DHA-A leader
DHA-A leader

Nieuw fietsbeleid in de maak

Den Helder – De gemeente werkt aan een nieuw fietsbeleid. Dat moet er onder meer voor zorgen dat Den Helder stappen maakt op weg naar een echt ‘fietsvriendelijke’ gemeente.

Overlast door verkeerd gestalde fietsen is veel ondernemers en inwoners een doorn in het oog. Vooral in de binnenstad struikel je soms over de stapels fietsen die er staan. Het kwam dinsdagavond ook even aan de orde tijdens de ‘meedenksessie’ over het Vergunningen- en Handhavingsbeleid van de gemeente, georganiseerd voor de lokale ondernemers. Iets meer dan 20 ondernemers en nog enkele belangstellenden (waaronder wat raadsleden) waren naar de raadzaal gekomen om mee te praten.

Er werden enkele dilemma’s ten aanzien van handhaving voorgelegd, zoals: kies je er als handhaver eerder voor om werk te maken van een autowrak dat ergens staat geparkeerd, of zet je eerst in op het verwijderen van verkeerd gestelde fietsen? De meeste ondernemers zouden voor de fietsen kiezen, want dat loopt soms echt de spuigaten uit. Een oplossing kan zijn zorgen voor veel meer stallingsplaatsen, zodat de tweewielers niet her en der en schots en scheef worden geparkeerd.

Fietsbeleid
Op dat gebied had wethouder Remco Duijnker direct goed nieuws te melden. “We werken op dit moment aan een nieuw fietsbeleid met veel meer faciliteiten voor de fietsvriendelijke gemeente. Er komen dan ook meer stallingen bij.” Ook moet fietsen in Den Helder veiliger worden, komen er meer fietspaden, betere ontsluitingen en meer gescheiden wegen voor auto en fiets.

DHA-H 468 tussen bericht en reacties

Over de schrijver:

Woonachtig in Den Helder / Julianadorp sinds 1973, sinds 2008 hoofdredacteur van Den Helder Actueel.

Lees ook:

41 reacties

  1. Ikke

    Als je op zaterdag over wil steken van de kroonpagage naar de visboer ,met een rolator kan jedat wel vergeten ,brommers en fietsenstalling daar echt in de weg

  2. Kaatje Kat

    Misschien kunnen ze dan meteen iets aan de fietsende fietsers doen. Ik kom (zelf ook op de fiets) dagelijks fietsers tegen die in tegenovergestelde richting rijden op de fietspaden en rotondes. Veel er van druk met hun telefoon bezig, enkelen van hen zelfs met kinderen achterop…….. Misschien strenger de regels handhaven of misschien duidelijke richtingspijlen voor de minder slimme fietser die niets van de regels begrijpt?

  3. Henk

    Fietsvriendelijke gemeente?? Haha laat me niet lachen zorg eerst eens dat fietsers zoals in de meeste gemeenten voorrang krijgen op rotondes.

  4. Henk

    Maak eerst alle rotondes het zelfde nu is het een ratje toe, wel voorrang, geen voorrang
    Je zou de beatrisstraat kunnen afsluiten voor auto’s motoren en vrachtauto’s na 11.00. Zit je ook prettiger op het terras…

  5. ‘t kan erger

    Dan liever op alle rotondes geen voorrang voor fietsers, dan weet je tenminste zeker dat je niet van je sokken wordt gereden.
    Het punt voor de Hema, als je van het fietspad uit de Parallelweg komt, is voor fietsers ook een zooitje. Van links en rechts komen er auto’s, fietsers, brommers etc. terwijl er ook vaak auto’s geparkeerd staan met alarmlichten aan, “eventjes een boodschap doen”. Fietsers komen en gaan richting de Watertoren, maar dan op allebei de fietspaden kriskras door elkaar. Het is daar een onoverzichtelijke bende sinds de herinrichting van dat gebied. Zeker als het markt is, kun je daar niet veilig fietsen. Ik zie veel oudere mensen maar afstappen en een stuk gaan lopen, omdat ze niet verder durven te fietsen.
    Misschien dat daar eens naar gekeken kan worden.

  6. Monique_K

    Natuurlijk beste ondernemers, als u vindt dat ik mijn fiets niet ‘ergens’ mag neerzetten omdat al die ruimtevretende rekken die er staan bezet zijn kom ik toch helemaal niet meer in de stad, haal ik alles wel via internet binnen.

      1. Monique_K

        En waar moet dat op slaan?
        Als ik mijn fiets niet op een normale manier kwijt kan en het daarom ergens ‘verkeerd’ neerzet kan het zomaar weggehaald worden, oftewel het gaat me geld kosten als ik mijn fiets terug wil hebben. Ik kijk vaak eerst in de stad kijken voor ik online ga inkopen ook al is het meestal iets duurder, dat doe ik om de plaatselijke ondernemer te steunen. Als mijn ‘beloning’ daarvoor is dat mijn fiets verwijdert wordt als ik geen ‘goede’ stalling kan vinden blijf ik lekker thuis en koop alleen nog online. Een fiets minder waar de ondernemers over kunnen vallen.

        1. RB

          denkt u nu echt dat handhaving in DH zomaar een verkeerd geparkeerde fiets gaat weghalen? u leeft in een utopie….. handhavers als ze zich al in de buitenlucht laten zien gaan eerst zo’n 3 keer waarschuwen en dan moet uw fiets ook nog eens alle 3 die keren op exact dezelfde plek staan, u heeft meer kans om de lotto te winnen dat dan uw fiets weggehaald zal worden door handhaving alhier….

          1. Monique_K

            Mwah, als de ondernemers gaan klagen zou daar zo maar ineens wel iets kunnen gebeuren. Ze zijn immers ook heel rap in het uitschrijven van parkeerbonnen. Als er geld te halen valt van de burger zijn ze er namelijk wel heel snel bij 😉

  7. chris van den Berg

    Gratis bewaakte fietsenstalling in de oude kelder van de V&D een oplossing

    1. RB

      en wie gaat die bewaking dan betalen?
      .
      trouwens de stalling onder het station staat ook nog steeds leeg volgens mij, en die is al ingericht als fietsenstalling, nog makkelijker te realiseren

      1. Karin

        Die is gewoon in gebruik. Gratis voor ov kaart houders. Maar is echt klein hoor….

  8. ED

    Op het moment dat je een fiets niet kunt stallen heeft “fietsbeleid” (ik lees “fietsbeleid” dan maar even als; zoveel mogelijk op de fiets komen ten einde drukte, verkeer, uitlaatgassen, etc. te vermijden. De binnenstad daarin ontlastend) geen zin. Dagelijks parkeer ik mijn fiets naast het station. Dagelijks vraag ik mij af hoe die ruimte eruit zou zien op het moment dat alle, niet gebruikte fietsen, er niet meer zouden zijn. Dat is wat mij betreft een eerste stap. Overigens geldt hetzelfde voor Zuid. De boodschap; behorende bij fietsbeleid, zou wellicht nog duidelijker zijn als je, random, bijvoorbeeld 5, 10 of 15 parkeervakken gaat vervangen door fietsrekken.

    1. Monique_K

      Niet gebruikte? Zijn dat niet gewoon fietsen die er overdag staan terwijl de bezitter met de trein naar werk of school is in een andere gemeente?

      1. e

        Zijn dat die fietsen zonder zadel , voor of achterwiel en vastgeroest aan het fietsen rek ?

  9. ED

    Monique_K:

    Ik citeer mezelf en u; vertel me het verschil in de uitkomst van de vraag.. Dan begrijp ik het wellicht.

    ED:
    Dagelijks vraag ik mij af hoe die ruimte eruit zou zien op het moment dat alle, niet gebruikte fietsen, er niet meer zouden zijn.

    Monique:
    Zijn dat niet gewoon fietsen die er overdag staan terwijl de bezitter met de trein naar werk of school is in een andere gemeente?

    Nogmaals Statistiek is een ondergewaardeerd vak. Daarom is Nederland kampioen in het aanvragen van onafhankelijke onderzoeken.

    1. Monique_K

      Duh, elke fiets waar geen fietser op zit en peddelt is op dat moment niet in gebruik. Waar het om gaat is of deze ‘ongebruikte’ fietsen daar dagen/weken/maanden staan of een paar uur terwijl de gebruiker van deze fiets elders bezig is, met de trein naar zijn school of werk, of winkelen in de stad, of op bezoek bij een bekende en dergelijke.
      Het was dus een vraag: wat bedoeld u met ‘niet gebruikte fietsen’ ..

        1. Monique_K

          Als ik het zelf kon verzinnen zou ik het niet vragen. Veruit het gros van de fietsen bij het station zijn namelijk fietsen die er alleen overdag staan, ’s avonds staat er bijna niets. En of je zo’n fiets die er van 8 uur tot 16 uur staat nou echt ‘niet in gebruik’ kan noemen?

          1. M B

            Jeetje Monique K, als je dat al niet ééns begrijpt dan wordt het toch tijd om ééns bij jezelf te rade te gaan. Ik begreep duidelijk dat Ed het met “niet gebruikte fietsen” over fietsen heeft die achter gelaten zijn om niet meer opgehaald te worden, of gestolen, wie weet om wat voor reden dan ook plaats in beslag nemen voor mensen die hun fiets willen stallen die hem wel weer op komen halen. Moet je hier nu alles heel letterlijk en figuurlijk typen, op het niveau van een 4 jarige?

          2. Monique_K

            @ MB, dus die paar fietsen die er voor langere tijd staan maken ineens alle verschil? Die paar plekken bij het station met fietsen die weliswaar goed zijn gestald maar wrakken en/of verlaten lossen het probleem op van de verkeerd gestalde fietsen verderop in de stad? Want daar gaat het om in dit bericht, verkeerd gestalde fietsen in de stad!
            Trouwens worden de wrakken bij het station al geregeld opgehaald, het zou wat vaker mogen, dat wel, maar het gebeurt.

  10. George

    Heb het een beetje gehad met die klagende ondernemers met hun uitstallingen en reclame borden die in de weg staan. Doe voortaan maar mijn inkopen via het internet.

  11. eschotman

    Vreemd dat ondernemers klagen over verkeerd gestalde fietsen en zijn opeens een doorn in hun oog geworden. Kom regelmatig in de binnenstad en zie alleen fietsen staan in het midden van de straat zoals op het bijgaande foto die tegen de beugels staan en langs de winkels kom ik ze bijna niet tegen en tegen de avond is er helemaal niks meer te zien. Alleen bij het station is het een zootje daar staan zoveel wrakken geparkeerd die de onderdelen missen waardoor je niet normaal meer door het verkeer zou kunnen gaan en daar zou een oud ijzer handelaar blij mee zijn.

  12. George

    De gemeente wil ons meer op de fiets hebben ipv de auto, maar doet er van alles aan om den Helder fietsONvriendelijk(er) te maken.

  13. qrap88

    Dus de gemeente heeft jarenlang elke kans aangegrepen om de wegen aan te passen aan de automobilist (lees hun zelf) en dan gaan we nu opeens een plan bedenken om het aantrekkelijker te maken voor de fietsers… Laat me niet lachen !!!!

  14. e

    In Amsterdam, hoef je het niet in je hoofd te halen je fiets ergens te laten staan. Als hij niet gejat wordt , dan is het de gemeente wel die hem even voor je ergens anders parkeert. Dan kan je hem nog ophalen of er naar fluiten. Voor het centraal , wordt hij zo van de brugleuning geknipt als de fiets er langer dan een bepaalde tijd staat.

  15. JB

    Fietsvriendelijke gemeente? De combinatie van fietsverkeer en autoverkeer in de gehele omgeving van het station is beangstigend. Aansluiting Beatrixstraat op de Parralelweg en de doorgang naar de Watertoren is voor alle partijen niet optimaal. Wie hier de infra voor heeft bedacht, heeft behoorlijk wat gemist. Gaat dit nu dan volledig op de schop in het kader van een fietsvriendelijke gemeente ?

    1. e

      Langzamerhand , komt de gemeente erachter , dat de vernieuwing van de Beatrixstraat , in ieder geval op verkeerstechnisch gebied , een miskleun is . En dan is dit alleen nog maar op fietsgebied . Er is nog wel wat meer mis met die straat. Lossen en laden/bevoorraden van en voor de winkels, is een ramp. De vrachtwagens staan soms op de stoep, waar zij de voetganger de doorgang verhinderen. Staan ze te lossen op de straat , hinderen zij het overige verkeer. Over de gehele herinrichting , is verkeerstechnisch niet goed nagedacht. De middenberm, staat vol fietsen , wat het oversteken door voetgangers verhinderd. Vaak zie je ook verkeer , “”spookrijden”” Aan de verkeerde kant van de middenberm omdat de rijrichting geblokkeerd is door lossers en laders. De beweegbare paal als afsluiting , die midden in de straat staat , is makkelijk te omzeilen via de middenberm, wat dan ook gedaan wordt .

      1. RB

        wel eens geprobeert vanaf de Fabrieksgracht komende linksaf de Ruyghweg op te fietsen, je moet daar in 50 meter 2 keer oversteken waarbij één maal in een flauwe bocht waar het autoverkeer natuurlijk keihard racend langs komt, bijna niet te doen zonder kleerscheuren

    2. Monique_K

      @ JB, ik zei al eens eerder dat het me niet zou verbazen als er 3 of meer verschillende ontwerpers mee bezig zijn geweest, en dat het dan op het eind bij elkaar gevoegd is zonder er verder na te kijken. En niet alleen de inrichting zelf is verwarrend, de kleurcodering doet daar nog een schepje bovenop .. fietspaden met dezelfde rode kleur als de autoweg, of het grijze voetgangerspad.
      @ RB, daar links af slaan is inderdaad levensgevaarlijk, wordt je eerst verplicht om de rijbaan over te steken om nog geen 20 meter verderop, zonder mogelijkheid tot voorsorteren, een voorrangsweg over te moeten steken. De enigste veilige mogelijkheid is om een straat eerder links af te slaan om die oversteek te ontlopen.
      Even verderop, bij de rotonde aan de Parallelweg, is het dan weliswaar niet levensgevaarlijk, maar als je vanaf de Kievitstraat richting stad rijdt is het evenmin fietsvriendelijk te noemen. Zodra het een beetje druk is ben je gedwongen om af te stappen omdat je geen zicht hebt op wat de auto’s gaan doen, en als je dan eindelijk op de helft bent moet je weer afstappen omdat je ook het verkeer vanaf de Ruyghweg voorrang moet geven. Ik stap tegenwoordig altijd af en steek met mijn fiets aan de hand over, f*** de doorstroming. Dat zou eigenlijk iedereen moeten doen, en dan kijken hoelang het duurt tot de stoplichten daar terug komen.

      1. ‘t kan erger

        Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet op de rotonde bij de Kievitstraat/Ruyghweg voor fietsers. Auto’s hebben daar voorrang, dus natuurlijk moet je afstappen en kijken wat er aankomt. Dat hoort nu eenmaal bij voorrang geven. Verkeersregels kennen is voor fietsers nog weleens een dingetje.

        1. Monique_K

          Het gaat erom dat je amper kan zien wat een auto gaat doen, blijft die op de rotonde of gaat die afslaan, zeker als de zon schijnt is dat heel moeilijk te zien. Dus je staat daar maar te staan .. en te staan … en te staan ..

          1. ‘t kan erger

            En wat heeft dat met het fietsbeleid te maken?
            Een zonnebril helpt u dan misschien.

          2. Monique_K

            Ik draag altijd een zonnebril als de zon schijnt, bedankt. En als er mensen naast me staan, hetgeen heel vaak gebeurt, zal dat weinig helpen, ik kan immers niet door ze heen kijken. En dat dan op een afstand van minder dan 8 meter van de rotonde! Volgens de verkeersregels zit ik dan op een voorrangsweg maar moet desondanks voorrang verlenen. Het is dus een plek die door de korte afstand niet alleen bijzonder onoverzichtelijk en fietsonvriendelijk is, maar ook nog eens tegen de verkeersregels ingaat. Het gebeurt dan ook geregeld dat automobilisten uit andere gemeenten wel voorrang verlenen. Als je de gemeente fietsvriendelijk wil maken horen fietsers daar voorrang te krijgen of de afstand naar de rotonde moet groter worden gemaakt.

          3. ‘t kan erger

            Haha, die Monique, u ziet aan de auto of iemand uit een andere gemeente komt en u daarom voorrang geeft? Heel bijzonder.

  16. Richard

    Het zou al een hoop schelen als die fietsers zich eens aan de verkeersregels houden.En dan gewoon van die simpele dingen: als richting aangeven ,niet tegen het verkeer inrijden,de telefoon in hun zak laten zitten,verlichting voeren in het donker,met niet meer als 2 personen naast elkaar rijden en zo kan ik nog wel ff doorgaan.Zolang iedereen maar wat doet maakt het geen drol uit,en dan heb ik het nog niet eens over die mountainbikers en wielrenners.

  17. Ria

    Overal gaat het mis, te beginnen met het fietspad om de watertoren, toeristen die niet doorhebben wat trottoir of voetgangersgebied is en rustig een rondje over het onoverzichtelijke fietspad maken, als voetganger vanaf het eind van het oude postkantoor oversteken naar Lidwina, daar ben je ook zomaar een stuk trottoir kwijt.
    Te voet oversteken vanaf de fietsenrekken bij de bloemenzaak naar de Parallelweg is ook een hele onderneming, de bestrating die daar ligt is een crime voor fietsers net als de drempels die in de Beatrixstraat zijn aangebracht, automobilisten die veel te hard van het Stationsplein naar de Beatrixstraat schieten. Als je als voetganger over het midden voetpad van de Beatrixstraat loopt en je komt ter hoogte van de Kerkstraat heb je een heel lang stuk rijbaan te overbruggen voordat je op het volgende stuk van het voetgangers gedeelte bent, misschien kan dit met een alternatieve kleur alsnog aangeduid worden als voetgangersgebied.
    Het zou heel mooi zijn als er vanaf de uitgang van het winkelcentrum naar de vishandel een voetgangersoversteekplaats zou komen die ook over het voetgangersgebied loopt zodat het wat duidelijker is dat je daar je fiets beter niet kan parkeren.
    De taxistandplaats aan de voorkant van het station vind ik persoonlijk ook geen verbetering, aan de zijkant waar hij voorheen was hoefde de taxi’s als ze richting oud en nieuw Den Helder Huisduinen of
    Tuindorp moesten niet de rotonde voor het station te nemen.

    1. George

      Iemand heeft dit met zijn/haar volle verstand bedacht en een instantie met slimme mensen heeft het goed gekeurd.

    2. ED

      Ria, ik ben het met een aantal van uw punten eens (een aantal ook niet). Maar wat ik graag wil toevoegen aan uw aanhef; “Overal gaat het mis”, ook specifiek voor het onderwerp in dit artikel, is aandacht voor de Drs F. Bijlweg. In de driehoek BAZ, Mavo en Lyceum aan zee zit een bocht. Daar gaat het een keer vreselijk fout. De afsluiting richting Texelstroomlaan (vanuit Den Koogh gezien) is/was absoluut een verbetering. Maar dan nog. Ik nodig een ieder uit om tijdens de piekuren van het schoolverkeer op het pleintje van De Morgenster te gaan staan en eens te gaan observeren. Doe die observatie vooral eens in de winter tijdens slecht weer!

Reageren is niet meer mogelijk.