Leegstand Kooyhaven spoedig voorbij?

20

Den Helder – Na jaren van complete leegstand wil het bedrijf Slow Mill zich vestigen op het bedrijventerrein Kooyhaven bij Breezand. Het bedrijf wil er installaties bouwen voor energie uit golfbewegingen. Slow Mill zou het eerste bedrijf zijn dat zich vestigt op het havengebonden bedrijventerrein dat al leeg staat sinds de oplevering in 2017.

De komst van Slow Mill betekent een doorbraak voor het regionaal bedrijventerrein dat met veel omhaal is geopend en vervolgens leeg bleef staan. “Het gebied rond de Kooyhaven is ideaal, alsof het voor ons is gemaakt,” laat directeur Erwin Croughs van Slow Mill weten aan NH Nieuws.

Afgelopen najaar is Slow Mill voor de kust van Texel een proefproject gestart met energie uit golven. Daarvoor is een schaalmodel gemaakt. “Als dat goed gaat, hebben we volop ruimte nodig voor de echte installaties en enorme ankers van 300 ton. De Kooyhaven is prima gelegen en is voor ons diep genoeg.” Croughs denkt aanvankelijk een deel van de haven nodig te hebben voor zijn plannen, maar misschien wel de hele haven. Onderhandelingen met Port of Den Helder zouden bijna rond zijn.

Leegstand
De Kooyhaven is al jaren onderwerp van discussie, juist omdat het haventerrein sinds de aanleg leeg staat. Eerdere kandidaten om zich te vestigen zouden op het laatst zijn afgehaakt, omdat zeeschepen met een te grote diepgang niet zijn toegestaan op het Noordhollands Kanaal. Port Of Den Helder was nog niet bereikbaar voor commentaar.

Bron: LOS Mediapartner NH

20 REACTIES

  1. Afgelopen week komende uit het avl ziekenhuis vandaan. Lag er zeggen en schrijven wel 1 boot. Was helemaal een raar gezicht Een boot nog wel.. En dat voor die paar centen waarvoor het is aangelegd.. Zeer zeker de moeite waard geweest al die investeringen. Of was er nou een foutje gemaakt met de diepte. Nou ja hoe dan ook kost wat maar dan heb je ook net niks.

  2. Ankers van 300 ton ? Wel eens nagedacht hoe diep een schip zakt ,als je er 300 ton op plaatst ? Is de Kooyhaven en het kanaal dan nog wel diep genoeg ? Ik denk dat de reactie van Gerard dichtbij de waarheid zit.

    • Jammer Fred, maar dit type anker zijn drijvend en worden vaak naar de locatie gesleept en dan afgezonken.

      • Dat denk ik toch niet hotmail 2:
        “De krachten op zee zijn immens. Aan die wijsheid moest Croughs terugdenken toen Slow Mill Sustainable Projects vorige maand een betonnen anker van 50.000 kilo liet afzinken op vier kilometer voor de kust van Texel”. (Bron: Cobouw)

        Dat is 20 m3 gewapend en verdicht beton.

  3. Energie uit golfbeweging is te verwaarlozen, gecombineerd echter met een windmolen is aantrekkelijker, gecombineerd met een horizontale molen die onder water eb en vloed meepakt. HMmmm. Interessant.

    Het zou helemaal compleet zijn als bepaalde faciliteiten binnen de Marine beschikbaar zijn. Helaas krijgt Den Helder hier geen kans toe i.v.m. een zogenaamde valse (landelijke en Europese) concurrentie positie. Het is beter, en ik chargeer, als de faciliteiten voor 80% leeg blijven en de Marine volledig een verborgen werkloosheid ten toon spreidt. Ach ach, wat liggen hier toch een kansen!

  4. Dat zou mooi zijn als het lukt ,misschien gelijk wat werkgelegenheid zodat de ww cijfers wat kunnen zakken .

  5. Goed… het bedrijf geeft zelf aan dat ze geen problemen zien, neem dan aan dat ze er over nagedacht hebben…. maar de wijsneuzen hier weten het uiteraard veel beter!

  6. eerst zien… dan geloven.
    die hele haven is tot nu toe een hele dure “natte scheet” gebleken.
    maar ach…. de rekening lag niet op hun bureau… maar wel op de mat van de burger.

Comments are closed.