Gemeente kiest voor blauwe Diesel

7

Den Helder – De gemeente Den Helder stapt mogelijk over op Blauwe Diesel voor het eigen wagenpark. Voor het tanken van blauwe diesel is een speciale tank en pomp nodig. De gemeente moet voor de pomp een aanvraag omgevingsvergunning doen. Bij de Omgevingsdienst/RUD moet een melding activiteitenbesluit worden ingediend. Alle benodigde aanvragen worden voor het einde van dit jaar ingediend. Naar verwachting kunnen de gemeentelijke wagens volgend jaar blauwe diesel gaan tanken.

Blauwe diesel is brandstof met een 90% lagere CO2-uitstoot. Het wordt gemaakt uit plantaardige afvaloliën: de plant heeft tijdens de groei al CO2 opgenomen uit de lucht. Blauwe diesel stoot ook nog eens 33% minder roet en fijnstof uit dan normale diesel. Blauwe diesel is wel duurder; ongeveer 20 cent per liter dan gewone diesel. Daar staat tegenover dat het zuiniger is in gebruik; ongeveer 10 procent ten opzicht van gewone diesel. Blauwe diesel kan zonder aanpassingen in de bestaande wagens worden gebruikt.

“Het gebruik van blauwe diesel sluit aan op de duurzaamheidsdoelstellingen van onze gemeent”, aldus wethouder Remco Duijnker. “Met het tanken van blauwe diesel tonen we aan dat wij werken aan duurzaamheid en zo geven we een voorbeeld aan anderen in de regio.”

Prestatieladder
De financiering van de speciale pomp past binnen de begroting op basis van de CO2-reductie die de gemeente Den Helder wil bereiken. Sinds dit jaar is zij bezig met certificering op de CO2-prestatieladder. Dit duurzaamheidsinstrument brengt het totale energieverbruik in kaart van de gemeente. Het houdt ook bij hoe de CO2-uitstoot omlaag gaat door energiebesparende maatregelen. Het overstappen op blauwe diesel is een manier om de uitstoot te verlagen. Verder richt de gemeente zich op energiebesparende maatregelen in openbare verlichting en het gemeentelijk vastgoed.

7 REACTIES

  1. Humor/Onzin. Laat de Gemeente maar eerst de bezwaarschriften afwachten van de Smurfen! Je weet maar nooit of ze in protest gaan i.v.m. de Kleur of is Blauw wel toegestaan in onze Groene Milieu c.q. duurzaamheidsdoelstellingen in Den Helder.

  2. Bio brandstof is funest voor de motor, zeker als je niet veel rijd
    Wordt een enorme kostenpost voor de burger die uiteindelijk de rekening betaald

  3. Ik vond ons Nederland al dapper, maar ons Den Helder wil daar met kop en schouders boven uit?

    20 cent extra, wat is dat nou….

    Nou… das best een hoop, zeker als ze het in alle voertuigen gooien die op diesel werken.
    Ik noem een kolkenzuiger, kraanauto die tijdens zijn werk hoog in de toeren draait en dus een verhoogd verbruik genereert, De Renaultjes van de gemeente/handhaving en ga zo maar door.

    Het scheelt wel dat de vuilniswagens niet meer onder de gemeente vallen, toch een paar honderd liter wat je per dag niet mee hoeft te rekenen tegen 20 cent extra. Die tanken gewoon voor zo’n beetje 40 euro extra per tankbeurt mochten ze wel op de Smurfenpeut gaan.

    Uiteindelijk betalen we dubbel, en aan die Smurfenpeut en aan het onderhoud van het wagenpark.

    Is het niet verstandiger om de elektrische kant op te gaan met die zonne-parken?
    Kun je het straks nog verkopen dat je op lokaal opgewekte energie werkt ook.

  4. Het zou het college sieren om het aantal auto,s terug te dringen.
    Staan nu auto,s die gemiddeld 4x per dag gebruikt worden.
    Van en naar huis voor de ambtenaar.
    Nodeloos geld kostend,over millieu maar te zwijgen.
    Soberheid is een reeds lang vervlogen woord daar op de stadspaleizen.

Comments are closed.