Programma van eisen nieuw stadhuis vastgesteld

31

Den Helder – Het programma van eisen voor het nieuwe stadhuis van Den Helder is vastgesteld. Daarmee is door Zeestad BV de basis gelegd voor de ontwikkeling van de gebouwen 66 en 72 op Willemsoord, tot nieuwe huisvesting voor medewerkers van de gemeente. Tegelijkertijd is het de eerste stap richting Het Nautisch Hoofdkwartier, dat het stadhuis in de toekomst vormt samen met de (haven)bedrijvigheid in het gebied.

In het programma van eisen staan zaken die voor de huisvesting belangrijk zijn en is de leidraad voor de werkelijke totstandkoming van het stadhuis de komende drie jaar. Thema’s als de indeling van de twee gebouwen, eisen aan de werkplekken en toegankelijkheid zijn erin opgenomen. Een belangrijk aspect is de publieke ruimte: het stadhuis krijgt een multifunctionele ruimte, waarin ontmoeting kan plaatsvinden en gebruikt kan worden voor evenementen.

Ontmoeting
“We zijn verheugd dat we deze eerste stap hebben gezet”, zegt wethouder Michiel Wouters. “We kunnen nu precies volgens de planning door naar de volgende stappen, waaronder de selectie van de architect. Het programma van eisen geeft een doorkijkje naar wat de gebouwen straks worden: een fantastisch mooi stadhuis voor burgers en ambtenaren, waar ontmoeting heel belangrijk is en waar genoeg ruimte is voor activiteiten van bijvoorbeeld de Museumhaven.”

Ook gemeentesecretaris Robert Reus noemt samenwerking met andere partijen op Willemsoord: “Het wordt een modern gebouw, passend bij het karakter van de werf, waarin we willen samenwerken met de partijen die al gebruikmaken van de omgeving, en waar we verder werken aan de professionalisering van onze dienstverlening. De vaststelling van het programma van eisen is voor ons een eerste mijlpaal voor de ontwikkeling van een duurzame en nieuwe huisvesting, die eveneens helpt bij het positioneren van de gemeente Den Helder op de arbeidsmarkt.”

Nautisch centrum
Het Nautisch Hoofdkwartier is de naam voor de omgeving waarin straks het nieuwe stadhuis is gevestigd. “Als overheid zit je straks midden in het nautische centrum van de gemeente”, stelt directeur Ferdinand Vreugdenhil van Zeestad. “Het wordt wat ons betreft een dynamische plek waar met de handen uit de mouwen wordt gewerkt aan de stad en haar maritieme identiteit. Als een soort bruisende haven waar verleden, heden en toekomst samenkomen. Daarbij houden we het cultureel erfgoed in stand. Nu zijn het twee gebouwen die incidenteel gebruikt worden. Juist door deze investering en herbestemming wordt dit deel van Willemsoord weer toekomstbestendig.”

Lees meer over Het Nautisch Hoofdkwartier op www.nautischhoofdkwartier.nl. Via de website is ook het programma van eisen terug te vinden.

31 REACTIES

  1. Ik lees heel veel, maar niets (meer) over de bereikbaarheid met openbaar vervoer. Is dat vergeten of wordt dat gewoon weg gemoffeld?

  2. Het is natuurlijk een hele leuke nautische locatie met alle kroegen en eetgelegenheden op steenworp afstand..Heb het idee dat het per schip zeer goed bereikbaar is.

  3. wat heeft dit nu al gekost?
    net zo als een haalbaarheidsonderzoek naar een wipwap op de dijk wat gewoon even 9 ton kost…..

  4. Vrees dat zolang de huidige constructie ,Zeestad, blijft voor bestaan er nooit enige openbaarheid van kosten plaatjes publiekelijk naar buiten zullen komen.
    Evenals de huurprijs gemeente Den Helder/Rabo bank.
    De relatie,s gemeente Den Helder/Tuin aannemer/De Woningstichting/en inmiddels talloze anderen contacten die voor alles en nog wat hier het aanzicht en realisatie van het aangezicht in opdracht huidige college en voorgaande als vast menu kunnen uitvoeren.
    Honderden miljoenen zijn er inmiddels naar deze vaste relaties gevloeid.
    Alles ontstaan in de breinen van de combinatie Gemeente Den Helder/Zeestad.
    Zonder enige controle rechtstreeks van enig democratisch orgaan.
    Gaat mijn begrip van Rechtsstaat en Democratie inmiddels lange tijd ver te boven.
    Het wordt mijns inzien inmiddels de hoogste tijd dat hier een diepgaand onderzoek op zou moeten plaatsvinden.
    Onbegrijpelijk dat dit nog nooit heeft plaats gevonden.

    • Op zich opmerkelijk te noemen dat ondanks het gebrek aan openheid u wel weet te melden dat er “honderden miljoenen naar deze vaste relaties zijn gevloeid”…………………………

  5. Stadhuis bouwen achter het zwembad op de ijsbaan die ligt toch braak en is goed bereikbaar voor iedereen en parkeerplaats genoeg

  6. 400 gemotiveerde werkers?? Als er van de 400 100 met de auto komen om aan te landen op hun werkplek waar zetten ze dan hun auto neer? Misschien zijn er ook wel 100 ongemotiveerde werkers, die haken meteen weer af omdat er geen parkeerplek is. En dan de ruimte voor eventuele evenementen ben erg benieuwd naar de invulling.

    • als er 100 met de auto komen en eens normaal zoals in het bedrijfsleven aan het werk gaan zijn die andere 300 overbodig en mogen dan gewoon thuis blijven en briefjes inleveren bij UWV……

    • De nickname forens suggereert dat u vaak naar uw werk en retour reist. Nu weet ik natuurlijk niet of u dat met de auto doet, maar als u geen parkeerplaats kunt vinden voor uw auto maakt u dan ook direct rechtsomkeert…………………..?

  7. Een eindeloze discussie … laat ze dat verdomde stadhuis maar bouwen! Achteraf gaan er vanzelf koppen rollen. Zo gaat dat nu eenmaal in Den Helder … altijd achteraf en vervolgens geen verantwoording (durven) nemen. Hoogopgeleide mensen met het verstand van een koolraap.

  8. Stadhuis 2022

    De heer Reus, gemeentesecretaris, heeft ons deze week als gemeentelijk woordvoerder gemeld dat de ambitie van de gemeente is, om nog voor de volgende verkiezingen een deel van het stadhuis op Willemsoord te betrekken.
    Hij suggereert hiermee dat de race al is gelopen, het pleit al is beslecht.
    Niets is minder waar.
    Hij verzuimd (bewust?) aan te geven welke lange weg de gemeente nog moet afleggen om realisering van het stadhuis op deze locatie te effecturen.
    Kennelijk heeft bij hem de gedachte postgevat dat de burgers het niet kunnen afwachten!
    Vooral niets melden over de omgevingsvergunning en de noodzakelijke wijziging van het bestemmingsplan Willemsoord, de fijn- en stikstof problematiek ter plaatse en alles wat daar annex aan is, of is dat niet nodig?
    De frictie met de monumentale status van gebouw 66 etc..
    Dat zou e.e.a in een juist perspectief hebben geplaatst
    Kortom het vergunningen traject moet nog starten en daarmee ongetwijfeld de weg van beroep en bezwaar op het voorgenomen plan.
    Veel verontruste burgers zullen hier gebruik van maken.
    Onze gemeente zal de bezwaarmakers treffen bij de Raad van State, een regelrecht gevolg van het onthouden van informatie en het schofferen van haar burgers.
    Niet de minste instanties hebben, evenals oprecht verontruste en deskundige burgers, met tal van argumenten gewezen op dit onzalige plan en hebben inmiddels aangetoond dat het anders en beter kan.
    Een samenhangend plan presenteren afgestemd op de laatste ontwikkelingen voor het plangebied Willemsoord is meer dan ooit noodzaak.
    Men ziet daar bewust vanaf.
    Een inloopavond van Wethouder Keur over slimme verkeerslichten voor de Texelroute. Bewoners hebben suggesties mogen doen, nooit meer iets van gehoord!
    Het plan voor het Marine museum, nu weer de discussie over het al of niet weghalen van de Moormanbrug.
    Dan weer een proefballonnetje oplaten over een eventuele Ravellijnbrug.
    Hier wordt, niet voor het eerst gedoeld op een oplossing voor de verkeersproblematiek rond de bereikbaarheid van Texel en daarmee de levensvatbaarheid van Willemsoord.
    De discussie over een nieuwe plek voor de historische boot in het glazen gebouw dat moet plaatsmaken voor een (verkeersbrug) verbinding op de Weststraat!?
    Afgezien van de kosten en het ontbreken van de noodzaak van zo een verbinding zal hier een verkeersonveilige situatie ontstaan.
    Roeptoeteren maar wethouders.
    Wat zij doen is niet anders dan het presenteren van deelplannetjes aan haar inwoners om het onsamenhangende geheel te maskeren.
    Grote kans dat het stadhuis in de aanloop van de volgende verkiezingen weer een item wordt!

    Martien Rietveld

  9. Stadhuis 2022 en de censuur van het NHD

    De redactie van het NHD, behoudt zich het recht voor ingezonden brieven in te korten.
    Wat mij betreft geen probleem.
    Anders is het als een ingezonden brief en de boodschap daarvan ontkracht (verkracht) wordt door de redactie.
    Ik was er beducht voor en heb mede om die reden mijn ingezonden stuk ook op dit forum geplaatst.
    Voor geïnteresseerden, kijk en vergelijk mijn ingezonden stuk op dit forum met wat de redactie van het NHD er vandaag, zaterdag 5 Oktober van heeft gemaakt.
    Het is triest te moeten constateren dat de redactie van deze krant aan de leiband loopt van het gemeentebestuur en berichtgeving kennelijk gekleurd moet weergeven.
    Je zal de toorn van dit gemeentebestuur maar over je heen krijgen.
    NHD, angst is een slechte raadgever.

    Martien Rietveld

    • Op zich vind ik het niet vreemd dat een ingezonden brief wordt ingekort. Ik moet zeggen dat ik bij uw vorige reactie halverwege al af dreigde te haken. Kort en bondig is over het algemeen wel zo effectief. PS; voordat u uw brief instuurt naar het NHD is het raadzaam de voorwaarden te lezen. Daarin staat dat de redactie het recht heeft om …………….. zucht.

  10. is idd zo sinds de subsidie regeling geen onafhankelijk meer bij de pers.
    Is landelijk een feit geworden helaas.
    Evenals Uw betoog betr. het vergunnigstelsel/verordeningen e.d. moet ik U teleurstellen.
    Er lopen zeer vele krachten in om het democratisch bestel die ieder keer wel of niet disputabel handig weten te omzeilen.
    Politici hun voornaamste taak lijkt te bestaan uit het produceren van rookgordijnen en proef ballonnen oplaten,om zo de aandacht af te wenden van het item.
    Zie bovenstaande reacties,het effect hiervan is algemene moeheid.
    Doel bereikt dus.
    Zeer uitzonderlijk is het landelijke nieuws vorige week,dat boeren massaal en terecht naar Den Haag gingen om hun stem te laten horen.
    Let op daar wordt ook een zalfje voor uitgevonden.

  11. dit moet weer geld kosten,ze zitten nu toch goed,als ze de koploper niet gesloopt hadden hadden ze daar kunnen zitten,maar nee het moet gewoon weer geld kosten,beetje jammer,

  12. Hoe zit het straks met de mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer en die kunnen er niet komen omdat er geen bus daar naar toe rijdt .

  13. Voormalig V&D pand is en blijft wat mij betreft de mooiste locatie voor een nieuw stadhuis! Kelder ruimte zat als parkeergarage, begane grond publieke functies, balie en trouwzaal, 1e verdieping kantoren ambtenaren en restaurant, 2e verdieping mooie woningen, voorpui verfraaien met mooi metselwerk. Is er nu niemand in het college die deze optie eens serieus neemt? Of de burger eens verteld waarom dit niet mogelijk is?

    • ze vertellen de burger toch helemaal niets? ze drammen hun eigen plannetjes gewoon door en melden je “dit wordt het” en daar mag je het mee doen, net zoals die coffeeshop verhuizing naar Industrieweg, je kunt hoog en laag springen maar dat onding komt er gewoon hoor….

    • Dirk, de kelder is veel te klein voor het realiseren van een parkeergarage. Mijn persoonlijke mening is dat WS een prachtig plan heeft gepresenteerd. Maar op de tweede verdieping mooie woningen? Die zijn daar toch al?

  14. Partijprogramma Behoorlijk Bestuur toentertijd onder leiding van deze zelfde Michiel Wouters;
    * Geen nieuw Stadhuis, alleen inhalen achterstallig onderhoud.
    * Geen grote te dure projecten.
    * Voor een gemeente die laat zien dat zij zorgvuldig met belastinggeld omgaat en het aan de juiste dingen uitgeeft.
    * Wij staan voor openheid en transparantie.
    En nu;
    We zijn verheugd dat we deze eerste stap hebben gezet”, zegt wethouder Michiel Wouters.
    Het motto van Behoorlijk Bestuur;
    Een stem op Behoorlijk Bestuur is een stem op de stad. Wie gelooft dit nog ?

Geef een reactie (heeft u wel de spelregels gelezen?)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.