DHA-A leader
DHA-A leader

Station Zuid minst populaire van Nederland

Den Helder – Je kan er geen koffie halen, als het regent is er weinig beschutting en het ligt een tikkeltje afgezonderd van de bewoonde wereld: volgens treinreizigers is het station van Den Helder Zuid het slechtste station van Nederland. Slechts 23 procent van de beoordelaars gaf een rapportcijfer van een 7 of hoger en daarmee wordt duidelijk dat het niet al te best gesteld is met de voorzieningen en de veiligheid op het station.

Dat blijkt uit een groot enquête-onderzoek van de NS, waar ruim tachtigduizend reizigers aan mee hebben gedaan. Ruim driekwart van hen gaf veel andere Nederlandse stations wel een dikke voldoende. Vooral de stations die een ‘facelift’ ondergingen, zoals Utrecht Centraal en Arnhem Centraal, werden positief beoordeeld.

De rest van Noord-Holland brengt het er ook beter vanaf dan Den Helder Zuid. Zo gaf meer dan tachtig procent van de ondervraagden onder andere Schiphol, Heiloo, Haarlem en Amsterdam Centraal een rapportcijfer boven de 7.

Slechte cijfers
Onderaan de lijst bungelen Holendrecht, Amsterdam Lelylaan, Haarlem Spaarnwoude, Santpoort-Noord, Zaandam en Hoorn Kersenboogerd. Die stations doen het iets beter dan Den Helder Zuid, maar krijgen ook in slechts 35 tot 50 procent van de gevallen een 7 of hoger.

De komende jaren wil de NS zo’n tweehonderd stations een upgrade geven. Zo moeten op meer spoorweghaltes toiletten en wachtkamers in huiskamersetting komen. Opvallend genoeg staan een aantal stations die het minst positief beoordeeld worden juist niet op de lijst om opgeknapt te worden, zoals Den Helder Zuid. Volgens de NS komt dat doordat daar geen stationsgebouw is.

DHA-H 468 tussen bericht en reacties

Over de schrijver:

NH is de provinciale omroep voor Noord-Holland en sinds 2016 mediapartner van Den Helder Actueel.

Lees ook:

33 reacties

  1. Henk van Kuijk

    De beoordelaars vergaten nog dat bij de opening in 1980 er elk half uur een bus naar Julianadorp ging, en dat Gemeente, Provincie en Connexxion dat nu ’s avonds maar hebben gehalveerd, zodat het er gezelliger en drukker wordt. Ze zeggen dan: “er komt geen uitbreiding”, ze bedoelen we doen de afbraak niet teniet.

    1. HZdwg

      Ik zat een keer in een bus die stopte bij dat station. Daar kwam net de trein uit Alkmaar aan.
      Net toen de trein tot stilstand kwam, reed de bus weg.
      Had u niet even moeten wachten, vroeg ik de chauffeur.
      Zo kan je overal wel kritiek op hebben, zei hij.

      1. George

        Mijn ervaring is dat de meeste wel wachten op een (vertraagde) trein of bus. Uitgezonderd de enkele harken die er tussen zitten. Maar ook vervoersbedrijven worden door de provincie in de gaten gehouden dat ze niet te laat vertrekken/aankomen, want dan volgt er een boete.

  2. e

    Noem je dit een station??? Meer dan een paar Stelconplaten met rails er tussen is het niet.

  3. Dutch

    Wacht maar tot dat ‘schitterende museum’ van Rudi van de Windt van straks opengaat, dan kan de Connexion wel 5 keer per uur gaan rijden, zo druk wordt het dan! Wat een aanwaai gemeente….

    1. RB

      net zo als die andere publiekstrekker Scholte museum in het postkantoor zat dat we 4 volle treinen per uur hadden…..

  4. Dutch

    …en niet te vergeten al die binnenvaart cruiseschepen die uren moeten wachten voordat ze mogen aanmeren in de Kooyhaven, zo druk is het daar! Mensen staan te popelen om van boord te gaan en hun geld te laten wapperen in Den Helder.

  5. e

    Kunnen ze daar lang blijven staan. Daar is geen ov verbinding. Onbereikbaar vv dus.

    1. RB

      hebben daar toch helemaal geen openbaar vervoer nodig met al die geweldige voorzieningen er omheen 😉

  6. Bombong de Geweldige

    Station Zuid kan net zo goed opgeheven worden, er stappen maar weinig mensen in en uit en vanuit de Schooten is het 10 minuten op de fiets naar Den Helder Centraal, waarvan er weer 5 af gaan, omdat er niet in Zuid gestopt hoeft te worden.

    1. Tiffany

      Voor de mensen uit julianadorp is zit wel prima als ik ook nog eens door zou moeten naar centraal ben je zo 15 min onder weg vanaf dorp

    2. ‘ t kan erger

      Waarschijnlijk komt u zelf weinig op station Zuid, Bombong, want er stappen wel degelijk veel mensen in en uit.
      Als nu ook de busverbinding lijn 34 er nog langs zou rijden, zouden ook veel ouderen, net als in het verleden, de mogelijkheid hebben er weer gebruik van te maken. Die zijn nu gedwongen om de bus naar het station in het centrum te nemen.

  7. ED

    Het vervelende van dit onderzoek is dat de huidige/ingezette vooruitgang er nog niet in zit. Ik vind dit artikel echt onvolledig en suggestief. Er worden immers liften gebouwd. Er is een ondernemer die prima koffie schenkt (aan de schooten kant). Daarbij (Henk) vindt een bijstelling van openbaar vervoer (helaas) plaats op basis van cijfers. Geen reizigers, geen openbaar vervoer.

    1. Henk van Kuijk

      Kletskoek, er waren en zijn genoeg passagiers voor een halfuursdienst ’s avonds. Gemiddeld is lijn 30 de drukste bezette buslijn van de stad. Maar Alkmaar en Heerhugowaard wilden meer bussen, en omdat Den Helder er maar bijhangt bij de Provincie werd Julianadorp als dorpje bestempeld en klaar: 40% van de busdienst daar weg. En het zo daadkrachtige gemeentebestuur wacht en slaapt, en rijdt auto, en maakt buslijnen voor de ambtenaren naar hun Rabostadhuis en naar hun Willemsmoordstadhuis. Stemmen voor de Provincie? Die breekt alleen af hier, neehoor.

      1. George

        Kan/wil jij je niet kandidaat stellen Henk?
        Ben het niet altijd eens met je, maar mijn stem heb je dan.

        1. Henk van Kuijk

          Ik ben voor de verkiezingen gepolst als kandidaat door de Seniorenpartij en door Beter voor Den Helder. Ik had mijn twijfels over hun opstelling na de verkiezingen, zei nee, gaf de voorkeur aan het doorprikken van politieke spelletjes en leugens. Wat gebeurde? Seniorenpartij en Beter vormden een foute coalitie, en hanteren nu dezelfde drammethode als de Haagse partijen, en blokkeerden zelfs een referendum, zijn maatjes met een manipulerende burgemeester. En omdat ik dhr Assorgia en Beter beschuldig van belangenverstrengeling werd ik vals en anoniem op de korrel genomen door mevr. List van Gemeentebelangen (die ik notabene wat adviseerde). Maar je hebt wel gelijk: er zijn nog maar weinig inspraakgevoelige partijen over, om te kiezen. Ik richt geen partij op, richt me met anderen wel op pittige bezwaarschriften tegen bouwen van het Willemsmoordstadhuis.

      2. ED

        Het woord gemiddeld in uw eerste zin is misleidend. Inderdaad lijn 30 is overdag, in de spitsmomenten, druk. Dit heeft te maken met forensen en leerlingen (die reizen richting Mbo en Hbo). In de avonduren komt er waarschijnlijk onvoldoende volk vanuit Julianadorp. Dit heeft te maken met cijfers. Je kunt nu eenmaal geen bus laten rijden met slechts enkele passagiers aan boord. Met de ov kaart (en dus inzage in het aantal passagiers per tijdsmoment) en rekenmodellen is dit exact uit te rekenen. Dit is dus geen kletskoek maar statistiek.

        1. Henk van Kuijk

          Nog steeds kletskoek. Je kent die cijfers niet, en je neemt ’s avonds die bus niet, en ik wel, al jaren sinds 1980. En de bezetting is redelijk. Toegenomen sinds 1980. En gemiddeld is niet misleidend, met topdrukte is er overwinst, bij minder onderwinst, dan zijn je verdiensten dekkend, dat geldt net zo voor de NS. Alkmaar legt zelfs een bedrag toe op de stadsbus, een ritje is 1 euro. Den Helder is duur in het o.v.. Dat heeft stadhuishobbies.

          1. RB

            en terwijl wij ons hier druk maken over een bus in de avonduren en de hele raad zich bemoeid met een nieuw gemeentehuis is er weer een snackbar overvallen, de prioriteiten in deze gemeente liggen helemaal verkeerd, slaap zacht tokkietown

          2. ED

            Ajajaj, Ben blij dat u (laat ik u maar u blijven noemen) inderdaad de politiek niet meer ingaat. Wat een totaal niet onderbouwde reactie schrijft u hier zeg… Ik vermoed dat het enige dat klopt “1980” is. Gelukkig reist u, klaarblijkelijk, richting Alkmaar en niet bijvoorbeeld naar Texel. Voor we het weten pleit u dat de boot in de winter ook elk half uur moet gaan omdat er in de zomer “overwinst” wordt gemaakt. Beste heer Van Kuijk het gaat om aantal reizigers versus break even point. Zo simpel is het.

  8. Juul

    Bouw daar zo dicht mogelelijk bij een nieuw stadhuis dan word het er druk en komt het vanzelf goed.de liften op het station komen er al dus voor iedereen makkelijk bereik baar aan beide zijden.

  9. qrap88

    Je had dit probleemgebied een aantal jaren terug een geweldige positieve injectie kunnen geven door er i.p.v. een kunstmatige aangelegd Nollengebied, een “prachtig nieuw stadhuis” neer te zetten.

  10. SK

    Pas maar op. Straks horen ze bij de gemeente al deze negatieve uitspraken en voordat je het doorhebt wordt je genegeerd en doodgezwegen. Want wie negatief, maar eerlijkheidshalve de waarheid spreekt ….

  11. M.M Rietveld

    Pauze nemen v.w.b. een nieuw Stadhuis. Het zgn. Centraal station, hoe zo (centraal)?!
    Slopen, incl. rangeerterrein en het aanwezige spoor opnemen. Nieuw en een veel meer centraal, (gelegen) station herbouwen in combinatie met een nieuw stadhuis op de locatie station-zuid! Daar ook busstation bouwen, aanleg parkeerplekken, fietsenstalling, kortom alles wat nodig is. Maak van daar een perfecte en frequente busverbinding naar het centrum. De infrastructuur ligt er al! Het van spoorrail ontdane terrein dat vrijkomt, naar het centrum van Den Helder voorzien van een snelfietspad en wat al niet meer.
    Gevolg; de stad wordt niet meer gescheiden door het ter plaatse niet meer noodzakelijke spoor. Tunneltje Brakkeveldweg niet meer nodig, sterker nog alle kansen voor het aanleggen van een heldere verkeersinfrastructuur ontstaan!
    Ja, het zuidelijke deel van de Nollen zal drastisch veranderen. Er staat tegenover dat we af zijn van het desolate perronnetje Den-Helder zuid, zonder toekomst. Een nieuw en eigentijds station en stadhuis hebben op een centrale en goed bereikbare plek in onze gemeente.

    Martien Rietveld

    1. Henk van Kuijk

      Het naar het Zuiden schuiven van het eindstation is een heel aantrekkelijke gedachte, inclusief een nieuw stadhuis, waar voor gespaard is. In de huidige plannen zit geen enkele overtuigende visie, daarom wordt er ook zo gedramd en doorgedrukt, zonder inspraak en blokkering referendum. De vroegere oppositie is alle geloofwaardigheid kwijt, naast de belangenverstrengeling met Gemeente b.v. Willemsoord.

  12. Fred

    Als je nou je huiswerk deed dan kan je zien en proeven dat er elke ochtend ma tot vr koffie word geschonken tot 10.30 uur

Reageren is niet meer mogelijk.