DHA-A leader
DHA-A leader

ThyssenKrupp informeert Helderse gemeenteraad

Den Helder – De Duitse firma ThyssenKrupp Marine Systems (tkMS) heeft een brief gestuurd aan de gemeenteraad van Den Helder, waarin ze haar plannen voor een Submarine Valley in Den Helder toelicht. Die zou de stad en regio honderden banen moeten opleveren. De brief lijkt te laat te komen, volgens het NHD van vorige week zijn de Duitsers al uit de race en neemt het kabinet vandaag een besluit.

“Niet alleen slecht nieuws voor ons, maar ik vind dit een gemiste kans voor Den Helder en regio. Het gebied loopt zo de banen mis die wij er willen brengen”, aldus Holger Isbrecht van ThyssenKrupp Marine Systems in de Helderse Courant van vorige week.

Hieronder de brief die gisteren aan de raad is gestuurd:

Het Ministerie van Defensie is bezig met het acquisitieproces waarbij de oude Walrusklasse-onderzeeboten vervangen zullen worden. Marktleider thyssenkrupp Marine Systems (tkMS) biedt een uniek voorstel om de Nederlandse Triple Helix te betrekken bij het ontwerp, de bouw, het onderhoud en de innovatie van de nieuwe onderzeeboten voor de Koninklijke Marine. Uit marktonderzoek is gebleken dat Den Helder de beste locatie is voor de scheepswerfgerelateerde activiteiten. In een publiek-private samenwerking tussen alle belanghebbenden kan Den Helder tot de Europese ‘Submarine Valley’ uitgroeien.

Om onderzeeboten met succes te blijven ontwikkelen, is continuïteit in het ontwerp en de bouw van cruciaal belang. Nadat verval intrad in de Nederlandse onderzeeër-industrie (met de ondergang van RDM halverwege de jaren ‘90), werd het grootste deel van de resterende kennis geconcentreerd bij de marinewerf in Den Helder. Sindsdien worden de vier Walrusklasse-onderzeeboten hier met succes onderhouden en zelfs verbeterd tot het huidige state of the art-niveau waarin zij nu verkeren. Gesteld kan worden dat de marinewerf uitgegroeid is tot de kern van het Nederlandse ‘onderzeeër-ecosysteem’, die zo’n 150 directe en een veelvoud aan indirecte, hooggekwalificeerde banen creëert. Daarnaast bevindt de marinewerf zich bij de marinebasis van de Koninklijke Marine. De combinatie van zowel operationele als technische kennis en ervaring vormt de perfecte basis voor het ontwerp, de bouw, het onderhoud en de innovatie van de nieuwe onderzeeboten voor de Koninklijke Marine.

Kennisoverdracht
Om de Nederlandse Triple Helix volledig te laten participeren in het ontwerp, de bouw, het onderhoud en de innovatie van de nieuwe onderzeeboten voor de Koninklijke Marine, zal tkMS alle vereiste technologie (de Submarine Key Technology) actief overdragen. Aangezien tkMS het intellectuele eigendom heeft van deze technologie (en hiermee samenhangende O&O), is het absoluut in staat om uitvoering hieraan te geven. Bovendien is tkMS volledig toegewijd wat betreft het aangaan van een strategisch samenwerkingsverband met de Nederlandse Triple Helix gedurende de gehele levenscyclus van de nieuwe onderzeeboten en in de periode daarna. Dit stelt Den Helder in staat uit te groeien tot een Europese ‘Submarine Valley’.

Om een rendabele businesscase te creëren, dient het aantal onderzeeboten dat wordt onderhouden in de Europese Submarine Valley optimaal te zijn. Het is duidelijk dat vier moderne tkMS-onderzeeboten niet de volledige capaciteit van de nieuwe faciliteiten nodig hebben. Daarom zal tkMS zich inspannen om meer onderzeeboten van andere afnemers hieraan toe te voegen, om zo een efficiënte onderhoudsoperatie te bewerkstelligen en daarnaast ook activiteiten op het gebied van innovatie te ontplooien. tkMS is bereid en in staat om te investeren in een tweede droogdok en in de potentiële samenwerkingsverbanden en faciliteiten die noodzakelijk zijn voor innovatie. Op deze wijze kunnen zo’n tien onderzeeboten worden onderhouden en verbeterd, waardoor het vereiste personeelsbestand zal groeien tot zo’n 500 directe en 1.500 indirecte banen.

Europese Submarine Valley
De Europese Submarine Valley in Den Helder garandeert voor Nederland op de lange termijn continuïteit en groei van haar unieke mogelijkheden op het gebied van onderzeeboten, hetgeen gepaard gaat met substantiële economische voordelen. Bovendien garandeert het ook de Koninklijke Marine de hoogste beschikbaarheid van state of the art-onderzeeboten, die voldoen aan dynamische operationele vereisten gedurende de gehele levenscyclus. Europese samenwerking, Duitse kwaliteit, gebouwd in Nederland.

DHA-H 468 tussen bericht en reacties

Over de schrijver:

Onder 'Redactie DHA' staan berichten over DHA zelf, aangeleverde (en al dan niet bewerkte) persberichten en dergelijke.

Lees ook:

7 reacties

  1. RB

    de gemeente rekende zich al weer rijk met al deze banen……
    iets met huid verkopen voor de beer geschoten is?

    1. e

      Geen Beer RB, Maar onze stadspartij wethouder Kos, liep (zee) mijlen voor de muziek uit. Maar sinds wanneer beslist het gemeente bestuur over de bouw van onderwaterbootjes ? Ik dacht toch echt , dat die beslissing bij Den Haag lag.

      1. Judge X

        Isbrecht hoopt nog op een lobby vanuit den helder Fred.
        Dat hij daarbij zijn eigen verkeerde procedurele volgorde hanteert, past goed bij het Helderse systeem moet hij gedacht hebben.
        Toen hij vorige week googelde op “Waar ligt de Nederlandse marinehaven”, kwam hij daarna al snel op de site van DHA en informeerde zich zo over hoe hier de hazen lopen..

        Er is voor Holger nog een minieme kans om zijn onderwaterhandel hier te slijten, als hij mijn mijn advies volgt: Besprühen sie “Das Boot” in der richtigen farbe, und segeln zu unserem hafen.
        Der Stadtrat empfängt sie als held, und alles wird gut. 😉
        Beispiel:

  2. Judge X

    Holger Isbrecht stuurt een brief naar de Helderse gemeente raad …. hahaha .. die Holger ….
    Niet op de hoogte zeker van de unieke plaatselijk procedures …. 🙂

  3. Ferry

    Hardstikke leuk zo,n brief aan de gemeente ook het idee om deze openbaar te maken.
    Maar gemeente bestuur wat kunt U ermee?
    Naar mijn idee niets,beslissing wordt ergens anders genomen,dat is wel zeker.
    Maar het zou natuurlijk voor de werk gelegenheid wel prachtig zijn natuurlijk.
    Kwalijke kant is de wapen wedloop.(maar dat is weer wat anders)
    Mits met de garanties van dhr Isbrecht??? want die staan er niet bij

Reageren is niet meer mogelijk.