NH90 Full Mission Flight Trainer geopend op De Kooy

0

Den Helder – Afgelopen vrijdag vond de openingsceremonie van de NH90 Full Mission Flight Trainer (FMFT) plaats op Maritiem Vliegkamp de Kooy (MVKK) van het Defensie Helikopter Commando. Sinds 2012 heeft de Koninklijke Luchtmacht de beschikking over een NH90 Trainer om de crews onder allerlei omstandigheden te kunnen trainen. De helikoptercrews reisden hiervoor regelmatig naar Italië, waar de simulator gevestigd stond.

Vanaf heden staat deze Full Mission Flight Trainer in een grondig verbouwd simulatorgebouw in Nederland. Op Maritiem Vliegkamp de Kooy van het Defensie Helikopter Commando (DHC) is de relocatie en de opening van het nieuwe simulatorgebouw ceremonieel gevierd. Commandant DHC Robert Adang zei in zijn openingswoord: “Dit schitterende trainingsinstrument is essentieel voor het werk dat we verrichten als het Defensie Helikopter Commando. De toegevoegde waarde van simulatoren mag niet worden onderschat. Dit is de eerste missie simulator die wordt geïntroduceerd in de gehele Nederlandse Koninklijke Luchtmacht. Een unieke state-of-the-art simulator.”

Full Mission Flight Trainer
De meeste simulatoren leren cockpitcrews van een vliegtuig of helikopter alleen omgaan met systemen en noodgevallen. Dat is slechts een onderdeel van deze simulator. De crew van een NH90 maritieme gevechtshelikopter kent naast een vlieger ook een Tactical Coordinator (TACCO) en een Sensor Operator (Sensop). Het vergt veel tijd en oefening om een volledige crew in gevaarlijke, complexe en stressvolle omstandigheden goed te laten functioneren. De NH90 Full Mission Flight Trainer bestaat uit twee delen: de Full Flight Simulator en de Virtual Sensor Trainer. Als deze delen worden gecombineerd, biedt de Trainer de mogelijkheid om naast individuele training ook de volledige crew te trainen. De weersomstandigheden, hoeveelheid daglicht, mate van dreiging en andere noodsituaties (zoals het uitvallen van een motor) worden tijdens de ‘vlucht’ van achter de schermen beïnvloed en gemonitord. Op deze manier kan een volledige crew tot het hoogste niveau worden opgeleid en getraind.

Een helikoptercrew moet vlieguren maken om getraind op missie te kunnen gaan zodat zij op elk scenario zijn voorbereid. De (vlieg)omstandigheden in Nederland zijn alleen niet vergelijkbaar met die in een missiegebied. Naast het kunnen opereren onder verschillende weersomstandigheden en noodsituaties kunnen crews nagenoeg alle missies uitvoeren in deze simulator, zoals onderzeebootbestrijding en oppervlakteoorlogsvoering, maar ook counter drugs operaties en anti-piraterij missies. Hierbij wordt toezicht gehouden op de gehele missie: Van missie voorbereiding tot het beslissingsproces en de uitvoering.

Voordelen
Zowel de omgeving als de crews hebben baat bij de relocatie van de simulator. Het gebruik van de simulator is geluids- en brandstofarm. Daarnaast is er geen enkele afhankelijkheid van het weer, zijn de onderhoudsinspanningen een fractie van het onderhoud aan de echte helikopters en kan de simulator de hele dag door non-stop ‘vliegen’. Belangrijkste van deze faciliteit is echter dat de complexe missies, waarbij veel schaarse eenheden, zoals fregatten, onderzeeboten en andere vliegtuigen benodigd zijn, waarheidsgetrouw kunnen worden gesimuleerd, waarbij ook het vlieggevoel de realiteit benaderd.

Hoewel het vliegen met een simulator veel voordelen heeft, is het voor de helikoptercrews noodzakelijk om in een echte helikopter te blijven vliegen. Het maken van deklandingen aan boord van schepen en het hijsen van personen voor Search and Rescue doeleinden kan nog niet volledig natuurgetrouw worden gesimuleerd.