Samen werken aan Helderse uitdagingen

37

Den Helder – Koninklijke Marine, Woningstichting Den Helder en gemeente Den Helder zijn initiatiefnemers van het Helders perspectief. Vanaf heden is de website online. Met informatie over onder meer het proces om te komen tot het Helders perspectief. En wie er al bij betrokken zijn. Ook andere organisaties worden gevraagd zich aan te melden. Om mee te denken en werken aan dit perspectief. Den Helder heeft een verhaal te vertellen. Welk verhaal dat is wordt gezamenlijk gevormd en uitgedragen.

Den Helder is volop in beweging en ontwikkelt zich van krimp naar groei. Het bedrijfsleven floreert, het aantal vacatures neemt toe en door de energietransitie worden nieuwe markten aangeboord. Deze positieve ontwikkelingen brengen uitdagingen met zich mee. Uitdagingen op het gebied van wonen, werken, leren en recreëren. Hoe beantwoorden we belangrijke toekomstvragen die essentieel zijn om de enorme potentie van Den Helder volledig te benutten? De Koninklijke Marine, Woningstichting Den Helder en Gemeente Den Helder slaan de handen ineen. Samen met zoveel mogelijk betrokken stakeholders werken zij aan het perspectief van de stad.

De eerste stappen zijn gezet met ruim dertig betrokken organisaties. Meer stakeholders zijn zeer gewenst. Organisaties die meer willen weten kunnen contact opnemen met Michael van Alderwegen. Via
06-24567705, per mail michael@heldersperspectief.nl of via het contactformulier op de website www.heldersperspectief.nl.

37 REACTIES

  1. “Samen werken aan Helderse uitdagingen”. Het grote probleem van Den Helder is nu juist dat alles en iedereen er samenwerkt, ook als dat tot onaanvaardbare belangenverstrengeling leidt.

  2. Gewoon een goed idee om de boel vlot te trekken,super, hopenlijk gaan we nu vooruit en stoppen we eens met achterom kijken.

    • Toch is het in den helder eerder regel dan uitzondering dat we over een aantal jaar lezen dat er weer miljoenen zijn stukgeslag en er niks tastbaars voor terugkomt
      Althans buiten een dikkere portemonnee voor enkele binnen de cirkel van geluk,je ziet hun weer voorbij scheuren in een SUV van twee en halve ton

  3. Mis in dit Verhaal c.q. ”Samen Werken aan Helderse Uitdagingen” nog een zeer belangrijke Stakeholder en dat is de Provincie Noord-Holland want wil Den Helder echt groeien ‘in mijn ogen’ dan is het Thema (staat er niet bij vermeld): “Wegen en Spoorverbinding” toch het belangrijkste onderwerp/voorwaarden waarover gesproken zou moeten worden om Den Helder groter te maken.

    • Juist Ed, Om Den Helder groter te maken , heb je de Provincie hard nodig. Zeer zeker voor wat de wegen en spoorlijnen aan gaat .(lopen over het grondgebied van meerdere gemeentes) Den Helder is het eindpunt van het vasteland van Noord Holland, en wordt qua grondgebied beperkt , tussen het Marsdiep en de Callantsogervaart. Wil je groeien, zal je samenwerking nodig hebben van de Provincie en rondom liggende Gemeentes ( Samenvoegingen) anders kan je qua uitbreiding van het woningbestand , alleen de hoogte in . Daarbij , ligt Den Helder ingeklemd , tussen natuurgebieden (natura 2000) en het Wereld erfgoed en beschermd natuurgebied de Wadden. Ook daar , moet je samenwerking mee zoeken.

      • je wint niets met uitbreiden spoor, dat spookt in uw hoofden, welk voordeel zou DH hebben bij een dubbel spoor?

        • RB. Het hoeft niet speciaal dubbel spoor te worden maar een snellere verbinding door middel van een Intercity tussen Alkmaar en Den Helder ‘een aantal keren per dag’ zou zeker een uitkomst zijn. Het mag dan door mijn hoofd spoken maar denk er wel over na.

          • Maar er rijden toch al jaren intercity’s tussen Alkmaar en Den Helder?

          • Denk er alleen maar eens over na , wat er voorheen allemaal over het spoor vervoerd werd naar Den Helder en wat er nu over de weg hierheen wordt vervoerd. Als je dat spoorvervoer hersteld, en hier een overslag/transverium maakt, ontlast je de aanvoer wegen naar de stad. Wat op zich al weer een snellere ontsluiting van de stad met zich mee brengt. Maar er is nog een ontsluitende route voor de stad , iets wat al jaren lang min of meer verwaarloosd is. En dat is Het Kanaal, een uitstekende aanvoer route over water tot in de haven en verder aan toe.

          • met welk voordeel? alleen voor u dan? ipv om het half uur om de 15 minuten vertrekken, wat een onzin….. welk echt voordeel heeft DH bij een “betere” dienstregeling?
            .
            het vervoer over spoor en over water gaat heden daags niet snel genoeg meer, als de mensen minder gejaagd zouden zijn misschien wel weer levensvatbaar, nu niet

  4. ik mis hier een belangrijke partij: de betrokken burgers van Den Helder……dat heet burgerparticipatie ………jammer, want beslissingen zonder dat de meerderheid van de bevolking het er mee eens is, wordt zelden een succes…

    • Zolang de gemeente alle bezwaarschriften en verzoeken tot meepraten via een referendum van tafel vegen en een doordram politiek blijven voorstaan, zal dat nooit gebeuren beste Loes. Dan blijven wij als burgers aan de zijkant de woestijn in roepende burger, waar niet naar geluisterd wordt. Neem nu het stadhuisperikel, ideeen van de burger genoeg, maar werden stuk voor stuk van tafel geveegd of domweg niet eens beantwoord. Maar het valt mij wel op , sinds de kwade genius Schuiling zijn hielen heeft gelicht , komen ze met dit soort dingen. Het laat duidelijk zien , wat deze man allemaal heeft tegen gehouden.

  5. Eindeloze samenwerking verbanden zijn al jaren geruisloos en onzichtbaar en geruisloos aan het werk,met een lawine aan idee,en,uitvoering in voor bereiding,opgesplitst in commissie,s.
    Eindeloze vergaderingen,reizen,overnachtingen,en al wat er meer bijkomt.
    Verre weg de meeste idee,en zijn onuitvoerbaar,struikelen over reeds bestaande wetgeving/bestaande protocollen.
    En/of worden uitgesteld tot in lengte van jaren,wetende dat het dan achterhaald is door de tijd.
    En nu het gouden idee:een nieuw overkoepelend keizerrijk,toeziend over al deze koninkrijken(jes) met slechts een doel.
    Duizenden kilo,s rapporten produceren/beheren,geruisloos,onzichtbaar,en bovenal onbereikbaar voor de burger.
    Honderden miljoenen belasting geld verkwanselen,voor praktisch 0,0 resultaat.

  6. ’t Kan erger. Die rijden er wel maar vanaf Alkmaar en Den Helder en terug is het zolang ik mij kan herinneren een stoptrein.

    • Nee hoor, kijkt u maar in de dienstregeling. Praktisch allemaal intercity’s, alleen ‘s nachts rond 12 u een sprinter.

    • Intercity, Verbinding tussen twee grotere stations , stopt op alle tussengelegen kleinere stations. Intercity DenHelder Nijmegen, stopt op alle tussen gelegen stations tot Uitgeest en vandaar als sneltrein tot Zaandam om vandaar weer als intercity stoppende op alle tussen gelegen stations door te gaan naar Nijmegen. Men kan wel meer treinen naar Den Helder laten rijden, door de tussen gelegen stations meer te gebruiken als wissel stations, zoals ze nu ook al doen met de treinstellen die vanuit Alkmaar komen van baan te verwisselen in Anna P met de trein die uit Den Helder is vertrokken. Dit kan je ook doen op de overige stations. Dan krijg je meer treinstellen op èèn spoor die op de tussenliggende stations kunnen wisselen.

      • `e. Prima reactie met een duidelijke uitleg ‘waar ik zeker achter sta’ hoef hier dan ook niets meer aan toe te voegen.

          • Het gaat er in de hoofdzaak om , dat men meedenkt over de mogelijkheden die er al zijn en die niet ten volle gebruikt of beter gebruikt kunnen worden. Het afkraken of in twijfel trekken van de mogelijkheden laten we maar aan bepaalde figuren over , die al beginnen te zeiken als ze er al over moeten denken.

          • u kunt zo de politiek in, onhaalbare waanideeën verdedigen zijn ze hier in de gemeenteraad ook een ster in…..
            het is niet het afkraken van u onhaalbare “visie” maar sinds VGL er niet meer is is het vervoer over spoor niet levensvatbaar meer, er zijn te veel vervoerders die met het vervoer van stukgoederen hun brood willen verdienen en zeker niet gaan samenwerken, dan is vervoer over het spoor gewoon niet rendabel, je kunt er allemaal mooie (groene) theorieën over loslaten maar beter is om de oogkleppen af te doen en te zoeken naar haalbaren plannen, hetzelfde geld voor het transferium / overslag gebeuren, ik weet nog dat een lokale vervoerder dit ook al wilde opzetten, alle goederen bij hem aanleveren en met kleine busjes over de binnenstad verspreiden, dit heeft het ook nooit gehaald (helaas) en over water is alleen interessant voor bulk, zoals zand, anders is de overslag en reistijd veel te kostbaar, het is gewoon hoe het is in deze huidige economie

          • RB , denk alleen aan personen vervoer. Maar er is meer dat vervoerd kan worden per spoor of over water. Het zijn niet de snelste vervoersmiddelen, maar men kan bedenken , welke zaken hebben geen urgentie bij vervoer over spoor of water . Kijk naar wat er vroeger tussen de dienst regelingen van het personen vervoer over het spoor werd vervoerd , of s,nachts en dat nu via de weg gaat. ( voorbeeldje ,HVC huisvuil b,v ) Als je dat nu weer per spoor kan doen , of over water, dan ontlast je de weg op de heen en terugweg al van een flink aantal langzaam rijdende vrachtwagens. Kijk eens naar wat er met vrachtwagens naar de stad vervoerd wordt bestemd voor offshore schepen zie bijna dagelijks tankwagens , die lossen op de ofshore kade. dit kan ook per binnenvaart tankers. Denk aan doorvaren naar Texel, ontlast het TESO verkeer en daarbij ook het verkeer door onze stad. Kijk eens naar wat er wel niet allemaal voor de Marine naar onze stad over de weg vervoerd wordt. Dat alles kan met logistieke planning in goede banen geleid worden ( uregente zaken en niet urgente zaken. Het was niet alleen van Gent en loos hoor RB. Het is niet alleen kijken of we een groene golf in de verkeerslichten kunnen krijgen . Maar je moet ook gaan kijken , hoe kan ik de stroom verkeer op het karrespoor verkleinen , door er bepaalde factoren zoals het vrachtverkeer uit te halen , door dat misschien op een andere manier te vervoeren. En , Nee RB , ik ga niet de politiek in . En dat behoeft geen uitleg , maar @ Ed weet waarom .

          • mooie droom maar (financieel) niet haalbaar, net zoals ik al melde in vorige reactie, het is in deze tijd niet rendabel om stukgoederen 4 keer over te slaan in dit kleine landje, bulk zou nog kunnen maar daar gebruiken we in DH niet genoeg van om hier een heel overslag terrein voor in te richten en te bemannen en daarbij zijn er veel te veel clubjes die niet gaan samenwerken afhankelijk van het wegvervoer

  7. In mijn ogen is de grootste uitdaging de komende tijd het vinden van een Burgemeester die echt hart voor de stad heeft en in het Provinciehuis van Noord-Holland precies de juiste weg c.q. personen weet te benaderen die wat kunnen beteken voor Den Helder en waarvan hij of zij de kennis heeft dat die dit dan ook werkelijk gaan doen.

    • Den Helder krijgt een burgemeester die het ergens in een klein gehucht verpest heeft, maar vervolgens toch promotie maakt, omdat hij bij het circuit hoort.

      • Dick Berts. Wanneer je hier zo zeker van bent (het blijft een aanname) vraag ik mij af waarom je nog reactie schrijft en de Burgemeesters die in Den Helder zijn geweest kwamen niet uit een klein gehucht maar altijd uit een van de grootste steden van Nederland. Toch blijf ik erbij dat je positief moet denken en het zoeken naar een nieuwe Burgemeester een echte Helderse uitdaging moet gaan worden de komende tijd.

      • Ik vermoed dat, als er een burgemeester zou komen die u geweldig vindt, Dick,er toch weer een groot aantal mensen ook over hem/haar zullen klagen.
        Je kunt het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken en zeker in Den Helder doe je het niet snel goed.
        Kom je op voor de sociaal zwakkeren, dan klagen de werkenden.
        Hou je van kunst, wordt je afgebrand.
        Hou je van stadsvernieuwing, dan klagen de oudjes dat er niets van na 1945 bewaard wordt.
        Laat je alles bij het oude, dan wordt je verguisd omdat je niks vernieuwd.

  8. Het zal wel enig ellebogenwerk kosten om de ,,juiste” personen op de best betaalde baantjes te zetten,want dit gaat uiteraard absoluut gebeuren. Geen vriendje van B&W? Dan kom je niet in aanmerking voor een zwaar gesubsidieerd baantje.Uiteraard op kosten van ons als inwoners.Ik mis een paar ,,belangrijke ” spelers zoals Tuin,Zeestad en de pizzabakker.
    Of zijn de baantjes al onderhands verdeeld?
    Dit soort initiatieven lanceer je uiteraard midden in een vakantieperiode zodat half Den Helder niet aanwezig is en men achteraf toch kan zeggen ,,we hebben het toch bekend gemaakt”.

  9. Het is al jaren zo dat het de visie van ambtenaren en een instelling als Zeestad klakkeloos wordt overgenomen. Zelfs binnen de coalitie is geen ruimte gebleken voor enig tegenwicht, laat staan enig debat om over dossierkennis maar te zwijgen. De stukken m.b.t. het Rijksswerfdossier, is, zo bleek onlangs tijdens een raadsvergadering door een overgrote meerderheid van de gemeenteraad ter zijde geschoven. laat staan of men wel weet op welke plek men die dossiers kan inzien. Men gaat gemakshalve uit van wat wethouders de coalitie voorspiegelt de juiste moest zijn. Als men tegensputtert is een kans dat men als commissielid zonder overleg genadeloos aan de kant wordt gezet. Al is dit gelukkig in het Helders politieke landschap een uitzondering gebleken. Men gokt en als het verkeert afloopt dan is het jammer, het zij zo. Inspraak van de burgers is een uitstekend idee. Hier kan niemand op tegen zijn maar het mist helaas tot op heden de uitwerking op voorgaande inspraken, waardoor veel burgers onvoldoende vertrouwen hebben hier aan mee te doen. En hoewel een groeiend aantal kiezers hun vertrouwen schenken aan een lokale partij levert dat vaak ook niet datgene op wat men de bevolking heeft voorgespiegeld. Voorbeelden in het verleden te over, maar ok ik zal me onthouden van historische bespiegelingen.

    • Marinus Vermooten. Mij is bekend dat je een zeer integer persoon bent en met je reactie een zeer gevoelige snaar raakt en kan ook niet anders stellen dat ik je hierin alleen gelijk kan geven. Het is niet alleen de visie van de Ambtenaren en een Instelling als Zeestad die een belangrijke rol spelen in Den Helder en waarvan je dan ook schrijft dat alles klakkeloos wordt overgenomen. Ook veel oud-politici ( van de grote partijen uit Den Helder die bij mij bekend zijn) spelen een zeer belangrijke rol in onze woonplaats en die op alle strategische posities in raden en besturen zitten en deze proberen te behouden en als een puppet on à string hun macht aan het uitoefenen zijn binnen de Coalitie en Gemeenteraad en daardoor iedere keer weer de kans krijgen om dezelfde fouten te maken want daarvan wordt ook alles klakkeloos overgenomen in al die jaren.

      • Ga eens na , wie er bij Zeestad werken en waar die (werkgever) vandaan komen. Je zal zien , dat er aardig wat bedrijven en stichtingen hun poppetjes binnen Zeestad hebben geplaatst. Zo zie je dat ook gebeuren binnen in de politiek. Je kan je er gewoon niet aan onttrekken , dat bepaalde bedrijven met grote belangen binnen de gemeente overal hun poppetjes hebben geplaatst op belangrijke plaatsen. Ga voor je zelf maar eens na , wie waar zitten en waar ze vandaan komen (vorige of huidige werkgever) En bij welke partijen ze zitten.

  10. Ed, ik wil er wel als aantekening bij plaatsen dat juist bij de oudere achterban (zeg maar de Senioren) van met name het CDA en VVD (soms ook publiekelijk in de media uitgesproken) men het lang niet eens is met het gevoerde beleid en heb uit zeer betrouwbare bron vernomen dat het er bij sommige coalitiepartijen zeer emotioneel is toegegaan. Niet alleen bij de landelijke partijen maar zelfs bij de Seniorenpartij (op sterven na dood) wordt er vaak onvoldoende geluisterd naar de wensen van ouderen of het nu om welzijn mens of mens in relatie met het dierenwelzijn gaat. Bij de opening van het seniorencafe ontbrak ieder raadslid om met de leiding en de bezoekers ervaringen op te doen. Nieuwe ideeën te ontwikkelen, maar vooral laten blijken dat men belangstelling voor de bevolking heeft. Eenmaal op het pluche laten veel volksvertegenwoordigers, al of niet tijdens hun vakantieverblijf, in tegenstelling tot veel onbetaalde vrijwilligers, op een zonnig terras veel overwaaien.. En dat is uiterst zorgelijk.

  11. @ e. Waar haal jij de wijsheid vandaan over Zeestad? Er is 1 vaste werknemer, een gemeenteambtenaar en de rest is ZZP’er. Kom op met die namen van bedrijven en stichtingen.

    • Ik weet , dat er tenminste èèn persoon van woningstichting is overgegaan naar Zeestad Hij heeft dat op een buurtbijeenkomst zelf verkondigd. Iedereen die op die bijeenkomst aanwezig was weet om wie het gaat. Ik persoonlijk voel mij niet geroepen om zijn naam hier te noemen, dat mag hij zelf doen. Maar als je nieuwsgierig bent , het gaat on de bijeenkomst buutbewoners in het wijkcentrum Koningdwarsstraat en ging over de plannen die zeestad heeft met het centrum waar hij uitleg over gaf namens Zeestad.

  12. @ e Hij is met pensioen bij WS en nu ZZP. Hij is de enige die uit een ” stichting ” komt. Verder klopt jouw verhaal van geen kant.

  13. De clou van ,,Zeestad,,is de vorm van registratie als enige gemeente in Nederland in de vorm van V.O.F./C.V. dat belemmerd de werking van de democratie ten zeerste.
    ,,Zeestad,, heeft daardoor geen publiekrechtelijke positie maar een privaat rechtelijke positie.
    Het voorgaande spreekt dan al boekdelen.
    ,,Zeestad,, heeft uitsluitend verantwoording af te leggen aan B&W
    Deze constructie dient dan ook zo spoedig mogelijk omgezet te worden in een publiekrechtelijke constructie.
    De huidige constructie is de wortel van zeer veel onvrede en wekt opstandige gevoelens los bij velen inwoners van Den Helder.
    Het is de voedingsbodem van uiterst ondemocratisch besluitvorming van het huidige college en vorige college,s
    Er hangt een dikke rookwolk boven van vaste uitvoerders en dus ontvangers inmiddels honderden miljoenen euro,s die voor Nederlandse waarde en normen uiterst ongeloofwaardig zijn.
    Deze onderbuik gevoelens zijn nog eens extra versterkt door de onvolstelbare manier van het benaderen en handelen van dhr Schuiling naar burgers toe.

Comments are closed.