Nederlanders trouw aan autoverzekeraar

0

Een tweedehands autootje heeft iemand soms voor een prikkie voor de deur staan. De kosten van het autorijden zelf zijn echter meestal niet om te lachen. Vaak zijn het niet de aanschafkosten, maar de wegenbelasting, de brandstofkosten en eventuele kosten voor reparatie waar tegenop wordt gezien. Dan is er natuurlijk ook nog de autoverzekering die betaald moet worden. Hoewel men met autoverzekeringen vergelijken veel geld kan besparen.  Uit onderzoek blijkt dat er relatief weinig autobezitters zijn die een overstap maken. De autoverzekering wordt vooral vergeleken wanneer er een andere auto wordt aangeschaft. 64 procent van de Nederlanders vindt dit bij uitstek het moment om nog eens de autoverzekering onder de loep te nemen. Toch blijft 74 procent van de bestuurders na aankoop van een nieuwe wagen bij hun verzekeraar. Een ander moment waarop er nog weleens een tweede blik wordt geworpen op de autoverzekering is rond de jaarwisseling (door 31 procent van de autobezitters).

 

Het verschil tussen millennials en 65-plussers

Volgens het onderzoek van Allsecur zijn Nederlanders vaak trouw aan hun autoverzekeraar. Hierbij moet wel gezegd worden dat millennials (mensen geboren tussen 1981 en 1996) iets vaker overstappen dan de 65-plussers. Zo zegt 76 procent van de jongere generatie nog nooit te zijn gewisseld van autoverzekeraar, terwijl bij de oudere garde 85 procent te kennen geeft altijd trouw te zijn geweest aan hun verzekeraar. Millennials zijn vaak wat kritischer op verschafte informatie en willen graag de meeste waarde krijgen voor hun geld. Het vermoeden is daarom dat zij makkelijker overstappen van verzekeraar, zodra zij zien dat zij ergens anders een betere deal kunnen krijgen. Natuurlijk zijn zij ook handig met internet en de drempel om verzekeringen te vergelijken is zeer laag geworden nu dit makkelijk online kan. Tegenwoordig is een overstap zo geregeld.

 

Wie doet het meeste onderzoek?

Dat Nederlanders bekendstaan om hun zuinigheid is niets nieuws, maar hoever gaan zij om te kijken of zij goedkoper uit kunnen zijn met hun autoverzekering? Slechts 36 procent blijkt na aankoop van een nieuwe auto uitgebreid onderzoek te doen naar de goedkoopste autoverzekering. Vooral de millennials (57 procent) doen hier extra moeite voor. Onder de 65-plussers schijnt slechts 25 procent meer tijd en energie te willen steken in hun research. Daarnaast is het interessant dat vooral de mannen (41 procent) belang hechten aan het vinden van een goedkope autoverzekering. Dit tegenover 31 procent van de vrouwen.

 

Autoverzekeringen vergelijken

25 procent van degenen die uitgebreid op zoek gaan naar de goedkoopste autoverzekering, nemen hierbij een adviseur in de arm. 19 procent gaat zelf op onderzoek uit door onafhankelijke vergelijkingswebsites te raadplegen. 15 procent maakt vergelijkingen door zelf de verschillende websites van autoverzekeringen te bezoeken.