Den Helder Zuid in top 3 slechtste stations

15

Den Helder – Treinstation Den Helder Zuid scoort erg slecht waar het de waardering van reizigers betreft. In een landelijk onderzoek naar de beste en slechtste stations van Nederland eindigt het station op de derde plek, van onderen.

Slechts 33 procent van de ondervraagden geeft het station een 7 of hoger. Alleen Rilland‐Bath (32%) en Lage Zwaluwe (27%) scoren nog slechter. Het hoofdstation Den Helder krijgt van 59% van de ondervraagden een 7 of hoger en scoort daarmee ergens in de middenmoot. Het beste station van Nederland is volgens de reizigers Klimmen-Ransdaal (Limburg) met een score van 97 procent.

Bovenstaande scores komen uit de nieuwe Stationsbelevingsmonitor van NS en ProRail.

15 REACTIES

  1. Ergens wel te begrijpen er zijn daar weinig voorzieningen. Bijvoorbeeld om er een broodje te kopen om maar iets te noemen. Het is dat er nog ondernemer (Café Bom Dia) bereidt is om er vroeg in de morgen zijn koffie te verkopen in weer en wind met zijn mobiele karretje maar anders zou je daar niet willen staan om op de trein te wachten.

  2. van harte gefeliciteerd Den Helder 😛

    Jullie zijn toch maar weer even genoemd in een nationaal dagblad 😛

  3. Binnenkort bestaat de halte Den Helder Zuid veertig jaar, Geopend middels fluitje en z.g. pannenkoek door wethouder Gerard Van den Bosch. Kan me deze eerste rit goed herinneren. Had toen een gesprek met de heer Van Kempen , toenmalig raadslid van de PvdA. over de totstandkoming van die halte waar nog een hele historie aan verbonden is en gebruikt voor het tweede deel ‘boek Spoortocht langs oude en nieuwe NS stations’ dat uitgebreid de stations in Noord- en Zuidholland min of meer in historisch perspectief belicht.. Er was enige tijd ook loketpersoneel op halte Zuid maar die werd wegbezuinigd. Van de opening heb ik een serie foto’s gemaakt. Ook over de bouw van die halte eind jaren zeventig toen ik met de serie spoorwegboeken begon.

    • Wat heeft dit gezwam te maken met het feit dat dit station het op 3 na slechtste station van Nederland is. Zo kan je altijd wel zeggen dat het vroeger beter was. Het is nu slecht. Verwaarloosd..

  4. redelijke onzin, station zuid is geen uitgaans-, of winkel-centrum, je komt er een paar minuten voor de trein vertrekt en wacht dan op de trein, stapt in en vervolgt je reis, je komt er niet om urenlang rond te lopen of met de hele familie uit eten te gaan …..

  5. Ik kom op een station om in- en uit te stappen. En dat kan daar, zoals op alle stations in Nederland. Ik geef op stations nog geen dubbeltje uit.

  6. Weer een voorbeeld van een totaal onbetrouwbaar en niet valide onderzoek. Den Helder staat, denk ik, niet heel erg bekend om het positief spreken over de stad door haar eigen inwoners. Dat terwijl het wel een mooie stad (in wording) is. Daarnaast vraag ik me af wanneer het onderzoek is gehouden (voor of na de verbouwing). Ook ben ik, als fervent reiziger met het openbaar vervoer, bekend met veel meer stations die er slechter aan toe zijn. En dan nog de veiligheid ten slotte; je hoeft maar naar Amsterdam te reizen om te weten dat sommige stations, langs de perrons, door treinen in volle vaart worden gepasseerd. Om nog maar te zwijgen over de taferelen die je ziet bij gelijkvloerse overgangen. Het station zou wel een zeer positieve impuls krijgen, denk ik, wanneer het cameratoezicht weer terugkomt.

  7. Weer een voorbeeld van een totaal onbetrouwbaar en niet valide onderzoek. Den Helder staat, denk ik, niet heel erg bekend om het positief spreken over de stad door haar eigen inwoners. Dat terwijl het wel een mooie stad (in wording) is. Daarnaast vraag ik me af wanneer het onderzoek is gehouden (voor of na de verbouwing). Ten slotte ben ik, als fervent reiziger met het openbaar vervoer, bekend met veel meer stations die er slechter aan toe zijn. En dan nog de veiligheid ten slotte; Je hoeft maar naar Amsterdam te reizen om te weten dat sommige stations, langs de perrons, door treinen in volle vaart worden gepasseerd. Om nog maar te zwijgen over de taferelen die je ziet bij gelijkvloerse overgangen. Het station zou wel een zeer positieve impuls krijgen, denk ik, wanneer de cameratoezicht weer terugkomt.

  8. Toen ik de stations en halten tussen Groningen-Roodeschool onderzocht, het was in een bar koude winter, trof ik er vrijwel allemaal onverwarmde abri’s aan en was ik al blij ergens in de bewoonde wereld een kop koffie te drinken. Vraag mij inderdaad af waar het recent onderzoek op gebaseerd is. Klimmen-Ransdaal, die als eerste positieve station uit de bus kwam is in ieder geval sinds de bouw in 1914 qua architectuur ongewijzigd en ziet er sprookjesachtig uit. Qua ligging is er in Klimmen altijd een groot reizigersaanbod geweest, dit in tegenstelling tot het nabijgelegene Voerendaal en Schin op Geul, waar het station geheel aan de buitenkant van de bewoonde kern ligt. Op marktdagen in Heerlen gingen bijv. veel mensen uit Ransdaal met hun marktkorven vol met boter en eieren per trein naar Heerlen om deze op de markt te verkopen. Het uit baksteen opgetrokken en drie verdiepingen tellend stationsgebouw verrees op het grondgebied van Klimmen op korte afstand van Ransdaal. De toenmalige burgemeester van Klimmen jhr., Hubert van Nispen tot Pannerden had zich een andere ligging voorgesteld. Gelukkig voor de bevolking van zijn eigen gemeente heeft de spoorwegdirectie die wens niet ingewilligd. Ik heb het onlangs verschenen rapport niet onder ogen gehad. De studie ligging en economische gevolgen spoorwegstations in Nederland heb ik al geruime tijd achtergelaten maar er zijn vele tientallen spoorweghalten die naar mijn inschatting niet hoger op de ranglijst horen te staan dan Den Helder Zuid.

  9. Als er nog openbaar vervoer naar station Zuid aan de oostkant zou zijn, zou het zeker hoger in de ranglijst geplaatst worden. Dat ik er geen broodje of koffie kan kopen, doet voor mij niet terzake.
    Dat er liften geplaatst zijn, vind ik heel mooi voor mensen met een lichamelijke beperking, het zou natuurlijk nog mooier zijn als diezelfde mensen zo vanuit de bus (aan de kant van de Waterkeringsweg) bij het station afgezet konden worden.

  10. Sommige kleine stations scoren laag, denkt ik, omdat ze in een omgeving liggen waar de mensen, vooral bij duisternis, een gevoel van onveiligheid krijgen.

  11. Al dat gezwam van Marinus Vermooten dat alles in het verleden beter was. Wordt tijd dat Marinus met beide voeten in de hedendaagse realiteit komt staan of terugkeert naar het verleden of de geraniums.

  12. Het ziet eruit alsof er sinds de jaren 70 niets meer aan gedaan is. Je ziet alleen een paal met camera`s op het perron. Verder ziet het er uit alsof er heel lang geen aandacht aan besteed is.Zelfs geen likje verf of een nieuwe wachtruimte.

Comments are closed.