DHA-A leader
DHA-A leader

Op termijn vier treinen per uur

Den Helder – Er is een globale dienstregeling bekend voor het treinverkeer vanaf 2030. Het gaat nog eventjes duren, maar de bedoeling is dat er (veel) meer treinen gaan rijden. Volgens Klaas Hofstra, hoofd ontwerp van ProRail, moet er uitgebreid worden, omdat “het anders niet meer gaat passen”.

Maar wat gaat dat over elf jaar betekenen voor de regio Noordkop en Texel? Het is de bedoeling dat er in de Noordkop meer treinen gaan rijden vanaf Den Helder. Op dit moment gaan er vier treinen per uur, maar dat is alleen in de ochtendspits. Op de andere uren vertrekt er elk half uur een trein en er is behoefte aan meer treinen over de hele dag verspreid. Daar lijkt ProRail gehoor aan te geven, want in het nieuwe schema moet de trein de hele dag vier keer per uur gaan rijden.

De hele dienstregeling zien? Kijk dan op deze link.

DHA-H 468 tussen bericht en reacties

Over de schrijver:

NH is de provinciale omroep voor Noord-Holland en sinds 2016 mediapartner van Den Helder Actueel.

Lees ook:

24 reacties

  1. Henk van Kuijk

    Ah, en dan na zeven uur 1 bus per uur naar groot stadsdeel Julianadorp. Dan heb ik nog steeds 1 trein per uur, als inwoner van Den Helder. Julianadorp bijzaak. Zie ook stadhuisplan.

  2. ‘t kan erger

    4x een trein vanuit Den Helder Zuid en geen enkele bus vanaf de kant van de Schooten die het station daar aan doet??

  3. e

    Is speciaal gedaan voor mensen die niet weten hoe snel ze uit Den Helder weg moeten komen.

  4. George

    Guth, buiten de spits heb ik nu een coupe voor mezelf, straks een hele trein.

  5. Marinus Vermooten

    Dubbelspoor daar is meer behoefte aan. In de tijd dat ik mijn serie Nederlandse spoorwegboeken op de markt bracht, we spreken over de jaren tachtig, waren er al voornemens voor verdubbeling spoor en een onderhoud dat ik toen met een medewerker in het NS hoofdkantoor aan het Moreelsepark in Utrecht had, gaf me enige hoop, Zelfs toen ik op zekere vakantiedag in 1981 met een camera vastgelegde foto’s van stations uit Zeeland met de laatste trein compleet met drie passagiers, een machinist en twee conducteurs het eindstation Den Helder bereikte. Maar ok promises is promises dacht ik toen op het late tijdstip nog even een goudgele pakte in café ’t Kurkje van Piet Schrijver aan het Juttersplein. Dat laatste is helaas niet meer mogelijk maar een dubbelspoor hoop ik toch nog wel te verwelkomen.

    1. rijder013

      Dubbelspoor bij den helder?
      Dat zal niet gaan. daarvoor moeten heel wat spoorwegovergangen en bruggen worden aangepast. En dat zal maanden/jaren werk zijn. Niet te vergeten. De kosten hiervoor zullen ook heel hoog worden.

  6. e

    Zonder dubbelspoor , kunnen er nu ook extra treinen rijden. Ergens doen ze dat nu ook al. Ze kunnen meerdere treinen tegelijk laten vertrekken uit Alkmaar en Den Helder. Net als nu , gebruik de stations Anna P en Schagen en Heer Hugowaard als wisselstations. Nu wisselen de binnenkomende en vertrekkende trein elkaar in Anna P. Maar dat kan op elk tussen gelegen station. Dus dubbel spoor is in principe niet nodig. Het enige wat er nodig is , is meer rijdend materiaal.

    1. rijder013

      Er rijden nu inderdaad meer treinen. Ik heb dit vaak meegemaakt.
      Ze moeten dan ook de bussen tussen Den Helder en Julianadorp beter laten aansluiten op de treinen. EN meer bussen laten rijden. Dan is het ook voor Julianadorpers (zoals ik) beter geregeld. ik heb (vaak) de bus en trein nodig.

        1. Henk van Kuijk

          Dit college heeft niets gedaan om de afbraak van de busverbinding met Julianadorp te voorkomen. Er zijn vragen gesteld vanuit de raad in december, verder oorverdovende stilte. Geen interesse voor Julianadorp, zie ook stadhuisplan.

          1. RB

            deze gasten zitten er alleen om er zelf beter van te worden, geven geen donder om de burgers, die zijn eigenlijk alleen maar lastige melkkoeien

  7. RB

    ben benieuwd hoeveel mensen er met de huidige 2 treinen per uur moeten staan in de spits en bij welk station dit weer opgelost is (Schagen of Heerhugowaard is mijn gok) en wat je verder wint met die 2 extra treinen per uur behalve dat de treinkaartjes wel weer duurder moeten om die extra treinen plus personeel te bekostigen?

    1. George

      Geef je gelijk RB
      Maar wel zoals ik al eerder meldde een hele trein alleen voor me zelf buiten de spits.

      1. RB

        wordt wel een dure trein dan denk ik zo maar…..
        maar in uw privé trein remmen de toeristen tenminste niet vlak voor u of gaan langzamer rijden als ze foto’s willen maken van de bloembollenvelden, scheelt u weer ergernissen, en dat mag ons wel wat kosten …. 🙂

    2. e

      Je moet het aantal reizigers , over het hele traject bekijken wat de trein aflegt, Dan kom je op heel andere cijfers dan de trein voor mij zelf. Alleen ingestapt in Den Helder en met ….. (mensen moesten in Zaandam al staan)., uitgestapt in Amsterdam> Daar stond al een puist volk te wachten , die nog verder moesten.

      1. RB

        in Londen zijn de treinen ook stampvol, maar ook dat heeft weinig te maken met 4 treinen per uur van naar Den Helder, richting DH lopen de treinen hard leeg vanaf Alkmaar en dus vanaf daar kun je gewoon met 2 treinen per uur volstaan, zoals het nu is eigenlijk…

        1. e

          Appels en Peren, Je kan met de beste wil ter wereld Londen niet vergelijken met het boemellijntje naar en van Amsterdam. Zelfs Amsterdam , kan je niet vergelijken met Londen. Maar, je zegt het zelf al, na Alkmaar lopen de treinen hard leeg. Dus in Alkmaar is het reizigers aantal is genoeg om vier treinen te laten rijden. Je moet het aantal reizigers ook niet op de stations laten ophopen. Dus zoals jij het zegt , wordt Alkmaar een trechter voor het aantal passagiers , die vandaar uit maar druppels gewijs kunnen doorrijden in twee treinen per uur .

Reageren is niet meer mogelijk.