. Maar straks heb je een keer post nl echt een keer nodig om een brief te verzenden, dan wordt hier de mogelijkheid omdat te doen weggenomen. Straks moet je met OV naar de brievenbus, of postkantoor als die er nog zijn,want daar wordt het bij post NL STEEDS minder bij.

  4. Ik lees dat het om brievenbussen gaat die nauwelijks nog gebruikt worden. En er is ook gekeken naar locaties waar men mogelijkerwijs wat slechter ter been is. Daar blijven de brievenbussen. Dus zo’n vaart zal het nou ook weer niet lopen hoop ik.

  5. Als al die overbodig geworden/geachte brievenbussen nou eens rond de jaarwisseling werden opgehoopt op de stranden, zou je heel wat vuurwerkshit in de binnensteden voorkomen. Lekker opblazen die bussen.
    Niet hoger dan 48 meter die brievenbushopen, is mijn advies.

  6. @ Dirk, het is wel verplicht bij postwet , om een afgifte punt in of aan de woning (adres) voor je post te hebben. Of dit nu een brievenbus in de voordeur, de gevel of een buitenbus, het is verplicht . Zelfs de maten van de gleuf staan beschreven.

  7. woon in de binnenstad zet een brieven bus bij de deka of vomar waar hij nu staat is niet handig

  8. Brievenbussen bij de ziekenhuizen blijven staan.maar waar staat die dan? Heb er nog nooit eentje gezien

Comments are closed.