DHA-A leader
DHA-A leader

Minder gebruik van treinen

Den Helder – Het gebruik van de trein in de Noordkop is vorig jaar iets afgenomen ten opzichte van 2017. Uit cijfers van de NS blijkt dat het vooral op de kleine stations rustiger was.

Vooral station Anna Paulowna werd minder gebruikt. Op een gemiddelde werkdag in 2017 stapten hier nog 2.121 passagiers in. Vorig jaar waren dit er nog maar 2.066, een daling van zo’n drie procent. Ook de stations van Den Helder Zuid en Schagen waren vorig jaar rustiger ten opzichte van 2017. Station Den Helder werd juist meer gebruikt: van 4.044 reizigers in 2017, naar 4.143 in 2018.

De daling in de regio is opvallend: reizen met de trein is de afgelopen jaren flink aangemoedigd en gestimuleerd. Ook zette de NS extra treinen in naar de Noordkop. Sinds 2018 vertrekt er één extra trein in de ochtendspits vanaf Den Helder en drie extra treinen rijden in de avondspits vanaf Schagen door naar Den Helder.

DHA-H 468 tussen bericht en reacties

Over de schrijver:

NH is de provinciale omroep voor Noord-Holland en sinds 2016 mediapartner van Den Helder Actueel.

Lees ook:

10 reacties

  1. George

    Tja, als ns reizigers eerst de trein uit jaagt door een beroerde dienstregeling die een aantal jaren terug inging, moeten ze niet verwachten dat ze direct weer terug komen bij een verbetering.
    Iets van vertrouwen schenden, gaat sneller dan terug verdienen.

    Reply
  2. Andrea

    Als je kijkt naar de prijs van een kaartje naar Alkmaar, dan kost dat € 8,30. Volgens de routeplanner kost de zelfde rit gemiddeld € 6,80 aan benzine. Dan is de keuze makkelijk als je op een locatie moet zijn waar je gratis kan parkeren.
    Als ze het treinreizen aantrekkelijk willen maken moeten ze er voor zorgen dat de prijs onder de benzine prijs uitkomt. En dat je met 2 personen goedkoper per trein kunt reizen dan per auto. Nu is reizen per auto met 2 personen altijd goedkoper dan per trein.

    Reply
    1. ‘t kan erger

      De meeste mensen die geregeld met de trein reizen, hebben een abonnement dus reizen goedkoper.
      Dat reizen met meerdere personen goedkoper is met de auto, is natuurlijk al vele jaren zo. Niks nieuws aan.
      U dient ook niet alleen de benzine te rekenen voor het rijden met de auto, maar dat laat u gemakshalve maar achterwege.

      Reply
      1. `e

        Ik heb een NS abonnement en ik mag drie personen meenemen op mijn kaart tegen 40 procent korting pp

        Reply
  3. `e

    8,30 Euro, is een retour. Dus kom je op een prijs van 4,15.enkele reis. Ik ga met enige regelmaat van Den Helder naar Amsterdam. Daar ben ik 9,15 voor kwijt enkele reis. (wel met korting , dat wel ) Maar voor die negen euro red ik dat niet met een auto. Bovendien, reken jij alleen de benzine kosten. Maar als je alle kosten gaat rekenen die het rijden van een auto met zich meebrengt, dan is reizen met de trein goedkoper . Het voordeel van de auto is , dat je van deur tot deur reist, en dat gaat bij de spoorwegen niet op , daar reis van station tot station en dan ben je waarschijnlijk nog niet op plaats van bestemming.

    Reply
    1. RB

      ik mag 16,20 betalen, p.p. dat is 9 liter benzine, beetje standaard automobiel tegenwoordig iets van 1 op 15, dan kan ik met 9 liter 135 kilometer rijden, DH station naar Amsterdam is 90 km, dan is de trein voor mij echt niet voordeliger, ook niet als je de bijkomende kosten meerekent, als we met z’n twee reizen dan al helemaal niet…

      Reply
      1. George

        Maar je rekent wel de bij komende kosten van die stalen dame aan het station er bij.
        En natuurlijk komen er dan ook nog kosten van het ov in Asd. bij.
        Maar die wegen weer niet op tegen de parkeer tarieven en handhaving die men daar hanteert

        Reply
    2. Monique_K

      Het wordt pas goedkoper met de trein als je verder moet dan 150 kilometer, daaronder ben je vrijwel hetzelfde kwijt door de diverse bijkomende kosten, zoals vervoer naar en vanaf het station of parkeerkosten. En daar gaat het dus mis, de trein moet juist goedkoper zijn dan de auto op de kortere trajecten als je klanten wil trekken die weer en wind trotseren om iedere dag een paar euro uit te sparen.

      Reply
    3. Andrea

      e, €8,30 is een enkele reis. niet een retourtje.
      de vaste kosten van de auto reken ik inderdaad niet mee. Al ik de auto laat staan en de trein neem dan blijven de vaste kosten van de auto het zelfde. De wegenbelasting betaal je ook voor een auto die stil staat.
      En het feit blijft dat als je samen reist (2 personen) de auto altijd goedkoper is als de trein.

      Reply
  4. ED

    Bron (2018) https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-een-auto/

    Kosten van een middenklasse auto is (499/(11.500/12)) 52 cent per km gemiddeld.

    Bron (2016) https://www.treinonderweg.nl/wat-kost-de-trein.html

    kosten van reizen met de trein is 17 cent per km gemiddeld (de bron is iets gedateerd dus het zal een paar cent hoger liggen (kon een recentere bron even niet zo snel vinden))

    Je kunt hier heel veel conclusies uit trekken en ook weer weerleggen. Reizen met de trein is vooral interessant als je alleen/met z’n tweeën en zelfs met z’n drieën bent (3 x 17 cent is nog altijd goedkoper dan 52 cent) en daarnaast niet in het bezit bent van een auto. Ben je wel in het bezit van een auto dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Alhoewel als je alleen reist!! Vaak zit er een sociale beweegreden achter om met meerdere mensen per trein ergens naar toe te gaan.

    reizen per trein is wel veel veiliger. Je kunt het hier hebben over de inzet (en dus kosten) van hulpdiensten op het wegennet. Daarnaast is reizen per trein milieuvriendelijker en je kunt (zakelijk gezien) reistijd grotendeels inzetten als werktijd/studietijd.

    Enfin, ik denk dat ik zo nog wel even kan doorgaan met argumenten (het is niet zo heel gemakkelijk te berekenen wat goedkoper is). Maar volgens mij is een ieder prima in staat om vanuit haar/zijn eigen situatie te redeneren.

    Reply

Geef een reactie (heeft u wel de spelregels gelezen?)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.