Civiele uitbreiding mijnenbestrijdingsvloot

3

Den Helder – Nog even en er ligt een civiel schip met een civiele bemanning in de Helderse marinehaven. Deze vreemde eend in de bijt wordt tijdelijk ingehuurd als uitbreiding van de mijnenbestrijdingsvloot. Er komen ook militairen aan boord en het vaartuig fungeert zo ook als ‘proefschip’ voor een nieuwe manier van opereren. Donderdag werden de handtekeningen geplaatst op het 5-jarig leasecontract van de Geosea.

“We verwachten het schip pas over een paar weken”, vertelt kapitein-ter-zee Eric Toebast, groepscommandant Mijnendienst. “Zodra het er is, gaat de nieuwe eenheid Mijnenbestrijding Module Groep aan boord om samen te werken met de civiele bemanning. De komende maanden krijgen zij onderdelen van de Mine Counter Measures-toolbox waar ook de nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen straks mee opereren.” Het gaat hierbij over autonome, onbemande systemen die het bestrijden van mijnen op een veilige afstand mogelijk maken.

De Belgische en Nederlandse marines vervangen samen hun mijnenjagers. Dit gebeurt door mijnenbestrijdingsvaartuigen die op een andere manier werken. Toebast: “Met die nieuwe systemen hoeven we risicogebieden helemaal niet meer in. Vanaf de nieuwe vaartuigen kunnen we de onbemande systemen uit de toolbox inzetten, aansturen en terughalen.” Het gaat om middelen die zowel onder water, aan de oppervlakte als vliegend worden ingezet.

Perfecte leerperiode
De marine verwacht het 1e Nederlandse mijnenbestrijdingsvaartuig in 2025. Om die periode te overbruggen, wordt de Geosea van de firma N-Sea gehuurd. “De militairen van de Mijnenbestrijding Module Groep kunnen hier ervaring opdoen met de nieuwe systemen en de andere manier van opereren. Een perfecte periode om doctrines alvast te testen en te schrijven voor de komst van de nieuwe vaartuigen”, legt Toebast uit. “Daarnaast worden logistieke en technische werkprocessen ingericht en onderwijsproducten ontwikkeld.”

3 REACTIES

  1. Als het een succes wordt kunnen we dan die Franse dingen afbestellen?
    Er zijn n.l. nog hele vloten offshore service vessels te koop.
    En na herstructureringen spotgoedkoop…
    Canada heeft al Noorse IJsbrekers, Nw. Zeeland en zelfs de USA gebruikt Koopvaardij RoRo’s…

  2. Een beetje vreemd. Een schip van een Noors bedrijf, wat vaart onder de vlag van de Bahamas, met zeer waarschijnlijk een bemanning van verschillende nationaliteiten (Oost Europees/Filippijns), wat gaat dienen als ‘proefschip’ voor een nieuwe manier van opereren. Is er nou geen schip beschikbaar van een Nederlands bedrijf als bijvoorbeeld Vroon Offshore Services?

  3. vroeger toen de marine nog iets betekende was deze ongein allemaal niet nodig, maar omdat Den Haag alles kapotmaakt moeten ze nu dure buitenlandse schepen gaan inhuren…..

Geef een reactie (heeft u wel de spelregels gelezen?)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.