Mooi rapportcijfer voor lokale omroep

6

Den Helder – De lokale omroep krijgt van de inwoners van Den Helder het rapportcijfer 7,4. Dat blijkt uit recent gehouden onderzoek, in opdracht van de gemeente uitgevoerd door PeopleGraphics. Verder vindt 75 procent van de ondervraagden dat een stad als Den Helder een eigen lokale omroep nodig heeft.

Op verschillende momenten is in de afgelopen weken aan bezoekers van alle winkelgebieden een aantal vragen over de lokale omroep gesteld. Een grote meerderheid van hen, 69 procent, is bekend met de omroep. Alleen inwoners die korter dan een jaar in Den Helder wonen hadden doorgaans nog nooit van de LOS gehoord. Van de mensen die bekend zijn met de LOS kent 92 procent ook het tv-kanaal, 58 procent kent ook de website losdenhelder.nl en 24 procent weet van het bestaan van de App. “Mooie cijfers”, vindt LOS-hoofdredacteur Ronald Boutkan, “maar gelukkig ook cijfers die maken dat er nog wat te verbeteren valt. Bij het volgende onderzoek moet de algemene bekendheid van de omroep, maar ook de bekendheid met website en de gratis app hoger zijn.”

Uit het onderzoek komt naar voren dat 19 procent van de ondervraagden dagelijks naar LOS radio luistert en nog eens 26 procent luistert 1 of meerdere keren per week. “Dat zijn resultaten waar we blij mee zijn”, reageert Boutkan. “We scoren daarmee hoger dan de landelijke gemiddelde cijfers voor lokale omroepen en doen het zelfs goed als we dat vergelijken met de regionale omroep.” In de leeftijdscategorie 25-45 jaar zet 28 procent enkele keren per week de LOS op, onder de 46-65 jarigen is dat 24 procent en bij 65+ 27 procent. De trouwste luisteraars bevinden zich in de categorie 46-65 (13 procent luistert dagelijks) en 65+, waar 30 procent elke dag de LOS aan zet. “Ook hier geldt dus dat we ons uiterste best gaan doen om de groep hieronder ook meer aan ons te binden.”

Noodzaak omroep
Zoals gemeld geeft 75 procent van de ondervraagden aan dat een stad als Den Helder een eigen lokale omroep nodig heeft. Daarnaast zegt 66 procent de samenwerking met andere media toe te juichen en is 51 procent van mening dat de LOS mag opgaan in een grotere streekomroep. Boutkan: “We zijn heel tevreden over het draagvlak voor de omroep dat uit dit onderzoek blijkt. Hoewel we zelf regelmatig positieve geluiden te horen kregen over de activiteiten van de omroep, beseften we ons terdege dat die geluiden vooral kwamen uit ‘het eigen kringetje’, hoe groot die kring dan ook inmiddels mag zijn. Het was dus best even spannend, dit onderzoek, ook al was het door de gemeente dan ook geëist als ‘nulmeting’ en was door de raad toegezegd dat het hoe dan ook geen negatieve gevolgen zou hebben voor de bekostiging.”

De samenwerking in de regio is enkele jaren geleden al opgepakt (de LOS heeft een samenwerking met RTV Noordkop en NH) en wordt de komende tijd geïntensiveerd. Over drie jaar wordt een vervolgonderzoek uitgevoerd.

6 REACTIES

  1. Mooie cijfers! Toch even een vraagje, ‘hoeveel mensen deden mee aan dit onderzoek?’ Wel belangrijk om een en ander in een perspectief te plaatsen.

  2. Vanwaar het uitblijven van een antwoord op mijn vraag van 19 juli…
    Blijkbaar een gevoelige snaar….Ronald Boutkan?

  3. Waarom denken sommige mensen toch dat ik de hele dag niets anders doe dan de reacties volgen? De meeste reacties zie ik nooit, dus als je me echt iets wilt vragen kun je bellen, mailen of desnoods langskomen. Maar goed, je laatste reactie zag ik toevallig wel. Het onderzoek is uitgevoerd door een extern en onafhankelijk bureau, voor wie dit soort onderzoeken dagelijkse kost zijn. Het gekozen bureau is vooraf goedgekeurd door de gemeente. Voor het onderzoek is rekening gehouden met de samenstelling van Den Helder (qua inwoners) en een gangbare foutmarge van 5%. Het aantal is dusdanig gekozen dat het volgens alle deskundigen voldoende is om representatief te zijn, wat in dit specifieke geval betekent dat er enkele honderden mensen zijn geïnterviewd (op straat, van alle leeftijden, geheel willekeurig). Als er al kritiek moet zijn kun je stellen dat door deze wijze een deel van de doelgroep die blijkbaar veel luistert (25-45 en 65+) niet is bereikt, omdat 25-45 doorgaans werkt overdag en een deel van 65+ niet zo vaak de deur uit gaat.

Comments are closed.