Verplaatsing Pinas kost meer dan twee ton

34

Den Helder – De kosten van de verplaatsing van de Pinas op Willemsoord bedragen 200.000 euro, maar dat is nog exclusief de verplaatsing van het scheepswrak zelf. Dat schrijft het college in antwoord op raadsvragen gesteld door de Stadspartij.

De kosten van de verplaatsing van het wrak zelf zijn nog niet bekend en worden overlegd met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. De verplaatsing wordt in eerste instantie ingegeven doordat in het ruimtelijk plan de huidige plaats van de Pinas als één van de toegangen tot het horecakwartier is geprojecteerd. Dit wordt onder meer gerealiseerd doordat de terrassen aan de buitenzijde aan de gracht op deze plaats naar binnen worden doorgetrokken. Tegelijkertijd geeft de verplaatsing de mogelijkheid om de Pinas op een betere plek te plaatsen, waar die beter tot zijn recht komt.

De Stadspartij vroeg ook of het college kan aangeven wie de ondernemer is die deze verplaatsing gaat (mee) betalen? “Als het hier meebetalen betreft, kan het college dan aangeven hoe groot het bedrag is wat de ondernemer betaalt?” Het college laat weten dat die ondernemer aannemingsbedrijf A. Tuin Den Helder B.V. is, als ontwikkelaar van het horecakwartier. “De kosten van verplaatsing worden door de helft gedragen door Tuin en Zeestad. Vanuit Zeestad zijn de kosten van verplaatsing onderdeel van de grondexploitatie van het te realiseren horecakwartier. De kosten hebben dus financiële dekking vanuit de grondopbrengsten van het programma dat daar gerealiseerd wordt.”

34 REACTIES

  1. Nu fungeert het nog als blikvanger voor alle verkeer op de Weststraat, straks word het onzichtbaar. En dit gaat ook vermoedelijk weer parkeerplaatsen kosten.Gevolg veel horeca weinig parkeerplaatsen.

    • Cultureel erfgoed, sinds wanneer trekt deze gemeente zich iets aan van erfgoed . Ze hebben al duidelijk genoeg bewezen zich van geen enkel erfgoed ook maar iets aantetrekken als het niet in hun slopers straatje te pas komt.

  2. Heel dit lulverhaal draait maar om een ding een brug bouwen op deze plek en hoeveel dit gaat kosten maakt hun niets uit dat gaat de gemeenschap wel betalen.

    • Nog afgezien van het feit, dat de Rijbaan van de Weststraat zal moeten worden aangepast ( In en uit voeg stroken. Al eens over na gedacht , hoe ze dat willen doen met die smalle walkant aan de grachtzijde ? Of kom je vanaf Willemsoord , zo patsboem de Weststraat op . Zal een lekker zooitje worden met het Texel verkeer.

      • het gaat net als bij het station worden, daar 4 zebrapaden op een rij daar wat de hulpdiensten behoorlijk belemmert, bij Willemsoord straks 2 bruggen op 200 meter van elkaar en als je het voetgangersbruggetje meerekent 3 bruggen op 315 meter, zal de doorstroming van het Texel verkeer wel behoorlijk bevorderen, om nog maar niet over de veiligheid te beginnen……

      • Nou zou ik denken hoe krijg ik mijn klanten binnen dus een 1 richtings weg en brug naar de horeca. Dan heb je alleen een smalle uitvoegstrook nodig om de brug te gebruiken.

          • In principe is een brug gewoon een of meerdere verstevigde planken. Je kan het maken zoals je wil. Bootjes in het water met planken of een vlotbrug zoals over het NH kanaal. Maar ook een hele hoge zoals bij kooipunt. Voorbeelden te over. Maar aan alles hangt een prijskaartje.

  3. € 200.000,= voor het verplaatsen van een kas???? Wat een bedragen. Tuin calculeert met een hark. Is de offerte ergens in te zien? Echt het gaat alleen om het verplaatsen van de schil. € 200.000,= ; hoe kun je, als college zijnde, zonder het schaamrood op de kaken dit soort prijs/prestatie/aannemer nog verkopen. Is er bijvoorbeeld een tweede offerte aangevraagd (wat overigens chique zou zijn)

  4. Dit zijn de belofte opdrachten die deze aannemer beloofd zijn toen hij het postkantoor kocht. Geen hond wilde dat kopen, maar met een zetje in de rug van opdracht belofte, heeft Tuin destijds het postkantoor gekocht.

  5. De kosten worden gedekt door de waarde van de grond.Ik schat het op ongeveer 50 vierkante meter .Dat is dus een grond prijs van 4000 € p/m2.Duur stukkie grond zou ik zeggen .

  6. Als ik het goed begrijp staat er de behuizing van de ,,Pinas,, verplaatsen kost 200.000 euro,de ,,Pinas,, verplaatsen kosten zijn nog niet bekend,evenals de plek waar hij beter tot zijn recht zou komen is nog niet bekend.
    Ja/ja dat heet besturen met visie,Tuin en ,,zeestad,, betalen ieder de helft,.oja beide winkels draaien volledig op gemeentelijke budgetten.
    Zal weer een win/win situatie opleveren,daar zijn het meesters in;toch mijnheer Kees Visser?
    De beste plek is gebouw 66,lijkt mij een geweldige locatie,prachtig de glazen behuizing in het midden,zodat iedereen het wrak rustig van alle zijde kan bewonderen.
    Hoeft er verder aan,, willemsoord,, nog weinig te gebeuren,paar koffieshops erbij,ziedaar Kees dat is nou een echte win/win situatie,huidige directeur ,,willemsoord neemt ontslag,kan niet verder leven met koffieshops ,,op zijn terrein,,
    Het wordt bijna perfect in Den Helder.

  7. Had de rijksbouwmeester niet ooit bepaald dat de bebouwing van de plint één on-onderbroken geheel moest zijn en blijven? Hoe kijkt hij aan tegen deze voorgenomen verplaatsing?
    Trouwens, het argument als zou de boot ’n betere plek krijgen dan de huidige slaat nergens op. Prominentere plek dan de huidige is niet voorhanden.

  8. Schandalig wanbeleid. En belachelijk hoge kosten. Sowieso nooit begrepen wat een boot uit de Oostzee hier te zoeken heeft.

  9. Vroeger gingen mensen hun ongenoegen nog ventileren met demonstraties. Tegenwoordig zeuren we wat van achter onze computer of telefoon. Met dat hele (anti) sociale media moet het vast makkelijk zijn om een demonstratie op poten te zetten.

    • Heeft demonstreren tegenwoordig nog wel nut? Van de verhalen die ik heb gehoord en geleerd werd er vroeger nog naar de burger geluisterd, werd hun mening meegenomen in de besluitvorming, had het volk invloed op de democratie waarin wij schijnen te leven. Was de burgemeester nog een man van het volk en niet van persoonlijke voorspoed. We hebben het recht om te demonstreren volgens de wet, maar als het tegen de wil van de gemeente/overheid gaat krijg je een speciaal hoekje toegewezen waar niemand je kan zien of horen. En al staat heel Den Helder daar te demonstreren tegen de veranderingen op Willemsoord, tegen de keuzes van de gemeenteraad, tegen de heer Broekmeulen en Zeestad, de krabbels zijn al gezet onder het genot van een feestelijk drankje, want men heeft de beste intenties voor Den Helder en wij als burgervolk zullen hen dankbaar zijn. Kijk hoeveel referendums er al in het leven zijn geroepen waarin het volk zijn mening mag geven en de meerderheid tegen een besluit is welke daarna alsnog wordt doorgevoerd. Een demonstratie zou niet veel verschil maken, tegenwoordig.

      Het is daarbij inderdaad makkelijker om dan maar semi-anoniem achter een computer of telefoon te klagen op social media, er word net zo min naar geluisterd maar men kan in ieder geval zijn ongenoegen uiten zonder er al teveel moeite in te steken.

  10. het glazen gebouwtje moet daar weg omdat het het zicht vanaf de Weststraat op de Italiaanse vlaggen van Costa belemmert ……Don Giancarlo wist niet hoe snel hij ja moest stemmen op verplaatsing

  11. Toch blijf ik het een idioot idee vinden om hier een brug te bouwen voor het Horecakwartier het begint met € 200.000,– en het eindigt met het bouwen van een brug. Voor al dat geld wat met de verplaatsing van de Pinas wordt uitgegeven zou men beter een brug kunnen maken op de hoek van de Zuidstraat/Weststraat dan is heel Willemsoord hierbij gebaat en bereikbaar vanaf de Kop tot aan het Eind en omgekeerd gezien de ingang bij het Marinemuseum vanaf de Texelse boot en wat betreft verkeersveiligheid is op dit moment alles al aanwezig op die hoek van deze twee straten(Stoplichten/Zebrapad) en met een doorloop naar de Beatrixstraat. Kan mij herinneren dat uit de Hoek van de Woningstichting een prachtig plan c.q. idee kwam om dit te realiseren en had daar ook tekeningen van gemaakt. Helaas hier nooit meer wat van gehoord misschien dat dit plan maar weer eens uit de ijskast moet komen en dit plan i.v.m. de verplaatsing volledig van de kaart gaan vegen. Lijkt mij meer op zijn plaats.

  12. Toch blijf ik het een idioot idee vinden om hier een brug te bouwen voor het Horecakwartier het begint met € 200.000,– en het eindigt met het bouwen van een brug. Voor al dat geld wat met de verplaatsing van de Pinas wordt uitgegeven zou men beter een brug kunnen maken op de hoek van de Zuidstraat/Weststraat dan is heel Willemsoord hierbij gebaat en bereikbaar vanaf de Kop tot aan het Eind en omgekeerd gezien de ingang bij het Marinemuseum vanaf de Texelse boot en wat betreft verkeersveiligheid is op dit moment alles al aanwezig op die hoek van deze twee straten(Stoplichten/Zebrapad) en met een doorloop naar de Beatrixstraat. Kan mij herinneren dat uit de Hoek van de Woningstichting een prachtig plan c.q. idee kwam om dit te realiseren en had daar ook tekeningen van gemaakt. Helaas hier nooit meer wat van gehoord misschien dat dit plan maar weer eens uit de ijskast moet komen!

  13. Dit zegt Zeestad op haar site:Plannen maken en uitvoeren
    Zeestad voert in Den Helder het omvangrijke stedelijke vernieuwingsproces uit. Daarbij gaat het over het maken van keuzes tussen bestaande structuren en fantastische innovatieve oplossingen of de ontwikkeling van een gebied, met beide voeten op de grond en de hand op de knip. Het is laveren tussen verschillende partijen, onderhandelen over verschillende belangen en stimuleren om tot ontwikkeling te komen.

  14. Maar heeft Zeestad ook eens nagedacht over de gevolgen voor direct omwonenden aan de Weststraat..Die een brug voor hun deur krijgen waarover tot diep in de nacht een golf aangeschoten feestgangers voor hun voordeuren uitgestort krijgen, en dat meerdere (3-4)dagen in de week. Mensen die hun joelende kinderen komen ophalen en 4 autodeuren dichtslaan onder je slaapkamerraam, midden in de nacht en dat meerdere dagen . Nachtrust naar de maan. Maar Ferdinand zal wel rustig slapen in de vrijstaande villa…..Er staat op de site van Zeestad “laveren tussen verschillende partijen, onderhandelen over verschillende belangen” Vraagje : Heeft Zeestad al contact met bewoners Weststraat opgenomen om eens te luisteren naar hun belangen?? Ik weet het antwoord al!!.

  15. Die Pinas moest op een prominente plek liggen zodat het een trekker was voor de toeristen en een bijdrage vormt aan de ontwikkeling van het terrein. Nu is er ineens een veel betere plek gevonden. Dit alleen maar om een brug te plaatsen die voor veel mensen op de Weststraat voor ergernis gaat zorgen. Verstoring nachtrust. Wat te denken van de economische schade voor de bewoners!!!

  16. Hoe het went of keert die brug is flauwekul verhaal en kan wederom toegevoegd worden aan de dram politiek van dit college.
    Het zal verkeerstechnisch nauwelijks enige verbetering en/of doorstroming verkeer gaan opleveren.
    De doorstroming zal even slecht verlopen als nu,alle denkbare milieu regels ten aan zien uitstoot gif bij aan en afvoer verkeer ,,Teso,, zullen met de zelfde hoeveelheden uitgestoten worden op precies de dezelfde plekken en omgeving dan nu het geval is.Op zich is toelating hiervan al een grove misdaad.
    Wat dat betreft is er maar een oplossing ,,teso,, verplaatsen naar de oostoever.
    Dus mijnheer Schotman laat dat mooie plan van de woningstichting aub in de koelkast liggen en pak het probleem bij de wortel aan.
    Gewoon via de oostoever,en mocht de marine er problemen mee hebben,jammer want de gouden tijden van weleer zullen echt niet meer terug komen.
    Kunnen de bewoners die nu dagelijks geconfronteerd worden met die zooi,een betere kwaliteit van leven krijgen.

  17. Ferry,
    De bewoners van de Weststraat hebben bewust gekozen voor een woning aan deze teso route. Waar ze NIET voor gekozen hebben is een uitgaanscentrum met bijhorende overlast bij je voordeur. Tot ver in de nacht na 4 uur. En ja met een extra oversteekplaats neemt de uitstoot van uitlaatgassen toe. Misdadig dit plan. Waar blijven de gekozen en door de burger betaalde raadsleden en wethouders nu. Kom eens op voor de burgers die hebben toch ook belangen!!! Voorkom de eerste stap het verplaatsen van de Pinas. Als dit een feit is is er geen terugkeer meer mogelijk want 200.000 euro al geinvesteerd.

    • Beste Witte,het gaat mij erom dat er al jaren gesproken wordt over verplaatsing ,,teso,, naar oostoever.
      De toename verkeer visa/versa texel is de afgelopen jaren enorm toe genomen, in een dusdanig volume dat alle normen uitstoot ruimschoots dagelijks en zeker in seizoen tijden, in veelvoud overschreden worden.
      En bekend is bij alle politieke partijen en bestuur.
      Het is een misdaad deze situatie te laten voort bestaan.
      Dat het toevoegen van een brug daar niets aan veranderd, behoeft mijn inziens geen betoog.
      Het hele verhaal is flauwekul en wederom aan vergader/tekeningen/begrotingen wederom over de balk gooien.
      Als U het prettig wonen vind,incl het aanvaarden overschrijdende milieu normen is dat UW keuze,maar niet van de volksgezondheid.

      • Beste Ferry , ja hebt volkomen gelijk daarin maar het zal nog erger worden met een oversteek plaats, Zebra , waardoor auto’s stoppen en weer optrekken. In 1 woord misdadig. Wethouder Keur uitgenodigd om de situatie te bekijken ter plekke komt niet. Andere tripjes zijn veel belangrijker zoals ford harssens.

        • Beste Witte,Uw grieven zijn als direct betrokkene volkomen reel,kan het mij indenken dat er een extra en onnodig overlast zal komen door bouw brug/zebra pad, extra verzwarende ontoelaatbare toestanden zullen ontstaan.
          Daarom in eerste instantie geschreven verplaats de ,,pinas,, maar naar gebouw 66,ook zo,n plan der ,,monologen,, wat zich stadsbestuur noemt.
          Ook Ed heeft gelijk de basis van het plan ,,Willemsoord,, was ooit nautisch met wat horeca,met het accent op nautisch historisch/hedendaags moest zijn.
          Wederom een feit dat deze club der monologen uit niets anders bestaan dan
          zwalkers,en verspreiders van misleidende informatie.
          Inmiddels honderden miljoenen euro,s over de balk gesmeten,verschuilend in de immuniteit straffeloos/schaamteloos er mee door kunnen gaan.

  18. Ik dacht toch echt ergens gelezen te hebben dat willemsoord nautisch moest zijn. kan haast niet anders dat er weer een ambtenaar ergens van ze stoel is gepleurd en zuurstof te kort heeft gehad. sterk het vermoeden dat ze daar aan het lachgas zitten tijdens kantoor uren..voor zulke bedragen zou ik eerst een medisch team in huren en deze mensen medische hulp aanbieden , waarschijnlijk zal alle hulp wel te laat komen…maar ja in Nederland heeft iedereen recht op medische zorg..

      • Hahaha….; ja de gehele toestand doet mij aan dat Italiaanse cruiseschip denken, “Costa Concordia”.
        De kapitein – ‘koene’ Francesco Schettino – liet hem feestelijk op de klippen lopen, om vervolgens in doodsangst de eerste reddingssloep op te eisen en de passagiers en onkundige bemanning als ratten aan hun lot over te laten ….

        Costa Concordia, wat is de vertaling daarvan uit het Italiaans ….; ik ben niet zo in die taal thuis geef ik toe, maar met een beetje creativiteit kom ik tot: “de Prijs van Eendracht”.
        Maar de eerlijkheid doet mij bekennen, dat ik deze vertaling mooi in contradictie vind passen tegenover het al oude Nederlands gezegde: “Eendracht maakt macht”.

        Edoch, een omen ? 😉

Comments are closed.