Grote belangstelling voor oude Hr.Ms. Friesland in oorlogsgame

0

Den Helder – Het was zaterdag een speciale dag voor het Marinemuseum. Tijdens de gratis open dag werd voor het eerst een oud Nederlands Marineschip opgenomen in het online spel “World of Warships”.

Het spel is een van de producten van de Wargaming Group Limited. (wargaming.net). Deze groep is gespecialiseerd in het ontwerpen van oorlogsspellen die gebruik maken van originele gedetailleerde oorlogsmachines. Na World on Tanks, World on Warplanes zag in 2011 World on Warships het levenslicht. Alle schepen in het spel zijn uit de vroege periode van de 20ste eeuw en afkomstig uit diverse landen. Voor de details maken de ontwerpers gebruik van historische gegevens. Deze zijn in de form van bouwtekeningen, foto’s en ervaringen van oud opvarenden vooral te vinden in de musea.

Klaas Meijer, woordvoerder van het ministerie van Defensie, is ook een speler van het spel en vroeg zich af waarom er geen Nederlands schip beschikbaar was. De ontwerpers hebben goede bouwtekeningen nodig. Hij nam contact op met het Marinemuseum en kon de benodigde tekeningen leveren. Een jaar geleden bezocht een aantal ontwerpers van Wargaming het museum en hebben daar zo veel mogelijk informatie verzameld. Eenmaal terug werd eerst een 3D-model van het schip gemaakt, waarbij zo’n 45 objecten gedetailleerd vorm kregen. Om dit model in de software te programmeren is een 3D-artist 80 dagen bezig geweest.

Lange rij
Zaterdag was het eindelijk zover dat de Hr.Ms. Friesland officieel deel uitmaakt van de World of Warships schepen. Speciaal voor deze gelegenheid kwam een aantal medewerkers van Wargaming naar Den Helder om bezoekers te begeleiden bij het spel dat over de hele wereld zo’n 30 miljoen spelers kent. Dat het een populair spel is werd duidelijk bij de opening van het museum, waar om 10:00 uur al een lange rij gamers stond te wachten. Senior Community Manager, Christian Bergmann, van Wargaming, ontving de gamers in de oude Geschutmakerij waar tien computers en uitleg beschikbaar waren. In de ruimte staan ook originele installaties, naambord en model van de Hr.Ms.Friesland.

Om 13:30 uur werd in de Dukdalf van de MBSOV een forumdiscussie georganiseerd. Sergey Gornostaev van Wargaming presenteerde de sprekers.

Geschiedenis
Anselm van der Peet van The Netherlands Institute of Militairy History beet de spits af met de geschiedenis van de Hr.Ms. Friesland, van ontwerp in 1951 tot het uit de vaart nemen in 1979.
In 1956 kwam het schip in de vaart en een jaar later maakte het internationaal veel indruk tijdens een grote oefening. In 1962 was het gestationeerd op Nieuw Guinea. Verschillende keren is het bij de Antillen gestationeerd geweest. Het diepte punt is het ongeluk in 1971 waarbij een dieptebom vroegtijdige explodeerde en twee man het leven koste.

Arend Pottjegort was in Nieuw Guinea aan boord als jonge aankomend kok en ketelbinkie. Heen via het Panamakanaal en terug via het Suezkanaal heeft hij bij Nieuw Guinea wel een aantal acties mee gemaakt, voordat het eind 1962 onafhankelijk werd. Arend weet nog dat het eten aan boord traditioneel was ingedeeld met op maandag snert, dinsdag stampot, woensdag rijsttafel, donderdag bruine bonen, vrijdag vis, zaterdag pasta en zondag weer rijsttafel. Ook heeft hij voor op brood veel gebakken marinier gemaakt. Cornedbeef met gebakken uien, knoflook, trassi, sambal en ketjap.

Ruurd Casparie werkte van 1968 tot en met 1971 als artillerie officier op de Hr.Ms. Friesland. Hij vertelt dat het schip geen stabilisatie had en dat het tijdens verblijf in de ruige wateren tussen Schotland en IJsland best lastig kon zijn voor de 220-koppige bemanning. Gelukkig bezaten de wapensystemen wel stabilisatoren, zodat deze ondanks de bewegingen van het schip goed konden schieten.

Nico de Koning heeft aan boord gediend als Chief Engineer en was onder meer verantwoordelijk voor de voortstuwing. Hij wordt gelukkig als de motor draait als een naaimachine. Wel adviseert hij om vooral nooit minder dan 15% brandstof te hebben. Eenmaal heeft hij de commandant voor de kust van Toulon moeten vertellen dat de brandstof op was en gaf hij een houten roeispaan als oplossing voor het probleem.

Oude items
Aan het eind van de discussie had oud-opvarende Frans Bianchi nog een paar items afkomstig van de Hr.Ms. Friesland. Zo ontvingen Emjay Rechsteiner en Leon Humburg van het Marinemuseum een vaan, hoorn en admiraalsvlag van de oude destroyer. Het schip zelf is, als enige van de Frieslandklasse, direct na het uit de vaart stellen gesloopt. Gelukkig heeft het nu toch nog een mooie plek gekregen.