DHA-A leader
DHA-A leader
DHA-A leader

Enquête busvervoer Julianadorp van start

Julianadorp – Sinds juli 2018 houdt het busvervoer de gemoederen van veel bewoners uit Julianadorp aardig bezig. Deze bezorgdheid bereikte ook de Belangen Vereniging van Julianadorp (BVJ). Door betrokken leden is een werkgroep gevormd die een enquête over het busvervoer heeft opgesteld. De enquête is heden gestart en is te bereiken via de site van de BVJ: http://www.debvj.nl.

De enquête richt zich niet alleen op huidige busgebruikers, maar ook is men benieuwd naar de mening van niet-busgebruikers.

Sinds juli 2018, met het ingaan van de nieuwe concessie, heeft Connexxion de dienstregeling en routes aangepast. Dit heeft geleid tot veranderingen met betrekking tot routes en diensttijden. Vooral Julianadorp is getroffen door het opheffen van busritten naar Alkmaar, reizen van Julianadorp naar Schagen buiten schooltijden om, en het aantal busritten per dag naar Den Helder. Gelukkig zijn er ook verbeteringen: scholierenlijn 652 heeft nu meer haltes in Julianadorp, zodat scholieren niet eerst naar halte Noorderhaven hoeven te fietsen.

In beweging
Daarnaast is Julianadorp in beweging. Het dorp groeit met de komst van het Willem-Alexander-Hof, verkeersstromen veranderen door de komst van de Noorderhaaks en het reisgedrag van de inwoners verandert voor school, werk en vrijetijdsbesteding.

Allemaal redenen om eens grondig te kijken naar het busvervoer van en naar Julianadorp. Rob Schilder, secretaris van de BVJ, zet uiteen dat, gedreven door deze bezorgdheid van haar leden, een werkgroep is gevormd van betrokken inwoners, die een enquête heeft opgesteld, waarbij alle aspecten van het busvervoer aan de orde komen. Vragen gaan o.a. over: waarheen men reist per bus, de dienstregeling, bushaltes etc. Maar ook wil men weten waarom nu geen gebruik van de bus wordt gemaakt: welke verbindingen men mist of voor welk alternatief vervoer men kiest.

In de enquête worden de huidige lijnen: lijn 30 richting Den Helder en scholierenlijn 652 onder er de loep genomen, maar ook de vervallen lijnen 32, 151 en 152 (deze rijdt nu niet meer door naar Julianadorp). Naast de inwoners van Julianadorp worden dan ook de inwoners uit Den Helder, ’t Zand, Callantsoog etc. van harte uitgenodigd om de enquête in te vullen.

Verbeteringen
De uitkomsten van deze enquête zullen worden gedeeld met de Gemeente, Connexxion, Provinciale Staten en reizigersorganisatie Rover, in de hoop en de verwachting dat zij de uitkomsten zullen meenemen in hun evaluaties. De huidige concessie duurt 10 jaar, tot 2028, maar verbeteringen c.q. wijzigingen kunnen tussentijds worden gerealiseerd: het is dus heel belangrijk dat de enquête door veel inwoners wordt ingevuld!

DHA-H 468 tussen bericht en reacties

Over de schrijver:

LOS Den Helder is de lokale omroep van en voor Den Helder. Sinds 2017 is er een officieel samenwerkingsverband tussen de LOS en Den Helder Actueel.

Lees ook:

6 reacties

  1. Henk van Kuijk

    Het is prima, zo’n enquete. Maar de BVJ is wel wat laat. Al driekwart jaar worden ouderen en gehandicapten (en de andere bewoners) van Julianadorp in de kou gezet op station zuid, ’s avonds. Als de trein vijf minuten vertraging heeft, moet je daar een uur wachten op de bus. Je neemt dus die trein/bus verbinding niet meer, want je moet dan doorreizen naar het eindstation, daar 55 minuten wachten, of een taxi nemen voor 27 euro. Een absurde situatie, als je bedenkt dat ik bij de opening van station zuid was als bestuurslid van de Wijkvereniging, in 1979. Julianadorp was toen half zo groot, en er ging gewoon elk half uur een bus, ook ’s avonds. Directe actie is dus nodig naar het slapende gemeentebestuur en de afbrekende Provincie. De SP dient in ieder geval een zwartboek in naar de Provincie. Mooi, die liften bij het station als je als gehandicapte in de kou wordt gezet. Oorzaak: de Provincie gaf Alkmaar en Heerhugowaard de meer gewenste bussen, en ach, dat verre Den Helder kan wel met minder toe. Schandalig. Ik ga niet stemmen. Er zijn in december vragen gesteld aan het Gemeentebestuur door Gemeentebelangen. Maar beantwoorden? Neehoor, gewoon doorslapen…… de stadhuisfixatie is veel belangrijker, 25 miljoen.

    Reply
  2. e

    Station Den Helder Zuid. Jullie hebben het toch over dat stuk rails met aan beide zijde een paar betonnen Stelcon platen. , daar, waar je met een beetje wind , uit je laatste verschoning waait.

    Reply
  3. apolocat

    Ik weet nog van ongeveer 20 jaren geleden, dat wij ’s avonds terug kwamen met de trein van een vakantietrip en in den Helder Zuid al niet met de bus naar huis konden. Die reed niet meer na 10 uur ’s avonds. We zijn toen doorgereden naar den Helder en konden daar een taxi nemen terug naar Julianadorp. Dat probleem is dus nog steeds niet opgelost. Diep triest. Ben blij dat ik niet afhankelijk ben van openbaar vervoer, dan ben je hier dus in de aap gelogeerd. en e in heel den helder waai je uit je laatste verschoning 🙂

    Reply
    1. RB

      en dat check je niet voordat je een reis begint?
      de bus gaat hedendaags om 23:00 nog langs zuid richting J-dorp, alleen om het uur, dat zal je even moeten plannen, het is niet rendabel om om elke 5 minuten een bus te laten rijden tenzij de reizigers de hoofdprijs willen betalen voor een ritje…..

      Reply
  4. Henk van Kuijk

    Geen normale bus ’s avonds vanaf station zuid, gehandicapten en ouderen buitengesloten; geen busvervoer mogelijk terug van schouwburg naar Julianadorp. Er wonen 20.000 mensen, in de zomer 30.000. Liever kletst het college over hun dwaze, peperdure hobby, stadhuis op Willemsoord. Totaal geen gevoel voor de burger.

    Reply

Geef een reactie (heeft u wel de spelregels gelezen?)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.