Aanbesteding WMO-vervoer moet opnieuw

21

Den Helder – De aanbesteding van het WMO-vervoer voor Den Helder is mislukt. Geen enkel taxibedrijf heeft zich gemeld voor het nieuwe contract, dat per 1 januari 2020 moet ingaan.

Bedrijven die interesse hadden in het vervoer konden zich de afgelopen weken melden, maar dat heeft dus niemand gedaan. Het lijkt erop dat de gemeente voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, want de taxibedrijven konden alleen inschrijven als ze voor het vervoer maximaal 1,50 euro per kilometer zouden rekenen en ook voorrijkosten mochten niet in rekening worden gebracht. “Voor 1,50 euro kun je niet eens van Ten Anker naar het ziekenhuis rijden”, laat een van de bedrijven weten.

Los van de lage kilometerprijs eist Den Helder ook een TX Keurmerk. Daar beschikt op dit moment alleen Hilverink over, maar ook die heeft dus niet ingeschreven. Op dit moment worden de WMO-ritten nog door meerdere bedrijven gereden, omdat cliënten hun eigen taxibedrijf kunnen kiezen. Daar wil de gemeente vanaf, vandaar de nieuwe eisen. Daaronder ook 1 bedrijf dat de uitgifte van passen doet, een computergestuurde rittenverdeling, elektrisch rijden, et cetera.

Nieuwe aanbesteding
De gemeente laat in een reactie weten dat vorige week is geconstateerd dat er geen inschrijvingen zijn ontvangen op de offerte aanvraag Wmo taxivervoer. “Dit betekent dat we opnieuw de aanbesteding moeten uitvoeren”, aldus woordvoerster Florentine de Maar. “Daaraan voorafgaand voeren we eerst overleg met een vertegenwoordiging van de vervoersbedrijven, om na te gaan wat de redenen waren waarom zij niet hebben ingeschreven op deze aanbesteding.”

Wethouder Tjitske Biersteker liet maandagmiddag in het radioprogramma “Regio Noordkop Actueel” weten dat de genoemde prijs van 1,50 per kilometer niet zomaar uit de lucht komt vallen. “Een extern bureau is ingeschakeld om te onderzoeken voor welk bedrag het vervoer mogelijk moet zijn en dit kwam eruit. Overigens is wel enige tijd gemoeid met een nieuwe aanbestedingsprocedure, zodat het helaas niet mogelijk is een nieuw contract af te sluiten per 1 januari 2020. “We zullen aan de huidige taxibedrijven vragen voor wie het mogelijk is het lopende contract met twee maanden te verlengen. Zodat de inwoners die in aanmerking komen voor het Wmo taxivervoer geen problemen ondervinden.”

21 REACTIES

  1. Ze kunnen het beter laten zoals het nu is. Dit scheelt straks gedwongen ontslagen, veel oudere willen ook helemaal niet van chauffeur en bedrijf wisselen!

  2. Wat een knoeiers bij zo’n gemeente ongehoord en die Biersteker weet van toeten noch blazen KANSLOOS!

    • Biersteker heeft niet eens een rijbewijs, laat wel blijken dat ze totaal geen verstand heeft van de bijkomende kosten wat een automobiel met zich meebrengt…..

  3. Yup, 1.77 pleuro per liter, de mens wat de auto bestuurt,……………… en het ter plaatse regelt. ( Zal wel een “externe” vrijwilligers gemeente / baan buro zijn). Kans is niet groot, beste wethouder: gezien het bedrag 1,50 is lager is dan de huidige bezine prijs. ( Blijven wel prutsers ).

  4. Een contact verlengen voor twee maanden? Een normale werkgever werkt met een jaar contract, ze gewoon voor het blok zetten, een jaar of 2 maanden voor een hogere prijs, taxi bedrijf moet ook kosten maken en personeel aanhouden en anders gaat ze zelf maar met paard en wagen aan de slag.

    • Nederland, het land van de onafhankelijke onderzoeken. € 1,50 per km maximaal voor een rit. Zonder voorrijkosten?? Dat gaat toch niemand doen. Hoe kom je in godsnaam tot deze combinatie van eisen. Kwetsbare mensen hebben recht op knap vervoer. Ook al is de bestemming soms maar een paar straten verder. Maar niemand komt toch opdagen voor een rit van Ten Anker of Den Koogh naar station Den Helder. Dat ritje levert een omzet op van € 3,=. Een starttarief (of voorrijkosten) verhelpt dat probleem.

  5. Ik zie Pieter Kos altijd veel reizen. Misschien kan hij samen met Biersteker de ouderen mobiliseren. Het wordt pas interessant bij 2.20 per km plus voorrijkosten.

    • Onafhankelijk bedrijf heeft onderzoek gedaan? Hoezo gaat de gemeente niet onafhankelijk met de bedrijven in gesprek? Kost zeker te veel euro’s? Heeft de gemeente eigenlijk verstand van zaken wat betreft de taxi, de kosten, van personeel, verzekering ezv? Onbegrijpelijk en weer volledig mis.

  6. De afstand van het station naar het ziekenhuis is 1,2 km.
    Dat betekend met een km prijs van € 1,50 een rit € 1.80 oplevert.
    Een chauffeur zal gemiddeld € 20.- per uur kosten.
    Om aan het uurloon te komen, moet een taxichauffeur 11 ritten hebben om aan de € 20.00 te komen,
    En heeft daar per rit 5 minuten 27 seconden voor. Incl in en uitstappen passagier en het laden en lossen van bv een rollator.
    3 minuten gaat er aan rijtijd af (volgens routeplanner), dus er blijven 2 minuten en 27 seconden over om de passagier in en uit te laten stappen en te laten betalen.
    Alleen moet de chauffeur binnen die zelfde tijd (2 minuten en 27 seconden) ook bij de volgende passagier staan om aan zijn uurloon te komen.
    En dan zijn er bij deze berekening de afschrijving van de auto, de benzine, het keurmerk en de verplichte rusttijden niet meegerekend.
    Zelfs een kind kan begrijpen, dat dit niet kan…… Waarom kan een ambtenaar of Wethouder dit zelf dan nog niet bedenken.
    Wat betaald de gemeente nu? € 3.00 per km? Gemiddelde taxiprijs op de normale meter kost € 6.79 op deze afstand. (bron; https://www.berekenen.nl/a-z/taxikosten-berekenen/resultaat#JambX9C )

      • Dan moeten er per uur 26 ritten worden gereden van het station naar het ziekenhuis…. De rit duurde volgens de routeplanner 3 minuten.
        Vanaf 1 januari moeten onze ouderen de taxi inspringen als deze met 100 Km/per uur voorbij komt razen… De chauffeurs moeten namelijk 18 minuten inhalen die ze in het uur te kort komen.
        Ieder taxibedrijf met auto’s zonder deuren kunnen zich vanaf heden inschrijven….

  7. Buiten de kostprijs per uur voor een chauffeur, slaat Andrea de spijker op zijn kop.
    Wil nog vermelden dat de gemeente een prijs wil hanteren van € 1.50 per km. ongeacht of dit een lopende klant is of iemand in een rolstoel.
    Een ritje van Ten Anker naar het ziekenhuis van 400 meter mag je dan uitvoeren voor 60 cent,
    Waarbij het regelmatig voorkomt dat de klant op de afgesproken tijd niet klaar zit maar nog even opgespoord moet worden. (spreek hierbij uit ervaring)
    Kortom de externe pannenkoek bewijst met zijn onderzoek totaal niet ter zake kundig te zijn.
    zoals reeds eerder aangegeven, mag ik hopen dat niemand een contract gaat verlengen met twee maanden. zodat als ze alsnog iemand vinden ze je daarna de nek om kunnen draaien.
    Diegene die er eventueel wel instapt draait zijn eigen nek wel om!

  8. Ik weet toevallig dat de gemeente met heel wat witte autos nutteloos door den Helder rijdt..is het dan geen idee het nutteloze in iets nuttigs om te keren? Gezien er meestal maar één inzittende te zien is, pak er nog 3 bejaarde bij en hoppa ….. € 1,20 in je zak. Hoezo maar € 1,20 bij 3 personen? Ja het rijden ook begeleiders me en die zijn gratis! Dus ANDREA..graag een nieuwe berekening.

    • Veronica, dat wordt een hele lastige berekening. Want welke salarisschaal van een ambtenaar ga je daar voor nemen. De overheid hanteert 2 tabellen voor de berekening van de loonkosten, en daarbuiten zijn er 18 Schalen wat een ambtenaar kan verdienen.
      En dan heb je ook heb je ook nog de productieve tijd van een ambtenaar. Een ambtenaar kost in schaal 10 € 56,- per uur op basis van contact uren. Maar die zelfde ambtenaar kost op basis van productieve uren € 76,-
      Dat betekend dat een ambtenaar circa 20 minuten per uur vertoeft naast het koffiezetapparaat.
      (Bron; https://kennisopenbaarbestuur.nl/media/255290/handleiding_overheidstarieven_2018.pdf)

      U wilt een ambtenaar per uur minder laten verdienen. Dat gaan we natuurlijk niet doen. Want iedereen moet het zelfde kunnen verdienen.
      We hadden uitgerekend dat de taxichauffeur 26 ritten moest maken per uur om aan de loonkosten te komen van 48 euro.
      De ambtenaar, blijkt maar 40 minuten per uur productief te zijn, dus deze moet in 40 minuten, 42 ritten maken tussen het station en het ziekenhuis.
      Dat betekend dat we een stratencircuit krijgen op de Javastraat en Timorlaan. Want de ambtenaar moet maar liefst 86 minuten per uur goedmaken.
      Ik zou zeggen, neem als gemeente Jos Verstappen in dienst om de taxiritten van de ouderen over te nemen.

  9. Niemand gaat op de aanbesteding in omdat het teveel geld kost en niets oplevert, Taxibedrijven zijn gemiddeld een 3 miljoen euro kwijt aan aanpassingen aan voertuigen etc, dat moet wel terug verdiend kunnen worden, as het straks 50.000 euro per maand gaat opleveren en 75.000 euro per maand gaat kosten, gaat natuurlijk niemand voor dat geld rijden. En dan ook nog eens groen gaan rijden, dus electrisch, en dan ook nog eens laadpalen moeten aanschaffen a 150.000 euro, en je begrijpt al dat hem dat niet gaat worden. ritje Julianadorp den helder levert nu iets van 15,20 euro op, in het slechtste geval 12 euro.

  10. Misschien wil Connexxion het wel doen, dat is de opzet toch. Maar dat kan dus niet, die rijden op tijd en als er ergens 5 mensen met een rollator moet worden afgezet, is de ander te laat op zijn afspraak. Dus laat het gewoon lekker zoals het is gaat goed en de kosten zijn ook goed, moet de gemeente maar leren met geld om te gaan.

  11. Bedankt Andrea voor je duidelijkheid.
    @Rasjutter
    Ik ben niet helemaal met je eens. De WMO is niet alleen voor de taxi! Het probleem is dat de gemeente ergens te veel geld betaald gezien ze in de begroting ruim 7 miljoen te kort schieten in de wmo.
    Dus besparen en dit alléén op het vervoer van meer dan 50%

  12. Kostenberekening van WMO vervoer vindt altijd plaats op basis van één persoon. Mocht er een verzamelrit plaatsvinden, dan is het een klein voordeel voor het bedrijf. Daar wordt echter niet standaard van uitgegaan.

  13. Staat wel voor de kwaliteit van het professionele stadsbestuur,met je kop in de wolken lopen.
    Ondertussen kijken of het niet mogelijk is om het in eigen beheer te nemen.
    En natuurlijk weer een extern bureau inhuren om het verhaal dekkend te krijgen.

  14. hier valt gewoon niets aan toe te voegen, behalve dat taxi albert en ons bedrijf taxi victory en waarschijnlijk andere ,ook al te maken heeft met uitloop van personeel die de bui zagen hangen, bedankt voor deze droge worst gemeente afd w.m.o

Comments are closed.