DHA-A leader
DHA-A leader

Studie bereikbaarheid Den Helder biedt perspectief voor de toekomst

Den Helder – Uit een bereikbaarheidsstudie van de provincie Noord-Holland blijkt dat aanpassingen van de wegen in de Kop van Noord-Holland kunnen leiden tot reistijdverkorting en afname van verkeer op omliggende wegen. Een opwaardering van de N9 of een nieuwe verbinding tussen de A7 en de N99 kan de reistijd met vijf tot acht minuten verkorten. Naast een kortere reistijd kunnen aanpassingen ook zorgen voor een verkeersafname op de direct omliggende wegen.

De provincie Noord-Holland heeft de studie laten doen om te onderzoeken hoe de bereikbaarheid kan bijdragen aan de bevordering van de economische ontwikkeling van de regio. Naast een vergelijking op reistijd en verkeersafname blijkt dat de kosten van de varianten fors zijn. Kijkend naar de onderzochte varianten, gaat slechts een beperkt aantal weggebruikers van de tijdwinst profiteren.

De ontwikkelingen in en rond Den Helder, zoals de groei van de Koninklijke Marine, de ontwikkeling van Agriport A7/Greenport NHN en een nieuwe reactor en campus in Petten kunnen in de toekomst richting geven aan een keuze voor een van de varianten uit het onderzoek. De studie legt een basis voor eventuele vervolgstappen door de nieuwe coalitie om de bereikbaarheid van Den Helder te verbeteren.

Opheffen knelpunten
In samenwerking met het Rijk en gemeenten wordt op dit moment al gewerkt aan het opheffen van knelpunten in de bereikbaarheid van Den Helder. Voorbeelden hiervan zijn aanpassingen op de westelijke ring van Alkmaar, het project Aansluiting N508 op de N242 (oostelijke ring Alkmaar) en de kruising N9/N99 bij Den Helder waarnaar vanuit het project De Kop Werkt! samen met Rijkswaterstaat onderzoek wordt gedaan.

DHA-H 468 tussen bericht en reacties

Over de schrijver:

Onder 'Redactie DHA' staan berichten over DHA zelf, aangeleverde (en al dan niet bewerkte) persberichten en dergelijke.

Lees ook:

21 reacties

  1. ‘t kan erger

    1 april is toch al geweest?
    Een studie nogal liefst, hoe verzinnen ze het. 25 jaar geleden hadden ze het hier ook al over en er is in al die jaren niets veranderd aan de bereikbaarheid.

    1. chdis

      Ze gaan een brug aanleggen van Hypolitushoef naar Texel zodat de binnenstad van Den Heldee autoluw word

  2. Judge X

    Reistijd verkorting, afname van verkeer op de omliggende wegen en spreiding in de breedte van de kop van Noord-Holland ?
    Tot aan het knelpunt in de hals uiteraard – Kooypunt – daar kunnen ze helemaal niets mee.
    Toenemende files en uitlaatgassen tot aan de Texelse boot voorspel ik u.
    Bouw vooral ook nog een stadhuis op Willemsoord om de chaos compleet te maken …. en veel succes ! 😉

  3. Stefan

    Transferium bij Kooypunt voor Texel bezoekers!, afslag op een verkeersplein. Auto parkeren op transferium en met een elektrisch bus of fiets naar Texel. Texel heeft dan minder auto’s en Den Helder een inkomstenbron en werkgelegenheid en minder auto’s op weg naar de TESO

    1. Monique_K

      Tenzij Texel rigoureus de toegang voor auto’s gaat beperken gaat dat niets worden. En al mopperen met name de oudere bewoners over de hoeveelheid auto’s op het eiland, ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Bijna de helft van de toeristen is ouder dan 45, en een derde komt met de kinderen (VVV-monitor 2015-2016), beiden groepen waarvan je je moet afvragen hoeveel er zullen afhaken als ze met koffers moeten gaan slepen. Er wordt veel te goed verdient aan de toeristen dus ik denk dat de kans op een beperking vrij klein is.

    2. e

      Dan is Stefan al een tijdje niet meer op het Kooypunt geweest zeker . Dan doe je deze uitspraak niet . Er is daar weinig ruimte meer nog een klein stukje, en het is tot de spoorbrug volgebouwd.

    3. Judge X

      Vice versa auto’s met inzittenden overzetten, is hét verdienmodel van Teso !
      Dat laten ze écht niet afpakken …. 😉

  4. Ferry

    vergaderen/studeren,het liefst gekoppeld aan mondiale studiereizen,samen met ,,de kop werkt,, dan heb binnen de kortste tijd een netwerk opgebouwd daar ril je van.
    Het mooiste is: voor je het weet ben je gepensioeneerd met een geweldig pensioen,het leven kan niet stuk.

  5. RB

    zijn we al zo gejaagd geworden dat we dit allemaal gaan doen voor 5 tot 8 minuten reistijdverkorting, te sneu voor woorden…..

    1. Jantje123

      Inderdaad, slechts 5 tot 8 minuten verkorting. Wat zou dat per minuut gaan kosten? Men zou wat minder gejaagd moeten worden. Gewoon de cruisecontrol op 80 km/u, muziekje aan, en voordat je het weet ben je in Alkmaar!

  6. Henk van Kuijk

    Bereikbaarheidsstudie van de Provincie: we gaan de bereikbaarheid van Den Helder vergroten. De eerste stappen zijn reeds gezet: 1. Een reductie van 50% van trein en bus ’s avonds van en naar Julianadorp, een stadsdeel met 15.000 inwoners en vele duizenden toeristen 2. Samen met het college een stadhuis neerzetten op Willemsoord, zodat onze N9 nog verder dichtslibt. U ziet, wij bieden Den Helder perspectief voor de toekomst!

    1. Ron Bregman

      Klopt, die snelweg bij Alkmaar had allang doorgetrokken moeten worden naar Den Helder, het is gewoon een adervernouwing tot grote ergernis al jaren. Het is ook nog een dodelijke weg bij warm weer om daar met 80 te gaan hobbelen als je uit je werk komt. Ik rij er al jaren 100km/pu en voelt beter aan. Nu hebben ze ook de plank mis geslagen om er rotondes te plaatsen tot ergernis voor lange vrachtwagens. Het remmen en optrekken wat zal het geweldig zijn geweest als het een snelweg was dan was het een stuk veiliger en rijd je ook nog zuiniger. Maar daar moet je slim voor zijn om dat te snappen.

  7. e

    Niet alleen daar . Waar het verkeer samenkomt N99/N9 Bij het Kooypunt, moeten ze met zijn allen de verkeerstrechter N245 naar Den Helder op . Het beste is , het verkeer voor het bij het Kooypunt komt te splitsen in bestemmingsverkeer. Waarbij de aandacht vooral moet uitgaan voor het verkeer naar Texel . Dat verkeer moet men er al tussenuit loodsen van zowel de n99 als de n9 . voordat het op het kooypunt aankomt.

  8. Albertha Postma

    Om een lang verhaal kort te maken. Provincie heeft een studie gedaan naar de bereikbaarheid van Den Helder. Maar zijn tot de conclusie gekomen dat het aanpassen van het wegennet niet loont. Wie anders had verwacht, die leeft in een bubbel. Den Helder is en blijft een provinciestad.

  9. M.M Rietveld

    Zonder schaamte!

    En zo blijft het gemeentebestuur zich maar verschuilen achter studies van derden en er wordt over nagedacht. Nu wordt de provincie en Petten er weer bij gehaald om de infrastructuur en de knelpunten te verbeteren. Ja zeker daar studeren ze al minimaal 25 jaar over! Dat zal de eerste 25 jaar ook nog wel het geval zijn. De kluit belazeren is het niets anders dan dat. Gemeentebestuur jullie doen werkelijk niets om de bereikbaarheid van Den Helder te verbeteren. Nepnieuws is het niet meer en niet minder.

    Martien Rietveld

  10. Tom

    Een verbreding van de N9 zou een uitkomst zijn, dan wordt de weg tenminste rond ons dorp geleidt. Nu rijden veel mensen harder dan de aangewezen 50 km. Als iedereen nu eens de regeltjes zou volgen en niet zo’n haast zou hebben dan zou de doorstroming wat vlotter verlopen en het een stuk veiliger maken. En als die idioot in het stuk vermeld dat hij 100 km per uur rijdt eens eerder van huis zou gaan en geen haast zou hebben om thuis te komen met 1 minuut tijdwinst dan voelen wij ons ook een stuk veiliger. Maar een verbreding van de N9 zal er niet in zitten. Economisch is de kop niet interessant net als Groningen en Friesland.

Reageren is niet meer mogelijk.