Tweede Kamer stemt voor maatregelen N9

17

Den Helder – De CDA-motie om te onderzoeken wat de kosten zijn voor maatregelen om de N9 veiliger en beter te maken is dinsdag met brede steun aangenomen in de Tweede Kamer. Het benodigde geld is met de motie in principe ook al toegezegd, wat betekent dat er nu echt stappen gezet gaan worden ten gunste van de bereikbaarheid van de Noordkop.

Een delegatie van de Helderse CDA-fractie was naar Den Haag gegaan om het belang van de motie en de regio te benadrukken “met wie we maar te spreken kregen”, aldus fractievoorzitter Harmen Krul. “Fantastisch dat het is gelukt, de motie kreeg steun van vrijwel alle partijen, dus dat is heel positief.”

“De Kamer heeft nu gezegd dat er maatregelen moeten komen om de veiligheid van de N9 te verbeteren. Onder meer de verdubbeling en andere mogelijke maatregelen worden onderzocht met geld uit de MIRT. De insteek op verkeersveiligheid heeft goed uitgepakt en heeft als bijkomend effect dat de economische bereikbaarheid veel beter wordt en dat is is hartstikke mooi meegenomen.” Krul benadrukt dat het voor een regio die zo ver van Den Haag ligt doorgaans erg lastig is het eigen belang op de agenda te krijgen, want veel regio’s in het land proberen dat.

N77
De regionale politiek zet zich ook in voor de N77, de weg tussen Den Helder en Middenmeer. “Als regio zeggen we daarmee lossen we de bereikbaarheidsopgave op, daar staat iedereen achter, maar staat los van de maatregelen voor de N9. Die wordt gerealiseerd om vooral de veiligheid te verbeteren.”

17 REACTIES

  1. Mooi, Dus er donderd straks een stortvloed van verkeer Den Helder binnen , op een provicialeweg, (Binnenhaven,Zuidstraat ,Weststraat) die daar helemaal niet op berekend zijn.. Er wordt immers gesproken over alleen de N9 . De N245 ,zijnde de provicialeweg , komt helemaal niet in het verhaal voor.

  2. Dit is geen stemmingmakerij RB maar wishful thinking over iets wat er nooit zal komen.
    En weer gaat er een boel geld weggegooid worden aan rapporten e.d er er zal NOOIT wat van komen

  3. Verdubbeling is helemaal niet nodig. Als men de weg om de dorpen Sint Maartensvlotbrug en Burgervlotbrug heen leidt en de Helderse TESO haven naar het Kuitje verplaatst, zijn alle problemen rond bereikbaarheid opgelost. De problemen m.b.t. verkeersveiligheid kunnen eenvoudig opgelost worden met strikte handhaving van de max. snelheid en voor de gehele N9 een inhaalverbod in te stellen. Mooi dat de meerderheid in 2e kamer er eindelijk flink wat geld voor over heeft!

    • Wel erg simpel Dirk. Even de bestaande”” weg om de dorpen heen leggen”” Je staat er waarschijnlijk niet bij stil , dat de grond die daarmee gemoeid is , NIET van de provincie of Gemeentes zijn. Deze gronden zijn eigendom van merendeel agrariërs. Dus dat worden weer jaren durende gesprekken en misschien wel gerechtelijke procedures om die grond in eigendom te krijgen.

  4. word niks heel noord holland vanaf alkmaar naar den helder ligt vol met natura 2000 gebieden de grootste ramp die ze bedacht hebben

    • ik ben totaal geen groenlinks knuffelaar maar waarom zijn de natura 2000 gebieden de grootste ramp die ze bedacht hebben?

      • daar gaat alles door naar de klote wel denkende mensen zeiden dit al voor die onzin begon al die gemaakte natuur die miljoenen kost en hier niet hoort natuur laat zich niet maken die ontstaat vanzelf en gaat weer weg als de omstandigheden veranderen begint het ergens anders weer opnieuw

  5. Ik ben bang , dat je gelijk hebt Anton. Hier zal nog heel wat water door het Noord Hollands Kanaal moeten stromen voor dat er ook maar een spa in de grond gestoken kan worden.

  6. Veel verkeer zal dan zeker op de binnenhaven stranden. Maar op de rotonde kun je borden zetten voor andere routes . Den Helder heeft genoeg te bieden

    • je kunt een heel scala aan mooie borden overal neerzetten maar de gemiddelde automobilist tegenwoordig “leest” geen borden meer en vertrouwd alleen nog maar blind op de tomtom….
      .
      verder is dit kamervoorstel alleen maar een toezegging naar een onderzoek hoe de N9 veiliger te maken wat ik zo lees in het stukje, voor hetzelfde plaatsen ze een middenberm met vangrail en gaat de snelheid naar 60 dan wordt het lekker rustig op de rotonde 🙂

  7. Deze motie doet denken aan de door CDA en VVD ingediende motie in maart 2002 die de verplaatsing van de TESO mogelijk maakte ( de zgn. NO variant) Ook hier heeft de regio zich gezamenlijk veel inspanning voor getroost voor het aannemen van deze motie doch de verplaatsing is er nooit gekomen. De tijd zal leren of ook de motie inzake de problematiek van de N9 een zelfde lot is beschoren. Weet wel papier is geduldig zeker in Den Haag.

  8. Deze motie doet denken aan de motie die CDA en VVD in maart 2002 hebben ingediend inzake het mogelijk maken van de verplaatsing van de TESO. Ook hier heeft de regio zich gezamenlijk ingespannen om de motie aangenomen te krijgen. De verplaatsing heeft echter helaas nooit plaatsgevonden. De tijd zal leren of de aangenomen motie inzake de problematiek een zelfde lot is beschoren. Weet wel dat zeker in Den Haag het papier geduldig is. Voor onderzoek is geld maar voor aanpassing van de N9 is binnen het MIRT nog geen plaats gemaakt.

Geef een reactie (heeft u wel de spelregels gelezen?)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.