DHA-A leader
DHA-A leader

Zeezicht kookt voor minister van Defensie

Den Helder – Voor de jonge Helderse ondernemer Jeroen Hensen is een droom uitgekomen. Zijn recent gestarte cateringbedrijf Zeezicht heeft vrijdagavond het buffet mogen verzorgen ter gelegenheid van het bezoek van de minister van Defensie, Ank Bijleveld, aan Den Helder.

School 7 vormde het decor van een uitwisseling van ideeën, uitdagingen en kansen tussen de minister, lokale politici en andere geïnteresseerden. De bereikbaarheid van de stad kwam daarbij zeker aan bod.

Jeroen is een bekend gezicht in de Helderse horeca. Uiteraard is er, in lijn van de Helderse marinetraditie, gekozen voor de ‘blauwe hap’. Dit gerecht is voor de inwoners van Den Helder een vertrouwd fenomeen, maar de rest van Nederland kent dit beter als de Indische rijsttafel.

DHA-H 468 tussen bericht en reacties

Over de schrijver:

Onder 'Redactie DHA' staan berichten over DHA zelf, aangeleverde (en al dan niet bewerkte) persberichten en dergelijke.

Lees ook:

31 reacties

    1. e

      Dat mag Paresto niet . Die zitten vast aan een vastgesteld receptuur , waaraan niets veranderd mag worden.

      Reply
  1. Judge X

    ” De bereikbaarheid van de stad kwam daarbij zeker aan bod.”
    Vertel ons vooral meer over deze klacht van de minister, waar zij niets aan kan/gaat doen ….
    Gelukkig gaat B&W het allemaal zelf oplossen. 😀

    Reply
  2. Bombong de Geweldige

    Voor gewone stervelingen heeft Toko Selamat Makan in de Kerkstraat een meer dan uitstekende blauwe hap.

    Reply
  3. Judge X

    Bij gebrek aan een gemeentepaleis, worden de hoogwaardigheidsbekleders tegenwoordig liefst in School 7 ontvangen.
    Lekker dicht bij Willems-soort voor een rondleiding: “Kijk …., hier moet het komen …., de bereikbaarheid en budget overschrijdingen regelen we later !”
    Da’s logisch logisch hè …. 😛

    Reply
  4. Richard

    Binnenhaven,mijn vuilnis straks niet meer opgehaald,mijn bier en popcorn niet meer geleverd op maandag en vrijdag.Alles voor de overlast veroorzakende Teso.
    En de gemeente is er weer niet voor de bewoners.Gewoon een aantasting van mijn grondrechten.Den Helder : het enige wat goedbereikbaar is : de Texelseboot waarvan alle belangenop Texel zijn.Amper bus verbindingen……….
    Hoezo bereikbaarheid ? Gaat de CU hier wat aan doen dan ?
    En als Indo voel ik me ook nog eens zwaar gediscrimineerd over het woord : Blauwe hap.Ik ben toch niet blauw ? Ja dat woord voor een indo ken ik maar al te goed.SMURFEN zijn BLAUW .

    Reply
      1. Richard

        Die Toko is volgens mij al een tijdje niet meer open.
        Maar waarom geen : geen “blanke” meer ? ,geen “negerzoen” meer?,geen “zwarte piet” meer ? maar wel blauwe hap ?
        Dat is wel een verwijzing naar ons koloniale verleden,Jan Pieterz Coen en zijn maatjes,die is inmiddels ook uit de gratie.
        Blauwe is gewoon een discrmineerende naam voor de indo’s.

        Reply
    1. e

      Het komt er op neer , dat de bewoners van de Binnenhaven/Zuidstraat/Wetstraat, nog meer de dupe worden van het Texel verkeer. In plaats van rigoureus in te grijpen , door de route naar de boot of de aanlegplaats aan te passen, gaan ze lopen kloten in de stoplichten ( Het ene stoplicht sneller op groen, houd in , dat de ander sneller op rood staat .) en het ophalen van vuilnis en bestellen/bezorgen van pakketjes. Het verkeer wat Den Helder binnenkomt met bestemming Texel, Is waarschijnlijk , door de te nemen maatregel , sneller bij het opstel terrein van de boot .Maar niet !!! sneller uit Den Helder weg ! Men is nog altijd afhankelijk van de laadcapaciteit van de Teso. Dus het opstelterrein, loopt sneller vol , dan men naar Texel af kan voeren. Het gevolg , is dat de toevoerwegen sneller vast lopen. Dus….. De ene maatregel hier , loochen straft de andere . Het gaat niet werken.

      Reply
      1. Richard

        Dus worden wij als bewoners langs de Texelroute geslachtoffert voor een hoger doel…………….
        En weer is de Helderse politiek er NIET voor de inwoners.

        Reply
    2. lezer

      Ik zag het woord staan en even opgezocht; ‘Blauwe’ als benaming voor Indo’s en alles wat Indisch is, is een scheldwoord. ensie.nl/scheldwoordenboek/blauwe (met 3xw ervoor:-) Maar als Indo’s daar de Nederlanders op aan spreken wordt dat gewoon aan de kant geveegd. Zo zijn de manieren.

      Reply
  5. M.M Rietveld

    TESO, Keur(ige) maatregelen?

    Misschien wacht de leden van de gemeenteraad een gratis jaarabonnement van de TESO, wellicht tot de volgende verkiezingen, voor familie, vrienden en kennissen!
    Dit als dank voor de service aan de TESO! Als het er toch van komt, de TESO betaald de kosten van de voorgenomen maatregelen toch wel?
    Allereerst hebben de bewoners van Binnenhaven, Zuidstraat en Weststraat, als ook de Helderse bevolking het nakijken met deze weinig Keur(ige) maatregelen.
    Een oplossing in de marge, die voor Den Helder weinig tot geen soelaas biedt. Iets van alle beetjes helpen, meer niet.
    En dan vraagt mevrouw Keur(ig) met droge ogen aan bewoners en bedrijven op de medewerking van de bewoners! Misschien krijgen zij allen wel als dank, een bos bloemen van de TESO thuis gestuurd als dank voor de medewerking!
    Al decennia lang worden de bewoners langs deze zgn. Texelroute vergiftigd door de uitstoot van fijnstof, met een daarbijbehorende ricico voor de gezondheid.
    In plaats van de Helderse belangen prevaleren hier de belangen van TEXEL en de TESO, onvoorstelbaar!
    LET OP MENSEN, de groei van het verkeer is nog lang niet voorbij hoor! Nu gaat het om 1,6 miljoen verkeersbewegingen en de prognose is, dat dit naar 2,4 miljoen gaat!
    De doorstroming op de N250 wordt gehinderd op de vrijdagmiddagen tussen Pasen en oktober, alsook regulier in de ochtend- en de avondspits.
    Deze verkeersdruk resulteert op deze momenten ook in sluipverkeer en aantasting van de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in Den Helder.
    POLITIEK, STEL DE BELANGEN VAN DEN HELDER EN HAAR BEVOLKING NU EENS VOOROP!
    Stel de Oostroute via het Marineterrein als begin van een structurele oplossing voor het Texel verkeer open.
    Wel te verstaan als eenrichtingsverkeer open stellen, vanaf Pasen tot oktober!
    Het retour van het Texelverkeer, kan dan via de Weststraat etc. Het zal de verkeersoverlast op de route halveren!
    De Marine zal geen problemen hebben, tijdens de vlootdagen zijn de marine terreinen ook vrij toegankelijk! De wegenstructuur is langs deze route voorzien van fietspaden en is op orde! Al dat moois is thans alleen beschikbaar voor marinepersoneel.
    Tip, als de Marine om veiligheidsredenen weigert, kan het helpen als u daartegenover stelt dat de Russen en Chinesen alles al d.m.v. satellieten en tijdens de Vlootdagen in kaart hebben gebracht.

    Het zal mij benieuwen welke lariekoek ik zal lezen in de ongetwijfeld Keur(ige) brief van wethouder!

    Reply
  6. Anton Hagen

    M.M Rietveld,uw pleidooi om het verkeer over het Marineterrein te laten gaan is op zich prima!
    Maar…….de Marine, lees Defensie zal dit NOOIT toestaan en zeker niet meer in deze tegenwoordige tijd waarin de een of andere gek met auto vol met explosieven het terrein op kan komen en de boel aan flarden knalt met alle gevolgen van dien voor personen en materieel.

    Reply
    1. e

      Het Marine terrein en de haven , zijn qua beveiliging zo lek als een mandje. Men hoeft niet over de weg het marine terrein te betreden . Via het water , houdt niemand je tegen, je kan zo naar binnen varen.

      Reply
      1. Anton Hagen

        Beste e, ik zou zeggen probeert u het eens,ze (de bewaking ) is dan sneller bij u in dat bootje dan u denkt.
        Men is tegenwoordig ZEER ALERT geloof mij maar.

        Reply
        1. e

          Iemand , met kwaad in de zin , zoals u bedoeld heeft lak aan die bewaking . Hij weet toch wel dat die er aan komen . Maar , tussen het naar binnen varen en de reactie van de bewaking , zit een tijdsbestek , die iemand, zoals u bedoeld, nu net nodig heeft om het kwaad te laten geschieden.

          Reply
  7. RB

    na beetje aanpassingen kunnen voertuigen van buitenaf en vrachtverkeer makkelijk via oostoeverweg, nieuwe diep, paleiskade, fietsers, en voertuigen van binnen de stad oude route, helemaal oplossen zul je het niet maar enorm verminderen wel

    Reply
  8. Judge X

    Indo’s zijn mensen met gemengd Indisch-Europees bloed.

    Blauwe hap (een door de Nederlander verzonnen ‘Rijsttafel’. JX)
    Iedere woensdag wordt op de schepen en bij walinrichtingen van de Koninklijke Marine een Indische rijsttafel geserveerd, in marinejargon de blauwe hap genoemd. Een blauwe was de bijnaam voor een persoon van Nederlands-Indische afkomst. De traditie om op een vaste dag in de week de Indische rijsttafel op het menu te plaatsen, vindt haar oorsprong in de negentiende eeuw. Tussen 1816 en 1949 waren schepen van de Koninklijke Marine in het toenmalige Nederlands-Indië gestationeerd ter verdediging van de overzeese kolonie. Na de soevereiniteitsoverdracht was de Nederlandse militaire rol in het Verre Oosten uitgespeeld, met uitzondering van Nieuw-Guinea. Veel Indische gebruiken en woorden bij de Koninklijke Marine herinneren aan deze tijd.(Bron: wikipedia)

    Nog even voor de duidelijkheid: De Indonesische keuken is de authentieke keuken van Indonesië. De Indische keuken heeft zijn oorsprong in de koloniale periode waarbij de oorspronkelijke gerechten van Indië zijn aangepast aan de smaak van de Nederlandse kolonisten. (Bron: Veteranen Instituut)

    https://makanindonesia.nl/indo

    Reply
  9. Ferry

    Geachte M.M Rietveld,dat de normen gif ver boven de aanvaardbare normen liggen,waardoor de levens van bewoners gevaar lopen is m.i het voortvarende gemeente bestuur al jaren bekend.
    Via een kort geding en met cijfers in de hand ,van de door het Texel verkeer v.v veroorzaakte overschrijdende wettelijke normen,moet het toch mogelijk zijn,om dit gemeente bestuur veroordeeld te krijgen.
    Hoe het verkeer naar Texel dan moet lopen,is uiteindelijk de taak van dit voortvarende gemeente bestuur.
    Wel in overleg met de bewoners,van de alternatieve route,s dan natuurlijk.
    Ik vrees echter dat het laatste wel heel erg moeilijk wordt voor Don-Quichot incl zijn lakeien.
    Waarschijnlijk vind Don-Quichot zijn nieuwe werk-paleis veel belangrijker.

    Reply
    1. e

      Beste Ferry, De wegen naar de Teso , zijn van de Provincie. Ik denk dat de verantwoordelijkheid uiteindelijk dan ook, daar ligt .

      Reply

Geef een reactie (heeft u wel de spelregels gelezen?)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.