Geen uitbreiding busverbinding naar Julianadorp

22

Den Helder – Er komt geen uitbreiding van het busvervoer tussen station Zuid en Julianadorp in de avonduren. Dat meldt het college in antwoord op vragen gesteld door de fractie van Gemeentebelangen. De provincie ziet er geen brood in.

De bus (lijn 30) rijdt ’s avonds slechts een keer per uur. Mensen die naar het dorp willen, maar ook inwoners die in Julianadorp wonen en ’s avonds bijvoorbeeld naar de schouwburg willen, zijn hierdoor behoorlijk beperkt in de mogelijkheden.

“In overleg met de concessiehouder Connexxion heeft de provincie de mogelijkheden bekeken en is tot de conclusie gekomen dat de verwachte aantallen reizigers ’s avonds van dien aard zijn dat er geen aanleiding is de frequentie op lijn 30 uit te breiden naar ieder half uur. Met het oog hierop zal er door hen geen nieuw verzoek aan Provinciale Staten worden gedaan voor extra middelen om uitbreiding mogelijk te maken. Provinciale Staten heeft namelijk bij de implementatie van de nieuwe concessie reeds extra budget beschikbaar gesteld voor onder meer aanpassingen aan de door Connexxion aangeboden lijnvoering op lijn 30. Daarbij is op zondag overdag de frequentie uitgebreid naar een half uur dienst.”

140.000
Mocht de gemeente zelf een dusdanig belang aan goed openbaar vervoer stellen dat zij zelf de portemonnee wil trekken om de uitbreiding van de dienstregeling in de avonduren mogelijk te maken, dan kost dit Den Helder zo’n 140.000 euro op jaarbasis. “Wij delen de zorgen over deze busverbinding. Allereerst moet helder worden wat het vraagstuk precies is. Wij zullen daarnaast, gezien de huidige onmogelijkheden voor uitbreiding, in overleg moeten treden met de verschillende partijen om eventuele oplossingsrichtingen in kaart te brengen. Daarbij zullen wij ook kijken waar eventuele alternatieve oplossingsrichtingen zouden kunnen liggen.”

22 REACTIES

  1. “Allereerst moet helder worden wat het vraagstuk precies is.” Dat is echt lachen: heeft Connexxion nog nooit gehoord van connection tussen trein en bus? Als de trein vijf minuten te laat is, mist de oudere/gehandicapte de bus naar Julianadorp en moet een uur wachten op koud station Zuid. Neemt die persoon dat risico? Nee. Aan de mooie liften heeft ie dan niets. En reist door naar het eindstation, dan daar 55 minuten wachten, of een taxi nemen voor 27 euro. Of gaat helemaal niet meer. Meer eenzaamheid. En zo komen er vanzelf minder reizigers. In 1982 was de verbinding beter, met de helft inwoners. Een schande. Er zijn gewoon bussen weggehaald omdat er meer behoefte was rond Alkmaar. Ik stem niet voor deze Provincie die zich wel stiekem bemoeit met de stadhuisplannen (“we gaan als stadhuis Willemsoord doorgaat de wegstructuur aanpakken”, wat helemaal niet kan), maar voor Den Helder werkelijk niets doet. En wat er aan de hand is met de bus, weten ze al lang, het staat in een zwartboek van de SP dat hen is aangeboden. En geld heeft dit college toch zat? 30 Miljoen uit de kast voor een fout stadhuisplan, zo ver mogelijk van Julianadorp. Daar gaan ze fluks een busverbinding maken, Julianadorp kan barsten.

    • Wellicht kan de bus dan gewoon op de trein wachten? Zouden daar geen afspraken over gemaakt kunnen worden?

      • Dienstregeling staat dat waarschijnlijk niet toe, die sluiten op elkaar aan. Net als bij de NS . De treinen sluiten meestal op elkaar aan, is er een trein met vertraging , dan wacht de aansluitende verbinding daar niet op, die gaat gewoon op tijd weg . Jammer dan voor de reizigers in de vertraagde trein, die moeten wachten op de volgende verbinding.

    • Beste Henk, Het is natuurlijk niet de oplossing voor het probleem. Maar een seniorenrit met mijn Taxi vanuit Den Helder naar Julianadorp of andersom komt op €15,00. Dat is een andere prijs als de €27,00 die jij noemt. Nu weet ik niet wat een buskaartje kost maar gedeeld door bv 4 pers. (maximaal aantal pasagiers) kom je op 3.75 per persoon. En dan wordt je ook nog van deur tot deur vervoerd.

      Met vriendelijk groet,

      Marcel Karhof
      Taxi Den Helder
      06 208 208 06

  2. Alleen als de Provincie hier brood inziet. Daar gaat het gevraagde vertrouwen van de wethouder. Hij beloofde toch dat het goed zou komen ? Dat kan hij natuurlijk wel zeggen , als hij weet dat de gemeente een buslijn daar naar toe zelf moet dokken. Tja , dan kan steken geld in een exstra buslijn naar Julianadorp wel op de buik geschreven worden.

  3. Hoe dom om NIET te gaan stemmen. Dan heb je helemaal geen inbreng meer en bepalen anderen het voor jou.
    Nog beter: ga je niet als een ‘grote’ jongen gedragen achter het toetsenbord. Wordt aktief ergens in de gemeente, bijv. bij een politieke partij. Als vrijwilliger en/of als partijlid heb je echt iets in te brengen.
    Doe je dat niet, houd dan beter je mond.

    • Denk je ??? Zeker vergeten wat er bij de stadspartij is gebeurd. Bovendien, gaat het partij belang voor jouw eigen mening.

    • De Provincie en ook de partij waar ik op stemde doen precies het tegengestelde van mijn wensen. Zie bus, zie Willemsoord Stadhuis. Dus zij bepalen het toch wel voor mij, doen hun eigen zin. Lekker veel wegblijvers doet de Provincie misschien beseffen dat ze Den Helder alleen maar achterstellen bij Alkmaar Haarlem Amsterdam, inclusief Connexxion. Ze doen geen fluit voor Den Helder.

        • Een VVD-er die zich wat interesseert voor het openbaar vervoer…..? Misschien is Aukelien Jellema een betere optie, staat tenminste wat dichter bij de burger…

        • Dat kan ze al acht jaar, maar je ziet en hoort ze nooit. En, VVD-er, autorijder. Net als Aukelie Jellema, PvdA, die zwijgt ook.

  4. Het is wel een beetje raar dat de gemeente Den Helder en provincie NH zich hier bij neerleggen. Er was bij de aanbesteding belooft door Connexxion dat er niks zou veranderen. Dit bleek na enkele maanden een losse belofte. Ik vraag me af wat de bijdrage is die gemeente Den Helder betaald aan Connexxion voor de dienst regeling In Den Helder. Waarom moeten wij inwoners van Den Helder de volle pond betalen terwijl je in Alkmaar voor een Euro kan reizen na 09.00 uur. Zou het de gemeente zieren om met een andere bus-maatschappij te gaan praten. Wij hoeven toch niet alleen afhankelijk te zijn van Connexxion.

    • Krijg je precies hetzelfde. Een buslijn , moet voor elke ov vervoerder rendabel zijn. Geen enkele bus maatschappij laat bussen rijden op trajecten waar zij verlies op leiden. Je kan lopen zieken wat je wil , maar als er geen of niet genoeg reizigers zijn , dan heft zo’n maatschappij de lijn op , of gaat er minder op rijden. Alles draait om de winst. En als die er niet in zit , moet een derde partij financieel bijspringen. En als daar geen verplichting op rust , kan je het wel vergeten. Je kon het al lezen , Connextion , die wilde wel, maar dan moest de gemeente een fors bedrag per jaar bijleggen. Daar zit nu de kneep, deze gemeente , betaald straks liever voor een korte buslijn naar Willemsoord , dan de bewoners van Julianadorp ter wille te zijn .

      • Overdag zit de bus naar Julianadorp barstensvol, heel veel scholieren. Een plus. ’s Avonds is het dunner, maar de min en plus samen is ruim voldoende voor winst. Want vergeten wordt nog dat de kwartiersdienst er ook uit is gehaald. Een dubbele bezuiniging dus. Chauffeurs vertelden me dat toen het kaartje 1 euro was, er een grote toevloed van passagiers was. Een zeer rendabele situatie.

  5. Kleine aanpassingen in dienstregeling en je kan 3 a 4 ritten in de avond uren toevoegen zonder extra kosten Connexion wil gewoon niet dat is de waren reden. Men had nooit met connexxion in zee moeten gaan.

  6. “Mocht de gemeente zelf een dusdanig belang aan goed openbaar vervoer stellen dat zij zelf de portemonnee wil trekken om de uitbreiding van de dienstregeling in de avonduren mogelijk te maken, dan kost dit Den Helder zo’n 140.000 euro op jaarbasis.”

    ach… is toch niks. we barsten toch van het geld in den helder.
    miljoenen worden er uitgegeven aan nutteloze onderzoeken…. eeuwigdurende nep processen….. een gat in de grond met veel water die als Kooyhaven GOUD geld in het laatje brengt… een schouwburg waar zoveel geld in gaat dat het dagobert duck met zijn geldbunker de ogen uitsteekt……21 keer per jaar ergens een nieuw stadhuis bouwen (volgens de dik betaalde ingehuurde onderzoekers)… pizzaboer carlo die z’n b*llen heeft verkocht aan de landelijke oplichterskliek waardoor er NOG MEER geld lijkt te zijn.

    dus ……. er moet dus geld ZAT zijn…..

  7. zomaar een voorbeeld van geldverspilling door Connection: lijn 34 rijdt op zondag door Den Helder,een dubbele bus en er zit bijna nooit iemand in. Kan ook met een klein busje worden uitgevoerd. Let maar eens op als je 34 tegenkomt op zondag.

  8. Een oude VDL bus op de kop tikken en dan door vrijwilligers laten rijden in de avonduren? Steeds meer gemeenten stappen over.

  9. Kleinere bussen inzetten die vaker rijden scheelt een hoop diesel ook, ik woon vlakbij de busstops en als ik de hond uitlaat zit er meest minder dan anderhalve kip in.

    • Daarnaast 1 euro kaartje terug op dit traject dan weet ik al een hoop mensen incl ik die met de bus de stad ingaat voor wat kleine boodschappen i.p.v. auto.

Comments are closed.