Meer verkeersregeling nodig voor pakketbezorgers

15

Gevaarlijke situaties in woonwijken
Pakketbezorgers zorgen in veel woonwijken en buurten voor gevaarlijke situaties. Mede door de groei van het pakketvervoer is de situatie de laatste jaren verslechterd, met name in 30-kilometerzones. Meer verkeersregeling lijkt nodig om de situatie veiliger te maken. In 1990 is er via het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) voor iedere relevante verkeerssituatie een RVV verkeersbord vastgesteld. Het ontwikkelen van een nieuw RVV verkeersbord, speciaal voor pakketbezorgers, zou de situatie in woonwijken – in combinatie met betere handhaving – aanzienlijk veiliger kunnen maken.

Niet alleen pakketvervoer is een probleem
Toch valt het aandeel pakketbussen in relatie tot servicebussen en bedrijfswagens uit andere economische sectoren, relatief behoorlijk mee. Uit onderzoek blijkt dat zo’n vijf procent van de rondrijdende bestelwagens, 50.000 van de één miljoen, voor pakketbezorging wordt gebruikt. De andere 95 procent bussen en bestelauto’s wordt gebruikt door bedrijven die actief zijn in bijvoorbeeld de elektronica, bouw, techniek en andere bedrijfstakken.

Toch is er aandacht nodig voor betere logistiek
Toch is het niet zo dat de logistiek in woonwijken niet verbeterd hoeft te worden. In een gemiddelde woonwijk van drieduizend huizen rijden dagelijks circa 8 tot 10 bestelwagens. Dit zijn bezorgdiensten van pakketten als TNT en PostNL, maar ook busjes van winkelketens, bezorgdiensten voor maaltijden voor bejaarden et cetera. Deze aantallen staan nog los van de andere servicewagens die door de buurt rijden en voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen, zoals schilders in hun busjes, loodgieters of elektriciens. Er is vanwege de toenemende verkeersdrukte dan ook meer onderzoek nodig naar een goed RVV verkeersbord om bestuurders (en bewoners) op het gevaar van transportbusjes in woonwijken te wijzen. Voor Veilig Verkeer Nederland is de ontstane situatie in elk geval voldoende aanleiding om de mogelijkheid van nieuwe verkeersborden of een grote schoonmaak van irrelevante borden onder de loep te nemen. Zodat het logistieke proces, verkeer en vervoer in Nederlandse woonwijken meer gereguleerd en daarmee veiliger gemaakt kan worden.

Laat de bezorgers meedenken voor een breed draagvlak
Het laten meedenken van bezorgers en vervoerders zélf is belangrijk om de verkeerstoestand in woonwijken te verbeteren. Zo’n gezamenlijke aanpak zorgt niet alleen voor meer input van ideeën en mogelijke oplossingen, maar ook voor meer draagvlak voor de maatregelen bij alle betrokken partijen. Zo ontstaat er een integrale oplossing voor woonwijken waar zowel voetgangers, fietsers als auto’s veilig over straat kunnen, zonder elkaar onnodig in gevaar te brengen.

15 REACTIES

  1. “in combinatie met betere handhaving”
    daar is het magische woord weer, handhaving, iets waar het in Den Helder nog al eens aan schort,
    zeker in de 30 km zones waar politie niet mag controleren en handhaving geen bevoegdheden heeft om te controleren dus een vogelvrij gebied waar pakketbezorgers en de Heldersche Tokkies heerlijk kunnen racen zonder gevaar hier op aangesproken te worden…….

  2. Wij wonen is de soembastraat58 het is ook hier 30 km en drie scholen er is er niet een die hier 30 km rijden het zijn over het algemeen vrouwen die de kinderen naar school brengen die hebben haast kinderen op de fiets moeten tussen de auto’s staan zo hard woord er gereden 60 km of harder maar als je de gemeente er over belt dan zijn ze niet thuis er woord gewoon gezegd er is toch nooit wat gebeurt je kan er op wachten dat er een keer wel wat gebeurt dat is het te laat

  3. Wij wonen in een smalle straat.Dan komt de pakket bezorger.Niks mis mee maar die stopt voor het huis waar hij zijn moet en blokkeert de hele straat.Rustig aanbellen ,niemand thuis.Kan gebeuren,dan maar met het pakketje naar de buren.Ook niet thuis.Dus maar weer terug in de auto.Al die tijd de hele straat geblokkeerd.Wat mij ergert : 15 meter verderop een flat met genoeg parkeerplaats.Dan denk ik : zet hem ff bij de flat dan hinder je niemand.Zelf laat ik zoveel mogelijk opsturen naar een service point.Daar zijn er zat van en kan ik zelf bepalen wanneer ik mijn pakketje ophaal.Ik denk dat we met het toenemen van het aantal pakketten daar meer naar toe moeten.Veel minder overlast en geen wagens die de hele dag rondkarren.Beter voor het milieu ook nog.

    • En dan gaan we met z,n allen naar het service punt.
      Straat vol met auto,s, zodat niemand er meer door kan.
      Laat het niet voor niets thuis bezorgen.

      • Nee hoor, dat zit hier gewoon in het winkelcentrum,als ik mijn boodschappen haal, ( bier en popcorn)neem ik het mee.Prima op de fiets bereikbaar en voorzien van een grote parkeer garage ( gratis).

  4. Laat ze eerst maar eens de huidige verkeersregels volgen…zoals eenrichtingsverkeer bijvoorbeeld !!!! De vuilniswagens van de HVC en sommige particulieren doen het overigens niet veel beter…

    • Ik zie met enige regelmaat , dat zelfs politie wagens zonder enige dringende noodzaak , de verkeersregels ook aan hun laars lappen.

        • Dat , doen ze dus ook. B.v. om de beweegbare paal in de Beatrixstraat heen rijden via de midden berm of tegen de rijrichting in rijden in Spoor en Keizerstraat, zonder enige noodzaak of haast. In ieder geval ze hadden hun blauwe Kerstverlichting niet aan .

          • zoals al eerder handhaving in DH is een lachertje en iedereen neemt hier een loopje mee omdat ze er toch gewoon mee weg komen…..

  5. Hallo RB,nou die handhaving treed gerust op hoor.Ik werd laatst door ze aangesproken omdat mijn 3 honden losliepen.En er werd mij verzocht om ze aan te lijnen.Dat ik mij in een losloopgebied bevond,dat wist hij helaas niet.
    Daar had hij geen enkel idee van……………………

    • dat bedoel ik dus met lachertje….. één stel incompetente kneusjes …. maar wat wil je ook met de “teamleider” die ze hebben, topkneus

Comments are closed.