Komende jaren voldoende parkeerplekken in centrum

26

Den Helder – Het aantal parkeerplekken in de Helderse binnenstad neemt de komende jaren af, maar toch is er ook in 2021 nog meer dan voldoende aanbod voor de vraag. Dat blijkt uit de Parkeerbalans die de raadscommissie maandagavond gepresenteerd krijgt.

Op dit moment telt het centrum 1.066 parkeerplaatsen. In de directe omgeving (Vinkenterrein, Kanaalweg en Willemsoord) zijn nog 250 parkeerplaatsen te vinden, wat het totaalaanbod op 1.316 brengt. Uit metingen, zowel doordeweeks als in het weekend, blijkt dat de vraag kleiner is. Op een normale werkdag is de behoefte 791 parkeerplaatsen en op zaterdag 1.024. In beide gevallen dus minder dan het aanbod.

Door allerlei ontwikkelingen verandert er de komende jaren wel het een en ander in de binnenstad en dat heeft ook gevolgen voor de parkeerplekken. Door de realisatie van Halter Bellevue worden vanaf 2021 in totaal 75 nieuwe parkeerplaatsen gerealiseerd. Daartegenover staat het verlies van parkeerruimte op het Bernhard- en Julianaplein, het Koningsplein en de Prins Hendriklaan. Per saldo daalt het aantal parkeerplekken de komende jaren naar 971 in de binnenstad en 235 in de directe omgeving.

Geen problemen
Uit de Parkeerbalans blijkt dus dat nu en in de komende jaren er qua parkeren geen problemen zijn te verwachten op werkdagen. Ook op zaterdag is het aanbod groter dan de vraag, al wordt dan wel eerder gebruik gemaakt van de ‘overloop’ (de omgeving). Mocht de werkelijkheid anders uitpakken dan de voorspelling, dan zijn er volgens de gemeente nog genoeg “knoppen om aan te draaien”. Denk daarbij aan het verlenen van minder ontheffingen, het stimuleren van fietsgebruik, dynamisch parkeerverwijzen, eventuele aanleg van nieuwe parkeergarages.

26 REACTIES

  1. Het is allemaal niet zo moeilijk. Gratis parkeren terug naar 2 uur. Heel normaal, kijk bij andere steden. Wil je langer parkeren in het centrum (al wil je er de hele dag staan, winkelpersoneel e.d.) dan moet je gewoon een paar minuten lopen en zet je de auto op Willemsoord.

    • Nee<,het is ook helemaal niet zo moeilijk. De enige die het moeilijk maakt voor de zakenlui, zijn de zakenlui en de gemeente zelf. De Gemeente, laat in heel het centrum , de parkeerplaatsen verdwijnen en de zakenlui/winkeliers zetten de overgebleven plaatsen vol met hun eigen blik, met een dikke parkeervergunning van die gemeente. Om dan vervolgens te gaan lopen zeiken , dat er plaatsen te kort zijn. Er is iemand geweest, die een potloodstreep dwars door het centrum heeft getrokken en die zegt dat alles naast die streept moet vol geplant worden met scheve bomen. Vervolgens , noemen we die streep Stadspark , ja, ja , hoe kom je daar op Stadspark ! Dat daar zowat de halve parkeerplaats voorraad naar onze lieve heer ging deed niet ter zake.

    • Beste RB, maakt het uit hoe ze dit gemeten hebben ? Straks is er alleen nog maar horeca te vinden in het centrum, is dat dan een reden om richting het centrum te gaan ? In mijn beleving was het altijd een combinatie van een beetje winkelen en dan een hapje/drankje te gebruiken. Misschien heb ik het mis hoor, maar ik denk dat er straks voldoende parkeerplaatsen zijn. Winkels zijn er nagenoeg niet meer om voor naar de stad te gaan.

  2. Op de fiets naar de binnenstad kan heerlijk zijn. Tenminste bij mooi weer en niet te veel wind. Maar voor de ondernemer in de binnenstad is dit niet goed voor de portemonnee.
    Je kunt het leuk vinden of niet, maar de bezoekers met de auto levert gewoon meer omzet op. Parkeren dicht bij de winkels is dan ook geen vraag maar een must. Want we kunnen niet ontkennen dat er veel automobilisten het liefst hun auto parkeren naast de kassa, van de te bezoeken winkel.
    De gemeente heeft het dan over “de overloop bij parkeren”. Waarom zou je je auto achter op Willemsoord neerzetten als je even bij de Hema moet zijn?
    De parkeergelegenheden moeten optimaal zijn voor de ondernemers die ook wat willen verdienen. Meer parkeerplaatsen betekend meer omzet. En als je weet dat er een krapte is met de parkeerplaatsen en je bent lang bezig om in het centrum te parkeren, dan rij je naar Schagen waar voldoende parkeergelegenheid is.
    De gemeente probeert al jaren het eigen straatje schoon te vegen, maar de stadsvernieuwing en het verdwijnen van parkeerplaatsen gaat ten koste van de ondernemers in de binnenstad. Meer parkeerplaatsen betekend meer omzet voor de ondernemer, en dat geeft nieuwe ondernemers weer de kans om te gaan ondernemen waardoor er weer meer winkels worden gevuld.
    We moeten ons eens goed in de oren knopen dat we niet Amsterdam of Utrecht zijn. Dat zijn steden waar mensen een dagje naar toe gaan om te shoppen en te slenteren door de winkelstraten.
    De Helderse binnenstad bezoek je maximaal 5 uur, en daar moet je dan nog wel heel erg je best voor doen en wat langer blijven plakken in een van de horecazaken.
    Dit is niet alleen mijn mening, maar er zijn instanties die dit jaarlijks onderzoeken. Het onderzoek in de link spreekt voor zichzelf (Wel even helemaal lezen)
    https://retailtrends.nl/item/51926/met-meer-autobezoekers-meer-winkelomzet-de-feiten-over-het-effect-van-gratis-parkeren

    • Vijf uur in de binnenstad ????? Ik vraag mij werkelijk af hoe je dat flikt !!! Ik loop er in nog geen vijf minuten door. Hoop lege zaken en totaal niet terzake doende en te verwaarlozen zaken die je in het dagelijks leven zo voorbij loopt. Gisteren, hoorde ik nog een echtpaar in de binnenstad tegen elkaar( jezus , het lijkt hier nog wel erger dan in Lelystad) Dit hele centrum van Den Helder , stelt geen ene moer meer voor en wordt in leven gehouden , door de vele opkomende horeca en witwassende kappers. Zaken waarvan men er op de zwarte markt/Bazaar 13 in een dozijn vinden. De diversiteit van winkels , is hier helemaal weg, de winkels vullen elkaar niet meer aan. Daar moet ik dan ook bij zeggen , dat Den Helder niet de enige stad is met die problemen, je ziet ze overal. Soms verborgen(camouflage winkels) soms openlijke leegstand.

        • Luiheid van de tegenwoordige mens? Je bedoeld het personeel wat te beroerd is om te bestellen als ze het niet in huis hebben.Inderdaad leve internet, vandaag besteld, wordt het morgen bezorgd. Hoef ik ook geen parkeerplek voor m,n fiets te zoeken.

          • Tijden veranderen. Ik weet nog dat mijn ouders boodschappen deden bij de V&D. Goed concept toen. Eigenlijk Bol.com versie 0.01. Empathie is volgens mij wat een onderneming onderscheidt van Ali Express. Ik geloof dat Historie, Geografische ligging, Horeca en groen een prominentere rol gaan spelen in het nieuwe succes van Den Helder. Parkeerplekken zullen voldoende ontstaan.

            Winkels zullen verdwijnen tot een minimum totdat we wellicht beseffen dat schoenen passen in de winkel nog steeds beter is dan vier paar bestellen en er drie terug sturen.

            Hmm…. wat stoten al die bezorgdiensten uit?

          • Nee hoor RB. Kom nog steeds bij ondernemers die wel klantvriendelijk zijn. Ben niet de enige die de andere zichzelf om zeep hebben geholpen door hun stugheid. Al baal ik er wel van dat je de fiets niet behoorlijk kan parkeren en de gemeente (lees overheid) ons meer op de fiets wil hebben.

  3. De Kroonpassage schijnt toch ( deels) te moeten worden gesloopt om voldoende parkeerplekken te creëren. Het moet toch niet gekker worden daar in Den Helder!

    • Het is wat !!!, om een gedeelte van een winkelcentrum te slopen voor 50 parkeerplaatsen ! Je reinste kapitaal vernietiging!! Waar is het verstand gebleven. In ieder geval niet bij deze gemeente.

      • Precies! Er zijn parkeerplaatsen genoeg, als je het centrum van DH bezoekt, ben je in 20 minuten weer weg! Niemand zegt toch: we gaan gezellig een dagje winkelen in DH. Je kunt er een kanon afschieten, kijk eens hoe leeg de resterende winkels zijn.

        • komt omdat bepaalde zuurpruimen de sfeer bepalen…..
          .
          er zijn nu parkeerplaatsen genoeg ja, maar dat stadspark slokt er eerdaags weer een aardig aantal op, ook het nieuwe foodcourt zal weer parkeerplaatsen kosten, toch goed dat ze er nu al over nadenken om dit weer aan te vullen.

  4. Parkeerbalans!? Geen enkele onderbouwing dat is niet van belang!
    Ik heb ihkv de WOB deze rapportage bij de gemeente opgevraagd. Het zal mij benieuwen.

    M.Rietveld

  5. Vrienden voor het leven

    De gemeente en woningstichting hebben elkaar weer gevonden.
    De kroonpassage wordt deels gesloopt om de verliezen van het voormalige V&D pand, nu eigendom van WSDH, te compenseren.
    De gemeente financiert hiermee niet anders dan de leegstand van de WSDH, dat mag wat kosten.
    Eerder is dit kunstje verricht bij Kerkgracht 1, bij het al tal van jaren leegstaande voormalige stadhuis.
    Nu moet de kroonpassage het ontgelden, slopen maar, men kan er maar niet genoeg van krijgen.
    Vervolgens de McDonald’s en Nieuwedieper Vishandel.
    Over de Bethelkerk (nog) geen sloopnieuws, dat komt nog, deze staat evenzeer in de weg om onbelemmerd van het park te kunnen genieten.
    De gepresenteerde plannen zijn afgestemd in het belang van en geheel toegeschreven naar de wensen van WSDH.
    Bestaande ondernemers in de kroonpassage en uit de spoorstraat moeten worden verplaatst.
    Jawel, naar het voormalige V&D ofwel pand van WSDH.
    Hoe doorzichtig kan het zijn, nog afgezien van de kosten.
    Niet doen, verplaats al deze winkels naar de kroonpassage.
    Het hogere doel van WSDH is kennelijk om van de Beatrixstraat de Ramblas van het Hoge Noorden te maken.
    Vergeet het maar, de Beatrixstraat is en blijft een weinig intieme winkelstraat met een chaotisch verkeersbeeld met veel aanbod.
    Daar loopt het winkelend publiek niet warm voor.
    Is men bij WSDH vergeten dat zij primair volkshuisvesters zijn en niet projectontwikkelaars.
    Zet de kosten en plannen van deze financieel gezien excessieve exercitie in om de kroonpassage een nieuwe kans te bieden.
    Jammer dan voor WSDH en de leegstand van het V&D pand, men zal dat verlies moeten nemen.
    Dat is veel minder erg dan de teloorgang van de kroonpassage, zoals thans wordt voorgesteld.
    De kroonpassage, heerlijk overdekt winkelen in het centrum, dat was de slogan weet u nog, kan met een creatieve impuls weer een tijd mee.
    Het parkeren in de stad wat wordt beoogd als redding voor het stadshart is een gotspe.
    Niet meer dan een lokkertje en de kapstok waar het plan aan is opgehangen, het resultaat laat zich raden.

    Martien Rietveld
    Zuidstraat

    • ik denk niet dat het V&D pand na verbouw lang leeg blijft, nu even wat tijd gunnen maar het is vast snel ingevuld, de rest van de Beatrixstraat is ook benut, dan uit die verschrikkelijke Kroonpassage de laatste 3 – 4 winkels verhuizen ergens rondom de “driehoek” Spoorstraat Keizerstraat Beatrixstraat (Julianaplein) de voorpui en de tussenwanden uit die leegstaande winkelpanden Kroonpassage weghalen en de hele begane grond gebruiken als parkeergarage, die 2 “restaurants” naar het nieuwe Foodcourt, oude pandjes plat, win win, plenty parkeerruimte en een gezellig(er) stadshart – winkel centrum en minder leegstand

  6. Links of rechtsom, de inwoners van Den Helder gaan deze ongebreidelde kapitaalvernietiging via de gemeentelijke belastingen betalen.
    Ongelooflijk en volstrekte overbodige kosten zijn het gevolg van de voorgestelde plannen.
    Verwervingskosten, sloopkosten, aanpassing onder- en bovengrondse infrastructuur en aanleg nieuwe infra etc.
    Voor de goede orde het parkeerdek wordt gesloopt incl. 60 parkeerplaatsen en de helft van de kroonpassage voor dit onzinnige plan!
    Maar de andere helft dan?
    Geen probleem supermarkt er in, alsof dit segment niet voldoende aanwezig is!
    En de Beatrixstraat wordt met deze dwaze plannen belast met het in en uitrijden van bevoorradingsverkeer van de nieuwe supermarkt.
    Vrachtwagens van Jumbo, met een lengte van 18.00 m lengte kruisen dan de Beatrixstraat.
    Zie eens hoe de Dekamarkt bevoorrading vrachtwagens vanuit de Molenstraat moeten maneuvreren om het nieuwe gebouw de Kamerheer niet in te rijden!
    Dat wordt echt met deze plannen niet een stadshart beter dan nu, wel een kosten verslindend project.
    Als er toch een supermarkt moet komen (erg gezocht) dan maar in de V&D, naast de Hema en voldoet daarmee aan de samenwerking tussen deze ketens.
    Een simpele en goedkope oplossing van een door dromers en fantasten gecreëerd probleem die zonder normbesef, het geld van de belastingbetaler spenderen.
    Het nieuwe stadshart, dekmantel voor falend beleid.

    Martien Rietveld

  7. Ik respecteer een ieder zijn/haar mening, maar haak af bij de opvatting van u, waar u het heeft over die verschrikkelijke kroonpassage.
    Het is de toon die de muziek maakt.
    Het aplomb presenteren van plannen zonder de inwoners te informeren over het hoe en waarom van o.a dit plan, is gewoonte geworden in Den Helder.
    Ik voorspel u dat het ook een keer mis gaat!

    Met groet

    Martien Rietveld

    • de gemeente informeert de bewoners niet meer omdat verschrikkelijk negatief en ze toch overal tegen zijn net als u, dan kom je namelijk nooit ergens ……

      • U bent kennelijk wat teleurgesteld en in de war geraakt van mijn kritiek aan deze vermaledijde plannen.
        Er wordt, naar schatting, pakweg een miljoen over de balk gegooid.
        Al eerder gezegd ik respecteer een ieder zijn opvatting en mening.
        Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen.
        Als het wordt zoals de plannen zijn gepresenteerd, het zij zo.
        U reactie is wel verbazingwekkend en heeft veel weg van voorkennis, daar waar u het heeft over; de gemeente informeert de bewoners niet meer…….etc.
        Een schande als dat beleid is.
        U humeur zal er met de berichtgeving van vandaag in de Helders Courant over de komst van een supermarkt in de kroonpassage niet beter op worden.
        Al eerder heb ik opgemerkt dat de supermarkt nergens op is gebaseerd en een gezochte oplossing is om dit dwaze plan er door heen te drukken.
        Dat mag wat kosten!
        Let op geen supermarkt geen plan, of toch maar in het leegstaande voormalige V&D? De tijd zal het leren.
        U zal het allemaal wel weer erg negatief vinden!

        Met groet
        Martien Rietveld

        • ja redelijk negatief, ook geen onderbouwing, alleen maar over geld over de balk, en dat er geen andere supermarkt nodig is, aandelen in AH of Vomar?
          .
          als er in de ex H&M een supermarkt komt kunnen ze dat deel ook niet platgooien, dus zal de Kroonpassage in de huidige vorm blijven bestaan, zolang er dan ook maar invulling komt in de rest van de leegstand want nu is het ook een aanfluiting aldaar
          .
          dat er iets moet veranderen dat is buiten kijf en zonder verandering geen vooruitgang en we weten allemaal stilstand is achteruitgang,

Geef een reactie (heeft u wel de spelregels gelezen?)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.