320.000 euro voor ‘totaalkunstwerk’ De Nollen

42

Den Helder – Stichting De Nollen krijgt dit jaar 320.000 euro van de gemeente. Dat blijkt uit raadsvragen gesteld door Gemeentebelangen. Het gaat om eenmalig 300.000 euro als cofinanciering voor het opknappen van de bestaande kunstwerken en het herplaatsen van vijf andere kunstwerken. Het VSBfonds financiert de andere helft van het bedrag. De resterende 20.000 euro subsidie is van structurele aard en is de komende jaren een bijdrage aan de exploitatie van het totaalkunstwerk.

Nancy List van Gemeentebelangen vindt 20.000 euro veel geld, het college onderschrijft dat, maar stelt ook: “Het college is zich ervan bewust dat €20.000 per jaar, in tijden dat er kritisch naar de
subsidierelaties wordt gekeken, geen vanzelfsprekendheid is. Het totaalkunstwerk De Nollen is echter een uniek cultureel-, erfgoed- en landschapsproject dat bijdraagt aan het onderscheidend vermogen van Den Helder. Het college acht het daarom van belang om een bijdrage te doen aan de exploitatie van het totaalkunstwerk. Hierbij dient opgemerkt te worden dat het bestuur van Stichting de Nollen zelf zorg draagt voor het grootste deel van de exploitatie (op dit moment betreft de exploitatie 60.000 euro en naar verwachting neemt dit de komende jaren toe).”

Het zijn niet de eerste subsidiebedragen die richting de Nollen zijn gegaan. Op verzoek van List gaf het college een overzicht: “Tussen 2003 en 2005 is een subsidie verstrekt van een bedrag tussen de € 12.500,- en € 15.000,- per jaar inzake ID-banen. Sinds 2003 tot en met 2018 is een jaarlijkse subsidie van rond de € 6.000,- verstrekt ten behoeve van de rente op de hypothecaire lening van € 200.000,- op de grond van Stichting de Nollen. Deze subsidie is in 2017 eenmalig verhoogd naar een bijdrage van € 16.000,- om Stichting de Nollen te ondersteunen in de tussenfase van de ontwikkeling naar het nieuwe gebouw toe.”

Andere donaties
“Door het conflict tussen het bestuur en de erven heeft het aantrekken van donaties en subsidies de afgelopen jaren stil gelegen”, zo schrijft het college. “Wel heeft het VSBfonds het initiatief genomen om te proberen tot een doorstart van het totaalkunstwerk De Nollen te komen. In februari 2018 heeft het VSBfonds daarom aan een externe partij de opdracht gegeven om een plan van aanpak voor de afronding van het totaalkunstwerk De Nollen op te stellen (inclusief financieringsplan). Hierover is de externe partij in contact geweest met verschillende fondsen. Het huidige bestuur gaat zich richten op het binnenhalen van aanvullende financiering om tot afronding van het museum te komen.”

Op de vraag van List of de gemeente van plan is om de subsidiekraan voor De Nollen dicht te draaien is het antwoord van het college een stuk korter: “nee”.

42 REACTIES

  1. En maar bezuinigen op het sociaal domein en sportclubs enz. Geld genoeg voor het in stand houden van de Nollen ter faveure van de aldaar zwaar overbetaalde personen.
    Tjitske ben jij het hier ook mee eens?
    De ene kunstenaar wordt Den Helder uit gepest en de erven van een andere kunstenaar kunnen redelijk royaal leven van ons belastinggeld.
    Hoe zo,ons kent ons?

  2. Dat is dan wat er uit de gemeente verstrekt is. Kan de gemeente de bedragen bekend maken welke bedragen er door andere bronnen zoals kunstfondsen / provincie / rijk zijn verstrekt.? Behoor je toch als gemeente ook te weten als je voor “verplaatsen” 3oo.ooo euro wordt ter beschikking stelt…

  3. Mooi dat gemeente dit doet. Zet Den Helder op de kaart. Prachtig landschapsproject. Toerisme stimuleren. Brengt geld in het laatje. Meer toerisme levert werkgelegenheid op.

  4. Kunst is altijd een bron van menings verschillen,de een vindt het mooi,de ander vindt het afschuwlijk.
    Wat ik vervelend vind is:dat de erven versus bestuur ,,de nollen,, liggen,daardoor is ontzettend veel tijd in de exploitatie vorm verloren gegaan.
    Hopelijk gaat dit op korte termijn veranderen.

  5. leuk hoor al die kunst, eerst al 900.000 voor vooronderzoek wipwap, nu weer 320.000 voor de Nollen, hopla 1.2 miljoen weg, in het NHD een stuk dat de gemeente de OZB maar weer eens wil verhogen om dit soort flauwekul te sponsoren?

  6. Heel goed! Nu maar hopen dat het ‘betonnen’-museum snel wordt afgebouwd. Want het heeft de potentie om het mooiste gebouw van Den Helder te worden.

    • Tot 18-09-2019 no comment,daarna verhuizing naar postkantoor plus feestje.

      • Zit daar de schandpaal voor de bestuurders van Den Helder bij? Lijkt me leuk om legaal slagroomtaarten (mogen ook pizza’s zijn) te gooien richting de verantwoordelijke bestuurders. (ze zullen zich toch wel vrijwillig aanmelden?, zeker als de taarten en pizza’s binnen hun vriendekring worden gekocht )

  7. Wat een schande. Subsidie opstrijken terwijl ze Den Helder compleet voor lul zetten met die leegstaande bunkers.

  8. tuurlijk
    .
    geld klotst in dit half failliete dorp tegen de plinten aan.
    geef maar uit…

  9. mooie plek voor de coffeeshops…. lekker in de open ruimte en openbaar vervoer dicht bij

  10. Je kunt niet ontkennen dat (moderne) kunst een hoop gedoe oplevert in deze stad. Ik hou er totaal niet van, maar ik schreef al eerder; ik neem ook nooit de bus, en het is goed dat ze er is. Als ik echter de subsidies en/of gelden voor rechtszaken en/of bedragen van (aanstaande) schadeclaims lees en dat vergelijk met bezoekersaantallen dan zit daar echt een mega discrepantie. Rot op (denk ik dan) met die moderne kunst. Kost klauwen met geld. Kunst kan veel kleiner; neem de Mona Lisa, slechts 77 x 53 centimeter. Aan de beslissers zou ik vooral willen zeggen; “hou het klein en hoor uw volk!

    • Ed, je kunt niet ontkennen dat rechtszaken in Den Helder altijd door de gemeente worden gestart omdat men hun zin niet krijgt. dat gebeurt niet alleen bij de kunst, maar ook bij reguliere zaken.
      Ik ben het met u eens dat kunst en musea niet altijd zwaar gesubsidieerd mogen worden. dit betekend naast de Nollen, er ook goed gekeken moet worden naar de subsidie van oa het reddingsmuseum.
      In het geval van het andere museum wat niet gesubsidieerd wilde worden, is met een hoop bonbarie onze stad uit gejaagd door Burgemeester Koen Schuiling. Die op de valreep het oude postkantoor onklaar wil maken voor terugkomst van het museum. Deze schade wordt dus niet door de kunst gemaakt, maar door een slechte burgemeester die nu naar Groningen verdwijnt. Dat de gemeenteraad nog steeds niet heeft ingegrepen snapt niemand. Inmiddels zijn er voor een pand dat € 650,000,- waard is € 350.000.- uitgegeven aan advocaatkosten (ambtenaren niet meegerekend), een ontruiming van het zelfde bedrag. Dan zit je al op € 700.000,- euro aan kosten. Schadeclaims zijn daar dan nog niet eens bij opgeteld. En mocht het zo zijn dat Scholte gelijk krijgt van de rechter en niet kan terugkeren in een pand wat moetwillig is gesloopt voor een uitspraak, dan wordt de schadeclaim nog hoger. Praten is beter dan rechtszaken voeren, en ook veel goedkoper voor onze portomonee. Als de gemeente Scholte normaal had behandeld, was er ruim voldoende geld over voor een beter sociaal domein, en waarschijnlijk ook nog een beetje geld om de nollen weer op poten te krijgen.

      • Andrea, dank voor uw reactie. Zoals vaak voegt het iets toe. Een kernwaarde die ik heb, is dat ik geloof dat bij ruzies de waarheid vaak richting het midden ligt. Elke escalatie kost geld. Klaarblijkelijk is geld (in cases), van beiden kanten, geen probleem. Zowel de kunstenaar als de gemeente kunnen klaarblijkelijk advocaten jarenlang spekken.

        Het zou gaaf zijn, vanuit belastinggeld gezien, als dat eens stopt.

        • Ik denk dat het bij burgers, in dit geval kunstenaar Scholte de kosten wel degelijk een probleem is. Een burger heeft geen zakken zonder bodem, zoals de gemeente dat wel heeft. Je moet wel mee in de kosten om te overleven…
          Praten is de beste oplossing.
          De advocaat van Scholte heeft ook aangegeven in de krant dat ze best willen praten; “Maar dan zonder voorwaarden vooraf. Alles moet bespreekbaar zijn, op een nette manier.” (bron NHD)
          De gemeente (College B&W) weigert te praten. En ik zie de gemeenteraad geen beweging maken om hier een punt achter te zetten.
          Terwijl de meerderheid van de raad voor de ontruiming geen trek had in jarenlange rechtszaken. (Beter voor DH 6 zetels, CDA 5 zetels, PVV 3 zetels, Seniorenpartij 2 zetels, ChristenUnie 2 zetels, Behoorlijk Bestuur 1 zetel, gemeentebelangen 1 zetel en Groen Links 1 zetel)
          Deze rechtszaak is er een met een grote publiciteit, maar het lijkt net op de rechtszaken die 13 jaar gevoerd zijn met de eigenaar van de Watertoren. Waarbij de gemeente ook aan het kortste eind trok en een fikse schadevergoeding moest betalen.

  11. Ik heb Ruud vd Wind goed gekend en een tijdje voor hem mogen werken.Pracht figuur en een mooi mens.Ik heb zelf helemaal niks met kunst.Maar ik zal nooit vergeten hoe Ruud mij vol passie een rondleiding gaf over zijn terrein.Ook mocht ik hem vergezellen bij de opening van zijn expositie in het Kroner-Muller museum.
    Wat er na zijn overlijden is gebeurd is helaas een grote aanfluiting.Hopenlijk weet de gemeente de impasse te doorbreken en de boel uit het slop te trekken.

  12. belachelijk…………iedere keer komen ze er weer mee weg……….

  13. Laten ze eerst maar eens onderzoeken wat er met de vorige subsidies is gebeurt alvorens de burgers weer te laten boeten voor geldwolven.

  14. De kunstenaar kon zichzelf bedruipen van de opbrengsten van zijn kunst.De erfgenamen zijn helemaal zelf geen kunstenaars en kunnen duidelijk ook het erfgoed niet beheren.Profiteren van de naam van Ruud en harken zo subsidies binnen waarvan ze leven.Onmiddelijk stoppen met geld geven.

  15. Maar als de heer scholte 1 miljoen eist is dat geen probleem want dat is een “echte “kunstenaar”

    • hij kan eisen wat hij wil maar of hij het krijgt is punt twee….. ik was sceptisch maar nu Schuiling aan z’n palen trekt en zelfs de Bierbron meteen weer opent ….

    • De schadeclaim zal vele malen groter zijn als de rechter Scholte in zijn gelijk stelt.
      Zeker gezien het feit dat de gemeente het pand nu onklaar maakt om terugkeer te voorkomen.
      Tijdens de borrel op de beacheclub heb ik een bevriende advocaat gevraagd wat dit voor gevolgen kan hebben voor de gemeente. Alleen de schade die ontstaat door het niet kunnen terugkeren in een pand met een huurbescherming, kan hoog oplopen. Hij schat de schade tussen de 3,5 en 4,5 miljoen euro wat de gemeente moet betalen alleen op dit punt. Dat is ruim 3 miljoen meer dan het pand is verkocht aan Tuin.
      En dat allemaal voor het ego van een vertrekkende Burgemeester. Iemand anders (ambtenaar) maakte daarop de opmerking dat het college hoe dan ook in hoger beroep gaat of ze de rechtszaak winnen of verliezen. Ze willen namelijk in hun regeerperioden niets uitbetalen, omdat dit hun positie onmogelijk maakt.

  16. Nou het zal me niet verbazen als de bierbron ook nog even een schadeclaim gaat neerleggen.

    • BRON NHD.
      De Bierbron mocht dicht
      Casper Duin

      DEN HELDER De Helderse burgemeester Schuiling stond in zijn recht toen hij vorig jaar juni de vergunningen van Ghislaine Lentz introk, hetgeen leidde tot directe sluiting van café De Bierbron.

      Dat oordeelt de bestuursrechter in Alkmaar over het bezwaar dat Lentz maakte. De vergunningen werden onder meer ingetrokken vanwege schijnbeheer. Volgens de rechtbank heeft Schuiling ’zich in redelijkheid op het standpunt kunnen stellen dat Lentz niet de exploitant was’. Bovendien heeft ze ’haar verantwoordelijkheid niet genomen bij een gewelds- incident in de Bierbron’ en ’in strijd met het veiligheidsplan gehandeld’.

      • De sluiting mag dan terecht zijn geweest. maar dat neemt niet weg dat de burgemeester een nieuwe uitbater, welke niets met de vorige uitbaatster van doen had maanden lang aan het lijntje heeft gehouden. Schuiling heeft de vergunningverlening gefrustreerd omdat de nieuwe uitbater een andere politieke mening heeft dan de burgemeester. En dat is voor Schuiling de reden om iemand maanden lang geen inkomen te laten genereren.

        • De twee nieuwe uitbaters, hebben al lang de pensioengerechtigde leeftijd hoor, dus van inkomsten derving is geen sprake

          • e, het is helaas zo dat de pensioengerechtigde leeftijd in deze tijd niets meer zegt over iemands inkomen. En een echte kastelein sterft achter de tap. Hopelijk gaan ze nog jaren mee, want het echte vak van kastelein zie je niet veel meer in de helderse horeca.

          • kan het me heel goed voorstellen dat ze niet zomaar een vergunning afgeven zeker gezien de historie van schijnbeheer en terwijl de fam Sandd er ook nog gewoon naast woont wat het toekomstige schijnbeheer wel heel erg simpel maakt

        • En Schuiling heeft de boel ook tegengehouden omdat de eigenaren zgn betrokken waren in ” een zaak ” terwijl de rechtbank het onschuldig had uitgesproken.
          Daarbij ging hij zwaar buiten zijn boekje .Dus een terechte reden voor een claim,lijkt mij.

          • Als die claim uit eigen broekzak wordt betaald ok.
            Maar uiteindelijk ga jij, ik en alle andere inwoners dit betalen.

          • George, dat geldt eigenlijk voor alle schadeclaims. Als ze alles uit eigen zak hadden moeten betalen, dan waren er niet zoveel rechtszaken geweest.

  17. Dat is het belachlijke met bestuurders .Als ik als werknemer bij mijn baas er zo’n puinhoop van maak dan mag ik vertrekken en mijn levenlang terug betalen.voor hogere bestuurders en politici gelden andere regels.Die maken er een puinhoop van en zie je later weer opduiken in andere topfuncties.Dankzij het ” good old boys “netwerk.En de burgers , de plebs draaien op voor de financiele gevolgen.

Comments are closed.