DHA-A leader
DHA-A leader

Reizigers geven Connexxion een 7,7

Den Helder – Het busvervoer in het gebied Noord-Holland Noord krijgt van de reizigers een 7,7 als rapportcijfer en komt daarmee uit op het landelijk gemiddelde (7,7). Dit blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2018, waarvan de resultaten bekend zijn gemaakt. Hiervoor zijn zo’n 113.000 reizigers in heel Nederland ondervraagd.

De waardering voor het busvervoer wordt uitgesproken op diverse items. Het reizigersoordeel op onder meer de aspecten kans op een zitplaats, stiptheid, gemak instappen, klantvriendelijkheid, rijstijl en gemak kopen vervoerbewijs ligt in dit gebied boven het landelijk gemiddelde. Reizigers voelen zich ontspannen in de bus als ze reizen in Noord-Holland Noord. Connexxion is er trots op, dat zij op al deze aspecten, binnen de concessie Noord-Holland Noord, door haar reizigers boven gemiddelde positief wordt beoordeeld.

Het door reizigers in het openbaar vervoer meest genoemde verbeterpunt is de informatie bij vertragingen. Ten opzichte van vorig jaar is er binnen Noord-Holland Noord ook op dit item een, hetzij lichte, verbetering opgetreden (van 5,6 naar 5,7). Deze beoordeling ligt ook nog eens hoger dan het landelijke gemiddelde van 5,5. Dit resultaat is onder andere tot stand gekomen door de inzet van Reisinformanten. Zij informeren reizigers over onverwachte vertragingen en omleidingen via de elektronische DRIS-panelen op de halte, de Connexxion-app, de Connexxion website en Twitter. Voordeel voor de reiziger is dat hij actuele reisinformatie krijgt via diverse kanalen en direct, interactief vragen kan stellen.

Dienstverlening
Connexxion werkt continu aan verbetering van de dienstverlening. “Op 22 juli zijn we gestart met de nieuwe concessie Noord-Holland Noord. Om meer comfort te bieden, zijn er nieuwe bussen bijgekomen. Uitgevoerd in een frisse eigentijdse wit/groene uitstraling”, aldus een woordvoerder. “Duurzaamheid staat hoog in het vaandel, zo worden er ook elektrische bussen ingezet. Ook hebben we een start gemaakt met Overal: hét mobiliteitsplatform voor reizen in Noord-Holland Noord. Connexxion als aanjager van dit platform wil ervoor zorgen dat alle vormen van vervoer (lees: mobiliteit) binnen Noord-Holland Noord via dit platform aangeboden wordt. Daarom zoeken wij de komende jaren actief de samenwerking met andere vervoerders en mobiliteitsaanbieders op. Ons doel: de reiziger de weg binnen het totale vervoeraanbod in de regio wijzen en ervoor zorgen dat reizen zo laagdrempelig en uitnodigend wordt.”

De OV-Klantenbarometer is het klanttevredenheidsonderzoek voor het regionaal openbaar vervoer. Het is een landelijk onderzoek naar de mening van reizigers in het stads- en streekvervoer.

DHA-H 468 tussen bericht en reacties

Over de schrijver:

Onder 'Redactie DHA' staan berichten over DHA zelf, aangeleverde (en al dan niet bewerkte) persberichten en dergelijke.

Lees ook:

6 reacties

  1. e

    Als ik het zo lees , Betreft het een gestuurd onderzoek op wat connexxtion wilde weten. Geen enkele vraag over de frequentie van het busvervoer. Lijkt een beetje op Ja.Ja.Ja. De vragen hebben alleen betrekking op wat de busvervoerder wil weten. Niet hoe de passagier werkelijk over de busvervoerder denkt.

    1. ‘ t kan erger

      Het onderzoek ging inderdaad o.a. over “ kans op een zitplaats, stiptheid, gemak instappen, klantvriendelijkheid, rijstijl en gemak kopen vervoerbewijs”.
      Niets mis mee, NS vraagt in hun klantenpanel heel vaak naar de ervaringen met hun dienstverlening.
      Maar ja, iets positiefs zeggen is schijnbaar een heel vreemd iets geworden in Den Helder.

      1. e

        Het is een constatering. Het heeft niets te maken met negatief reageren. Men hoort de laatste tijd niets anders dan klachten na de verandering van de dienstregeling . Maar in de vraagstelling aan het publiek zie je dat op geen enkele manier terug. Alleen wat de directie van het bus bedrijf graag wil horen.

Reageren is niet meer mogelijk.