Bijna 500 reizigers namen deel aan busenquête BVJ

25

Julianadorp – De Belangenvereniging Julianadorp (BVJ) heeft de data van de enquête over de busverbindingen rondom Julianadorp verwerkt. In totaal reageerden 489 mensen in een tijdsbestek van ongeveer vier weken. “Dit geeft aan dat het onderwerp als zeer belangrijk wordt ervaren”, zo concludeert de vereniging. De bevindingen zijn samengevat en naar de Provinciale Staten, gemeenten, Connexion en Rocov gestuurd.

Voor de meeste reizigers (ruim 60 %) die reageerden zijn er te weinig busverbindingen tussen Julianadorp en Schagen en tussen Julianadorp en Den Helder (Zuid). Maar liefst 55 procent van de ondervraagden gebruikt de bus om van en naar school te gaan, maar ongeveer een derde geeft aan de bus te gebruiken om van en naar het werk te gaan. Verder zegt ruim 40 procent de bus te pakken voor bezoek aan vrienden of familie, neemt 31 procent de bus om te gaan winkelen en zo’n 20 procent heeft de bus nodig voor het uitgaan of voor een bezoek aan het ziekenhuis.

Buslijn 30 is veruit het populairst, maar de inmiddels opgeheven buslijn 32 wordt node gemist. Wie niet met de bus kan (omdat lijnen zijn opgeheven of te weinig rijden) pakt vooral de auto (48,25 procent) en de fiets (36,03 procent) om op de plaats van bestemming te komen. Ongeveer een kwart van de ondervraagden zegt vanwege de hoge kosten van het openbaar vervoer vaker de fiets of de auto te pakken. Bijna 70 procent meldt dat de dienstverlening van Connexxion er sinds 22 juli (toen ging de nieuwe dienstregeling in, red.) er op achteruit is gegaan. Iets meer dan 40 procent klaagt tevens over de langere reistijd en maar liefst 75 procent ervaart dat de bus minder vaak rijdt dan voorheen.

Tips
De BVJ liet deelnemers aan het onderzoek ook zelf enkele opmerkingen maken. Daar kwam veel uit, zoals veel meldingen dat de bus slecht aansluit op de trein, dat de busverbinding naar Alkmaar wordt gemist en dat er veel zwerfafval ligt bij bushaltes. Ook werd gemeld dat de Flexbus Callantsoog regelmatig niet komt opdagen en dat zwembad Heersdiep niet meer per bus bereikbaar is. Tips en adviezen werden ook gegeven, zoals het realiseren van een bushalte bij het Willem Alexanderhof en dat er te weinig fietsrekken zijn bij haltes.

25 REACTIES

  1. knap
    55% school
    33% werk
    40% bezoek
    31% winkelen
    20% uitgaan of ziekenhuis (apart vergelijk?)
    176% totaal….

    • ik lees hier vaak klaagzang over de bussen maar dan is het animo om de enquête in te vullen niet erg hoog, 25 bussen per dag, 7 dagen per week, 4 weken is 700 bussen met maar 500 ingevulde enquêtes nog geen persoon per bus….

      • Zo ‘knap’ is het anders niet, een persoon kan de bus voor meer dan een doel gebruiken. Zo kan je er overdag mee van en naar je werk rijden en ’s avonds ga je ook ergens naar toe.
        Daarnaast gaan de 88 % mensen die werken of naar school gaan meestal twee keer per dag met de bus, heen en terug. Dat zijn dus per dag zo’n 860 passagiers, zo’n 430 in de ochtend en 430 in de avond.

        • volgens u 860 reizigers per dag voor 4 weken lang is 24080 reizigers en dan maar 500 enquêtes, ja hoor het speelt enorm…..

        • als er meerdere opties in de enquête aangekruist kunnen worden wat heeft zo’n enquête dan voor zin?

          • Ten eerste zijn het nog steeds dezelfde 430 personen (88% van de 489 personen die de enquête hebben ingevuld) die de bus dagelijks gebruiken om op en neer naar hun werk of school te komen, die maken samen in vier weken tijd 17.200 ritten met de bus (5-daagse werkweek, weet u nog wel?).
            En ten tweede kan je de bus voor meer dingen gebruiken en/of nodig hebben dan alleen de ritten van en naar je werk of school. Zo gek is het dus niet dat er meer opties aangevinkt kunnen worden, zo krijg je inzicht waarvoor mensen de bus gebruiken en nodig hebben. Enkele voorbeelden, naast de dagelijkse ritten naar school of werk: je hebt de bus nodig als je uit wil gaan in de stad, je hebt hem nodig als je wil winkelen in de stad, je hebt hem nodig als je bij vrienden op visite wil gaan, je hebt hem nodig als je met de trein weg wil, je hebt hem nodig als je voor onderzoek naar het ziekenhuis moet.

          • rijden de bussen niet in het weekend?
            met uw 5 daagse werkweek weet u wel, wijsneus
            trouwens heeft u zelf de enquête ingevuld?

          • RB is duidelijk nooit met de bus naar school geweest.
            Ik vraag me trouwens regelmatig af, of RB überhaupt wel naar school is geweest.

          • Ja, uiteraard rijden de bussen in het weekend, en een gedeelte van de mensen die de bus doordeweeks gebruiken om op en neer te reizen naar werk of school zal hem daarnaast in het weekend of ander tijdstip gebruiken met een ander doel. Daarom heeft zo’n enquête meerdere opties die je kan aanvinken, en zo kom je aan een percentage dat hoger is dan 100%. Maar hoe vaak de bus wordt gebruikt voor een ander doel dan het doordeweekse dagelijkse vervoer naar school of werk weten we niet, dat kan eens per maand zijn maar ook drie keer in de week, daar zegt deze enquête verder niets over.
            Het enige wat we zeker weten is dat er op iedere werkdag (!) 430 personen twee keer per dag gebruik maken van de bus (onder voorbehoud van ziekte, vakantie en dergelijke). Dat komt dus neer op 17.200 ritten door 430 reizigers in een periode van vier weken, niet op 24.080 reizigers waarvan er maar 500 deze enquête hebben ingevuld zoals u stelde.
            En nee, ik heb de enquête niet ingevuld, ik woon niet in Julianadorp.

          • Monique_K is duidelijk wél naar school geweest en maakt een mooie simpele rekensom.
            Maar is die door RB nog wel te volgen ….?

  2. Van 1980 tot 2018 was er ’s avonds een busaansluiting op de trein voor Julianadorp met Station Zuid. Nu niet meer. Ouderen en gehandicapten zie ik ’s avonds niet meer op Zuid, buitengesloten zijn zij. Het zegt genoeg over dit college dat een extra bus laat rijden naar het Rabostadhuis, en dat ook plant naar hun Willemsoord stadhuis.

  3. De bus naar het Rabo gebouw , is geen bus van connextion, maar van het taxi bedrijf Hilverink. Maakt , dat het een eigen initiatief van de gemeente is het vervoer daar naar toe voor eigen rekening te hebben genomen. Zo zal het ook naar Willemsoord gaan .Deze buslijnen zijn voor connextion niet rendabel. Dat kan je van de gemeente voor Julianadorp niet verwachten. Daar hebben zij het kapitaal niet voor. Wel zou je van de Gemeente kunnen verwachten , dat zij de burgers van Julianadorp in hun strijd , om een goede bus verbinding naar en van het dorp terzijde staan, en met connextion en de provincie gaat praten , om de bus verbinding te verbeteren.

    • Het hoort niet om “rendabel” te gaan. Openbaar Vervoer hoort in maatschappelijk belang te voorzien. Maar overal draait het tegenwoordig alleen nog maar om de centjes … mensen die wel met goede bedoelingen volop gebruik maken worden nu gestraft.

      • Elk half uur een bus naar Julianadorp is gewoon rendabel hoor. Tussen 7 en 9 uur en 15 en 19 uur zit de bus stampvol. Zo vereven je de inkomsten over alle tijden, en kom je goed rond. Dat gebeurt bij heel veel dienstverlening. Nee, het is gewoon zo dat er in Alkmaard/HHWaard meer bussen nodig waren. Nou, dan halen we die toch weg in Den Helder?? Daar zegt de politiek toch niks, en waait het hard. En inderdaad, onze statenvertegenwoordigers zwegen als het graf, net als alle lijsttrekkers. Ik hoor al van mensen die naar Julianadorp zijn gaan lopen, omdat ze 55 minuten moesten wachten.

      • Als je die kant op wil , dan praat je al snel over ”staatsbus vervoer” die rijden inderdaad overal en worden betaald door de staat. Maar ja …. wie zorgt ervoor dat de staat dat kan betalen ? De burger dus d.m.v. belastingen. Dus gaan de mensen die vrijwel nooit met de bus gaan , dit verkapt ook betalen. Dan heet de Directeur van dat bus bedrijf waarschijnlijk Kim ?

  4. Nee, je mist mijn punt: een winkel heeft ook drukke en minder drukke tijden, en betaalt personeel per uur. Lijn 30 per half uur is gewoon een rendabele buslijn, de drukke tijden vullen de minder drukke tijden aan. Overigens, Alkmaar vult wel aan, om sociale redenen: in de stad is een kaartje 1 euro. Zo was het eens ook in Julianadorp: de chauffeurs jubelden, de bussen zaten heeeel vol. Waarom steun je de afbraak en de discriminatie?? Jij wordt wel netjes bediend met de bus, in een Helderse wijk. Ik moet lopen. En ik betaal belasting voor autowegen die ik zelden gebruik.

    • Lijn 34 naar de Schooten gaat ook maar 1 keer per uur. Voor een kleine boodschap op het Ravelijn centrum , ben je bijna anderhalf uur weg .

        • Wacht maar tot je 80 bent, RB, en niet meer mag autorijden. Dit college vergeet de ouderen, de Provincie ook.

          • Daarom laten ze de mensen langer doorwerken, want dan halen ze die leeftijd niet meer.

          • Het zou goed zijn op het moment dat het vrijgeven van een aantal markten weer wordt teruggedraaid. Denk hierbij aan de zorg- en energiesector. Neem nou Energiedirect, Even een simpel voorbeeld, prijkt op de shirts van PSV. Een bedrag van € 6.000.000,= is daar mee gemoeid. Neem nou Ziggo. Sponsor van Ajax voor € 8.000.000,=. Joh, en hier kan ik uren mee doorgaan (qua benoemen van premies en abonnementen die op deze manier verdampen). Heb ik het nog niet eens over salarissen………. Iedereen heeft energie en zorg nodig. (even voor het gemak……) iedereen heeft ook een energie en zorgleverancier. Elk jaar worden er miljarden over boord gegooid om mij er van te overtuigen dat ik moet overstappen. Aan het eind van het liedje is iedereen gewoon weer voorzien van een energie- en zorgleverancier en zijn de miljarden om mij te overtuigen (als consument) eigenlijk gewoon totaal verdampt. Als ik dan denk aan de “strijd” van een aantal mensen op dit forum om mensen goed te kunnen vervoeren….Zo lang mogelijk een autonoom leven te kunnen laten leven versus de kosten die dat met zich meebrengt. Tjongejonge, in wat voor wereld leven we toch.

          • de ouderen hebben de hele dag de tijd en vinden het waarschijnlijk fijn om even anderhalf uur de deur uit te zijn om een boodschapje op het Ravelijncentrum te halen ….

Comments are closed.