Tweede Kamer stemt over verdubbeling N9

21

Den Helder – De Tweede Kamer stemt volgende week dinsdag over een motie van regeringspartij CDA om van de N9 een vierbaansweg te maken. Dat schrijft het NHD dinsdag. Het aantal rijstroken op de N9, tussen Alkmaar en Den Helder, moet worden verdubbeld om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Het plan is maandag besproken in Den Haag en heeft een positief advies van de minister gekregen. Met dat advies wordt het volgende week dus in stemming gebracht.

21 REACTIES

  1. ze kunnen beter eerst iets vinden om het TESO verkeer onder controle te krijgen voordat ze de aanvoer van voertuigen nog verder gaan verhogen…… dit wordt een grote ellende op de Zuid- en Weststraat en het staat straks na zo’n verbreding vast continue vast vanaf het Kooijpunt

    • Als Weststraat bewoner ben ik het deels met je eens. Ja het is in de zomermaanden regelmatig druk, op veel andere tijden en dagen is er echter niets aan de hand en dan lijkt een ruimere N9 mij erg fijn richting Alkmaar. Geen last meer van idioten die over doorgetrokken strepen inhalen als ik 82 km/u rij en geen eeuwig hangen achter een bejaarde die niet harder durft dan 70. Oh en een echte Jutter laat zich niet zomaar vangen in het Teso verkeer, dan weet je wanneer het druk is en kies je alternatieve routes toch? Ik sta niet vaak vast in het boot verkeer.

      • die sluitroutes zullen ook weer veel drukker gaan worden, maar ach ja alles mag wijken om maar anderhalve minuut eerder in Alkmaar te komen…..
        .
        en die idioten die inhalen kunnen heel makkelijk van de weg geplukt worden

        • Denk je dat er opeens meer mensen naar Texel gaan omdat de weg van Alkmaar-Den Helder wat verbetert? Volgens mij loopt dat wel los, in de hoogzomerdagen is zowel de boot als het eiland volgeboekt. Begrijp mij niet verkeerd, een oplossing voor het Teso verkeer zou heel fijn zijn maar de Teso problemen zouden niet een oplossing voor het N9 probleem in de weg moeten staan. Ik verwacht overigens eerder problemen doordat Willemsoord meer en meer bezoekers moet gaan trekken. Broekmeulen wordt al helemaal warm bij zijn voorspelling dat WO straks 1 miljoen bezoekers per jaar moet trekken. En de gemeente, die werkt daar lekker aan mee.

          • u noemt het het “N9 probleem” maar wat is het probleem dan?
            ik zie geen problemen met de huidige N9, en die vierenhalve minuut die je theoretisch sneller in Alkmaar zou kunnen zijn?

  2. Hoewel ik voor een verbreding van deze weg ben zou het zomaar eens het einde van ons ziekenhuis kunnen worden. De aanrijtijden naar Alkmaar zijn dan binnen de grenzen van het toelaatbare (45 min.)

    • Nee. “Ons” ziekenhuis is een zogenaamd “systeem ziekenhuis”. Dat heeft vooral ook met Texel te maken.
      De diensten kunnen wel verminderd worden (zoals nu de hart bewaking die in Alkmaar huist), maar het ziekenhuis mag niet gesloten worden.

  3. Voorzie weer jarenlange procedures van grondeigenaren die uit gekocht moeten worden. Het is namelijk niet de eerste keer dat dit speelt.

  4. Een goede ontwikkeling voor Den Helder en een stimulans voor de economische ontwikkeling van de Noordkop. Een goede ontsluiting van de stad, de haven en de luchthaven leidt tot groei van werkgelegenheid. Jonge mensen zullen met uitzicht op werk en inkomen de regio minder snel verlaten.

  5. Hoewel ik voor een verbreding van deze weg ben zal het mogelijk wel consequenties hebben voor het ziekenhuis in Den Helder. Door de snellere verbinding is het mogelijk om binnen de gestelde aanrijtijden te blijven naar het ziekenhuis in Alkmaar (45 min.) De noodzaak om in Den Helder dan een ziekenhuis open te houden is daarmee weer een stukje kleiner.

    • Ik heb daar net in gelegen in Alkmaar. Het begint daar al aardig een Helderse aangelegenheid te worden. Ik hoorde daar , dat de EHBO afdeling ook al naar Alkmaar is verhuisd.

  6. Goed nieuws voor den Helder.
    Rijbaan verdubbeling van de N9 om te beginnen vanaf of tot de Stolpen.
    Dit in combinatie met verplaatsing van de terminal van de Teso naar de kop van de marine haven en aanleg van de zgn. Ravelijnwegbrug.
    Dit zal een significante verbetering zijn voor Den Helder.
    Met de verplaatsing van de Teso heeft de Tweede kamer al in 2002 ingestemd.
    Deze motie werd met 71 tegen 69 stemmen aangenomen!
    De kosten van het aanpassen van de bestaande terminal, een ongelooflijk bedrag, kan dan voor nieuwbouw worden ingezet
    Niet anders dus dan het inlossen van een belofte.
    Eindelijk wordt Den Helder en daarmee de bewoners langs de Texelroute verlost van dit verkeer.
    Dat niet alleen, tevens ook van geluidhinder fijnestof en de gevolgen daarvan voor de volksgezondheid.
    Wel moeten de dames en heren politici van den Helder de kamer tijdig (voor de stemming) melden dat met de rijbaan verdubbeling ook de verplaatsing van de Teso moet zijn inbegrepen!
    Zoals gezegd het inlossen van een belofte.

    Martien Rietveld

  7. Er is niets onveilig aan die weg!

    Het zijn de mensen die met hun mobieltje lopen te spelen of in elk geval niet bezig zijn met auto rijden die het probleem zijn. Dat gaat niet veranderen als je er een vierbaansweg van maakt hoor.

    Net zoals die mensen die nu al veel te hard rijden, wat denk je dat er gaat gebeuren als je continu een vrije baan ter beschikking hebt?

    Wat (hoogst waarschijnlijk) wel een verschil maakt is dat je vaak een middenberm/vangrail ziet bij dit soort wegen, dus frontale botsing wordt hopelijk wat minder, maar dat kan je ook doen op de huidige weg. (en nee, dan kan je niet meer inhalen… maar als de politie nou ook is mensen aanspreekt op het feit dat ze 60 rijden of met 50(!) invoegen…)

  8. Bij een verbreding van de weg zal het aantal gevaarlijke inhaalpogingen juist toenemen. Een bredere weg geeft het gevoel minder kwetsbaar te zijn. Verbreding zal het probleem hier niet oplossen. Trajectcontroles en uitbreiding van straatverlichting zal voordeliger en tot betere resultaten leiden. Hoe zit het trouwens met het kwaliteit asfalt zodra het regent? Verdwijnt het water snel en blijven de strepen goed zichtbaar?

  9. Peter,wat jij zegt klopt volgens mij niet,waarom de tijd van 45 minuten is iets anders daar zit 15 minuten aanrijtijd en 5 minuten stabiliseren in verwerkt dan blijft er 25 minuten reistijd over dat ga je niet redden vanuit den helder.

  10. Teso probleem los je hier niet mee op, dus wat is het voordeel met een vierbaansweg, 5 minuten eerder op de randweg Alkmaar?

  11. Het artikel klopt niet helemaal. De Tweede Kamer zal stemmen over een motie die vraagt om onderzoek naar de N9. Geen verdubbeling.

  12. Bijna iedereen rijdt te hard en vele halen in. Ik zie dat elke dag weer. Waarom belonen met dit idee?
    Als we ons nu eerst eens houden aan de afspraken die bij het halen van je rijbewijs horen!! 80 = 80 e.d.

Geef een reactie (heeft u wel de spelregels gelezen?)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.